Auteur Topic: Scherpe woorden.....  (gelezen 12389 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Gepost op: februari 16, 2003, 07:31:28 pm »
Christenen staan er om bekend dat ze op het scherpst van de snede kunnen discussiëren. Gereformeerden helemaal. En nu moet me als webredacteur van het hart, dit stoort mensen. Ik heb er een aantal reacties op gekregen. Op de manier waarop wij met elkaar als vrijgemaakten discussiëren. Onder diverse christenen doet dit forum al de ronde als de ronde waarin met elkaar niet in zijn waarde laat. Verwijzingen naar de discussie van rond 1967 worden gemaakt..... men kijkt met zorg naar de huidige ontwikkelingen.

Als webredacteur/moderator valt het mij ook op. We kunnen zo discussiëren dat er geen spaander meer over blijft, laten we daar voor oppassen.

Laat uw vriendelijkheid een ieder bekend zijn staat er ergens in de bijbel, dat geldt denk ik ook voor de reputatie van dit forum.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2003, 08:10:48 pm »
Jan W,

Kun je misschien concreet aangeven wat je bedoelt?

Ik ben zo vrij om mezelf onder de scherpe discussanten te rekenen. Diepe analyses gaan nu eenmaal op het scherpst van de snede en het kan nuttig zijn. Maar als de indruk gewekt worden dat we elkaar niet in waarde laten, is dat jammer. Ik weet niet of ik me jouw kritiek wel of niet moet aantrekken.

Wat mij betreft is het juist positief dat dingen open worden uitgesproken die anders onderhuids tot nog grotere fricties kunnen leiden. Maar het moet wel in een open, broederlijke sfeer.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #2 Gepost op: februari 16, 2003, 08:30:04 pm »
Inderdaad; broers hebben ook wel eens ruzie maar blijven broers. Als er niet meer op het scherpst van de snede mag worden gediscussieerd vraag ik me af of men elkander nog wel vertrouwt...
Ps. 111:10

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2003, 08:41:19 pm »
Ik ben het met Qohelet en Wiering eens, maar laten we (en ik bedoel niet speciaal jullie!) wel proberen op dit forum zodanige bijdragen te geven dat de andere discussiedeelnemers nog een aanknopingspunt hebben om door te gaan.

Soms staat er een reactie die meteen een discussie dichtgooit.
Ik denk achteraf dat ikzelf daar ook wel eens debet aan ben geweest.
Het enige excuus dat ik heb is dat ik hier eigenlijk voor het eerst met een forum in aanraking kwam.

Nu probeer ik erop te letten dat ik altijd op een of andere manier een opening om te reageren open laat. Al moet dat natuurlijk ook weer niet te geforceerd gaan.

Voor mij geldt: als ik me er weer eens toe laat verleiden: zeg het me gewoon, dan zal ik proberen mijn bijdrage te editten en te 'openen'...
Altijd in voor verbeteringen!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2003, 09:28:48 pm »
Grappig!!!!!!
Ik zeg nét gisteren tegen mijn man: Die gereformeerden zijn wel zeker van hun zaak, soms zelfs aan de arrogante kant, maar één ding moet ik ze nageven, ze branden niemand af op dat forum, ze blijven beleefd tegen elkaar.
Dus ik vind het nogal meevallen, neem eens een kijkje op andere fora, óók op evangelische!:D

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #5 Gepost op: februari 16, 2003, 10:41:28 pm »
Dank je Wilhelmina. Ik ben blij dat je dat zegt!
Ik begreep ook al niet goed wat Jan W nu eigenlijk bedoelde.
Zelf was ik me van geen kwaad bewust, en ook bij de anderen op dit forum kon ik nog geen onfatsoenlijkheid of i.d. ontdekken.

Ik houd wel van scherpe discussies. Zolang ze inderdaad maar oprecht en met respect voor de ander gevoerd worden.
En het is juist in de kerk soms van groot belang dat we de dingen eerlijk en duidelijk durven te stellen. Niet om gelijk te krijgen, maar vanuit oprechte liefde voor de kerk(-leden).
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Peter

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2003, 12:49:06 am »

quote:

op 16 Feb 2003 20:10:48 schreef Qohelet:
Jan W,

Ik sluit me bij deze vraag (en bij de overige forumdeelnemers) aan.
:owat worden we klef ineens;)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2003, 09:08:09 pm »
Zoals gezegd; waarom een discussie als je niet tot de bodem kan?
Discussiefora trekken mensen aan die graag discussieren, vaak zijn dat mensen die weten hoe te discussieren, samen met het on/off-topic-beleid creeer je zo een discussie die niet van het onderwerp afwijkt en diepgang krijgt, waardoor je scherpe randen krijgt.
Dit wordt versterkt door het feit dat een user op deze manier van discussieren de mogelijkheid krijgt om rustig alles op- c.q. na te zoeken wat betreft documentatie/argumentatie en om over de reacties na te denken, incl. om zijn eigen reactie duidelijk, zonder omhaal van woorden te formuleren, tevens om misverstanden te voorkomen, ook hierdoor worden scherpe randen gecreeerd.
Daarbij vraag ik me af of je bang moet zijn voor scherpe randen? wat gaat daar achter schuil? angst om een discussie te 'verliezen'? om je eigen overtuiging te moeten laten varen? bang om je mening en oordeel aan te moeten passen of bij te moeten stellen? te ontdekken dat je het weleens bij het verkeerde eind zou kunnen hebben?
Diepgang is een must en daar komen nou eenmaal scherpe randen bij kijken, ik vraag me af of je op je plaats bent als je daar 'niet tegen kan'.

Geen discussiefora waar lichtvoetige argumentatie wordt geaccepteerd aangezien je niet iemand kunt overtuigen door lege, niet- of slecht onderbouwde kreten, helemaal waar er 'diepgaande' discussies zijn zoals hier, maar dat geldt ook voor fora als het gaat om politiek, ethiek en wetenschap (e.d.).
Ik kom op diverse fora als bovengenoemd en ik kan vertellen dat een aantal users hier eerst een paar keer flink zullen moeten slikken voordat ze besluiten zich bij dergelijke fora aan te zullen sluiten (als ze al besluiten zich bij een dergelijk forum te voegen).

Ik heb een enkele keer reacties gezien waarvan ik dacht dat dat niet netjes was, ik heb de users mijn mening duidelijk laten blijken en heb ontdekt dat er heel goed op wordt gereageerd; die openheid is op een forum als dit nodig en ik ben blij dat die openheid hier ook te vinden is.

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2003, 11:14:56 am »
Beste Jan W,
Ik heb je 'ingezonden' vandaag in het ND gelezen. Je verteld daarin over Johan, die pas bekeerd is en binnenkort belijdenis zou willen doen in de Geref.(vrijg.)kerk. Maar nadat hij de 'oproep tot reformatie' in het ND had gezien twijfelt hij eraan of hij hier wel op het juiste adres is. Hij stoort zich aan de scherpe discussies die worden gevoerd.
Wat me opviel Jan W, is dat je de indruk wekt alsof de mensen om Johan heen (warvan jij er misschien één bent?) ook niet erg positief praten over de (GVK) kerk richting Johan. Je schrijft:  "De liturgie vond hij wel sober, maar ja de vrijgemaakten waren nu eenmaal niet anders, zo hadden ze hem verteld". Je had hem toch kunnen uitleggen waarom een eenvoudige liturgie juist zo rijk kan zijn? Dat de Woordverkondiging (waarbij God tot ons spreekt) bij ons centraal staat, en dat óns spreken tot God dus niet de boventoon moet voeren? Je had hem toch kunnen vertellen dat een verfraaiing van de liturgie ook in andere kerken nooit heeft geleid tot dieper geloof of trouwere kerkgang?
Je schrijft:"Maar ook andere christenen vragen zich verbijsterd af waar de vrijgemaakten nu weer mee bezig zijn". Ik denk dat de klacht van Johan en van die 'andere christenen' vooral jóuw klacht is; waar zijn die vrijgemaakten nú weer mee bezig.... Dit is bepaald geen liefdevolle houding t.o.v. de kerk waarvan jij lid mag zijn.
Het is heel goed van je dat jij je zo wilt inzetten voor evangelisatie. Maar doe dat dan vanuit liefde voor de kerk (de bruid van Christus, de 'Petra' waarop Hij Zijn gemeente wil bouwen)!
Je vraagt aan mensen die 'zo graag scherp discussiëren': Hoeveel mensen hebben hierdoor Christus leren kennen?". Maar dan vraag ik jou: Wélke Christus wil jij presenteren?
Christus laat zich kennen door de complete Heilige Schrift. Hij openbaart zich ook door de scherpe woorden van de profeten uit het oude testament, en door de scherpe vermaningen van Zijn apostel Paulus. Trouwens, Christus zélf was ook niet altijd mild! Lees Matt.3:7 en Matt.12:34 bijvoorbeeld eens, waar hij de Joodse kerkleiders uitmaakte voor 'adderengebroed'. En keerde Hij niet in woede de tefels op het tempelplein om, omdat de eerbied voor Gods Huis werd aangetast?!
Tenslotte noem je de geplaatste oproep tot reformatie in het ND een 'aanval van binnenuit'. Dat doet mij heel erg pijn Jan W, je trekt daarmee heel duidelijk de oprechte bedoelingen van de ondertekenaars in twijfel! Zij doen die oproep namelijk juist omdat zij weten dat de duivel als een briesende leeuw rondgaat in een poging om de kerk(-leden) van Christus los te trekken. Buiten de kerk hoeft de duivel niet zo zijn best te doen, daar heeft hij de slag al gewonnen. Het gaat hem juist om de kerk, om de vrouw in de woestijn te verslinden! (openb. 12)
Laten we samen bidden om het behoud van Zijn kerk!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2003, 12:23:55 pm »
Beste Jakolien en al die anderen,

