quote:
klaas f schreef op 24 april 2006 om 00:08:[...]
Beste Nunc,
Wat bracht jou op het idee dat ik dat beweerde of bedoelde?
Ik heb het over Calvijn gehad, die zijn predestinatieleer baseerde op Augustinus.
Over Paulus heb ik het niet gehad, hoor.
Wel heb ik twee keer Jezus Christus geciteerd, vanuit het evangelie van Mattheüs.
tja, en zoals altijd weer, is de oplossing:
context. Als je nu eens niet alleen een losse opmerking, maar ook de uitleg er onder, had geciteerd, dan had je nu niet om verheldering hoeven vragen:
quote:
Nunc schreef op 22 april 2006 om 10:04:(..)
Oh? Schreef Paulus
na Augustinus dan? Nooit geweten, maar bedankt voor dit revolutionaire inzicht.
De uitverkiezingsgedachte is gebaseerd op informatie uit de bijbel. Nu kan het best zijn, dat die informatie pas laat bij elkaar werd genomen en geordend, maar dat betekent nog niet dat het een late uitvinding is, alleen een wat late ontdekking. En ik kan me dat ook goed voorstellen want de eerste drie eeuwen van het christendom waren perioden van grote vervolging, en dan heb je weinig tijd om theorie en theologie te bedrijven, dat zijn namelijk luxe-goederen.
Zwaartekracht is toch ook geen
uitvinding van Newton? Hij was alleen de eerste die er een wiskundige beschrijving voor
ontdekte.
quote:
klaas f
Jij stelt: "God heeft via Jezus redding beloofd aan diegenen die op Jezus hopen."
Wat bedoel jij in dit verband met "redding"?
tja, moeilijke vraag hoor. Als je nu eens de context had geciteerd?
quote:
Nunc schreef op 21 april 2006 om 10:22:Beste Klaas,
Volgens mij ben je nu wel heel selectief in het kiezen van teksten! Er staat dat 'velen zijn uitgenodigd', maar dat heeft niks te maken met 'velen die geloven'. Verder is deze lezing ook simpelweg niet in overeenstemming met de rest van wat Jezus gezegd heeft. Hij heeft het er o.a. over (...een heleboel citaten ...) of
"Want ieder, die zich voor Mij en voor mijn woorden zal schamen, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komt in zijn heerlijkheid en die van de Vader en zijn heilige engelen" Mar. 9:26) , of
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" (Joh.3:16), etc, etc, etc
Er is dus wel wat meer aan de hand dan maar 'geluk hebben dat je gekozen wordt'. De uitnodiging ligt er, en de uitnodiging focust zich op Jezus, de Zoon van God, de Messias. De uitnodiging is simpelweg om op Hem (in plaats van jezelf) te vertrouwen en Hem de last te laten dragen (in plaats van het zelf te willen doen).
Aangezien Jezus zelf aan gelovigen
belooft, dat ze goed terecht komen (want de Zoon des Mensen zal Zich voor hen niet schamen, en ieder die in Hem gelooft, gaat niet verloren, maar heeft eeuwig leven), snap ik je probleem niet zo goed. Ik stel inderdaad
"God heeft via Jezus redding beloofd aan diegenen die op Jezus hopen.", en het lijkt mij dat o.a. Joh.3:16 en Mar.9:26 hetzelfde zeggen. Maar als ik er naast zit, hoor ik het graag.
quote:
klaas f
Als je bedoelt dat God zijn volkomen beslissings- en handelingsvrijheid inzake het verlenen van hemelse zaligheid geheel, gedeeltelijk of zelfs maar voorwaardelijk zou hebben prijsgegeven, begeef jij je m.i. buiten de perken van het gereformeerde belijden.
oh interessant! In mijn catechismus staat het echter wel gewoon hoor (en dat is toevallig wel de 'gereformeerde').
quote:
http://home.hetnet.nl/~bijbel-site/hcnbg.htm#Z5Vraag 1: Wat is uw enige troost in leven en sterven?
Antwoord: Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus.
Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil.
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.
(..)
Vraag 18: Wie is dan deze Middelaar, die echt God en tegelijk een echt en rechtvaardig mens is?
Antwoord: Onze Here Jezus Christus, die ons door God geschonken is tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging
en tot een volkomen verlossing.
(..)
Vraag 29: Waarom wordt de Zoon van God Jezus, dat is Verlosser, genoemd?
