Priscilla en Aquilla,
Dit is mijn laatste reactie op dit onderwerp. Niet uit rancuneuze gevoelens, beslist niet, maar wij komen niet bij elkaar.
U schreef:
Johannes 4
25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.
27 En daarop kwamen zijn discipelen en waren verbaasd, dat Hij met een vrouw in gesprek was, en toch zeide niemand: Wat zoekt Gij, of: Waarom spreekt Gij met haar? 28 De vrouw dan liet haar kruik staan, en ging naar de stad en zeide tot de mensen: 29 Komt mede en ziet een mens, die gezegd heeft alles wat ik gedaan heb: zou deze niet de Christus zijn? 30 Zij gingen de stad uit en kwamen tot Hem.
.....
39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan heb. 40 Toen dan de Samaritanen tot Hem kwamen, verzochten zij Hem bij hen te blijven; en Hij bleef daar twee dagen. 41 En nog veel meer werden er gelovig om zijn woord, 42 en zij zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet meer om wat gij zegt, want wij zelf hebben Hem gehoord en weten, dat deze waarlijk de Heiland DER WERELD is.
Heel dit bijbelgedeelte is niet in strijd met wat ik u gezegd heb over de Christus. U moet er ook eens rekening mee gaan houden, dat Johannes een verhaal vertelt, met een ongekend diepe betekenis. 'Jezus' is in dit evangelie de rechtstreekse Woordvoerder van de Geest. Eigenlijk IS Hij de Geest! Een abstracte Zaak, de Geest (een oneerbiedig woord misschien), wordt in dit evangelie echter voorgesteld in een PERSOON. Zoals ons brein de fysieke vorm is van de geest, zo is 'Jezus' in dit evangelie de fysieke verschijning van de GEEST. Dat kan uit veel voorbeelden verklaard worden. In Joh. 10. 17 en 18 zei Jezus:'Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weer op te nemen. Dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen'. U kunt zelf nagaan, dat dit nooit op de lichamelijke dood en opstanding van Jezus kan slaan, maar op de dood en opstanding van de Geest, die in Hem was. Er is bijvoorbeeld niets, dat erop wijst, dat Jezus zijn aardse leven aflegde, althans niet op een ander wijze dan vele martelaten voor Hem. Een feit is, dat het aardse leven Hem ONTNOMEN werd, en Hij het Zich niet zelf ontnam. Ook kunnen we er zeker van zijn, dat Hij niet Zelf zijn aardse leven weer opnam, want steeds wordt in de bijbel gezegd, dat God Hem OPWEKTE uit de dood. Hetzelfde kan gezegd worden van de woorden:' dat deze de Heiland der wereld is. Als je daar letterlijk 'Jezus' onder zou verstaan, spreekt de bijbel zichzelf vierkant tegen! Dat kunt ook zelf nagaan. En het geldt tenslotte ook voor die zeer veel onbegrepen woorden van Jezus: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij'. Zijn die dan in strijd met de woorden van Paulus in Ef.2.18, waar hij schreef dat we allemaal in 1 Geest toegang hebben tot de Vader? Bij u moet dat wel het geval zijn, broeder. Het gaat in ons gesprek niet om verstandelijke verschillen, maar om om verschil in geestelijke denken.
Met vriendelijke groet, wat dit onderwerp betreft.
Piet Strootman