Hallo,
vandaag las ik Marcus 5 over een genezing van een bezetene. Datzelfde verhaal staat ook in Lucas en in Matteus vermeld. Toch zag ik in Matteus een verschil in vergelijking met Marcus en Lucas. Die laatste twee vertellen over een genezing van 1 man:
"En zij kwamen aan de overkant der zee in het land der Gerasenen. En toen Hij uit het schip ging, kwam Hem uit de grafsteden EEN MENS tegemoet met een onreine geest, die verblijf hield in de graven..." (Marcus 5: 1-3)
"Toen Hij aan land gegaan was, kwam Hem EEN MAN uit de stad tegemoet, die door boze geesten bezeten was, en sinds lang had hij geen mantel meer aan en woonde niet in een huis, maar in de graven" (Lucas 8: 27-28)
Dit staat er in Matteus "Nadat Hij aan de overkant in het land der Gadarenen was gekomen, kwamen Hem TWEE bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijk, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan." (Matteus 8:28)
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom Lucus en Marcus spreken over 1 persoon, en Matteus over twee personen?