Auteur Topic: Votum inhoud  (gelezen 7643 keer)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #50 Gepost op: maart 11, 2003, 10:16:41 am »

quote:

op 11 Mar 2003 00:35:46 schreef Peter:
Wie heeft het water gepeild met de palm van zijn hand
en de hemel met zijn hand gemeten,
wie heeft in een maatje het stof van de aarde afgepast,
de bergen in een weegschaal gelegd,
en de heuvels in een balans afgewogen?
Wie kan de geest van de HEER ordenen,
en wie heeft Hem raad en onderricht gegeven?
(...)
Alle volken zijn niets in zijn ogen,
minder dan nul en nietigheid zijn zij voor Hem.
Met wie zou u God vergelijken
en welke voorstelling zou u van Hem maken?

Jes. 40:11,12,17,18 Willibrordvertaling
AMEN!
HarmW

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #51 Gepost op: maart 11, 2003, 10:42:00 am »
Inderdaad!
Wie heeft de kennis om zulke uitspraken over God te doen?

God vindt dit
God houdt hiervan
God wil dit
God wil dat niet

Weten we wel waarover we praten?

bengel

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #52 Gepost op: maart 11, 2003, 11:04:25 am »

quote:

op 11 Mar 2003 10:42:00 schreef Pulpeet:
Inderdaad!
Wie heeft de kennis om zulke uitspraken over God te doen?

God vindt dit
God houdt hiervan
God wil dit
God wil dat niet

Weten we wel waarover we praten?
Wie lief heeft ként God, wie niet liefheeft kent God niet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #53 Gepost op: maart 11, 2003, 11:10:59 am »

quote:

op 11 Mar 2003 11:04:25 schreef bengel:
Wie lief heeft ként God, wie niet liefheeft kent God niet.
Danku

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #54 Gepost op: maart 11, 2003, 11:38:20 am »
Om terug te komen op het onderscheid preek/lofzang:
waarom bindt Jezus zijn discipelen op het hart zijn woorden te bewaren en waarom wijst Paulus in 1 Kor 14 naar het profeteren in de bijeenkomsten? Ze hadden toch ook kunnen zeggen: zing vooral, dat wil de Heer?

Ja, Paulus wijst ook daarop. Spreek [!] onder elkaar in psalmen, hymnen en oden van de Geest. De inhoud van de psalmen stempelen als het goed is onze gesprekken. Maar dat geldt ook voor een preek.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #55 Gepost op: maart 11, 2003, 01:24:15 pm »

quote:

Wie heeft het water gepeild met de palm van zijn hand
en de hemel met zijn hand gemeten,
wie heeft in een maatje het stof van de aarde afgepast,
de bergen in een weegschaal gelegd,
en de heuvels in een balans afgewogen?
Wie kan de geest van de HEER ordenen,
en wie heeft Hem raad en onderricht gegeven?
(...)
Alle volken zijn niets in zijn ogen,
minder dan nul en nietigheid zijn zij voor Hem.
Met wie zou u God vergelijken
en welke voorstelling zou u van Hem maken?

Als ik je het goed begrijp wil je met dit citaat aantonenen dat de stelligheid waarmee ik stel dat God Niet de werken van onze hand waardeerd maar het teken dat we daarmee afgeven, te ver gaat.

God geeft in zijn woord aan wat hij van ons verwacht. God vraagt ons ons leven te richten op Hem. En hij geeft daar een aantal middelen voor. Tijdens de eredienst doen we dat onder andere door lofzang, aanbidding en prediking Ik zie nergens in de bijbel staan dat het een waardevoller is dan het ander.

God heeft bekend gemaakt wat hij van je verwacht. Het is dan jouw taak om te leven binnen dat kader. De bijbel is het kader.