Hoe zal ik reageren... ik kan me nu erg gaan verdedigen maar daar heb ik niet zoveel zin in. Het gaat me namelijk niet primair om wat ik vind. Wellicht dan nog  maar wat toelichtingen.

De scherpe woorden zijn inderdaad voor een deel van mij afkomstig, maar het is absoluut niet alleen mijn probleem. Ik neem zelf ook deel aan de discussielijst van de Christelijk Gereformeerde Kerk, (waar een ieder zich voor kan aanmelden) en op deze talklist waren meerdere reacties te lezen van broeders en zusters die zich inderdaad afvroegen waar de vrijgemaakten nu weer mee bezig zijn. Daarbij is door een aantal de vergelijking gemaakt met 1967. En laat ik het maar zo zeggen, ik heb ook geen fijne herinneringen overgehouden aan 1967. Alhoewel ik toen 5 was, heb ik tot ik begin jaren 80 uit Amsterdam verhuisde de gevolgen ervaren van hoe mensen met elkaar omgaan. Elkaar niet meer groeten, vriendjes waar ik niet meer mee spelen etc. , lange reistijden naar school.
Maar ook collega christenen die ik in mijn werk spreek staan toch wel verbaasd te kijken naar wat ons als vrijgemaakten nu weer beweegt. Sommige ex-vrijgemaakten die ik dan spreek zeggen dan 'meesmuilend' ze hebben weer eens zin een scheuring.
Persoonlijk vind ik dat je je als christen ook rekenschap moet geven, wat of jouw opmerkingen etc betekenen voor mensen die je niet zo goed kennen.

Ten aanzien van Johan, zou ik zeggen wat zou je tegen hem zeggen. Johan is voorlopig van mening dat hij zich nu mogelijk bij de valse kerk voegt. Dat heb ik niet bedacht dat hebben de broeders en zusters die de advertentie hebben geplaatst op zijn minst gesuggereerd.

Over de vrijgemaakte liturgie ben ik inderdaad niet erg positief. Maar ik zit niet in de kerk voor de liturgie, maar om Gods Woord te horen en dat doet Johan volgens mij ook. Mijn grootste bezwaar tegen de hele discussie over de liturgie is dat alle mensen precies schijnen te weten hoe de Here het wil. Dat vind ik knap, want als ik de Bijbel er op na sla haal ik er wel een aantal elementen uit, maar een precieze invulling echt niet. Wel of geen Cantorij, wel of geen gospelkoor, wel of geen drum. De bijbel geeft daar niet een antwoord op. Ik ben van mening dat als zaken met eerbied gebeuren er veel kan. Persoonlijk wordt ik altijd heel kriegelig van een 'rommelige' kerkdienst, maar ja dat is mijn persoonlijke mening. Andere mensen vinden zo'n rommelige kerkdienst een verademing een liturgische verrijking. Ik zie dat dan niet zo en zij wel. De bijbel leert mij dan om in dat soort gevallen elkaar maar de christelijke vrijheid te geven.

Inderdaad noem ik de advertentie een aanval van binnenuit. Hoeveel pijn je dat dan ook mag doen. De weg nu gelopen wordt klopt niet. De meeste kerkleden die de zaken niet zo zien als de groep van ondertekenaars worden aan de kant gezet, als ze het niet eens zijn met de ondertekenaars. Niet meer ware kerk zijn...... weet wat je zegt.  En mijn grootste moeite is dat ik nog nooit ben aangesproken door een Reformanda broeder of zuster op mijn kennelijk toch wel ongeloofwaardig gedrag. Geen gesprek onder vier ogen, geen gesprek met meerderen, nee uit de advertentie mag ik lezen dat als ik mij niet bekeer, ik als uiterste konsekwentie uiteindelijk onder ogen moet zien, dat ik verloren ga. Ik vind dus ook dat er sprake is van een aanval van binnenuit, namelijk op al die broeders en zusters die net zoals de leden van Reformanda de Here iedere zondag trouw willen dienen, geen eigenwillige godsdienst nasterven maar oprecht zoeken wat God wil. Daar wordt door de advertentiezetters wel even heel makkelijk aan voorbijgelopen...
Ik heb de afgelopen dagen genoeg mensen gesproken die vonden dat het ND deze advertentie niet had mogen plaatsen omdat door deze broeders en zusters openlijk tot scheurmakerijk wordt opgeroepen... om dan maar eens ander geluid te laten horen.

Ook ik maak me zorgen en ik maak me inderdaad wat meer zorgen over al die mensen die buiten lopen, God niet kennen en als ze niet van het offer van Christus horen daadwerkelijk verloren gaan. Dat het er in de kerk dan niet helemaal perfect aan toe gaat, kan ik ook accepteren omdat Christus bloed daar ook vergoten is. Duur betaald, maar dat geeft mij nog meer de taak om ook anderen buiten de kerk daar over te vertellen. En mijn grootste probleem is en dat doet mij het allermeeste pijn, dat de broeder en zuster van Reformanda waarmee ik dan zo graag een gesprek wil, en ook naar wil luisteren, al bijna direct weten dat een mogelijke richting van een oplossing niet klopt, en dan maar stoppen met het gesprek.

Weet je Jakolien, jij lijdt pijn om mij omdat je de Here oprecht wil dienen. Ik lijd pijn om jou omdat ik de Here oprecht wil dienen. Wat zou Christus nu tegen ons zeggen als Hij nu eens een paar regels op dit forum zou mogen typen... (ik hoop in ieder geval dat hij mij op een juiste manier terechtwijst, want ook ik heb de waarheid niet in pacht..)

Jan Wietsma, Zwolle

fransje

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2003, 01:33:14 pm »
Ook ik vond het ingezonden van Jan W niet fijngevoelig.
Ik was het niet eens met de advertentie van Reformanda, zeker niet.
Maar zulke stukjes als Jan W schrijft doen me haast nog meer pijn.
Ze zijn zo neerbuigend naar mensen die oprecht verdriet hebben.

Zal Johan door deze ingezonden stukken wel gesticht worden ?
Wie is hier nu scherp ? Ook vind ik dit spelen met emoties.
Een tijdje geleden stond een dergelijk stukje ook in ingezonden over 1967, het ging over een kind dat weg werd gestuurd omdat het stout was geweest.( de Ned. Geref. kerk). Dit in verband met de synode uitsraken rondom 1967.
Volgens mij is dat geen zuivere manier van dicussieren, maar meer spelen op emoties.

Jacolien heeft mijn gedachten zorgvuldig verwoord.

Weet je, we hebben in ons gezin nog wel eens omkerkelijke gasten die mee gaan naar de kerk. Als we dan met een stel rond de maaltijd zitten en de discussie gaat over wel of niet een saaie liturgie dan zeggen de twee ongelovige gasten: `waarom moet de dienst veranderen ik vind het juist heel mooi zo `.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2003, 01:46:23 pm »
Mooie bijdrage meneer Wietsma. Ik heb daar inderdaad over nagedacht, wat zou de Here Jezus hier schrijven. Zou het het volgende kunnen zijn?

