quote:
Ongeveer wel. Ik denk alleen dat er wel verschil is tussen onze visies m.b.t. het opstandingslichaam. Ik denk dat je het 'probleem' van hoe het biologisch gegaan is niet helemaal weg kunt wuiven met 'dat wordt wel opgelost als je Jezus als Heer aanvaard', of iets in die geest. Het probleem is juist dat mensen dat 'probleem' als belemmering kunnen zien / ervaren in hun weg tot geloof. Juist omdat het zo'n kernpunt is, zul je er toch íets over moeten zeggen, denk ik.
Wat ik dan zou zeggen: God is Schepper van hemel en aarde, ook van mensen. Hij heeft alles gemaakt, en is machtiger dan de natuurwetten van ontbinding en plaatsgebondenheid. Hij is de enige die afbraakprocessen om kan draaien.
Een paar andere aanwijzingen die ermee te maken hebben: Filippus, die ineens door de Geest op een andere plaats in de fysieke werkelijkheid was geplaatst; de opwekking van Lazarus, die toch ook in verregaande staat van ontbinding moet zijn geweest (4 dagen in het graf).
En inderdaad heeft het lichaam van Jezus ná zijn opstanding mogelijkheden die onze lichamen (nog) niet hebben. Denk aan de vergelijking van begraven, met het zaaien van onooglijke zaadjes (ook 1 Kor 15). Onze toekomstige lichamen zullen nét zo goed anders zijn als dat de tarweplant er anders uitziet dan een tarwekorrel... Nogal een verschil, maar 't is wel ontstaan uit het oude lichaam / de oude korrel.
Dus Koerok, 't is niet alleen een
herstellen van de oude hersencellen en dergelijke, het is ook een
vernieuwen en uitbreiden ervan waarbij er zelfs nog ongekende eigenschappen bij in worden gestopt.