Auteur Topic: Efeze 1:4  (gelezen 1721 keer)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Efeze 1:4
« Gepost op: september 10, 2004, 04:07:07 pm »
'Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht'.

Waar ik benieuwd naar ben, is hoe dit vers in efeze gelezen kan worden. Waarop ligt de nadruk, wat betekend het, hoe staat het in de context e.d.

Het gaat mij er niet om of de uitverkiezing klopt ja dan nee, maar simpelweg over: wat staat er hier.

Ik heb gemerkt dat dit vers op meerdere manieren uitgelegd kan worden en ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2004, 04:17:01 pm »
Gewoon bij 't begin beginnen:

Hij heeft iets gedaan, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. Hier begint het allemaal. God wil blijkbaar heilige en onberispelijke mensen voor zijn aangezicht, en handelt daarom. Wanneer dan? Voor de grondlegging der wereld. Dat is natuurlijk nogal een vage term. God is niet gebonden aan de tijd, zoals wij die kennen, maar presenteert zich vaak wel op die manier. Blijkbaar wil Paulus benadrukken dat dit een van de fundamentele plannen van God is. Wat? ons in Hem [Jezus Christus, vs 3] uitverkoren. Dit is niet te begrijpen zonder de context:

quote:

Gezegend is de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelse regionen in Christus heeft gezegend met elke geestelijke zegen. Want in Hem heeft Hij ons uitgekozen, al voor de grondlegging van de wereld, om heilig en vlekkeloos voor Hem te staan in liefde. Hij heeft ons voorbestemd om zijn kinderen te worden door Jezus Christus, volgens zijn wilsbesluit, tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons begiftigd heeft in de geliefde.

Spreekt voor zich dus: God heeft hen (laten we 't even houden op Paulus en de efeziers) voorbestemd om zijn kinderen te worden, zoals hij wilde, zodat zijn genade geprezen wordt.

Meer kan ik er niet van maken. Duidelijk genoeg toch?
« Laatst bewerkt op: september 10, 2004, 04:17:28 pm door Pooh »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2004, 01:09:59 am »

quote:

LaNaussee schreef op 10 september 2004 om 16:07:
'Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht'.

Waar ik benieuwd naar ben, is hoe dit vers in efeze gelezen kan worden. Waarop ligt de nadruk, wat betekend het, hoe staat het in de context e.d.

Het gaat mij er niet om of de uitverkiezing klopt ja dan nee, maar simpelweg over: wat staat er hier.

Ik heb gemerkt dat dit vers op meerdere manieren uitgelegd kan worden en ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

In Ef. 1 : 4 gaat het over ons christenen.
Wij zijn uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Maar het is in Hem....uitverkoren voor de grondlegging der wereld.
Omdat Hij tevoren voor de grondlegging der wereld gekend was.... DAAROM zijn wij ook voor de grondlegging der wereld gekend.

Dat betekent: In Hem. - alles wat met de Heer is gebeurd, is ook met ons gebeurd - wat Hij heeft ontvangen, hebben wij ook ontvangen,  in Hem.

quote:

3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.
4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.
 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.
7 En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, 8 welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand,
9 door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten,
11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, 12 opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd.
13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.
Vers 3

Wij zijn volgens dit gedeelte gezet in de hemelse gewesten en daar hebben alle geestelijke zegeningen ontvangen in Hem

Rom 8
32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?

1 Kor 1,5
want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in Hem

Ons 'hoofd' is daar al en geestelijk gezien zijn wij ook waar de Heer is.

Ef 2.
6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Vers 4

in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld

Voor de schepping bestond, voor de grondlegging der wereld, wilde God mensen in het Vaderhuis hebben.
Dit is nu 'uitverkiezing’: Een bepaalde groep gelovigen zijn speciaal uitgekozen vanuit alle andere mensen, om het speciale eigendom van de Here Jezus te zijn.
Dit heeft niet te maken met het vraagstuk: behouden of verloren zijn, maar met de speciale positie die deze gelovigen innemen.
De zondeval is namelijk veel later 'erbij' gekomen, maar toen waren wij dus allang uitgekozen om deze speciale hemelse positie in te nemen bij de Here Jezus.

De andere 'niet gekozenen voor de hemel' waren bestemd om op de aarde te leven. (De mensen die tot geloof komen die niet bij de gemeente behoren, die in deze tijd vanaf Pinksteren gevormd wordt, zullen later ook op de nieuwe aarde leven - Er zijn namelijk gelovigen geweest vanaf Adam en Eva....)

Voor de zondeval, dus oorspronkelijk waren de mensen namelijk bestemd om op aarde te leven - behalve de gekozen groep voor de hemel.
Na de zondeval kwam daar het probleem van de zonde bij, waarvoor de Here Jezus moest sterven. Hierdoor zullen er mensen, die niet tot geloof zijn gekomen uiteindelijk gestraft worden in de hel. Maar hiervoor zijn ze oorspronkelijk niet bestemd.

Mat 25,41
Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

De hel was oorspronkelijk alleen bestemd voor de duivel en zijn engelen, de mensen voor de aarde, en sommigen voor de hemel....
Het koninkrijk dat op aarde zal komen, is een koninkrijk waar de mensen die niet gekozen zijn om de hemelse positie in te nemen, voor bestemd zijn vanaf de grondlegging der wereld.
Dit zijn na de zondeval wel allemaal mensen die gelovig zijn geworden in de tijd vanaf de schepping tot Pinksteren - en na de opname van de Gemeente, als God nog weer verder gaat met Zijn volk Israel (vanaf Op. 4)

Mat 25,34
Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af.

Wij hebben een hemelse roeping:

Heb 3,1
Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de apostel en hogepriester onzer belijdenis, Jezus,

Filp. 3
 20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,

De Here Jezus wilde ons bij Zich hebben:
- opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.

