Van,
quote:
Nou kun ik,heel vergoeilijkend,zeggen:"ach,ik was jong..",maar eerlijker zou zijn om te
zeggen:"Ik zat er finaal naast,zonde is zonde."
Wel, verstand komt met de jaren, nietwaar? Wat mij betreft zijn allebei die uitspraken even waar en niet 'mutually exclusive' (ben even de Nederlands term kwijt...).
quote:
Dat is een kwestie van je trots inslikken,i.p.v. RATM na te zeggen "f*(k you,i won't do what you tell me!"
Eerlijk gezegd is dat nog steeds mijn opvatting. In de zin van "Ef you, I won't do what you tell me" (in tegenstelling tot "Ef You, I won't do what You tell me", als je begrijpt wat ik bedoel).
Er is in het kader van het 'Ware Geloof' in het verleden een hoop onzin verkondigd (ik noem hier even de verkoop van Aflaten door de kerk) en vaak hoor ik ook nu nog dingen waar ik het pertinent niet mee eens ben (getuige deze draad

" class="smiley" /> ).
Ik ben niet de maat der dingen. Maar ik ben het wel aan mijzelf, mijn geloof en mijn heil verplicht om niet zomaar alles van iedereen aan te nemen, snap je?
quote:
Het simpele feit dat die muziek gedijt bij controverse is meer dan een half woord voor de spreekwoordelijke goede verstaander!
Een controverse ontstaat niet zomaar.
It takes two to tango, nietwaar? Mijn vrees aangaande de pre-occupatie met die bands, bestaat uit twee items:
1) De belerende, 'moreel superieure', manier waarop het probleem benaderd wordt is vaker wel dan niet ronduit contra-productief. Wij hebben in Jezus een bron van waarheid, niet alleen omdat het van Jezus komt, maar ook omdat wat Hij leert gewoon klopt! We hebben dus alle informatie in handen om uit te leggen waarom die bands het mis hebben. Maar in plaats daarvan hangen we tot op het bot geshockeerd in de gordijnen en komen niet verder dan: "Da'mannie! Da's duivels!".
Mij is geleerd dat het Kwade alles behalve dapper is. We zouden dus een stuk sterker staan als we met rechte rug aan de wereld uit zouden kunnen leggen, waar en waarom de moraliteit van die bands fout zit.
De meeste mensen moet (en kun) je overtuigen als je rationeel en nuchter blijft.
2) Aangenomen dat het Kwade in deze kwestie een actieve rol speelt: Ik vraag me wel eens af in hoeverre er hier geen sprake is van een doortrapte 'Bait 'n Switch'.
Zolang wij ons laten afleiden en ons maar blijven bezig houden met wat er zich allemaal op de verschillende metal-podia afspeelt, geven we het Kwade de gelegenheid om achter onze rug om z'n echte plan uit te voeren.
Wij Christenen zouden de *echte* ellende onder dergelijke bands niet schril en met alle macht af moeten keuren, maar zichtbaar van ons af moeten laten glijden en terzijde schuiven als pertinente onzin. Als we dan ook leren om onze stellingname goed en doorwrocht te beredeneren, misschien dat dan de meesten gaan inzien hoe hol dat gebrul van die bands eigenlijk is.
quote:
Persoonlijk breng ik niet zoveel tijd door in de gordijnen/luxaflex vanwege de verkondiging van het geloof ('t Evangelie,neem ik aan),misschien dat dat bij jou anders ligt??
Nee, niet echt. Maar je ziet wel veel gebeuren. Kijk eens hoe heftig de discussie er hier op een gegeven moment aan toe ging.
Maar het is een feit dat het bon ton is om christenen en het christelijke gedachtengoed op de hak te nemen. En als daarop gereageerd wordt (in het openbaar) is het zelden nuchter en rationeel en te vaak op hoge toon.
De Navigators (als ik het wel heb) waren een clubje jongeren (van evangelische signatuur, geloof ik. Maar dat kan ik mis hebben) die in de stad waar ik studeerde rond gingen om te evangeliseren. Dat ging op een dermate belerende en ja, veroordelende manier dat ik vermoed dat ze zelfs een oprecht ge-interesseerd iemand voorgoed van het idee van een christelijke God konden genezen.
Ik ben zelf ook eens onder handen genomen door die lui. We zaten op een terras van een witbiertje te genieten toen een delegatie van dat tuig (sorry! Ik kan er nog steeds boos over worden) langs kwamen, naar onze witbiertjes wezen en ons iets toevoegden in de trand van 'daar kom je alleen maar in de hel mee'. Waarop mijn (niet-gelovige) terrasgenoten mij aankeken en zeiden:' Zo, daar hoor jij dus bij? Dat geloof jij ook?'
Ik heb bijna de rest van die middag moeten besteden aan het uitleggen dat de soep echt niet zo heet was. Maar waar ik me vooral over opwondt, is dat die simpele (onnadenkende en onnodig kwetsende) opmerking de weerstand tegen alles wat met God of geloof te maken heeft een factor 100 heeft vergroot. Zo overtuig je natuurlijk nooit iemand! Sterker, zo drijf je volkomen onnodig mensen weg van Degene die ze kan redden.
quote:
-Wie haalt nou satan erbij???
Jij niet. Was meer in het algemeen gesproken. Sorry, als je dat persoonlijk opvatte.
quote:
Dan kom je erachter dat het wellicht (allicht,zou ik zeggen) gekleurd is,maar dan wel het complete palet aan kleuren!(ja,ja,da's een verkapte pluim aan Jan
Okay, toegegeven. Ik richtte me vooral even op de quotes die Jan bij Stichting Promise vandaan haalde. Mea culpa. Ik zal mijn leven beteren

" class="smiley" />
Iris,
Ik ben erg blij dat we het toch nog eens konden worden. Geloof me, ik maak niet graag vijanden. Blij om te lezen dat je er zo over denkt.
quote:
Ik geloof wel in het delen van wat ons, Christenen, bindt: De liefde voor God en zijn Zoon.
Als we ons daar nu eens wat meer op richten, dan wordt de wereld een stukje aangenamer.
Geloof is beweging en groei.
Laten we niet stilstaan en verstarren.
We kunnen ieder moment van elkaar leren, maar dat kan alleen als je naast elkaar staat; niet de één op een berg en de ander in het dal.
Heel juist. Heel, heel juist.