Galaten 5 : 13 ¶ Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; gebruikt echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde.
14  Want de gehele wet is in een woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
15  Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.
16  Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.
17  Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees (want deze staan tegenover elkander) zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
18  Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet.
19  Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20  afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen,
21  nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
22  Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23  Tegen zodanige mensen is de wet niet.
24  Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25  Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
26  Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
1 ¶ Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.

En vervolgens zou Hij misschien wel zijn ogen uit Zijn hoofd huilen omdat we de volgende tekst niet hebben begrepen:

Johannes 3:16  Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een IEDER, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Met een dikke streep onder IEDER!!!!

:'(

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #12 Gepost op: februari 18, 2003, 01:47:15 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 13:33:14 schreef fransje:
Ook ik vond het ingezonden van Jan W niet fijngevoelig.
Ik was het niet eens met de advertentie van Reformanda, zeker niet.
Maar zulke stukjes als Jan W schrijft doen me haast nog meer pijn.
Ze zijn zo neerbuigend naar mensen die oprecht verdriet hebben.

En jij denkt dat de artikelen en opmerkingen in Reformanda (die ik ook lees...) en in de advertentie niet neerbuigend overkomen....

Ik heb naar niemand neerbuigend willen overkomen. Ik vraag me alleen af in alle gemoede of dat wat Reformanda nu doet dan zo stichtend overkomt. Werkt zij niet net zo goed vervreemdend. De hele toon van de advertentie van Reformanda was er toch een van neerbuigendheid.... maar kennelijk mag dat dan wel omdat men het zuivere Woord des Heren voor ogen houdt. En de rest van de kerkmensen doet dat dus kennelijk niet en hebben dus geen recht van spreken.

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2003, 02:11:06 pm »
1 Korinthiërs 1: 10
Doch ik vermaan u broeders, bij de naam van onze Here jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen (......) Christus heeft mij gezonden om het Evangelie te verkondigen.

Jacobus 3:13 ev
Wie is wijs en verstandig onder u? Hij tone uit zijn goede wandel zijn werken met wijze zachtmoedigheid. Indien gij echter bittere naijver en zelfzucht in uw hart hebt, beroemt u dan niet en liegt niet tegen de waarheid. Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar zij is aards, ongeestelijk, duivels; want waar naijver en zelfzucht heerst, daar is wanorde en allerlei kwade praktijk. Maar de wijsheid van boven is vooreerst rein, vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeggelijk, vol van ontferming en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd.

In Hand 15 was sprake van fundamentele discussies (nieuw gelovigen, moeten die besneden worden of niet? vs. 1: "indien gij niet besneden wordt, kunt gij niet zalig worden"). Toch werd er uitgebreid met elkaar over gesproken met het doel tot overeenstemming te komen. Reformanda had afgelopen zomer het zwaard van Damocles over de synode gereed liggen: Als ze niet ..... dan.....
De zgn oproep tot reformatie komt niet uit de lucht vallen.

Duivel =diabolos = verdeler. Daar waar verwarring gesticht wordt moet men oppassen dat men zich niet voor het karretje van de diabolos laat spannen. Ik zou zeggen, mensen, maak van het koninkrijk van God geen tikkertjespel zoals wij vroeger op school achter mekaar aan zaten te vangen. Een ander voorbeeld is een bak met muizen: als ze teveel hebben gefokt, vreten ze elkaar op. Laten we ons -waar de synode ons de komende weken toe oproept- verootmoedigen voor de Here en samen een nieuw besluit nemen de Here te volgen, zodat Zijn Geest de vrije ruimte krijgt volken tot discipelen te maken van Jezus Christus.

Nog een opmerking: ik zou niet weten waarom jonge mensen die Godfashion organiseren en Reformanda mensen elkaar niet om de hals kunnen vliegen. Beiden verlangen zij namelijk naar bekering en vernieuwing in Christus. Als je elkaar ontmoet en op het hart spreekt (niet op de vorm) sta je heel dicht bij elkaar.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2003, 05:13:03 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 00:49:06 schreef Peter:
op 16 Feb 2003 20:10:48 schreef Qohelet:
Jan W,

Ik sluit me bij deze vraag (en bij de overige forumdeelnemers) aan.
:owat worden we klef ineens;)

Hierbij dan enige quotes van broeders en zusters uit de CGK:
reactie 1
".....maar ik heb inderdaad de indruk dat het er in de gkv-babbelbox veel scherper aan toe gaat. cg-babbelaars die daar gekeken hebben, schijnen er niet vrolijk van te worden. dus ik ga maar liever niet kijken. ik heb wel enige ervaring met de gkv-scherpte: rond '67 had ik felle gkv-buren..."

reactie 2
"De constatering dat er bij de CGK iets minder scherpe bewoordingen vallen is juist. Ik denk dat het komt doordat de GGK, net als de grote NHK, een min of meer pluriforme (eigenlijk niet het juiste woord) kerk is waar men gewend is aan verschillende (4) stromingen. Een soort éénheid in verscheidenheid. Bij de GKV is er lange tijd (nu niet meer, dacht ik) een houding geweest van; "wij zijn de enige echte kerk" en de meningen liepen niet ver uiteen. Dat geeft wel "rust in de tent" en alles is goed te regelen. Af en toe kom ik wel eens in een paar GKV kerken (Arnhem & Buitenpost) en merk dat Arnhem al "verder" van vroeger af is dan Buitenpost."

reactie 3
"Maar er is helaas in alle kerken enz. sprake van richtingen (en van richtingenstrijd). Zo zien we bijv. in de SOW-kerken naast "samen op weg" ook een hoe langer hoe meer van elkaar verwijderd raken"

reactie 4
"Wat zien de mensen dat toch verkeerd. De synode is een adviesorgaan en kerkenraden zijn autonoom. Daar ligt de beslissingsbevoegdheid. De verantwoordelijkheid ligt daar en ook niet bij de predikanten. Die zijn (slechts ;<)) dienaars van het Evangelie......De Geest moet meer ruimte krijgen, ook in de beslissingen. En laten ze elkaar toch meer respecteren daarin. Geef dat door....."

reactie 5
Van dit forum:
door Sam op 18 Feb 2003 12:00   quote  
Beste forumredactie,

Volgens de omschrijving die jullie bij Grand-café gaven mag het hier informeel en gezellig zijn. Helaas constateer ik dat de hevige discussie's in alle felheid door worden gevoerd. Daar is op zich niets mis mee, maar dat past m.i. niet altijd onder 'informeel en gezellig'. Kunnen jullie misschien enkele discussie's verplaatsen of het café beperkt openhouden?

Jan Wietsma, Zwolle

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #15 Gepost op: februari 18, 2003, 05:31:33 pm »
Kijk eens Jan W, je kunt wel een aantal reakties van het CGK forum halen die jou in je mening sterken dat we hier (in de GKV) te scherp discussiëren, maar er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die een andere mening zijn toegedaan.
Je hebt toch ook de eerste 7 reakties van deze draad wel gelezen?
Overigens, je begon deze draad om je beklag te doen over de 'scherpe woorden', maar er zijn er hier ook die jouw 'ingezonden' in het ND van vandaag nog scherper vonden dan de gemiddelde bijdrage op dit forum!

Peter

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #16 Gepost op: februari 18, 2003, 07:22:05 pm »
Mee eens. Met mijn vraag aan jou om concreet te worden, had ik gehoopt op feiten, voorbeelden dus van te scherp discussiegedrag en niet op meningen van sommigen.

Peter

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #17 Gepost op: februari 18, 2003, 07:40:31 pm »
Ook ik vind het ingezonden van Jan W. nogal tendentieus. Ik sluit me wat dat betreft helemaal bij Jakolien aan. Ik ben geen Reformanda-aanhanger, maar dit is volgens mij niet de manier om hen tegemoet te treden. Het punt is dit: als volgens jou de toon van Reformanda niet deugt (en daar is best wat op aan te merken), dan moet je je niet tot hetzelfde niveau 'verlagen', maar daar gewoon boven staan.

Het steeds maar op emotionele manier op elkaar reageren, eindigt nergens, hoogstens in een soort loopgraven-oorlog. In plaats daarvan moeten we gewoon op een rustige manier over de inhoud praten. Zie andere threads op dit forum! En dan kan blijken dat we meer met elkaar gemeen hebben dan we denken. Dan ontstaan er mogelijkheden om tot elkaar te komen!

Laten we ophouden met dat typisch vrijgemaakte 'weg met ons'.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #18 Gepost op: februari 18, 2003, 07:46:26 pm »
een ding wil ik zeggen altans dat heeft Jezus gezegd:

Kijk eerst eens in je eigen oog naar die balk en dan pas naar de splinter in iemand anders oog.

Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #19 Gepost op: februari 18, 2003, 07:47:31 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 17:31:33 schreef Jakolien:
Kijk eens Jan W, je kunt wel een aantal reakties van het CGK forum halen die jou in je mening sterken dat we hier (in de GKV) te scherp discussiëren, maar er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die een andere mening zijn toegedaan.
Je hebt toch ook de eerste 7 reakties van deze draad wel gelezen?
Overigens, je begon deze draad om je beklag te doen over de 'scherpe woorden', maar er zijn er hier ook die jouw 'ingezonden' in het ND van vandaag nog scherper vonden dan de gemiddelde bijdrage op dit forum!

Van de CGK'ers heb ik geen berichten gekregen die een andere mening waren toegedaan. De eerste 7 reakties heb ik inderdaad gelezen. Dat mensen mijn ingezonden een scherp vonden spijt mij oprecht voor deze mensen. Echter ik vond het goed dat er ook een tegenwicht werd geboden aan de advertentie zoals die werd opgesteld door Reformanda. Omdat ik namelijk niet zo geloof in wat zij beweren. Dat er mensen zijn die een andere mening zijn toegedaan mag of niet, jullie mening respecteer ik net zo goed, al ben ik het er echt niet mee eens.

By the way: Jakolien. Christus was het meest fel op de Farizeeën, de mensen die daadwerkelijk naar Hem op zoek waren benaderde Hij meestal wel anders.

Dan blijf ik nog met een aantal vragen zitten:
1. Johan heeft nog geen antwoord, moet hij zich nu bij de "valse" kerk voegen?
2. Waarom heb ik nog nooit bezoek gehad van die verontruste Reformanda broeder of zuster?
3. Wat is nu een definitie van de kerk?
4. Waarom komen mensen uit de Reformanda hoek niet op wijkavonden om door te spreken over hun moeiten?
5. Wat voor termijn geeft Reformanda de mensen nu nog om zich te bekeren?
6. Gaan de Reformanda mensen nu niet meer aan het Avondmaal?
7. Waarom plaatst Reformanda een advertentie en stuurt ze geen brief naar de kerkenraden en de synode?
8. Zit de rest van de mensen in de kerk te slapen als ze de moeiten van Reformanda niet herkennen?

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #20 Gepost op: februari 18, 2003, 07:53:52 pm »
Jan, ik ben blij met deze bijdrage. Ik hoop dat Reformanda-leden deze vragen allemaal gaan beantwoorden!

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #21 Gepost op: februari 18, 2003, 09:40:15 pm »
Citaat
op 18 Feb 2003 19:47:31 schreef Jan W:[ Christus was het meest fel op de Farizeeën, de mensen die daadwerkelijk naar Hem op zoek waren benaderde Hij meestal wel anders.

Daar heb je helemaal gelijk in! Zo moeten ook wíj anders omgaan met zoekenden (zoals Johan) dan met 'doorgewinterde gereformeerden'.
Ik geef toe: voor iemand die nog maar net met het geloof in aanraking is gekomen is het déze plek op het forum niet echt ideaal. Ik kan me voorstellen dat zo iemand er behoorlijk door in verwarring raakt. Maar als iemand al wat langer in de kerk komt moet je zo iemand ook niet tot in lengte van jaren een 'droomkerk' voorspiegelen. Door de zonde ís er nu eenmaal ook strijd in de kerk. Je kunt niet elke strijd zomaar wegredeneren, alsof ze er gewoon niet is. Sommige soorten van strijd móet je nu eenmaal meestrijden. Omdat soms het wezen van de kerk in het geding is.

Dan blijf ik nog met een aantal vragen zitten:
1. Johan heeft nog geen antwoord, moet hij zich nu bij de "valse" kerk voegen?
2. Waarom heb ik nog nooit bezoek gehad van die verontruste Reformanda broeder of zuster?
3. Wat is nu een definitie van de kerk?
4. Waarom komen mensen uit de Reformanda hoek niet op wijkavonden om door te spreken over hun moeiten?
5. Wat voor termijn geeft Reformanda de mensen nu nog om zich te bekeren?
6. Gaan de Reformanda mensen nu niet meer aan het Avondmaal?
7. Waarom plaatst Reformanda een advertentie en stuurt ze geen brief naar de kerkenraden en de synode?
8. Zit de rest van de mensen in de kerk te slapen als ze de moeiten van Reformanda niet herkennen?

Ik proef een hele venijnige sfeer in deze vragen. Maar toch zal ik proberen hier en daar mijn (gebrekkige) antwoord op te geven.
Vertel Johan maar dat hij zich rustig bij de GKV kan voegen. Maak geen cynische grapjes over 'ware en valse kerk' alsjeblieft. Maar probeer er samen met hem serieus studie van te maken waarmee de kerk van Christus wordt opgebouwd en waardoor zij kan worden afgebroken.
In de artikelen 27 t/m 29 van de NGB en in de cathechismus wordt uitvoerig bespoken wát de kerk is en hoort te zijn.
Ik ben zelf (nog) geen Reformanda-lid, maar weet wel dat zij al vele jaren en over verschillende onderwerpen bij de synodes hebben aangeklopt, en dat zij (nog vóór de advertentie in het ND) al hun leden voorbeeldbrieven hebben toegestuurd om daarmee in de eigen gemeente aan de slag te gaan.
Nou ja, verder ga ik niet. De overige vragen zijn me te flauw en cynisch om ze te beantwoorden.

Groet,
Jakolien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #22 Gepost op: februari 18, 2003, 10:22:40 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 21:40:15 schreef Jakolien:
Vertel Johan maar dat hij zich rustig bij de GKV kan voegen. Maak geen cynische grapjes over 'ware en valse kerk' alsjeblieft. Maar probeer er samen met hem serieus studie van te maken waarmee de kerk van Christus wordt opgebouwd en waardoor zij kan worden afgebroken.
In de artikelen 27 t/m 29 van de NGB en in de cathechismus wordt uitvoerig bespoken wát de kerk is en hoort te zijn.
Ik ben zelf (nog) geen Reformanda-lid, maar weet wel dat zij al vele jaren en over verschillende onderwerpen bij de synodes hebben aangeklopt, en dat zij (nog vóór de advertentie in het ND) al hun leden voorbeeldbrieven hebben toegestuurd om daarmee in de eigen gemeente aan de slag te gaan.

Veertig mensen schrijven grote woorden en durven zelfs te zeggen dat de GKV niet meer voldoet aan de voorwaarden voor de ware kerk zoals genoemd in de NGB, jij lijkt dat te onderschrijven (of heb ik het mis?) en vervolgens zeg je wel dat Johan zich 'rustig bij de GKV kan voegen' en dat Jan 'geen cynische grapjes over 'ware en valse kerk' ' mag maken.   Hier klopt volgens mij iets niet...

quote:

Nou ja, verder ga ik niet. De overige vragen zijn me te flauw en cynisch om ze te beantwoorden.[/i]
Sorry hoor, maar dit is wel een hele makkelijke manier om ervan af te komen. 'Flauw en cynisch' zijn hele subjectieve begrippen. Ik vind in elke vraag in meer of mindere mate iets zinnigs zitten. Zou je de vragen misschien toch nog kunnen beantwoorden of anders beargumenteren waarom je dat niet wilt?

fransje

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #23 Gepost op: februari 18, 2003, 10:47:39 pm »
Ik wil wel graag vraag 4 en 8 van Jan W beabtwoorden.

4. Bij ons is de Reformanda groep het meest trouw in het bezoeken van wijkavonden en op heel veel ander vergaderingen.
Helaas kun je dat niet zegggen van de `tegenovergestelde`groep.
Dat is vaak de groep die druk beig is met gave-testen, huiskamer- kringen,
bezoeken van Willow Creek congressen. WE hebben nog al wat moeite in ons gezin gehad maar de meeste warme belangstelling was van de `Reformanda-groep
(wat is het verschrikkelijk om zo te praten en te denken, ik heb het zelf niet zo bedacht, hoor)
8. Er zijn heel veel `middenmoot` mensen die zich wel herkennen in de zorgen van de Reformanda-groep maar daar nog geen oordeel over willen laten gaan.

Als ik wat te fel ben geweest in mijn vorige schrijven dan spijt me dat oprecht.
Gods zegen.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #24 Gepost op: februari 18, 2003, 11:04:41 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 19:47:31 schreef Jan W:[ Nou ja, verder ga ik niet. De overige vragen zijn me te flauw en cynisch om ze te beantwoorden.

