quote:
Niet altijd, hoor.
Het is een tijdje HEEL tendentieus in de media geweest naar aanleiding van die man in het verpleeghuis hier in Groningen die was "verstorven" en waar de familie ineens een ontzettende heisa van begon te maken. Ik heb gewerkt in dat verpleeghuis, en de situatie was aardig wat genuanceerder dan de Telegraaf wilde doen geloven.
1. Die familie zag je daar NOOIT, pas toen pa dood was gingen ze zich uit schuldgevoel tegen de gang van zaken aan bemoeien nadat ze 'm jarenlang hadden laten stikken (sorry voor het taalgebruik) Ze hadden geen idee van de situatie.
2. De man was in het laatste stadium van de ziekte van Alzheimer, was al tijden bedlegerig en raakte steeds verder buiten bewustzijn.
3. Hij WILDE zelf niet meer eten of drinken, tot op het laatste moment is het hem aangeboden en is zijn mond bevochtigd zodat hij in ieder geval geen dorstgevoel zou hebben.
Het enige wat ze NIET hebben gedaan, was deze bedlegerige, vrijwel bewusteloze en volledig demente man overbrengen naar een ziekenhuis om zijn stervensproces (dat nu slechts een dag of twee duurde) met infuus en sondevoeding een aantal dagen te verlengen, zodat hij nog net de tijd zou hebben gehad om volledig door te draaien in een onbekende omgeving en een paar flinke doorligplekken te ontwikkelen.
"Versterven" is NIET het laten verhongeren van mensen, het is puur het in de laatste fase van iemands leven zijn/haar wensen respecteren en die persoon niet als een gans voor de paté a foie gras tegen zijn zin eten naar binnen te stampen. Vrijwel altijd is het zo dat terminale patiënten (bijvoorbeeld ook terminale kankerpatiënten zolang ze nog bij bewustzijn zijn) alleen maar behoefte hebben aan af en toe een klein ijsblokje tussen hun lippen, maar beslist geen boerenkool met worst of zelfs maar een glas water.
Ik word altijd een beetje kwaad van mensen (niet jij hoor, Picardijn!) die op basis van schreeuwerige berichtgeving in de Telegraaf en op SBS6 actienieuws conclusies trekken en beginnen te blèren over iets waar ze geen verstand van hebben

Als ik ooit in die situatie beland, vervoer me dan alsjeblieft NIET naar een ziekenhuis zodat ik nog drie dagen langer dood mag liggen te gaan met een stuk of wat extra slangen in m'n lijf, maar laat me lekker!