Auteur Topic: Rom 15.20  (gelezen 1165 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Rom 15.20
« Gepost op: juli 20, 2004, 11:22:06 am »
Hoi

Zoals jullie weten lees ik de laatste tijd veel in de Bijbel. Ik kwam de volgende tekst tegen:

Zij, aan wie niets van Hem is verkondigd, zullen Hem zien
en wie het niet gehoord hebben, zullen het verstaan.

(rom 15.20)

Ik heb hier over na zitten denken, maar weet niet precies hoe ik deze tekst moet uitleggen.
Kan iemand mij er iets over vertellen?

Iris
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 11:22:17 am door Iris »

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
Rom 15.20
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2004, 11:28:51 am »
Paulus vertelt hier aan het slot van zijn brief over zijn reisplannen. Hij legt uit waarom hij tot nu toe niet naar Rome heeft kunnen komen. Hij reisde de hele wereld af om overal te vertellen dat Jezus Christus de Zoon van God, die uit de dood is opgestaan, door wie alle volken uit de hele wereld bij de enige echte God, de God van Israël, thuis kunnen komen, als Gods Kinderen nota bene.

Het was Paulus' missie om deze boodschap niet zozeer aan de mensen van het volk Israël zelf bekend te maken, maar aan alle andere volken - voor zover mogelijk.

Hij zag in zijn eigen werk profetieën uit het OT in vervulling gaan. Hij mocht waar maken wat onder andere Jesaja al aangekondigd had. In het slot van Jesaja blijkt een aantal keer dat God in zijn knecht alle volken op het oog had. Paulus citeert hier uit Jesaja 52, vers 15. Zo zag hij zijn werk, als vervulling van deze profetie: mensen die van niets weten, die de God van Israël niet kennen, de schepper van hemel en aarde, die zullen hem leren kennen, hem zelfs zien. Ze hebben niet eerder over hem gehoord, maar ze zullen het begrijpen.

Daar was Paulus zo druk mee - hij reisde het hele romeinse rijk door - dat hij geen tijd had gehad tot nu toe om naar Rome te komen.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Pugna

• Bekijk profiel
Rom 15.20
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2004, 11:36:07 am »
quote:
Romeinen 15
20  En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fondament zou bouwen;
21  Maar gelijk geschreven is: Denwelken van Hem niet was geboodschapt, die zullen het zien; en dewelke het niet gehoord hebben, die zullen het verstaan.
22 Waarom ik ook menigmaal verhinderd geweest ben tot u te komen.

Het antwoord staat in het voorafgaande vers: "En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fondament zou bouwen".

Maw Paulus wil juist de mensen die nog niet van Christus gehoord hebben, het evangelie verkondigen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Iris

• Bekijk profiel
Rom 15.20
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2004, 04:10:17 pm »
Bedankt allebei!
Het is me nu een stukje duidelijker.  

Iris

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Rom 15.20
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2004, 05:39:48 pm »
Helemaal duidelijk, of zijn er nog vragen over? In dat geval ben ik daar wel nieuwsgierig naar...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Iris

• Bekijk profiel
Rom 15.20
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2004, 07:24:06 pm »
Nou, ik vroeg me in eerste instantie af of Paulus bedoelde dat sommige mensen wel bij Christus horen, maar zich daar niet bewust van zijn. Mensen die dus ("per ongeluk") leven volgens de Bijbel en daarom dus ook bij God horen.
Maar gezien bovenstaande uiteenzettingen begrijp ik nu in welke context ik het moet zien. En ik vind dat hele plausibele verklaringen.

Groetjes Iris
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2004, 07:24:47 pm door Iris »