Groet,
Jakolien
Kijk Jakolien en daar maak je me nu heel kwaad mee, ik stel serieuze vragen en jij doet ze af als flauw en cynisch. Dat noem ik nu typisch Reformanda gedrag... het spijt me, maar jij wilt mij niet serieus nemen terwijl ik dat wel met jullie wil. Met andere woorden je wilt niet eens je best er voor doen... Wat baal ik hiervan zeg.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #25 Gepost op: februari 18, 2003, 11:07:44 pm »
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 18 Feb 2003 19:47:31 schreef Jan W:[ Nou ja, verder ga ik niet. De overige vragen zijn me te flauw en cynisch om ze te beantwoorden.

Groet,
Jakolien
--------------------------------------------------------------------------------

Kijk Jakolien en daar maak je me nu heel kwaad mee, ik stel serieuze vragen en jij doet ze af als flauw en cynisch. Dat noem ik nu typisch Reformanda gedrag... als het te moeilijk wordt of het staat me niet meer aan dan gaan we het flauw en cynisch noemen het spijt me, maar jij wilt mij niet serieus nemen terwijl ik dat wel met jullie wil. Met andere woorden je wilt niet eens je best er voor doen... Wat baal ik hiervan zeg.

Jan Wietsma, Zwolle

Marloes

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #26 Gepost op: februari 18, 2003, 11:36:27 pm »
Ik kan me nog wel voorstellen dat die vragen als erg cynisch overkomen, als je het objectief bekijkt. De vragen en problemen tussen 'Reformanda en de rest' (om het maar eens generaliserend te zeggen) liggen nu eenmaal erg gevoelig. Het is dan verstandig om je woorden heel zorgvuldig te kiezen, om te voorkómen dat je elkaar verkeerd begrijpt.
De bedoeling van de oproep van Reformanda lijkt mij, om ons allemaal dichter bij elkaar te brengen en niet verder van elkaar af. We spreken een andere taal, lijkt wel, maar als we er moeite voor willen doen kunnen we toch op een respectvolle manier met elkaar omgaan en toenadering zoeken?
Ook wanneer de woordkeus van iemand je irriteert kun je in alle redelijkheid en zachtmoedigheid een weloverwogen reactie plaatsen. Doe je best, allemaal! :)
[Prediker 7:29]

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #27 Gepost op: februari 19, 2003, 12:17:52 am »
Ik moet oppassen, ik weet het, maar dit raakt mij emotioneel diep, en mijn vragen zijn niet cynisch bedoeld, maar ik vind ze heel legitiem, want als ik ze wil begrijpen dan zal ik toch echt meer van ze af moeten weten, van hoe ze denken en voelen, en daar kan ik geen vinger achter krijgen, en daardoor kost het mij ook heel veel moeite om ze tegemoet te treden. Ik begrijp ze niet met de beste wil van de wereld. Ze zijn verontrust, maar ik vind het allemaal zo weinig concreet. Dus corrigeer mij maar als ik te ver ga... Ik ben tenslotte ook maar een mens. En voor al die scherpe woorden van mijn kant sorry, maar er kwam bij mij ook een jeugdtrauma naar boven. Het gaat nu wel weer.... Laten we het maar hebben over de verschillende onderdelen. Die zijn nu netjes opgesplitst.  Wellicht dat Johan er dan ook nog uitkomt.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2003, 12:59:34 am door Jan W »

Jan Wietsma, Zwolle

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #28 Gepost op: februari 19, 2003, 09:49:14 am »
Jan W,
Ook ík ben hier heel emtioneel bij betrokken, Jan W. Geloof me maar wanneer ik zeg dat ik er slechte nachten van heb!
Je klaagt hierboven dat je verontrusten met de beste wil van de wereld niet begrijpt, omdat je ze zo weinig concreet vindt. Nou ja, sorry hoor! Er wordt hier op dit forum door diverse mensen héél uitgebreid en héél concreet op de verschillende punten ingegaan!
En waarom maakte je je daarnet zo kwaad? Je zegt dat je de vragen waarop ik niet in wilde gaan, niet cynisch bedoelde. Maar je vraagt mij toch niet serieus waarom er van Reformanda niemand bij jou op bezoek komt, en waarom Reformanda-mensen niet op de wijkavonden van de kerk komen? Jouw persoonlijke situatie ken ik niet, maar ik dacht dat er over het algemeen niet te klagen was over de kerkelijke betrokkenheid van 'reformanda-mensen'.
En je vraagt mij toch niet serieus hoelang men van Reformanda nog de tijd krijgt om zich te bekeren? Is dat niet cynisch bedoeld?! Jij gelooft zelf helemaal niet in de noodzaak om tot bekering te komen, dus hoe kun je dit nu níet cynisch hebben bedoeld?! Je moet je Reformanda niet voorstellen als een goepje betweters dat hoog van de toren blaast. Het zijn veelal eenvoudige, diepgelovige mensen.
Jij wilt serieus een vinger krijgen achter het denken en voelen van de verontrusten? Heus, daar wordt je op dit forum genoeg voor aangereikt!

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #29 Gepost op: februari 19, 2003, 10:35:23 am »
Beste Jakolien,

Ook ik heb vannacht niet goed geslapen.. Maar als ik vragen stel, stel ik ze serieus. Anders zet ik er wel bij grapje.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #30 Gepost op: februari 19, 2003, 02:23:23 pm »
Beste Jakolien,

Ik zit hier niet op het forum om elkaar vliegen af te vangen... (als ik dat wil doen, dan stuur ik wel sms'sjes en e-mailtjes). Het forum en het onderwerp lijkt me serieus genoeg om over door te spreken. Betweterig vind ik jullie ook niet, want dan was ik niet aan de discussie begonnen.

Dat jullie verontrust zijn daarvan ben ik overtuigd. Wel vraag ik me af of jullie aan de goede kant beginnen, en of jullie de juiste conclusie trekken. Zoals ik het nu zie, merk ik dat jullie een aantal (al of niet terecht) symptonen zien in de kerk, waar jullie je ernstig zorgen over maken. Vervolgens trekken jullie dan de conclusie dat het ware kerk zijn in geding is. Even scherper geformuleerd: de vrijgemaakte kerk is een valse kerk.
(Corrigeer me als ik het fout zie of zeg).

In mijn optiek trekken jullie deze conclusie op grond van de symptonen. Nu zou ik graag aan de andere kant willen beginnen. Kunnen we met elkaar vaststellen dat het gros van de mensen en de predikanten in de vrijgemaakte kerk belijden dat God de Schepper van hemel en aarde is, dat Christus gestorven en begraven is voor onze zonden, is opgestaan, is opgevaren ten hemel, en dat het geloof ons geschonken is door de Heilige Geest. En dat die mensen er ook met zijn allen naar streven om God te dienen, door dicht bij zijn woord te blijven.

Ik hoop dat we het hier nog allebei over eens zijn, maar als dat niet zo is dan hoor ik dat graag.

Volgens mij belijden we ook dat de kerk het "Lichaam van Christus" is. Nu zijn er in het lichaam verschillende functies. De nier heeft een andere functie als de lever, en de huid heeft weer een andere functie. Ik denk dat we dat goed voor ogen moeten houden dat 'groepen' van mensen maar ook ieder lidmaat afzonderlijk een eigen functie heeft.
Nu maak ik even een stapje. Als ik wijn drink, dan vindt mijn hart dat fantastisch (zolang het niet teveel is), maar mijn lever vindt het helemaal niets. Die moet maar hard aan het werk. Als ik alleen redeneer vanuit de lever dan zeg ik: "geen alcohol meer". Zo zouden mensen in de kerk ook kunnen reageren op bepaalde zaken in de kerk. Er vindt vernieuwing plaats, maar ja de (een groep broeders en zusters) de lever is maar druk om al die bijprodukten te verwerken dus die zegt: Ho! Stop!. Heel begrijpelijk bezien vanuit de lever. Het liefst zegt de lever hebben we water en brood. En wees nu eerlijk op water en brood kunnen we allemaal leven, meer hebben we niet nodig. Toch genieten we met ons hele hebben en houden van de variatie aan voedsel die we van God gekregen hebben. Terwijl er een periode in de bijbel is geweest dat het volk niet meer kreeg dan water en brood (manna). Toch doen wij dat niet meer.

