quote:
Peter schreef:
Ik ben het deels met Reformanda eens. [...]
Oneens, omdat een groot deel van de huidige liturgieveranderingen voluit schriftuurlijk zijn en terug gaan naar de tijd van de Reformatie. En dan bedoel ik, dat de eredienst een ontmoeting is tussen God en zijn gemeente, waarbij - als het goed is - niet alleen de ambtsdragers actief zijn in de eredienst, maar de hele gemeente.
De kerk(dienst) is vanouds een zaak van de gemeente, niet van de dominee of andere ambtsdragers. Na de reformatie zijn we verworden tot een domineeskerk (of ambtsdragerskerk), waarin de predikant allerlei zaken namens de gemeente verwoordt; denk aan het Amen (op zowel zegen(groet) als op de preek), het gebed, de geloofsbelijdenis, etc.
Het is m.i. een goede zaak, dat deze onderdelen worden 'teruggegeven' aan de gemeente.
quote:
...en Pulpeet schreef:
Een voorbeeld van hoe Calvijn met die vrijheid omgaat blijkt uit het volgende:
"Wanneer Calvijn van Franse vluchtelingen uit het Lutherse Wesel een verzoek krijgt hen te adviseren wat te doen, nu Lutherse predikanten hen verplichten hun Lutherse gebruiken waar te nemen, schrijft hij dat hij het betreurt, dat zij deze eisen stellen. Hij vindt, dat zijn Lutherse collega's alles in het werk moesten stellen om alle pauselijke instellingen in de eredienst te verwijderen. [..]"
Deze beide opmerkingen in dit verband brengen mij ertoe iets heel anders onder uw aandacht te brengen. Zonder deze aanzet zou ik hierover niet zijn begonnen op een forum van de kerk, daar ik van mening ben dat alles wat ik hier post niet alleen door mijzelf als opbouwend moet worden gezien, maar ook door anderen op die manier opgevat moet kunnen worden.
Ik wil graag in discussie gaan (nieuw topic?) over de structuur van de kerk. Dit is nl. de basis voor de huidige liturgie.
Terecht merkt Peter op dat de huidige liturgieveranderingen terug gaan naar de tijd van de Reformatie. Wat ik in twijfel trek is of de Reformatie wel ver genoeg terug is gegaan. Sola Scriptura, stelde Luther.Leefde hij dat zelf na?
Luther heeft drie soorten samenkomsten (missen) beschreven. De Latijnse en Duitse mis waren beide een noodzakelijk kwaad, om dat veel mensen nog ongeloveig waren. Zij hadden dus een evangelisch doel. De echte christelijke samenkomst zou dan een samenkomen van een kleine groep gelovigen zijn, niet in een kerk maar in een kleine groep, of zo je wilt 'gemeente'.
quote:
[Zij] zouden zich moeten laten registreren en alleen in een huis moeten samenkomen om te bidden, te lezen, te dopen, de sacramenten te ontvangen en andere christelijke werken te doen.. (Dr. Martin Luthers Werk /Kritische Gesamtausgabe /Abteilung Werke /Weimarer Ausgab, 1883; 61 banden; WA 19, 44). In deze structuur zouden zij, die geen christelijk leven leiden, herkend, bestraft, gecorrigeerd, buitengezet of uitgesloten kunnen worden, en dit volgens de richtlijnen van Christus (Matthéüs 18). Hier zou iemand ook beroep kunnen doen op milde, welwillend gegeven, bijdragen, om te verdelen onder de armen, naar het voorbeeld van St. Paulus (2Korinthiërs 9). Hier zou geen nood zijn aan veel en uitgebreid zingen. Hier zou iemand in een kort en orderlijk verloop voor het dopen en het sacrament kunnen voorzien, en alles richten op het Woord, gebed en liefde.(Ulrich S. Leopold, Liturgy and Hymns, vol. 53 of Luther’s Works, ed. Helmut T. Lehman [Philadelphia: Fortress Press, 1965] blz. 55).
Het probleem in die tijd echter was dat er nog geen 'gelovigen' waren om aan die laatste vorm invulling te geven:
quote:
"Maar ik kan en wil nog niet beginnen met het oprichten van zo’n gemeente of samenkomst. Ik heb er nog niet de geschikte personen voor en ik zie er ook niet veel die het willen. Indien men mij echter vroeg het toch te doen, dan zou mijn geweten het niet kunnen weigeren en zou ik blijmoedig mijn aandeel leveren en mijn uiterste best doen."
Later veranderde Luther van mening. Ik denk dat hij bang was zijn beweging te verliezen aan de wederdopers. Daarom wilde hij alles strak in eigen hand houden. Vanaf ongeveer 1526 kreeg de eredienst, qua vorm en structuur weer veel meer gelijk aan de rooms-katholieke, zijn huidige vorm (de vorm waarnaar volgens mij Peter verwijst).
Nog later was Luther helemaal om, hij stelde dat iedereen die openlijk het Woord van God verkondigde maar geen predikant was terstond moest worden gedood, zelfs als zijn verkondiging goed was.
Ik denk dat doordat in het begin van de Reformatie vrijwel alle protestanten uit de rooms-katholieke kerk kwamen er nog geen mogelijkheid was om een échte Hervorming door te voeren. De leer is wel aangepast, maar net als in de rk hield Luther de structuur in stand van geestelijken - leken. Volgens mij moet de hervorming nog worden áfgemaakt: terug naar een vorm van samenkomsten zoals we die kennen uit de schrift: Sola Scriptura.
Daarin ga ik verder dan Reformanda en Qohelet, volgens mij...