quote:
Ik denk dat hij bedoelt dat het op volgorde van uiterlijke kenmerken leggen van her en der gevonden schedels niet 'wetenschappelijk bewijst' dat die mensen en apen DUS van elkaar afstammen. Correlation doesn't imply causation. Omdat dingen op elkaar lijken hoeven ze niet per se uit elkaar ontstaan te zijn. Om dat te 'zien' moet je dat eerst 'willen'.
Zo ook met je gevederde dinosaurus, ik heb 'm eens in het echt gezien toen ik in Berlijn was. Een dinosaurus met veren is voor mij geen bewijs dat dinosauriërs DUS ge-evolueerd zijn in vogels. Een auto en een locomotief hebben beide wielen, maar geloof jij ook het idee van een trein geleid heeft tot het idee van een auto?
Ik weet niet hoeveel biologie jij gehad hebt, maar heb je enig idee hoeveel tussenvormen je nog extra moet hebben om alleen al van schedel A bij schedel B te komen. Om nog maar te zwijgen van het aantal tussenvormen tussen een dinosaurus met vleugels en veren en een kanariepietje. Genetisch gezien zijn dat GROTE veranderingen, die generaties lang duren. En dat is precies hetgene wat mist: al die andere tussenvormen. Als men die laat zien, ben ik om. Zolang dat niet gebeurt blijf ik sceptisch. (Sceptisme is een gezonde karaktertrek van elke wetenschapper, zei mijn hoogleraar mij eens. Nooit iets voor zoete koek slikken.)
Daarmee komen we tot je volgende opmerking:
quote:
Ken je het verhaal van de Piltdown Man? Tientallen jaren lang dacht de wetenschap de 'missing link' gevonden te hebben (klik
hier), maar deze opgraving van significant belang bleek een vervalsing te zijn, het paste zo goed in het straatje van de wetenschap dat het tientallen jaren duurde voordat het bedrog ontdekt werd. Dus bevooroordeeld te werk gaan is iets wat mensen (en dus wetenschappers) niet vreemd is. En in de wetenschap wordt veel vaker dan we willen weten geknoeid met resultaten om iets significant te krijgen. Van zulke schandalen kan ik nog veel meer voorbeelden noemen, if you wish.
Dus, nee, wetenschappers zijn niet betrouwbaar, het zijn net mensen.
Jij mag dan een rotsvast
geloof in de wetenschap hebben, maar bedenk wel dat dit maar één manier van naar de wereld kijken is, zeker niet
de manier. De manier is misschien wel effectief voor probleem oplossen, maar zeker niet zaligmakend.
En over C14: er wordt aangenomen bij koolstofdatering dat de samenstelling van de atmosfeer een x aantal geleden hetzelfde was als nu. We weten hoe snel koolstof vervalt, gegeven onze huidige situatie. Bovendien is de methode niet geschikt als iets in zee heeft gelegen of als er vlas/linnenolie of een vergelijkbare stof in contact geweest is met het voorwerp. Voorbeeld: vang een vis in het ijsselmeer, laat hem dateren met C14, en er wordt wetenschappelijk bewezen dat de vis 3500 tot 5500 jaar oud is, terwijl hij misschien 24 uur daarvoor gevangen is..

(Salomons, W. and Mook, W.G., 1980. Biogeochemical processes affecting metal concentrations in lake sediments (IJsselmeer, the Netherlands). The Science of the Total Environment 16, 217-229)