Auteur Topic: Avondmaal  (gelezen 1221 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Avondmaal
« Gepost op: februari 14, 2003, 07:03:41 pm »
Aangezien in dit topic het onderwerp van doop verschoof naar avondmaal, heb ik dit topic geopend om verder te discussiëren over het Avondmaal.
quote:
op 14 Feb 2003 16:32:23 schreef Wilhelmina:
Maar wél na het volgen van catechisatie en belijdenis catechisatie, en het liefst allemaal zo ongeveer op je 18de en dan ook nog één maal per jaar met Pasen, of Pinksteren. Ik overdrijf een beetje hoor, maar zo is het wel een beetje in de praktijk. Wat nu als er iemand van 11, 12 jaar echt tot zondebesef én bekering komt een mee wil doen met de tafel des Heren? Moet hij dan toch eerst weer aan alle regeltjes voldoen, het hele catechisatie gebeuren volgen?
Ik vind het altijd zo vreemd dat alle gereformeerde jongeren op hetzelfde moment blijkbaar tot "bekering" komen . Dat is voor mij niet zo geloofwaardig.
Bij ons in de gemeente komen mensen van alle leeftijden tot geloof, en heeft niets te maken met het volgen van een cursus. Natuurlijk zijn er heel veel bijbelstudies, maar die zijn toegankelijk voor onbekeerden, pas bekeerden én ouwe rotten!
Een cursus kan toch, bijbels gezien, geen voorwaarde zijn om je te bekeren?

quote:
op 14 Feb 2003 18:13 schreef DoubleUP:
Heb je gelijk in, maar de kerk is wel een organisatie, en in een organisatie moet je dingen regelen. Zeker als er mensen bij betrokken zijn (altijd dus).
En voor alle situaties die jij noemt, iemand van 12 en iemand van 123 kan toegang tot het heilig avondmaal gevraagd worden.
En omdat het H.A. niet voor niets Heilig is, en mensen er verantwoording voor dragen moet het toegang krijgen getoetst worden.

Heeft meer voordelen dan nadelen...

quote:
op 14 Feb 2003 18:54 schreef Wilhelmina:
a dat is waar, het toegang krijgen moet getoetst worden.

1 Cor 11: 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.
29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

Ik lees wéér niets in de bijbel over het toetsen van mij door iemand anders. Niemand weet wat er in het hart van de ander is, ik kan alleen mijn eigen hart doorzoeken. En God ként mijn hart.

quote:
op 14 Feb 2003 18:55 schreef Sam:
quote:En omdat het H.A. niet voor niets Heilig is, en mensen er verantwoording voor dragen moet het toegang krijgen getoetst worden.
Waarom dragen er mensen verantwoording over? Waar precies over? En heeft dat iets met leeftijd te maken? En is dit niet een ander onderwerp?

« Laatst bewerkt op: februari 17, 2003, 12:32:18 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]