Antwoord: Omdat Hij ons verlost van al onze zonden, en omdat er bij niemand anders enig behoud te zoeken en te vinden is.
Maar zoals zovaak, is je dillemma op te lossen door de simpele constatering dat het een vals dilemma is. Jij wilt Gods volledige beslissingsvrijheid zetten tegenover Jezus' woorden dat een ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven heeft. De vraag is dan immers, hoe het toch kan dat God de volledige vrijheid heeft, terwijl het toch mensen lijken te zijn die de beslissing maken. Hoe is dat te rijmen met een souvereine God?
En de oplossing is natuurlijk, dat God
zelf besloten heeft op het op deze manier aan te pakken. Hij geeft Zijn autoriteit niet prijs, hij houdt Zich simpelweg aan Zijn beloften. Sterker nog, Hij houdt Zich simpelweg aan Zijn eigen (rechtvaardige) regels. Het primaat ligt uiteraard altijd bij God, omdat God er al een eeuwigheid (meer dan dat) voordat jij en ik geboren waren, mee bezig was (Efeze, 1 Kor.2:7, etc).
En... <<Poef>> ... daar verdween de tegenstelling in het niets.
Overigens, het 'gereformeerde belijden' probeert alleen maar zoveel mogelijk recht te doen aan wat in de bijbel staat. Als ze dingen zou stellen die tegenstrijdig zijn met de bijbel, dan zou dat m.i. per definitie niet meer 'gereformeerd belijden' maar simpelweg een dwaling zijn.
quote:
klaas f
(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij jezelf die vrijheid moet ontzeggen.)
dankjewel.
quote:
klaas f
Maar wellicht zie jij licht schemeren tussen "niet verloren laten gaan", "redding" en "de hemelse zaligheid"?
hoezo?
Wellicht m.b.t. mensen die nooit met het evangelie in aanraking zijn gekomen (aangezien daar naar mijn mening niet veel over gezegd wordt in de bijbel). Maar we hadden het hier toch over
"God heeft via Jezus redding beloofd aan diegenen die op Jezus hopen.", dus dan is dat niet echt relevant.
quote:
klaas f
Of de predestinatieleer al dan niet overeenstemt met de wezenskenmerken van Jezus' leer, en of die in het licht van andere woorden van Jezus juist, verdedigbaar en verklaarbaar is, heb ik overigens onbesproken gelaten.
En dat lijkt me ook niet zo gek, aangezien ik alleen maar aanstipte dat jouw voorstelling van zaken niet overeenstemde met de bijbelse gegevens. Jij stelde:
"Wie Jezus uitkiest is zìjn zaak. Wij kunnen alleen maar hopen.". Aangezien in de bijbel aan gelovigen het behoud beloofd wordt, lijkt me dit voor gelovigen geen probleem. Gelovigen hoeven niet alleen maar te
hopen, ze mogen
vertrouwen dat God Zijn belofte houdt.
(En voor ongelovigen kan 'predestinatie' m.i. geen argument zijn om niet te geloven, aangezien ze nu juist niet geloven dat de vork zo in de steel zit, zoals gereformeerden beweren).
Mag ik er overigens op wijzen, dat ik verheugd ben te zien, dat je tegenwoordig een vrijwel normaal orthodox trinitarisch standpunt hebt?
quote:
quote:
klaas f schreef op 24 april 2006 om 00:08:Jij stelt: "God heeft via Jezus redding beloofd aan diegenen die op Jezus hopen."
Wat bedoel jij in dit verband met "redding"?
Als je bedoelt dat God zijn volkomen beslissings- en handelingsvrijheid inzake het verlenen van hemelse zaligheid geheel, gedeeltelijk of zelfs maar voorwaardelijk zou hebben prijsgegeven, begeef jij je m.i. buiten de perken van het gereformeerde belijden. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij jezelf die vrijheid moet ontzeggen.)
Uit het tweede citaat meen ik te mogen deduceren, dat je zelf wel van mening bent dat God 'volkomen beslissings- en handelingsvrijheid inzake het verlenen van hemelse zaligheid' heeft. Maar in een eerder citaat, was het nog Jezus' 'zaak'.
quote:
klaas f
Er wordt immers van mij al zó veel weggemodereerd...
commentaar op het mod-beleid kun je mbv. 'topic report' (oranje handje) geven. Klachten m.b.t. het feit, dat een bepaald topic een ander onderwerp heeft dan je posts, is beter geadresseerd aan jezelf.