Twee reacties:
Harco: Hoe bedoelt u precies? Dus kom je bij de vraag wat is uitverkiezing?
Henk G.
Uitverkiezing in de bijbel ziet nooit op het wel of niet behouden worden, maar op een speciale roeping. Daar moet je dus wel ernstig rekening mee houden!
Piet Strootman schreef:
Uitverkiezing heeft absoluut wel met behoud te maken. Ieder die Jezus aanneemt IS uitverkoren. Dit heeft niets met willekeur van God te maken. God reikt ieder de hand, maar alleen zij die die hand ook aannemen zijn uitverkoren. Het is dus niet mogelijk om te zeggen Jantje is wel behouden en Pietje niet, anders dan op basis van hun aanname van Jezus! Het is dus geen kwestie van het zgn prullenbakeffect, maar de modderpoel.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb geschreven, dat uitverkiezing niet ziet op behoud of verwerping, maar op speciale taken. Uitverkiezing zoals het christendom leert, leidt, tot het uiterste doordacht, tot een ongerijmde voorstelling van onze Schepper. Ik herinner mijn nog van vroeger, zo’n 60 jaar geleden, dat een jongeman, die wat ouder was als ik, steeds aan de predikant vroeg, waarom God sommigen verkiest en anderen verwerpt? Bovendien – aldus de jongeman – is het dan niet belangrijk hóe je leeft. Ben je bijvoorbeeld niet uitverkoren, dan helpt er geen moedertjelief aan, hoeveel je ook je best doet om te geloven of goede werken te doen. Maar andersom geldt dat ook; ben je uitverkoren, dan kun je maar raak leven. En zo ging dat bijna op elke les. Toch voelde ik toen al intuïtief aan, dat de dominee géén goed antwoord kon geven. Het ís dan ook absurd om dit te leren. Als we de woorden eklogé, eklegomai, eklektos zouden gaan bespreken dan zou uit de teksten duidelijk worden, dat er nooit het behoud mee wordt bedoeld. Maar ik denk, dat ik je niet kan overtuigen! Jij keert de zaken eigenlijk om. Ieder die Jezus aanneemt ís al uitverkoren. Nog afgezien van het feit, dat het voor ons niet in de allereerste plaats om Jezus gaat, hoeveel wij ook van Hem kunnen leren, maar om de Geest, die in hem was, maar die ook in ons is.
Met vriendelijke groet,
Piet Strootman