quote:
op 20 Feb 2003 10:35:59 schreef Jakolien:
op 19 Feb 2003 18:46:30 schreef Gerard:
Ik ken reformanda niet (goed) van binnenuit, en zodoende is het lastig oordelen, maar Reformanda heeft de naam "overal" tegen te zijn. Waarom?
Gerard, Greenpeace heeft de naam ook dat 'ze overal tegen is': als je ze in het nieuws tegenkomt is dat omdat ze protesteren tegen dit of dat. Maar ze doen dat omdat ze iets goeds voor ogen hebben: het behoud van het milieu!
Probeer zo ook de protesten van Reformanda te zien. Ze hebben het behoud van de kerk voor ogen.
Greenpeace is fanatiek Jakolien, en ver van enige geloofsgemeenschap. Ze denken iets goeds voor ogen te hebben, maar kunnen een andere opinie niet verdragen. Ze "beginnen" met het idee van "er tegen te zijn" omdat ze humanist zijn.
De Reformanda het
"behoud van de kerk voor ogen"? Maar dan is het een "Perfecte Kerk". Dat is hier nog niet op aarde. Daar moeten wij allen nog op wachten.
Dat moet "meer" overgelaten worden aan de Heere en wij meer geduld hebben dat het allemaal in Zijn Rechterhand veilig is. Er hoeft niet 'overal' wat van gezegt worden. Dat red de Heere wel.
Als ze (R) goede argumenten aanbrengen word het vaak uit het oog verloren omdat er ook altijd zoveel kritiek is.
Waarom?
Nu, volgens mij omdat ze te veel leven in de
tijd van de "vrijmaking" en er krampachtig aan willen vasthouden.
Over "Vrijmaking's geloof" gesproken........!
Ik begrijp niet dat ze er zelf niet doodmoe van worden. En ik zeg "ze" want het is nu eenmaal zo dat dit het gevolg is als er altijd kritiek van de zelfde 'quarter' komt. Waar is de "geloofsblijheid"? Waar is het vertrouwen dat het niet nodig is om overal wat over te zeggen.
Ik ben heel blij dat er maar 40 ondertekenaars zijn van de advertentie. Hebben ze uit het oog verloren dat Jesus inderdaad tussen de zeven gemeenten van Klein Azie wandelde en daar scherpe woorden sprak, en ook bemoedigende woorden? (zie hieronder van Jan W).
Zeven Kerken!!In het buitenland is het ook zo dat veel "Reformanda" lezers een clique vormen.
Zelfs de kinderen van die "lezers" (jeugd), die geen woord Nederlands verstaan, hebben de "vrijmaking" voorin de mond liggen net zo goed als "Ware en Valse Kerk".
Er is niets tussen in.
Het is "Waar" of "Vals". Andere Kerkgenootschappen zijn niet met
hun te vergelijken. Daar word geen "tucht" toegepast en mag ieder maar aan het avondmaal enz enz.
Bewijs is niet nodig. Het is
generalisatie Ze spreken niet met respect over de Nederlandse Synode (Zusterkerken) want hun ouders zijn er al op tegen voor dat het begonnen is. ("wat is daar nu van te verwachten?"
Als men spreekt over meer "kerken dan alleen Gereformeerd" dan is het
pluriformiteit. Daar mee uit!
Niet lang geleden vertelde een R lezer mij dat het op de kansels in Nederland zo raar te keer ging. De Dominee had een zaklantaarn meegenomen en dat moest de Heilige Geest voorstellen.
Aanknippen en Uitknippen.
In een andere gemeente moest de Koster het licht aan en uit knippen.
Ik vroeg of er dan bewijs voor was dat dit verkeerd was, en hoe de Dominee dat dan gebruikt had in zijn preek en uitleg van de text.
Het antwoord:
Ja: "gelezen in de Reformanda" en die had het afgekeurd als van "alle rommel meenemen op de kansel" en " hoe kan dat nu een Gereformeerde preek/Dominee zijn?". Nee van de text en uitleg werd niet gepraat, maar het kon ook onmogelijk goed zijn als dit er allemaal bij te pas kwam.
Nu dat is opbouwend!!
Het is natuurlijk mogelijk dat er overdreven verhalen verteld worden, maar het word tog maar gezegd.
Wij spreken niet meer over deze dingen.
Het is te negatief ; maar dan zijn er kerkmensen die je vermijd!!
quote:
op 20 Feb 2003 22:09:29 schreef Jan W:
op 20 Feb 2003 17:00:23 schreef Jan W:
op 20 Feb 2003 16:32:39 schreef Jakolien:
Ik zou zeggen tegen Reformanda lees de brieven aan de zeven gemeenten eens. Daar worden ook zeer scherpe woorden gesproken, maar elke brief begint wel positief, en dan komt de opbouwende kritiek. Als de Heilige Geest al zo zorgvuldig is in zijn bewoordingen, zouden wij dat als mensen dan ook niet moeten zijn.
De concrete vraag van mij aan Reformanda is, gebeurd er niets positiefs meer in de kerk? En zo ja, benoem dat dan ook eens.
En ik zou het voor het verloop van de discussie goed vinden als hier ook nog op gereageerd zou worden.