Nu maak ik een uitstapje naar de liturgie. Er is een periode geweest dat het heel belangrijk was dat wij bij de 'basics'  van het woord bleven. We moesten vechten voor onze zaak en dat heeft vooral in 1944 en de jaren daarna een grote invloed gehad op ons kerk zijn. In die tijd hebben we echt geen tijd gehad om allerlei andere zaken aan te pakken, laat staan vernieuwing van de liturgie, nee alle hens aan dek!. Dus we hadden een sobere liturgie (zeg maar manna). Maar de Here heeft ons rijk gezegend, er kwam meer ruimte, meer begrip, dus de mensen gingen ontdekken wat God nog meer in zijn schepping heeft gelegd om Hem te dienen, mensen gingen serieus bezig met de liturgie. Ofwel ze gingen wijn drinken, absoluut niet noodzakelijk, maar wel plezierig en volgens mij ook niet verboden.
Maar ja als je nu in de kerk de functie van de lever hebt gehad, en je krijgt in een keer wijn (alcohol) te verduren dan begin je flink te protesteren en terecht.

Maar nu even terug naar gemeente zijn. In de gemeente zijn verschillende groepen actief ieder met hun eigen gaven, maar ook ieder met een eigen functie. Moeten we nu dan maar zeggen nu die lever of die nier die doet het niet meer zo goed, weg ermee? Vanzelfsprekend is het goed om (alcohol misbruik, om maar even in die termen te blijven) te bestrijden en daar hard tegen te prostereren. En stel dat de lever of de nier inderdaad ziek is, zeggen we dan het lichaam deugt niet meer? Nee dacht het niet, wel dat alle leden meelijden. En dat merk ik want ik zal weer tijdelijk op dieet moeten.

Nu naar de kerkelijke praktijk. Het feit dat Reformanda een aantal zaken constateert is goed, maar volgens mij heb je dan niet het recht om te zeggen dat het lichaam niet meer deugt. Daar zit een van mijn moeilijkheden ik vind het veel te bout gesteld dat de kerk nu vals zou zijn. Als ze in de advertentie hadden geschreven dat ze zich ernstig zorgen maken dat wanneer we zo doorgaan mogelijk valse kerk worden, had ik al een heel andere benadering gevonden.

Als het lichaam ziek is, moet het hele lichaam naar de dokter. De nier of de lever kan niet zelfstandig naar de dokter. Nee het hele lichaam gaat. Dus ik denk ook dat de hele kerk naar de dokter (God) moet omdat er sprake is van ziekte. Daarom is het ook goed dat de komende tijd er een periode van verootmoediging is. Daarnaast lijkt het mij goed om als kerken een flinke time out te nemen, om een aantal zaken goed te bestuderen en te toetsen aan Gods Woord. Met andere woorden gaan we geen 'zelfgestookte' jenever drinken en dan roepen dat dat ook wijn is. Dat lijkt mij namelijk ook niet goed.

Tot zover mijn betoog, ik hoop dat je een beetje begrijpt hoe ik redeneer. En ik ben het met jullie eens aan symptoonbestrijding alleen hebben we niets.

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #31 Gepost op: februari 19, 2003, 02:58:01 pm »
Kan iemand zich voorstellen hoe een evangelisch iemand zich moet voelen bij het lezen van deze brieven? Hoewel niet zondags in de vrijgemaakte kerk, wel dagelijks druk doende het Woord te bestuderen, kinderen op te voeden in de vreze des Heren, bijbelstudies te verzorgen en in de gemeente de prediking, de lofprijzing en de aanbidding zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen?
Waar zitten wij in dat lichaam? Jullie lever of nier is misschien ziek ( althans dat dénken  jullie) maar ze behoren nog wél tot het lichaam.
Hebben jullie wel eens van een hypochonder gehoord? Dat is iemand die telkens weer bij de huisarts op de stoep zit, omdat hij dénkt dat hij iets heel ernstigs heeft, maar telkens weer blijkt dat lichaamsdeel niets te mankeren. Ondertussen komt zo iemand door al dat navelstaren, zorgen maken en dokters overtuigen er maar niet toe dátgene te doen waar hij voor gemaakt is. Te werken, echtgenoot zijn, vader/moeder zijn, kortom te leven. Zo iemand komt nooit tot zijn/haar doel. Weet je wat het woord "zonde" betekend?  Juist, je doel missen.

Ik vraag me ook echt serieus af waar ik in dat lichaam dan zou zitten, want als jullie elkaar al ziek noemen, dan ben ik vast een kwaadaardig gezwel, of minstens een wrat, die je moet proberen kwijt te raken.:'(
Efeze 5:23  , evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt.

Getuigt het niet van een beetje hoogmoed, als wij als mensen proberen te bepalen wie wél en wie niet de gemeente zijn, wie wél of wie niet tot de ware kerk behoren? Is het niet HIJ die het lichaam in stand houdt?
Ik merk dat dit soort brieven met deze strekking, telkens weinig respons krijgen. Ik ken de reden niet, maar ik blijf me verbazen en over verdriet gesproken ( dat lees ik hier wel heel veel), dáár kan ik nu verdrietig van worden.
Er werd mij gevraagd op dit Forum waarom ik niet blij zou zijn, om een jongen die in een gezin was opgenomen en voorzichtig aan het geloven was begonnen. Daar ben ik reuze blij mee, het maakt mij niets uit in welke kerk hij uiteindelijk komt. Maar als ik vertel dat er in onze gemeente maandelijks nieuwe mensen worden toegevoegd, en levens totaal vernieuwd worden, dan reageert daar bijna niemand op. Lezen jullie dat dan toevallig niet? Waar is dan jullie blijdschap? Of is het écht zo dat er bij jullie niet van bekering sprake kan zijn, omdat het niet in de "ware" kerk is gebeurd? Dat zal toch niet waar zijn? Ik heb echter een angstig vermoeden.

Dus wie durft, behoor ik nu wél of niet tot de ware kerk?       :'(

HaJee

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #32 Gepost op: februari 19, 2003, 03:05:51 pm »
Ik durf: Jij behoort absoluut tot de ware kerk.:) Dat gepraat over het al dan niet de ware kerk zijn en dan heb ik het nog niet eens over de enige ware kerk zijn, dat bezorgt me de kriebels. De ware kerk is de gemeente van Christus. Het is dus de vraag of ieder persoonlijk tot die gemeente behoort.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #33 Gepost op: februari 19, 2003, 03:21:38 pm »
:):):):):):):)

Jippie !!!!!!!

Wie volgt??

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #34 Gepost op: februari 19, 2003, 03:25:06 pm »
Lieve Wilhelmina,

Ik zit jouw reactie te lezen, en als ik mij probeer me te verplaatsen in jouw situatie, kan ik me heel goed voorstellen dat je daar verdrietig van wordt.

Ik vraag me alleen af of Jakolien en Jan W daar veel aan kunnen doen.

Volgens mij zit het namelijk zo:
1. Christus verzamelt zich inderdaad een kerk uit alle volk en taal en natie.
2. Als gevolg daarvan is de GKv een onderdeel van dat Lichaam (dat wil zeggen het Lichaam is groter dan de GKv).
3. Er zijn (helaas) ook leden van de GKv die niet tot het Lichaam behoren.
4. Er zijn andere gemeenten/kerken die tot het Lichaam behoren.
5. In die gemeenten/kerken zijn (helaas) ook leden die niet tot het Lichaam behoren.
6. De bovenstaande nummers zijn gevolg van de gebrokenheid van de wereld, door de zonde.
7. Ieder mens moet echter ook zelf een keuze maken tot welke kerk hij/zij zich op deze aarde moet voegen. Je hebt de roeping je bij 'de ware kerk' (ofwel bij het Lichaam) te voegen.
8. Mede als gevolg van 6 en 7 komen mensen tot verschillende keuzes.

En nu moet ik even persoonlijk worden: Ik heb die keuze ook gemaakt, en ben daarom bewust lid van die GKv. Van een andere kerk zal ik geen lid worden, zolang de GKv aan de kenmerken van een ware kerk voldoet. Daarmee zeg ik niet dat andere kerken/gemeenten dat per definitie niet zijn, maar alleen dat in mijn opinie de GKv het dichtst bij het 'ideaal-plaatje' komt (er blijft namelijk zonde in de wereld).

Die GKv is georganiseerd, dat betekent dat je in de gaten probeert te houden of alles naar Christus' gebod gebeurt. Dus dat betekent dat broeders en zusters elkaar erop proberen aan te spreken om te ontdekken dat de kenmerken van de ware kerk onderhouden blijven worden.

