quote:
Voor mij is dat ook een kernpunt... Christen zijn is niet alleen belijden, maar ook leven.
1 De kortste belijdenis is 'Jezus Christus en die gekruisigd'.
2a Meteen daar achteraan komt: 'in verband met mijn zonden, zodat ik nu weer mag rekenen op Gods beloften. God die immers Schepper is van hemel en aarde en mijn dus ook mijn Maker is. En Hij belooft dat ik het eeuwig leven mag beerven. Oftewel: wat er in de apostolische geloofsbelijdenis staat.
2b Daarbij komt de belijdenis tav de eenheid van God, Christus en Gods Geest. Ook wel verwoord in de belijdenis van Nicea ea.
3 Daarna komt de constatering dat die belijdenis niet zonder gevolgen kan blijven, enerszijds omdat Gods Geest in je gaat wonen, anderszijds omdat je zo dankbaar zult zijn dat je God wilt gaan dienen.
4 Daarna komen andere implicaties tav bijbelvisie, sacramentbediening, opzoeken van mede-christenen, enzovoorts. Alle discussies in 'GL' zitten op dit niveau

.
Als je 1 en 2 belijdt dan is dat wat wat ongelovigen aanduiden als 'christen'.
3 is wat iemand tot 'wedergeboren christen' maakt, een onderscheid tussen christenen (ook wel het verschil tussen 'met de mond belijden vs met het hart belijden'.
4 is voor de muggezifters die het allemaal te keurig willen doen, en imho daarbij voorbij gaan aan Gods eis.