Auteur Topic: God in ons of buiten ons, of allebei?  (gelezen 2268 keer)

Iris

• Bekijk profiel
God in ons of buiten ons, of allebei?
« Gepost op: juli 23, 2004, 05:53:47 pm »
Graag wil ik jullie mening over het volgende:

Is God in ons?
Is God buiten ons?
Is God in en buiten ons?

Ik denk persoonlijk het laatste. Ik heb het hier al eens met Roodkapje over gehad, maar zij kon mij niet overtuigen en ik kon haar niet overtuigen. En er hoeft ook niemand overtuigd te worden, maar daarom zie ik hier wel een leuk onderwerp in om eens over te discussieren.
(Misschien aan de hand van Bijbelteksten)

Iris

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2004, 06:14:38 pm »
tja.. elke grefo gaat steigeren als je zegt dat er een stukje God in je leeft... (Zeker als je God samenvat als 'liefde', en je vervolgens zegt dat alles goed komt als je maar lief doet.) Maar strikt genomen is dat wel bijbels, alleen is de manier waarop je het formuleert van belang. Neem deze teksten:

johannes 17

quote:

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één,
2 Korinthe 1

quote:

21 Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, 22 die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.
Galaten 4

quote:

4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, 5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen. 6 En, dat gij zonen zijt: God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader
Efeze 3

quote:

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.
Maar God is niet alleen in ons, ook buiten ons; al voor dat er mensen geschapen waren, bestond God. God is niet ineens weg, als er geen gelovige meer over is.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2004, 11:44:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2004, 10:24:55 pm »
God is boven ons om over ons te waken.
God is onder ons om ons te behoeden voor de val.
God is naast ons om ons te vergezellen in het leven.
God is voor ons om ons te begeleiden op ons pad.
God is achter ons om ons te behoeden tegen aanvallen in de rug.
God is in ons om ons hart te vervullen met Zijn Woord en Geest.

God met ons, Immanuel!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2004, 11:18:47 am »

quote:

Iris schreef op 23 juli 2004 om 17:53:
Graag wil ik jullie mening over het volgende:

Is God in ons?
Is God buiten ons?
Is God in en buiten ons?

(Misschien aan de hand van Bijbelteksten)

Ps 11,4 De HERE woont in zijn heilig paleis, de HERE heeft in de hemel zijn troon; zijn ogen slaan gade, zijn blikken doorvorsen de mensenkinderen.  

Persoonlijk geloof ik dus dat God buiten ons woont, kijk ook maar hoe mensen op deze wereld met elkaar omgaan, dat zou ( als God in ons was ) toch heel anders zijn?
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2004, 12:50:47 pm »
Als wij in Christus zijn, dan is God ook in ons. :) (Joh 15)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2004, 01:36:23 pm »
Het is denk ik belangrijk onderscheid te maken tussen het God in ons als plaats (we 'bezitten' allemaal een stukje van God. Alle mensen samen zijn God). Dit is niet bijbels.
Of God in ons als toestand. God werkt door ons, aan ons, in ons, maar we bezitten God niet en alle mensen samen vormen ook niet God.). Dit bedoelt Joh 15 denk ik.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

ruth

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2004, 02:34:24 pm »
Johannes 14 gaat ook over dat God door zijn Geest in ons wil wonen.
vers 23:...Jezus zegt: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken...
Er is dus een voorwaarde aan verbonden of God in je kan wonen.
Zelf denk ik er eigenlijk zo meestal niet over. Want als ik bid, spreek ik Hem aan als Vader in de hemel. Zoals Jezus bad: "Onze Vader die in de hemelen zijt..."

Leuk, om over na te denken. Het kan dus allemaal.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2004, 02:43:47 pm »
Iemand waar je veel om geeft zit ook in je hart gesloten. Een zegswijze dus. Niet noodzakelijk een realiteit.
Tegelijk zijn er diverse teksten in handelingen waar mensen vervuld worden van de Heilige Geest. Als je de HG als een persoon ziet, betekent dat dus dat God werkelijk in ons is.
Buiten en in ons dus.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2004, 02:52:39 am »
God is in ons en buiten ons.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2004, 09:02:16 am »

quote:

Het is denk ik belangrijk onderscheid te maken tussen het God in ons als plaats (we 'bezitten' allemaal een stukje van God. Alle mensen samen zijn God). Dit is niet bijbels.

Of dat niet Bijbels is valt nog te bezien Roodkapje.
Hoe kun je dat zo stellig zeggen?

Iris  :)

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2004, 10:06:34 am »
1. We bezitten God nooit, dus we kunnen ook niet ieder voor ons een stukje God bezitten. Als het gaat over God 'in ons' gebruikt de bijbel de metafoor van het wonen - God woont in ons.

2. Verder hangt het ervan af wie je met 'ons' bedoelt. En het hangt ervan af of je het bijv. aan Paulus of aan Johannes vraagt.