Zo'n discussie is inderdaad intern gericht. Daar is weinig aan te doen.

En om dan antwoord te geven op jouw vraag: Voor zover ik kan beoordelen (maar wie ben ik, zullen we het maar aan de Rechter overlaten?) behoor jij ook tot het Lichaam. Want jij probeert ook aan de liefde van Christus te voldoen!
En daar moet ik dan dus een heel impopulaire opmerking achteraan maken, namelijk dat als ik jou was, ik me bij de GKv zou aansluiten...

Hopelijk neem je me de laatste zin niet kwalijk. Ik wil alleen maar eerlijk zijn!

HaJee

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #35 Gepost op: februari 19, 2003, 03:32:10 pm »
Ik ben erg benieuwd waarom je dan lid moet worden van de GKv. Je stelt in je punten erg mooi dat er ook buiten de GKv kerken zijn die tot die gemeente van Christus behoren. Waarom moet je dat toch lid zijn van de GKv? Is dat de kerk waar het beste geprobeert wordt om aan de liefde van Christus te voldoen?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #36 Gepost op: februari 19, 2003, 03:35:30 pm »
Zoals ik 'kerk' zie, als het lichaam dat zich manifesteert wanneer twee of meer christenen bij elkaar komen, behoor jij -Wilhelmina- ook tot die gemeenschap: Ja dus!
(En wat waar, meer waar of minder waar is vind ik -eerlijk gezegd- een zinloze discussie; laten we het over de inhoud hebben)

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #37 Gepost op: februari 19, 2003, 03:39:25 pm »
Dat is voor inderdaad voor mij nog altijd de gemeenschap die het beste past bij de 'kenmerken van de ware kerk' zoals die o.a. vanuit de geloofsbelijdenis op het Woord van God terug te voeren is. (Want dat Woord staat boven de belijdenis).

Moet ik wel bijzeggen dat ik ook niet om het minste of geringste zou overstappen, maar alleen als het echt fout zou gaan in de GKv. En dan zou ik geloof ik ook nu al wel alternatieven weten...

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #38 Gepost op: februari 19, 2003, 03:42:08 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 15:35:30 schreef Sam:
(En wat waar, meer waar of minder waar is vind ik -eerlijk gezegd- een zinloze discussie; laten we het over de inhoud hebben)

'Waar' is een samenvatting van de inhoud...
Het lijkt me helemaal niet zinloos om te kijken naar de omgeving waar de gemeenschap met Christus het best in overeenstemming is met Zijn Wil. Dus: waar de inhoud het best klopt met Gods Woord.
Dat is volgens mij altijd bron van (zelf)onderzoek.

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #39 Gepost op: februari 19, 2003, 03:44:12 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 14:58:01 schreef Wilhelmina:
Dus wie durft, behoor ik nu wél of niet tot de ware kerk?       :'(
Mag ik de vraag ook omkeren? Durf jij iets over ons te zeggen, in dit verband?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #40 Gepost op: februari 19, 2003, 03:46:41 pm »

quote:

Niet waar! 'Waar' is een waar-de oordeel. Waarom zou ik (Wie ben ik?) dat oordeel moeten vellen?
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2003, 03:51:53 pm door Sam »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #41 Gepost op: februari 19, 2003, 03:48:16 pm »
Beste DoubleUP,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat hún gemeente het dichtst bij de ware kerk zitten? Ik denk dat niet niet hoor. Ik ben zo reformatorisch als het maar kan opgevoed, ben daar echte ook veel dingen tegengekomen die volgens mij niet passen bij de ware kerk. Maar die zie ik ook in mijn gemeente.
Ik heb in mijn leven echter veel geleerd, en nog meer afgeleerd. uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de gemeente waar ik nu dien. Met grote vruegde gaan wij elke zondag naar de gemeente, samen met onze kinderen en kleinkinderen. Allen gebruiken hun gaven en talenten in die gemeente en nemen met groot vertrouwen hun vrienden en vriendinnen mee, al heel wat zijn uiteindelijk tot geloof gekomen, en hebben zich laten dopen.
Ik geloof nét als jij , dat er in elke kerk wederomgeboren gelovigen zijn, en ook nog dat ze op die plek zitten omdat God ze daar geplaatst hebben. Jij dient God in jouw gemeente, en God is daar blij mee. Mijn karakter is anders en mijn geloofsbeleving ook, dus heb ik voor een evangelische gemeente gekozen. Ik ben dolblij met mijn Heer, en zing daar graag van en geniet van de aanbidding. Dat kan ik niet zo beleven in een Vrijgemaakte kerk, want daar mag je alleen maar staan als de dominee dat zegt, en mag je eigenlijk niet je handen opheffen, ook niet als je zingt dat je dat doet! Haha. Maar als er in een lied staat dat ik kniel voor mijn Maker, dan wil ik ook daadwerkelijk knielen, en als mijn kinderen zingen dat ze dansen van vreugde, dan moet dat ook echt kunnen. Als ik zing dat alle volken klappen in de handen, dan moet ik in jullie kerk écht op mijn handen gaan zitten, anders maak ik een foutje. Snap je? In de bijbel mocht je klappen, dansen, springen, verootmoedigen, huilen, profeteren, in tongen spreken en noem maar op. In een kerk zoals van jou heb ik telkens het gevoel dat dat allemaal verboden is, dus kan ik me niet uiten.
Ik veroordeel jou echt niet als jij dan zegt dat je daar geen behoefte aan hebt, maar God heeft mij geschapen mét mijn emoties, dus ik heb daar wél behoefte aan. Ik vind het ook heerlijk, elke keer weer als er nieuwe gelovigen zich toevoegen en zich laten dopen, daar geniet ik van, daar zie ik Gods hand in. In mijn reformatorische tijd heb ik nooit iemand onder tranen tot zondebesef en bekering zien komen. Dopen gebeurde alleen als een eigen gemeentelid weer voor uitbreiding had gezorgd.
Ik ben God wél heel dankbaar dat hij jou in jouw kerk heeft neergezet, en mij in de mijne. Wij hebben hier ook heel veel werk te doen hoor. Waarom zou ik me bij de vrijgemaakte kerk aansluiten, zoals je mij voorstelt?
Wie moet er dan voor onze schaapjes zorgen? En mijn kinderen? Moeten die hun muziekinstrument dan maar in de kast opbergen? Er is er geen één die kerkorgel bespeelt, maar je zou ze eens moeten horen. En al die gaven en talenten die de Here ons heeft gegeven om kinderen het Woord ven God uit te leggen, zijn die dan niet meer nodig? Volgens mij krijgen de kinderen bij jullie op zondagmorgen geen onderwijs toch?
Kortom, ik geloof dat je een gemeente moet zoeken die bij je past, God heeft ons allemaal uniek gemaakt, mét een doel. Hij heeft een plan met een ieder van ons. Dan moet je als "ware" gelovigen net allemaal op een kluitje gaan zitten, de wereld heeft ons nodig. Toch???:)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #42 Gepost op: februari 19, 2003, 03:56:12 pm »
En je andere vraag:

Ik ken heel wat Vrijgemaakte gelovigen die allemaal oprecht de Here dienen. Zij zijn mijn broeders en zusters. ( jammer dat ik niet met ze avondmaal mag vieren)Ik geloof dat een ieder die Jezus belijdt als zoon van God, gelooft dat Hij voor zijn zonden is gestorven én weer opgestaan, een kind van God is.
Allen die Hem aangenomen heeft Hij macht geven kinderen van God genoemd te worden.
Ik geloof ook dat je niet gerechtvaardigd wordt door je werken, maar óók dat een geloof zonder werken dood is.
Máááááár: Ook al blijkt dat alles wat wij gedaan hebben bestond uit hout en stro, we tóch gered worden, als door vuur heen.
God ziet het hart aan, en een ieder die de Naam van de Here aanroept behouden zal worden.
Ik geloof, dat God de wereld zó lief had, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe.

Begrijp je wat ik wil zeggen? Éénheid in hoofdzaken, maar óók verscheidenheid in bijzaken.

