Auteur Topic: landbouwsubsidies  (gelezen 1065 keer)

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Gepost op: augustus 17, 2004, 04:59:45 pm »
Bron wederom Nutopia.

QUOTE:
--------------------------------------------------------------------------------
 Landbouwsubsidies.

De Wereldhandelsorganisatie WTO heeft vorige week voor de derde achtereenvolgende keer een bom onder landbouwsubsidies gelegd. Werden eerder katoensubsidies aan Amerikaanse boeren en Europese exportsubsidies veroordeeld, vorige week veroordeelde de WTO in een voorlopig rapport de Europese Unie voor haar suikerbeleid.

De Wereldhandelsorganisatie pikt het niet dat de EU vier maal zoveel gesubsidieerde suiker op de wereldmarkt brengt dan internationaal is afgesproken en begrijpt ook niet waarom Europese landen met subsidie goedkope suiker uit voormalige koloniën importeert en die daarna weer met een andere subsidie exporteert.

Europese landen produceren jaarlijks 20.4 miljoen ton suiker. Ze consumeren zelf 15.5 miljoen ton en voeren ook nog eens bijna 2 miljoen ton in. Het overschot is derhalve 6 miljoen ton, die met exportsubsidies op de wereldmarkt wordt gedumpt. Dat kost de Europese belastingbetaler jaarlijks 1.5 miljard euro.

Brazilië, Australië en Thailand hadden de zaak bij de WTO aanhangig gemaakt. Die doet in september pas uitspraak, maar geeft Europa door het “lekken” van het vertrouwelijk rapport kans alvast maatregelen te nemen. Dat scheelt Braziliaanse suikerboeren op jaarbasis een inkomen van een slordige 500 tot 700 miljoen dollar. Meer hierover op de site van oneworld. Je mag geloof ik geen site vermelden.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2004, 05:02:25 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Does

• Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2004, 06:26:47 pm »
Doe mij maar 2 schepjes!
Live vanuit de luie stoel

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2004, 07:50:17 pm »
Tja grappig he, niemand ligt  wakker van onrecht in de wereld.

Hele volkstammen maken elkaar af om het juiste geloof, om het gelijk hebben/krijgen, de juiste uitleg van, de juiste levenswijze volgens.....

Maar onrechtvaardige verdeling --> Hoezo, daar kan ik toch niks aan doen......

Does

• Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2004, 07:56:19 pm »
Ok, 3 schepjes mag ook.
Live vanuit de luie stoel

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2004, 09:44:58 pm »
Die 'bom onder de subsidies' is vats niet meer dan een trektouwtje.

Ik begrijp de lanbouwsubsidies ook niet zo goed, overal staat van die irritant hoge mais, terwijl er bij de boeren her en der nog overjaarse  bulten met geperst mais liggen. Maar ja, ook voor maïs krijgen de boeren subsidie, dus blijven ze maar verbouwen.  De boeren gaan altijd nogal prat op hun vrije beroep, lekker vrij ja als  je je land een jaar braak laat liggen krijg je ook al subsidie.

Misscien kan mevrouw Kroes de mededingspost iets breder maken, wereldwijd dus.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2004, 10:01:30 pm »
Dat zou mooi zijn als Neeltje Kroes er iets aan kon doen.

Maar ik vrees dat dat een nog lange weg te gaan is.

het is treurig, ik weet alleen de katoenslaafjes in Benin, die ingezet worden omdat de boeren na de oogst voldoende geld krijgen om opnieuw te zaaien en het salaris pas na ca. 10 maanden komt, afhankelijk van de subsidie die amerika geeft aan hun katoenboeren.

Die kindslaafjes zorgen ervoor dat de katoen in iedergeval geoogst kan worden en de boeren geen personeel in dienst hoeven te nemen, dat ze toch niet kunnen betalen.

En dan geven de opdrachtgevers nog landbouwgif zonder uitleg.
Dus vorig jaar ik geloof 607 kinderen dood in de regio Kouandé - waar veel katoen wordt geteeld - omdat de boeren het wel een goed middel vonden en er dus ook wat van gebruikten voor hun mais en bonen. Die ze vervolgens ongewassen of slecht gewassen eten.

Kleine kinderen kunnen wat minder gif opslaan in die kleine lijfjes dan grote mensen.
En het komt niet eens in de krant...

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2004, 03:38:10 pm »
Landbouwsubsidies zijn typerend voor het hypocriete van de westerse samenleving. We hebben een grote mond over vrije markt en kapitalisme, maar we moeten wel onze boeren beschermen. En dat terwijl die boeren zelfs zonder werk een stuk beter af zijn dan de 'slachtoffers' van die subsidies. Hetzelfde zie je gebeuren als er weer een groot bedrijf is wat een fabriek verplaatst naar oost europa of azie. Dan zijn er mensen boos over het verlies van banen, en het zijn dezelfde mensen die hun achterste benen staan als het gaat over monopolie posities van grote bedrijven en prijs afspraken.

Een vrije markt is best een leuk idee, maar dan moet je het wel helemaal doorvoeren en niet zoals nu gebeurt maar half. Bovendien zou het maar zo kunnen dat we er zelf het meeste van profiteren, want voor ons worden een hoop dingen, bijvoorbeeld de suiker, goedkoper en er hoeft niet zoveel belasting betaald te om al die subsidies te kunnen betalen...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2004, 09:29:22 pm »
Ik vind landbouwsubsidies ook bizar, vooral ook omdat er regelmatig mee gefraudeerd wordt. Bijvoorbeeld een product wordt eerst ge-exporteerd (subsidie) en vervolgens via een ommelandse reis weer ge-importeerd (weer subsidie).
Bovendien is rietsuiker veel gezonder (ongeraffineerd) dan bietsuiker. Het is ooit als surrogaatsuiker ge-introduceerd, dus nu ook een overbodig product.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
landbouwsubsidies
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2004, 03:28:31 pm »
Europa is bepaald gezegd geen suikeroom voor mensen buiten de EU.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.