quote:
LaNaussee schreef op 10 september 2004 om 16:07:'Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht'.Waar ik benieuwd naar ben, is hoe dit vers in efeze gelezen kan worden. Waarop ligt de nadruk, wat betekend het, hoe staat het in de context e.d.
Het gaat mij er niet om of de uitverkiezing klopt ja dan nee, maar simpelweg over: wat staat er hier.
Ik heb gemerkt dat dit vers op meerdere manieren uitgelegd kan worden en ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.
In Ef. 1 : 4 gaat het over ons christenen.
Wij zijn
uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Maar het is
in Hem....uitverkoren voor de grondlegging der wereld.
Omdat Hij
tevoren voor de grondlegging der wereld gekend was.... DAAROM zijn wij ook
voor de grondlegging der wereld gekend.
Dat betekent:
In Hem. - alles wat met de Heer is gebeurd, is ook met ons gebeurd - wat Hij heeft ontvangen, hebben wij ook ontvangen, in Hem.
quote:
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.
4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.
5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.
7 En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, 8 welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand,
9 door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten,
11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, 12 opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd.
13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.
Vers 3Wij zijn volgens dit gedeelte
gezet in de hemelse gewesten en daar hebben alle geestelijke zegeningen ontvangen in HemRom 8
32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons
met Hem ook niet alle dingen schenken?1 Kor 1,5
want in elk opzicht zijt gij rijk geworden in HemOns 'hoofd' is daar al en geestelijk gezien zijn wij ook waar de Heer is.
Ef 2.
6
en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vers 4 in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereldVoor de schepping bestond, voor de grondlegging der wereld, wilde God mensen in het Vaderhuis hebben.
Dit is nu 'uitverkiezing’: Een bepaalde groep gelovigen zijn speciaal
uitgekozen vanuit alle andere mensen, om het speciale eigendom van de Here Jezus te zijn.
Dit heeft niet te maken met het vraagstuk:
behouden of verloren zijn, maar met de
speciale positie die deze gelovigen innemen.
De zondeval is namelijk veel later 'erbij' gekomen, maar toen waren wij dus allang uitgekozen om deze speciale hemelse positie in te nemen bij de Here Jezus.
De andere 'niet gekozenen voor de hemel' waren bestemd om op de aarde te leven. (De mensen die tot geloof komen die niet bij de gemeente behoren, die in deze tijd vanaf Pinksteren gevormd wordt, zullen later ook op de nieuwe aarde leven - Er zijn namelijk gelovigen geweest vanaf Adam en Eva....)
Voor de zondeval, dus
oorspronkelijk waren de mensen namelijk bestemd om op aarde te leven - behalve de gekozen groep voor de hemel.
Na de zondeval kwam daar het probleem van de zonde bij, waarvoor de Here Jezus moest sterven. Hierdoor zullen er mensen, die
niet tot geloof zijn gekomen uiteindelijk gestraft worden in de hel. Maar hiervoor zijn ze oorspronkelijk niet bestemd.
Mat 25,41
Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.De hel was oorspronkelijk alleen bestemd voor de duivel en zijn engelen, de mensen voor de aarde, en sommigen voor de hemel....
Het koninkrijk dat
op aarde zal komen, is een koninkrijk waar de mensen die
niet gekozen zijn om de hemelse positie in te nemen, voor
bestemd zijn vanaf de grondlegging der wereld.
Dit zijn na de zondeval wel allemaal mensen die
gelovig zijn geworden in de tijd vanaf de schepping tot Pinksteren - en na de opname van de Gemeente, als God nog weer verder gaat met Zijn volk Israel (vanaf Op. 4)
Mat 25,34
Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af.
Wij hebben een hemelse roeping:
Heb 3,1
Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de apostel en hogepriester onzer belijdenis, Jezus,
Filp. 3
20
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,
De Here Jezus wilde ons bij Zich hebben:
-
opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.- Voor Zijn aangezicht:
Joh. 14
1
Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Joh. 17
24
Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt – Ik wil, dat,waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld.- Heilig en onberispelijk:
Kol 1
21
Ook u, ..... heeft Hij thans weder verzoend, 22 in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen,
26 het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen. 27 Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de hoop der heerlijkheid. Ef. 5
evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet. --------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vers 5-
ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen Rom 8
14
maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschapHeb 2,10
Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken.
-
naar het welbehagen van zijn wil,
2 Tim 1,9
die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vers 6-
tot lof van de heerlijkheid zijner genade waarmede Hij ons begenadigd heeftJoh 17,
22
En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.Rom 8
18
Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden.1 Kor. 2
7
maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid.-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitverkiezing gaat dus over de Gemeente die speciaal is bestemd om bij de Here Jezus te zijn als zijn eigendom. En God heeft dit gewild, en Zich voorgenomen voordat de schepping bestond. Hij is door God speciaal aan ons als Gemeente gegeven.
Ef. 1
22
En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.Rom. 8
17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en
medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij
delen in zijn lijden, is dat om ook te
delen in zijn verheerlijking.......
28
Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. 29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Als de Here Jezus Zich openbaart aan de wereld bij Zijn verschijning, zullen ook wij, die Zijn eigendom zijn, MET Hem verschijnen. De 'zonen Gods' worden dan openbaar aan de wereld.
Kol 3
1
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.Rom 8:
19
Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen GodsDaarom vind ik het wel heel byzonder om in deze tijd te leven, waardoor je als gelovige in de Here Jezus, automatisch bij de groep gekozenen voor de hemel behoort, die de Here Jezus gelijk zullen zijn.
,