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #43 Gepost op: februari 19, 2003, 04:01:52 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 15:48:16 schreef Wilhelmina:
Beste DoubleUP,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat hún gemeente het dichtst bij de ware kerk zitten? Ik denk dat niet niet hoor.
[...]
Kortom, ik geloof dat je een gemeente moet zoeken die bij je past, God heeft ons allemaal uniek gemaakt, mét een doel. Hij heeft een plan met een ieder van ons. Dan moet je als "ware" gelovigen net allemaal op een kluitje gaan zitten, de wereld heeft ons nodig. Toch???:)

Nou, in jouw antwoord zit genoeg om over na te denken he?
Ik ga ver met je mee hoor! We kunnen altijd van elkaar leren. Wij zouden best wel door de knieen mogen gaan, of de handen opheffen. Daar zijn we inderdaad heel erg terughoudend en (misschien wel veel te veel) ingetogen voor.
Een hoop van die 'reformatorischen' zou je het net zo min aan moeten doen om daar aan mee te doen, als dat 'evangelischen' daarin tegengehouden moeten worden.
En toch op het eerste stukje wat ik van je aanhaal... dat denk ik dus toch wel ... Sorry.
En dan gaat het om een ander aspect van het geloven en christen zijn. Niet meer of minder belangrijk, maar anders. En daarvan kan ik slecht voorbeelden geven, want ik weet niet hoe jij of jullie daarin staan. Als ik het toch moet noemen, bedoel ik: dopen, verbond, en dat soort dingen.

En dan sluit ik graag af (dit stukkie dan) met
Liefs, je broeder in Christus!

P.S. Mijn laatste (ondeugende) vraag heb je ook direct beantwoord! ;)

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #44 Gepost op: februari 19, 2003, 04:04:36 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 15:56:12 schreef Wilhelmina:
En je andere vraag:

Ik ken heel wat Vrijgemaakte gelovigen die allemaal oprecht de Here dienen. Zij zijn mijn broeders en zusters. ( jammer dat ik niet met ze avondmaal mag vieren)Ik geloof dat een ieder die Jezus belijdt als zoon van God, gelooft dat Hij voor zijn zonden is gestorven én weer opgestaan, een kind van God is.
Allen die Hem aangenomen heeft Hij macht geven kinderen van God genoemd te worden.
Ik geloof ook dat je niet gerechtvaardigd wordt door je werken, maar óók dat een geloof zonder werken dood is.
Máááááár: Ook al blijkt dat alles wat wij gedaan hebben bestond uit hout en stro, we tóch gered worden, als door vuur heen.
God ziet het hart aan, en een ieder die de Naam van de Here aanroept behouden zal worden.
Ik geloof, dat God de wereld zó lief had, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe.

Begrijp je wat ik wil zeggen? Éénheid in hoofdzaken, maar óók verscheidenheid in bijzaken.

Ik begrijp je helemaal. Beschouw mijn oproep om over te stappen maar als niet geschreven!
8|

DoubleUP

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #45 Gepost op: februari 19, 2003, 04:09:11 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 15:46:41 schreef Sam:

Niet waar! 'Waar' is een waar-de oordeel. Waarom zou ik (Wie ben ik?) dat oordeel moeten vellen?

Nou, waar moet je wel synoniem stellen aan 'echt'.
Da's niet altijd een waarde oordeel.

Jakolien

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #46 Gepost op: februari 19, 2003, 04:15:31 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 14:23:23 schreef Jan W:
Als ze in de advertentie hadden geschreven dat ze zich ernstig zorgen maken dat wanneer we zo doorgaan mogelijk valse kerk worden, had ik al een heel andere benadering gevonden.

Beste Jan W,
Die advertentie is beslist geen voorbarige of impulsieve stap geweest.
Hoelang bestaat de vereniging Reformanda nu? Een jaar of 13? Al die tijd hebben ze d.m.v. hun blad en de openbare bijeenkomsten willen zeggen wat jij nu voorstelt: 'We maken ons zorgen. Als we zo doorgaan verworden we misschien tot valse kerk'.

quote:

Daarnaast lijkt het mij goed om als kerken een flinke time out te nemen, om een aantal zaken goed te bestuderen en te toetsen aan Gods Woord. Met andere woorden gaan we geen 'zelfgestookte' jenever drinken en dan roepen dat dat ook wijn is. Dat lijkt mij namelijk ook niet goed.

Tot zover mijn betoog, ik hoop dat je een beetje begrijpt hoe ik redeneer. En ik ben het met jullie eens aan symptoonbestrijding alleen hebben we niets.

Verder kan ik alleen maar met je betoog instemmen.
Vooral met dit laatste stuk.
Maar even een vraagje: Welke 'zelfgestookte jenever' kunnen we voorlopig beter niet (meer) drinken?

Groet,
Jakolien

Marloes

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #47 Gepost op: februari 19, 2003, 05:15:31 pm »
Op deze site kun je een brief van Reformanda aan de kerkleden vinden, die al heel wat milder is opgesteld. Misschien leuk om ook die in de discussie te betrekken..
[Prediker 7:29]

Gerard

• Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #48 Gepost op: februari 19, 2003, 06:46:30 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 16:15:31 schreef Jakolien:
Beste Jan W,
Die advertentie is beslist geen voorbarige of impulsieve stap geweest.
Hoelang bestaat de vereniging Reformanda nu? Een jaar of 13? Al die tijd hebben ze d.m.v. hun blad en de openbare bijeenkomsten willen zeggen wat jij nu voorstelt: 'We maken ons zorgen. Als we zo doorgaan verworden we misschien tot valse kerk'.
Wat mij vaak opvalt in de reacties van Reformanda (al moet ik er eerlijk bijzeggen dat de rest zich er ook wel schuldig aan maakt) dat het alleen maar om de negatieve dingen gaat, al die 13 jaar. Ik kan me voorstellen dat er voldoende punten zijn waar zij zorgen over hebben, ik vind het alleen vreemd (en nu moet ik oppassen hoe ik het formuleer; lees het maar als hoe een buitenstaander het ervaart) dat als Reformanda reageert, dat ze het er in 9 van de 10 gevallen niet mee eens zijn c.q. negatief reageren. en dat vind ik vreemd. Ik ken reformanda niet (goed) van binnenuit, en zodoende is het lastig oordelen, maar Reformanda heeft de naam "overal" tegen te zijn. Waarom? Wie kan mij dit uitleggen? Het is niet mijn bedoeling om Reformanda hier mee te kwetsen, ik wil ze confronteren met hun imago naar buiten toe.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Scherpe woorden.....
« Reactie #49 Gepost op: februari 19, 2003, 08:22:10 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 22:47:39 schreef fransje:

Bij ons is de Reformanda groep het meest trouw in het bezoeken van wijkavonden en op heel veel ander vergaderingen.
Helaas kun je dat niet zegggen van de `tegenovergestelde`groep.
Dat is vaak de groep die druk beig is met gave-testen, huiskamer- kringen,
bezoeken van Willow Creek congressen. WE hebben nog al wat moeite in ons gezin gehad maar de meeste warme belangstelling was van de `Reformanda-groep (wat is het verschrikkelijk om zo te praten en te denken, ik heb het zelf niet zo bedacht, hoor)
Als ik wat te fel ben geweest in mijn vorige schrijven dan spijt me dat oprecht.
Gods zegen.

Sorry, Fransje, Met deze opmerkingen plaats je weer een groep in de schaduw.
Zelf ben ik langdurig erg ziek geweest en kwam bij mij juist niet de groep behoudende kerkleden maar de gaventestleden kwamen wel!
Dat kan dus niet een argument zijn om mensen al dan niet trouw te noemen.
Elke situatie kent zijn eigen heelmeester...

Wat ik erg jammer vindt is dat kerkleden van "mijn pluimage" of "mijn denkrichting" ineens gezien worden als niet actieve leden van een gemeente ofwel: lichaamsdelen die niet mee willen doen omdat ze, zoals jij schrijft, zo nodig bezig moeten zijn met gaventesten etc.
Ooit zelf een test gedaaan? Ooit zelf kritisch gekeken wat GOD van je vraagt en wat GOD aan je geeft. Kan verhelderend werken.
Gaventesten en al die andere zaken zijn geen doel op zich. Er zijn kerken die databanken van gaven hebben aangelegd om elkaar als leden beter tot hulp te kunnen zijn. Er zijn kerken die vragenlijsten naar haar leden sturen om te kijken welke niet opgemerkte gaven er bij de leden kunnen zijn. Om elkaar beter te kunnen helpen!

Overigens, waar zijn die scherpe discussies? Er is m.i. sprake van over en weer communiceren in de breedste (soms engste) zin van het Woord.
Ennehhhh, Het verhaal van Johan vond ik erg goed geschreven.
Bij de Tijd geschreven en duidelijk aangevend hoe het voor sommige mensen kan zijn.