quote:
op 18 Mar 2004 11:14:14 schreef Bumblebee:
[...]
Wat betreft het leven voor de zondeval, ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met daarover te speculeren. Waarom zou er eigenlijk geen "dood" hebben kunnen bestaan, als in eindiging van het aardse leven en "bij God komen"? Door de zondeval is dit vertroebeld, pijnlijk en onwaardig geworden (de dood als straf). Maar als Adam en Eva in de Hof waren gebleven, hadden ze dan geen babies gekregen, en de dieren geen jonkies, en de bomen geen vruchten, die groeien, en ouder worden, en zelf kinderen krijgen, en op een gegeven moment terugkeren naar het eeuwige leven bij God?
Voor een boom, om vrucht te dragen is het nodig dat de bloem afsterft, is dat slecht? Is dat een gevolg van de zondeval? Ik weet het niet.
In "Perelandra" en "Out of the silent planet" experimenteert C.S. Lewis met het beschrijven van een "ongevallen" intelligent ras. Fantastische boeken. Hij hoeft geen gelijk te hebben, maar het is hoogmoed om te denken dat wij precies kunnen weten hoe de hele schepping in elkaar zit.
Eindelijk mijn beloofde reactie op je post....
Speculeren over iets wat je niet kunt weten, mag je niet doen als het over de inhoud van de bijbel gaat...denk ik.
Maar je mag wel wat zeggen als de bijbel er wat van zegt.... Zo zegt de bijbel mij dat door de zonde de dood de wereld is binnengekomen.... Dat lijkt me niet voor tweeerlei uitleg vatbaar. Je kunt hoogstens een discussie gaan beginnen: wat is
dood zoals de bijbel bedoelt.....
Je kunt wel gaan speculeren wat er gebeurt zou zijn als de zondeval er niet geweest was... Dat heeft weinig zin omdat de zondeval er
wel kwam...
God zei tegen de mens: Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij de dood sterven. En: Door 1 daad van overtreding is de dood tot alle mensen doorgegaan.....Ik kan dat niet anders zien als dat
de dood toen kwam (en er nog niet was)
Als een bloem afsterft om vrucht te dragen
kan ik ook niet weten of dat voordat de zondeval er was geweest, dit op
dezelfde manier ging als het nu gaat of anders....
In ieder geval hebben planten geen 'ziel' in de bijbelse zin.....
Dieren hebben wel een ziel en het lijkt me stug dat dieren
voor de zondeval
wel stierven.... Want de dood kwam 'binnen' door de zonde....
Dieren aten elkaar ook niet op voor de zondeval..... Dat begrijp je nu toch ook niet hoe dat mogelijk is..... Een roofdier wat niet rooft maar planten eet..... Zo zie je hoeveel er veranderd is....
De mens stierf door de zondeval...
geestelijk stierf hij direct, hij kon geen open en natuurlijk contact met God meer hebben. De lichamelijke dood deed ook zijn intrede (al werden ze in die tijd nog zeer oud)
Conclusie: Ik houd me aan het bijbelse gegeven: dood kwam door de zonde.....
Het maakt niet uit dat ik daar niet alles van begrijp en ook niet weet hoe het
voor die tijd precies ging.
Gods Woord nemen zoals het er staat vind ik
heel belangrijk...
Dood als gevolg van de zonde
ontkracht je als je vindt
dat de dood er voor die tijd ook al wel kon zijn En je neemt (vind ik)het Woord niet serieus....als het ook wel
op een andere manier bedoeld kan zijn.
Nog even over "evolutie": als God
eerst dieren schept, en
daarna de mens schept als
volgende handeling, mag je dat ook niet zien als
een en dezelfde handeling. WANT de bijbel doet dat niet.....
De bijbel is ook te geloven in wat
er staat. Anders had er wel gestaan: God schiep de dieren en
daaruit ontstond de mens.....Voor mij ook heel erg een kwestie van 'lezen wat er staat'.