Kopjekoffie...
Eerst Jezus zien en dan pas sterven. Luk 2:25-32.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2003, 01:50:28 pm »
Meestal is het zo dat datgene wat God blij zou maken, precies in het straatje past van degene die het beweert. Dat geeft te denken. Ik kan ook wel een paar dingen verzinnen die ik goed vind, en daarvan beweren dat God dat fijner vindt dan dingen die anderen doen. Dan nog een paar bijbelteksten erbij. En klaar is kees. Ik ben de beste, want ik doe precies wat Hem blij maakt! En al die andere mensen maken Hem alleen maar verdrietig.

Volgens mij is het beter om het uitgangspunt bij de mens te nemen. Althans, voor zover het gaat om dingen die wij samen moeten doen, zoals kerkdiensten. De vraag wordt dan: wat is voor ons goed om te doen? En daarvoor zijn in de bijbel natuurlijk allerlei aanwijzingen te vinden. (Om nog maar eens een stokpaardje van stal te halen: ) God heeft ons in de bijbel een verzameling gebeden gegeven. Blijkbaar zijn die gebeden wat Hij voor ons het beste vindt. Daar moeten we dus mee aan de slag. En daarbij hebben we een grote eigen verantwoordelijkheid. We hebben niet voor niets verstand gekregen. We moeten dus niet voor alles wat we niet kunnen verdedigen God erbij halen.

Wat dat betreft sluit ik me dus bij kopjekoffie aan: de Bijbel is het kader.

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2003, 03:30:46 pm »
off topic:

als aanvulling op Pulpeet. Als we bijbel lezen hebben we eerder de neiging ons gedrag te bevestigen aan de hand van hetgeen we lezen als dat we objectief lezen en nagaan wat vraagt God hier en hoe kan ik daaraan werken. Dit is geen verwijt maar iets dat de mens eenmaal eigen is. we horen allemaal liever dat we het goed doen dan het tegenovergestelde.
Eerst Jezus zien en dan pas sterven. Luk 2:25-32.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #58 Gepost op: maart 12, 2003, 08:34:13 am »
Dat is dan ook juist het bewijs dat we allemaal in zonde gevallen zijn... niet één van ons uitgezonderd... we zijn ten dode opgeschreven, tenzij wij Jezus Christus aannemen als Redder en Verlosser!!!

We willen niet horen dat we fout zijn, en we willen de bijbel en God naar ons hand zetten.. gelukkig is dat onmogelijk! We hoeven alleen maar te geloven, daaruit volgt vanzelf alles wat God van ons vraagt...!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #59 Gepost op: maart 12, 2003, 09:44:34 am »
Ik ben benieuwd hoe je dan de relatie ziet tussen geloof, bijbel en gedrag.
Als je leer en leefregels vanzelf komen als je gelooft, welke rol speelt de bijbel dan?

Ik ben het ermee eens dat het lezen en juist verstaan van de bijbel niet goed mogelijk is zonder de verlichting door de Heilige Geest.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #60 Gepost op: maart 12, 2003, 12:34:36 pm »
Ok, het was een beetje simpel neer gezet.. maar God vraagt niet veel meer van ons dan geloven wat er in Zijn Woord staat. Daaruit leer je Hem kennen, en daaruit weet je wat God van je vraagt.
Er is een groot grijs gebied, wat lastig is te benoemen of het eigenlijk zwart of wit is. Maar vaak hoef je daar niet eens te komen, dus waarom moeilijk doen? God geeft ons waanzinning veel vrijheid, maar waarom moeten wij toch altijd de grenzen verkennen? Of zelfs verleggen?! En nog goed praten ook... :|

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #61 Gepost op: maart 13, 2003, 08:26:41 pm »
Een mooie omschrijving van hoe mensen omgaan met Gods aanwijzingen: de vrijheid niet genieten maar de grenzen verkennen.
Maar juist omdat je dat zo gemakkelijk doet en er mensen (ook in de gemeente) kunnen zijn die daarop inspelen, moeten helaas ook grijstinten onderkend worden.

Het zou natuurlijk fijn zijn geweest als 2 Petrus, 2 Johannes en Judas nooit geschreven hadden hoeven worden. Maar ze staan niet voor niets in de bijbel: mensen máken misbruik van hun vrijheid en zétten anderen daartoe aan.