3. Paulus kan in Athene zeggen dat wij als mensen allemaal in God leven (Hand 17,28).
Maar daarmee is niet gezegd dat God ook in alle mensen woont. Voor zondige mensen geldt dat juist niet, God woont niet meer in hen. Een zondaar is juist niet meer een tempel van de Heilige Geest, niet meer een tempel van God.
Als het gaat over God die in de gelovigen woont, moet je er sinds Pasen en Pinksteren altijd een paar dingen bij zeggen: het spreekt niet vanzelf dat God in de gelovigen woont, alleen in Christus en in de Geest kan dit weer waar zijn.
Alleen omdat wij in Christus zijn en Christus ons zijn Geest gegeven heeft, is hij ook in ons, woont zijn Geest in ons. Alleen door de Heilige Geest zijn wij (als gelovigen met elkaar) weer tempel van Gods Heilige Geest en woont God bij de mensen.
Overigens zegt Paulus volgens mij nooit dat God in ons is. Dat God door de Heilige Geest in ons woont, dat Christus in ons is, neemt niet weg dat God altijd groter is en ons verregaand overstijgt.

4. Johannes is er in zijn evangelie juist heel terughoudend in om te zeggen dat wij in God zijn.Wel is duidelijk dat voor wie gelooft in Jezus Christus geldt, dat Jezus Christus in hem /haar is en hij / zij in God is. Alleen omdat voor Jezus Christus geldt dat Hij in de Vader is en de Vader in hem, de Zoon, kan in Joh 17,21 ook gezegd worden dat de gelovigen 'in ons' (in de Vader en de Zoon) zijn. In het Johannes-evangelie zijn wij alleen in God, omdat wij in de Zoon zijn en de Zoon in de Vader is.
In de eerste brief van Johannes wordt alleen in hoofdstuk 3 en 4 gezegd dat God in de gelovigen is of blijft (1 joh 3,24; 4,4.12.13.15.16) en dat de gelovigen in God blijven (1 joh 3,24; 4,13.15.16). Maar ook hier zit daar volgens mij de indirectheid in van het 'alleen omdat wij in Christus zijn en Christus in God is, alleen omdat God in Christus is en Christus in ons is.
De Heilige Geest speelt bij Johannes eigenlijk geen rol bij het spreken van God in ons of wij in God (alleen in Joh 14,17)
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2004, 04:38:44 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 03, 2004, 04:21:10 pm »
Iris,
Jij:Ik wil jullie mening over het volgende:

Is God in ons?
Is God buiten ons?
Is God in en buiten ons?

Efeze 4.6:'...een (versta als 1) God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen'.

Piet Strootman

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 03, 2004, 04:44:16 pm »
En de heilige Geest is in ons. (eigenlijk dus God)

Groet Rene
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2004, 11:05:57 pm »
Hans B op 26 juli,

Wil graag nog ingaan op uw beschouwing van 26 juli. Wel wat laat, maar dat komt door drukke werkzaamheden. Tot morgen b.l.e.w.

Piet Strootman

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:51:40 pm »
Geachte Hans B
U schreef:
1) Paulus kan in Athene zeggen, dat wij als mensen allemaal in God leven (Hand.17.28).
Maar daarmee is niet gezegd dat God ook in alle mensen woont.
Voor zondige mensen geldt dat juist niet.
2) Een zondaar is juist niet meer een tempel van de Heilige Geest
Paulus zegt nooit dat God in ons is woont.

Hoe kunt u op grond van Paulus’ woorden zeggen, dat God niet in alle mensen woont? Als het niet geldt voor zondige mensen, voor wie geldt het dan wél? Alle mensen zijn toch zondaren d.w.z. doelmissers. We moeten wel heel nauwkeurig lezen, als Paulus bijvoorbeeld zegt: ‘Indien de Geest Gods in u woont….’, of;’Indien Christus in u is…’. Hij bedoelt hiermee niet te zeggen, dat Hij ook wel eens níet in ons allen zou wonen, of níet in anderen, maar juist het tegenovergestelde! Bijvoorbeeld: Uw sterfelijke lichamen zullen levend gemaakt worden OMDAT de Geest Gods in u woont. Zeker, Paulus is beducht voor een zeker automatisme, maar er bestaat geen mens op aarde, waar Gods Geest niet in woont. Als Hij niet in zo’n schepsel zou wonen, is het schepsel immers geen mens, maar een redeloos dier. Ons brein is de fysieke vorm van de Geest, waarmee wij dus redelijke schepselen zijn. Overigens ben ik het met u eens, dat we hiermee ‘voorzichtig’ moeten omgaan. Uw bewering, dat Paulus nergens zegt, dat God in ons woont, vind ik gewaagd. Van de Christus zegt Paulus:’Gij zijt van Christus en de Christus is Gods’. En in Kol. 2.11:’…waarbij geen onderscheid is tussen Griek of Jood, besneden of onbesneden, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus’. Daarom kwam Paulus tot ‘slechts’één geloof (Efeze 4.5) namelijk het geloof in Christus Jezus.(Zie daarvoor ook Gal.2.16). Wel te onderscheiden van het geloof in Jezus Christus. In het laatste geval geloof je dat een ánder het Zoonschap Gods bezit. Maar als je in Christus Jezus (de Geest, die in Jezus was) gelooft, dan geloof je, dat God de Geest van zijn Zoon ook heeft uitgezonden je eigen hart (vergelijk Gal.3.26 en 4.6). Het is het enige noodzakelijke geloof! Daarom moeten wij luisteren naar de enige apostel van Christus Jezus’, namelijk Paulus
Mvg
Piet Strootman