quote:
Keesss schreef op 23 september 2004 om 13:54:40 mln naar kunst en sport weggegooid geld??
Wat dachten wij van de ongeveer 100 miljoen euro die ons koningshuis per jaar(!) kost.....
laten we dat alsjeblieft eens afschaffen of in ieder geval tot de juiste proporties terugbrengen.
Hoe kan onze dierbare koningin nu met droge ogen praten over problemen en geldtekorten in de gezondheidszorg als ze zelf op ongeveer 3 miljard euro aan vermogen wordt geschat.
Maar ja dat is misschien wel een andere discussie....
Dat is inderdaad een behoorlijk andere discussie. Bovendien zijn koningshuizen gemiddeld stukken goedkoper dan presidenten.
quote:
Dat lijkt me goed. De broekriem wordt aangetrokken, dus iedereen krijgt 't zwaarder, behalve diegenen die 't niet kunnen missen. Niets op aan te merken.
quote:
- Het kabinet bevriest net als in 2004 in 2005 de lonen voor ambtenaren, het minimumloon en uitkeringen.
Lijkt me ook correct. Geld dat er niet is kun je niet uitgeven.
quote:
- Mensen met een AOW-uitkering krijgen 5 euro per maand extra.
Beetje vage actie. Is een soort halve inflatiecorrectie, maar ik zie niet in waarom je dit zou noemen. Is te weinig geld om relevant te zijn.
quote:
- Het collegegeld gaat in september 2005 met 100 euro omhoog.
Inflatiecorrectie. Terecht. Vergeet niet te melden dat de studiebeurzen ook geindiceerd zijn.
quote:
- Het hoger onderwijs krijgt geen overheidsgeld meer voor studenten die na hun dertigste aan hun studie beginnen.
Ook correct. studenten betalen ongeveer 25% van hun studie zelf, de rest komt van de overheid. Na je 30e is de toegevoegde waarde van een studie aan de maatschappij veel minder. Je kunt je afvragen of die grens zo hard moet zijn, maar 't onderwijs kan natuurlijk zelf gewoon een langzaam hoger wordend collegegeld invoeren (tussen 27 en 33 jaar ofzo).
quote:
- Ook is er geen bekostiging meer voor studenten van buiten de Europese Unie.
Dit is te zwart-wit gesteld. Studenten buiten de EU worden voortaan niet meer automatisch door onze overheid bekostigd. Rijke landen zullen zelf met geld over de brug moeten komen als hun mensen hier dure opleidingen volgen. Voor armere landen komt er een compensatieregeling, hoewel ik me afvraag wat dat inhoudt. Afwachten hoe 't uit gaat werken dus.
quote:
- Aan de Europese Unie draagt Nederland in 2005 rechtstreeks bijna 6,4 miljard euro af. Dat is omgerekend 400 euro per Nederlander. Vorig jaar betaalde het kabinet 5,6 miljard aan Brussel. De EU kost Nederland de eerste jaren meer geld door de uitbreiding met landen in Midden- en Oost-Europa.
Ja, en? Leuke getallen, maar die zeggen niks, als je geen gegevens geeft over wat europa oplevert (en nee, dat kun je niet in geld uitdrukken).
quote:
- De gevangenissen krijgen er 36,8 miljoen bij voor 720 extra plaatsen.
- Arrestanten krijgen aparte, sobere cellen, met lichtere beveiliging. Daarvoor worden 1200 plaatsen gereserveerd, veelal in meermanscellen.
Lijken me noodzakelijke stappen.