- Voor Zijn aangezicht:

Joh. 14
1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Joh. 17
24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt – Ik wil, dat,waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld.

- Heilig en onberispelijk:

Kol 1
21 Ook u, ..... heeft Hij thans weder verzoend, 22 in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen,
26 het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen. 27 Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid.

Ef. 5
evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vers 5

- ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen

Rom 8
14 maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap

Heb 2,10
Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken.

- naar het welbehagen van zijn wil,

2 Tim 1,9
die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vers 6

- tot lof van de heerlijkheid zijner genade waarmede Hij ons begenadigd heeft

Joh 17,
22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Rom 8
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden.

1 Kor. 2
7 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uitverkiezing gaat dus over de Gemeente die speciaal is bestemd om bij de Here Jezus te zijn als zijn eigendom. En God heeft dit gewild, en Zich voorgenomen voordat de schepping bestond. Hij is door God speciaal aan ons als Gemeente gegeven.

Ef. 1
22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Rom. 8
17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking
.......
28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Als de Here Jezus Zich openbaart aan de wereld bij Zijn verschijning, zullen ook wij, die Zijn eigendom zijn, MET Hem verschijnen. De 'zonen Gods' worden dan openbaar aan de wereld.

Kol 3
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Rom 8:
19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods

Daarom vind ik het wel heel byzonder om in deze tijd te leven, waardoor je als gelovige in de Here Jezus, automatisch bij de groep gekozenen voor de hemel behoort, die de Here Jezus gelijk zullen zijn.
,
« Laatst bewerkt op: september 12, 2004, 01:12:00 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2004, 09:56:06 am »

quote:

LaNaussee schreef op 10 september 2004 om 16:07:

Wat vind je zelf dat er staat... Of kon je er niet uit komen welke betekenis de juiste zou zijn?
Had je nog een andere 'variant' dan die twee hierboven?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2004, 11:19:15 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 september 2004 om 09:56:
[...]

Wat vind je zelf dat er staat... Of kon je er niet uit komen welke betekenis de juiste zou zijn?
Had je nog een andere 'variant' dan die twee hierboven?

Ik was vooral nieuwsgierig naar hoe andere mensen er tegen aankeken.

Maar om op je vraag in te gaan, dit is wat ik ervan gemaakt had:
Er vallen mij twee dingen op in dat bijbelgedeelte.
Allereerst dat de uitverkiezing helemaal geen issue is. Wij geloven en als zodanig noemt Paulus ons uitverkorenen. De vraag waar het om gaat lijkt mij: ben je wedergeboren? Ben je dat namelijk dan ben je sowieso uitverkoren. Ben je dat niet? Niet getreurd, Paulus doet daar geen uitspraak over!
En verder, en misschien wel als belangrijkste, in vers 4 staat: 'Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld...'. Mijns inziens kan dat simpel als volgt gelezen worden: 'Voordat God de wereld maakte, besloot Hij dat wie Jezus wilden volgen bij Hem zouden horen'. Het gaat m.i. niet om 'wie Hij uitkiest', maar om 'door wie Hij uitkiest', namelijk door Zijn geliefde Zoon.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2004, 11:21:18 am »
En misschien leuk voor erbij, dit is het antwoord wat ik ooit iemand gaf over Rom.8:28-30:

28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Een manier om hier naar te kijken, is de volgende: God staat boven de tijd. Voor hem zijn duizend jaren als één dag en één dag als duizend jaren. Wanneer God niet zo aan tijd gebonden is als wij, is het heel goed mogelijk dat Hij, net als dat Hij op meerdere plaatsen tegelijk is, op meerdere tijden tegelijk is. Wanneer dit zo is, dan kan Hij op dit moment nu hier zijn, als ook voor de schepping, als ook na mijn dood. Op die manier weet Hij al bij de schepping welke keuze ik ga maken. Weet Hij of ik Jezus ken en Hij mij in Jezus.
Op deze manier lees ik 'die Hij tevoren gekend heeft'. En met hen die Jezus kennen gaat God het proces door van gelijkvormig worden aan Jezus.
Deze uitleg sluit m.i. naadloos aan op mijn uitleg van Efeze 1:4.

Verder over de tekst:
Vers 29 en 30 lijken mij een uitleg van vers 28. Wat mij daarin opvalt is het volgende: Paulus geeft eerst aan dat mensen geroepen zijn tot gelijkvormigheid aan Jezus. Dan geeft hij de reden tot die gelijkvormigheid. Vervolgens geeft hij aan wat het resultaat van die gelijkvormigheid is. De kern zit hem dan, m.i. in de reden tot gelijkvormigheid, dat is 'opdat Jezus de eerstgeborene is tussen vele broeders (en zusters)'. Wederom gaat het allemaal om Jezus.

En een losse opmerking over vers 28:
Er zijn ook geschriften waar staat dat alles zich ten goede keert. Hier wordt niet betoogt dat alles een doel heeft, maar alle dingen zijn ondergeschikt aan het eindresultaat, wij worden verheerlijkt! (vers 30).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2004, 02:11:28 pm »
Rom. 8
......die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dit is denk ik duidelijk de christenen, die speciaal aan de Heer zijn gegeven (Hij is als hoofd gegeven aan de Gemeente die zijn Lichaam is...)
Dat is in deze tijd het geval als je tot geloof komt. Je behoort dan tot de gemeente waar in Rom. 8 dus van staat dat God tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dat is die bijzondere en hemelse bestemming van de Gemeente waar je ook van leest in Johannes 17. en eigenlijk in heel de Efezebrief.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2004, 02:12:48 pm door Priscilla en Aquila »