Auteur Topic: De genezing van een bezetene  (gelezen 1816 keer)

Francois

• Bekijk profiel
De genezing van een bezetene
« Gepost op: augustus 09, 2004, 11:26:29 am »
Hallo,

vandaag las ik Marcus 5 over een genezing van een bezetene. Datzelfde verhaal staat ook in Lucas en in Matteus vermeld. Toch zag ik in Matteus een verschil in vergelijking met Marcus en Lucas. Die laatste twee vertellen over een genezing van 1 man:

"En zij kwamen aan de overkant der zee in het land der Gerasenen. En toen Hij uit het schip ging, kwam Hem uit de grafsteden EEN MENS tegemoet met een onreine geest, die verblijf hield in de graven..." (Marcus 5: 1-3)
"Toen Hij aan land gegaan was, kwam Hem EEN MAN uit de stad tegemoet, die door boze geesten bezeten was, en sinds lang had hij geen mantel meer aan en woonde niet in een huis, maar in de graven" (Lucas 8: 27-28)

Dit staat er in Matteus "Nadat Hij aan de overkant in het land der Gadarenen was gekomen, kwamen Hem TWEE bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijk, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan." (Matteus 8:28)

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom Lucus en Marcus spreken over 1 persoon, en Matteus over twee personen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2004, 01:05:54 pm »
Onderstaande vond ik op deze site

quote:

De bezetenen waren Israëlieten,  want volgens Marcus en Lucas vraagt de bezetene of hij met Jezus mee mag naar de overkant en of hij zijn discipel worden mag. Hier is even een probleem. Terwijl Marcus en Lucas over één bezetene spreken, kent Mattheüs er twee. Ditzelfde gebeurt bij de genezing van een blinde. Volgens Marcus en Lucas betreft het Bartimeüs (Marc. 10:46-52; Luc. 18:35-43), maar volgens Mattheüs is ook hier weer sprake van twee blinden (Matth. 20:29-34). Waarschijnlijk zijn er twee bezetenen bevrijd en zijn er ook twee blinden ziende geworden, maar was de ervaring van de ene zó bijzonder en maakte deze zo'n grote indruk op de mensen, dat Marcus en Lucas slechts over hém te horen hebben gekregen. Want Mattheüs heeft dit als een van de twaalf discipelen van nabij meegemaakt, terwijl Marcus en Lucas metgezellen waren van Paulus en beide geschiedenissen uit de tweede hand kregen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2004, 01:07:49 pm »
Is denkbaar, maar waarom is dat dan gelijk 'waarschijnlijk'?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2004, 09:46:59 pm »
Tja, wie heeft gelijk? De ooggetuige of degenen die het later hoorden? Of eigelijk beiden?Ik vond het in elk geval zeer aannemelijk dat het zo gegaan is. Ten diepste maakt het ook niet zoveel uit. Het gaat erom dat Jezus de macht heeft over allen, zelfs een legioen. En Hij redt mensen.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2004, 10:19:37 pm »
1) Het staat helemaal niet vast dat het evangelie van Matteüs ook door de dicipel met die naam geschreven werd.
2) De algemene consensus over het ontstaan van de evangeliën is dat het evangelie van Marcus als eerste geschreven is en dat Matteüs en Lucas hieruit dingen hebben overgenomen en bewerkt en er dingen aan toe hebben gevoegd.
3) Is het zo vergezocht dat de schrijvers van de evangeliën gewoon niet precies wisten wat er echt is voorgevallen? Stel je voor dat je over 40 jaar moet opschrijven wat Jomanda precies gedaan heeft op één van haar 'genezingsbijeenkomsten'. Gaat je dat foutloos lukken denk je?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2004, 10:38:40 pm »
op zich met je eens DD, maar vergeet niet dat er nog meer ooggetuigen in leven waren rond de tijd dat de evangelien werden geschreven. Er waren meer bronnen.

Maar goed...nogmaals...het maakt niet uit. De boodschap wordt er niet anders van.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2004, 11:38:40 pm »
Haha welkom op het forum. Je komt meteen al met een vraag waar uren over gepraat kan worden, maar waar het idd om de boodschap gaat.

1 Timotheüs 4,7 Verknoei je tijd niet met discussies over zinloze ideeën en flauwe sprookjes. Benut je tijd en energie om geestelijk in conditie te blijven.

:) Het is misschien geen sprookje maar wel behoorlijk zinloos.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2004, 11:39:09 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2004, 12:46:38 am »

quote:

DetectedDestiny schreef op 09 augustus 2004 om 22:19:
1) Het staat helemaal niet vast dat het evangelie van Matteüs ook door de dicipel met die naam geschreven werd.
2) De algemene consensus over het ontstaan van de evangeliën is dat het evangelie van Marcus als eerste geschreven is en dat Matteüs en Lucas hieruit dingen hebben overgenomen en bewerkt en er dingen aan toe hebben gevoegd.
3) Is het zo vergezocht dat de schrijvers van de evangeliën gewoon niet precies wisten wat er echt is voorgevallen? Stel je voor dat je over 40 jaar moet opschrijven wat Jomanda precies gedaan heeft op één van haar 'genezingsbijeenkomsten'. Gaat je dat foutloos lukken denk je?

Volgens de Here Jezus is dit geen probleem :) :

Johannes 14
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam,die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan