Auteur Topic: Negativiteit als startpunt fout?  (gelezen 6568 keer)

moosterh

• Bekijk profiel
Negativiteit als startpunt fout?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:28:05 pm »

quote:

andries schreef op 07 oktober 2004 om 14:25:
Ik denk ook dat het niets voor jou is Bumbelbie, zo'n andere zienswijze. Maar dat geeft niks, in de tijd van Jezus zelf was ook maar een kleine minderheid ingewijd in de "geheime leringen" die Jezus onderwees.
Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat jij je hier presenteert als een van de weinigen die het wel snapt. Dat komt op zijn zachtst gezegd nogal onsympathiek over.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:32:22 pm »
Ik verwacht eigenlijk niet anders. Op een forum waar mensen ongeveer gelijk denken krijg je lof en op een forum waar heel anders gedacht wordt het tegenovergestelde. Ik schrijf niet om sympathiek gevonden te worden.
Liever Jezus zelf!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:33:39 pm »

quote:

andries schreef op 07 oktober 2004 om 14:25:
Ik denk ook dat het niets voor jou is Bumblebee, zo'n andere zienswijze. Maar dat geeft niks, in de tijd van Jezus zelf was ook maar een kleine minderheid ingewijd in de "geheime leringen" die Jezus onderwees.
Als je me quote, spel dan tenminste m'n naam goed... als je de Bijbel ook zo leest is het geen wonder dat je tot andere conclusies komt dan de meesten van ons...

1. Je kent mij niet en je hebt maar een miniem idee hoe ik over de dingen denk, dus ik denk niet dat het aan jou is om te beoordelen in hoeverre deze "andere zienswijze" iets voor mij is. Maar goed nieuws: ik weet wél zeker dat het evangelie ook voor jou is!  :)

2. Kun je met al je ingewijde kennis ook inhoudelijk op m'n stukje in gaan, Andries?
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 02:34:38 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:37:36 pm »
Als je zo'n confronterende houding aanneemt lijkt het me beter de dialoog hier af te breken. Hartelijk dank en een prettige dag verder. :w
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 02:41:22 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:48:40 pm »
gewijzigd op verzoek van mod
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2004, 03:46:58 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 07, 2004, 02:52:14 pm »

quote:

andries schreef op 07 oktober 2004 om 10:25:
In Marcus staat heel weinig van Q, waarschijnlijk omdat in de gemeenschap die het Marcus-evangelie gebruikte het Q-evangelie als een geheim document werd beschouwd dat alleen voor "ingewijden" toegankelijk was.
Het marcus evangelie is (als oudste evangelie) ruim binnen een generatie na de gebeurtenissen erin vermeld geschreven. Net als lucas en matheus. Vrijwel zeker hebben zij veel dezelfde getuigen gehoord en andere overlappende verhalen. Ik geloof niet in een pre-evangelie dat al helemaal opgeschreven was. eerder in losse stukjes waar iedere evangelist wel iets van meegekregen heeft. In die tijd werden christenen nogal eens vervolgd (o.a. door Paulus) dus logisch dat een en ander niet al te open werd gepresenteerd.

quote:

Dat God's geest de Bijbel precies zo gewild heeft als hij is geworden is een christelijke denkwijze die een beetje lijkt op de denkwijze dat God de kerk precies zo heeft gewild als hij is geworden. Precies zo geloven moslims dat de Koran door God gedicteerd is en dat daar daarom nooit meer iets aan veranderd kan worden. Ik vraag mij dan altijd af wie het eerst met een dergelijke denkwijze is begonnen en wat zijn motieven waren. Maar je kunt geloven dat ook die persoon dat bedacht onder God's Heilige Geest, maar wie heeft dat idee dan weer bedacht? Voor mij zijn deze dingen te ingewikkeld, dus probeer ik terug te keren naar dingen die ik nog wel kan ondersteunen.
Ondersteun jij het geloof in een almachtige God? Ik bespeur op zijn zachst gezegd bij jou een wantrouwen naar God toe dat hij niet in staat is zijn woord goed aan ons door te geven.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 07, 2004, 03:07:31 pm »

quote:

Zijnkind schreef: Ondersteun jij het geloof in een almachtige God? Ik bespeur op zijn zachst gezegd bij jou een wantrouwen naar God toe dat hij niet in staat is zijn woord goed aan ons door te geven.

Ja, ik geloof dat God bijna tot alles in staat is en derhalve almachtig is. Maar jij hebt het over "Zijn woord". Hoe kom je daar precies bij? Waarom is de Koran dan niet "Zijn woord" of een ander geschrift met religieuze of spirituele teksten? God is almachtig, maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat met Zijn toestemming heeft plaatsgevonden ook Zijn enthousiasme teweeg brengt. Het schrijven van teksten is mensenwerk.

Als ik de authentieke uitspraken van Jezus lees, dan zie ik waarheid, omdat Jezus spreekt vanuit Zijn eenheid met God. Bij die andere auteurs zie ik die waarheid niet terug. Misschien hebben die auteurs gedacht dat ze onder invloed van de Heilige Geest schreven, maar ik zie dat persoonlijk niet. Wie heeft dat gezegd,dat de Bijbel God's (enige) woord zou zijn en waarom geloof je die persoon? Mijn enige wantrouwen is naar de uitspraken van dit soort personen en niet naar God. God heeft altijd het beste met mij voor.
Liever Jezus zelf!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 07, 2004, 03:31:44 pm »

quote:

andries schreef op 07 oktober 2004 om 15:07:
[...]

Wie heeft dat gezegd,dat de Bijbel God's (enige) woord zou zijn en waarom geloof je die persoon? Mijn enige wantrouwen is naar de uitspraken van dit soort personen en niet naar God. God heeft altijd het beste met mij voor.

Volgens mij zegt God zelf in de bijbel dat Hij het Woord is. Lees maar:

Johannes 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

De Bijbel is dus God zelf. Hij openbaart zich door het Woord.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 07, 2004, 04:32:24 pm »

quote:

lonneke schreef op 07 oktober 2004 om 15:31: Volgens mij zegt God zelf in de bijbel dat Hij het Woord is. Lees maar:

Johannes 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

De Bijbel is dus God zelf. Hij openbaart zich door het Woord.

Hallo Lonneke,

Je gaat jammergenoeg niet inhoudelijk in op mijn posting. Ik vroeg waarom de christelijke Bijbel God's enige woord zou zijn en wie dat dan heeft gezegd (wie is de autoriteit die dit zegt). Als voor jou de Bijbel gelijk staat aan God dan heb ik dat natuurlijk te respecteren. Johannes zegt overigens dat het Woord God was, hij legt niet uit wat hij met Woord precies bedoelt.
Liever Jezus zelf!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 07, 2004, 04:44:15 pm »
Andries, het ging mij niet om een discussie over hoe het woord wordt overgelevert op zich maar meer hoe het door jouw (en anderen ) uit te puzzelen gedeelte past in het beeld van een almachtige God. En hoe leer jij die God kennen als er maar zo weinig overblijft van de evangelien.

Je schreef dat het schrijven van teksten per definitie alleen maar mensenwerk is. Daar scheiden idd onze wegen want dat zal God niet toelaten. Ik wil hier geen discussie starten waarom moslims of boedisten een andere (af)god aanbidden. Daar zijn andere topics voor.
Dat God de bijbel als enig "Zijn Woord" heeft gegeven volgt uit hoe mooi de boodschap van de boeken in elkaar over gaat. Er is een duidelijke rode draad die naar mijn beoordeling niet door mensen bedacht kan zijn. Het is in hun woorden opgeschreven zodat het voor mensen begrijpelijk is, maar niet vervormt.

Overigens, zie je niet dat er bij jouw methode eigelijk alleen menselijke interpretatie gebruikt wordt naar datgene dat Jezus wel of niet gezegd zou hebben? Of zijn die studies wel door de Geest geinspireerd?

Niet om je ergens op aantevallen. Daar zijn anderen beter in ;)
Ben gewoon benieuwd hoe je over deze materie denkt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 07, 2004, 05:26:43 pm »

quote:

Zijnkind schreef:
Andries, het ging mij niet om een discussie over hoe het woord wordt overgelevert op zich maar meer hoe het door jouw (en anderen ) uit te puzzelen gedeelte past in het beeld van een almachtige God. En hoe leer jij die God kennen als er maar zo weinig overblijft van de evangelien.
Dat is ook de reden dat ik zo twijvel of ik er wel goed aan doe om deze dingen op een christelijk forum naar voren te brengen. Er blijft namelijk te weinig over van het evangelie om een missie op voort te bouwen (die de christelijke kerk eigenlijk nog steeds is). Bij professor Mack wordt Jezus gezien als een "cynische filosoof", dus dan blijft er helemaal geen spiritualiteit meer over van Zijn boodschap. Bij mijn tekstselectie blijft Jezus als spirituele Meester (die wel wonderen kon doen) overeind, maar je zou een hele nieuwe Bijbel moeten schrijven om Zijn leringen uit te leggen en te vertalen naar een praktische levenswijze. Dat gebeurt natuurlijk niet, hoewel sommige mensen hun eigen "geloofje" opbouwen en op een new-age achtige manier de oorspronkelijke woorden van Jezus koesteren en contempleren.

Ik heb mijn eigen levensovertuiging en heb een eigen Schrift en mijn eigen gemeenschap van mensen waarin ik deze levensovertuiging in praktijk breng. Het is toevallig zo dat de leringen van Jezus zoals die in de moderne theologie de afgelopen jaren tevoorschijn zijn gekomen geheel in overeenstemming zijn met mijn eigen levensovertuiging. Je kunt in contact treden met God (die alomtegenwoordig, almachtig, aldoordringend etc.etc.is) door een persoonlijke relatie met Hem aan te gaan. Als je Jezus als Heer aanvaardt, dan doe je dat via Jezus, bijvoorbeeld door regelmatig op Hem te ideeren en Hem te dienen in Zijn schepping.

quote:

Je schreef dat het schrijven van teksten per definitie alleen maar mensenwerk is. Daar scheiden idd onze wegen want dat zal God niet toelaten. Dat God de bijbel als enig "Zijn Woord" heeft gegeven volgt uit hoe mooi de boodschap van de boeken in elkaar over gaat. Er is een duidelijke rode draad die naar mijn beoordeling niet door mensen bedacht kan zijn. Het is in hun woorden opgeschreven zodat het voor mensen begrijpelijk is, maar niet vervormt.
Ook in andere geloven zijn mensen wel van mening dat bepaalde teksten geinspireerd zijn door God en derhalve een speciale status moeten krijgen. Ik sta daar niet geheel afwijzend tegenover omdat iemand die God gerealiseerd heeft (zoals b.v. Jezus) in feite een is met God en de woorden van die persoon kunnen dan een speciale kracht hebben die je kunnen helpen om ook God te vinden in je leven. Maar net zoals jij alleen de Bijbel kiest als God's woord maken andere mensen andere selecties. Vaak wordt gedacht dat in het Hindoeisme of in het Boeddhisme dezelfde teksten heilig zijn, maar iedere sekte of groep heeft weer zijn eigen heilige boeken of woorden van God. In het Oosten is wat dat betreft meer verdraagzaamheid naar andersdenkenden toe, men respecteert elkaars keuze eerder.

quote:

Overigens, zie je niet dat er bij jouw methode eigelijk alleen menselijke interpretatie gebruikt wordt naar datgene dat Jezus wel of niet gezegd zou hebben? Of zijn die studies wel door de Geest geinspireerd?
Is niet iedere oprechte zoektocht naar God door de Geest of door God zelf geinspireerd? Als jij oprecht naar God verlangt en het goede zoekt, dan zal God je helpen, ook als je een andere selectie van teksten maakt dan in jouw cultuur gebruikelijk is. Jij zegt dat de schrijvers van alle teksten van het N.T. onder inspiratie van de Heilige Geest schreven (God schreef als het ware via hen). Die schrijvers hebben dat zelf nooit gezegd, dat hebben kerkelijke leiders later besloten. Ik ben geen lid van de kerk die dat besloten heeft, dus ik ben niet aan zo'n besluit gebonden. Ik zoek op mijn manier naar God. Niet als eenling, maar binnen een bepaalde richting met zijn eigen Schrift en manier van leven en vieren.

quote:

Niet om je ergens op aan te vallen. Daar zijn anderen beter in ;)
Ben gewoon benieuwd hoe je over deze materie denkt.
Ik begon me inderdaad wat ongemakkelijk te voelen met al dat vuur aan m'n schenen, ik hoop dat ik voldoende inhoudelijk op je vragen ben ingegaan. :)
Liever Jezus zelf!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 07, 2004, 10:55:20 pm »

quote:

andries schreef op 07 oktober 2004 om 16:32:
[...]

Hallo Lonneke,

Je gaat jammergenoeg niet inhoudelijk in op mijn posting. Ik vroeg waarom de christelijke Bijbel God's enige woord zou zijn en wie dat dan heeft gezegd (wie is de autoriteit die dit zegt).

Lees maar even:

Openb. 22:

18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

quote:

Als voor jou de Bijbel gelijk staat aan God dan heb ik dat natuurlijk te respecteren. Johannes zegt overigens dat het Woord God was, hij legt niet uit wat hij met Woord precies bedoelt.
Woord is scheppend wanneer er een geest aan verbonden wordt.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 07, 2004, 11:20:20 pm »

quote:

Lonneke schreef: Openb. 22:

18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.
De auteur van Openbaringen wilde klaarblijkelijk voorkomen dat er met zijn tekst gerommeld zou gaan worden, zoals met vele andere teksten in het N.T. wel gebeurd is. Met "dit boek" en "het boek dezer profetie" bedoelt hij dan ook de tekst die hij zelf schreef (n.l. Openbaringen).
Liever Jezus zelf!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 08, 2004, 10:49:57 am »
Andries ik schreef:

quote:

Toch snap ik niet dat theologen jezus woorden kunnen uitfilteren uit die grote lappen tekst, terwijl geschiedkundigen met hun zware kriteria bepalen dat de 4 getuigenissen over Jezus met een zeer hoge betrouwbaarheid moet worden gelezen.

Ontstaan in de tijd dat mensen zich nog wat van Jezus konden herinneren. Geen tegensprekende geschiedkundige geschriften. Hoge mate van detail vermelding. En nog wat andere kriteria.

Het is logisch dat Jezus woorden niet als letterlijke citaten in de bijbel zijn gekomen. Ze zijn tenslotte een aantal jaren na het sterven van Jezus neer geschreven.

Maar volgens de geshiedkundige normen zouden we wel moeten aannemen dat de 4 evangelien de strekking van Jezus woorden juist weergeven. Ook omdat dit door de vroeg christelijke kerk als juist is geinterpreteerd. In een tijd waarin nog kennis (in geheugen) aanwezig was om dit te kunnen bestrijden. Ik vraag me af hoe betrouwbaar die uitfilter methodes kunnen zijn?

Ik heb tot nu toe nog niet een antwoord om mijn vraag gekregen dus probeer ik de vraag nog wat duidelijker te stellen.

Op wetenschappelijke gronden worden de evangelien als betrouwbare documenten beschouwd. Ik kan me best indenken dat jij anders tegen God en religie aankijkt dan christenen. Maar ik zou graag willen begrijpen dat de door jouw genoemde theologen een herondeking van christus leer voor elkaar krijgen, terwijl geschiedkundige argumenten aangeven dat de auteurs naar beste geweten een betrouwbare reconstructie geven van Jezus leer en leven? Waarom zou ik meer moeten afgaan op theologen die zeggen dat de jezus z'n leer is verdraaid terwijl geschiedkundigen zeggen we moeten aannemen dat de auteurs een betrouwbare getuige verklaring hebben neergeschreven.

Dat staat allemaal even los van de vraag of de christelijke leer juist of onjuist is. Ik kan het volgen als je zegt dat de evangelien een stempel van de auteur in zich meedragen. Ik kan ook voorstellen dat er interpretatie in de evangelien voorkomen. Maar geschiedkundig gezien, hoeft dat niet te betekenen dat die interpretatie onjuist is. Dat de "leer van Jezus" duidelijk anders is dan de neergeschrevene lijkt volgens historische wetenschappelijke criteria niet gerechtvaardigd. Ook het bestaan van een ouder evangelie, waaruit veelvuldig is geciteerd maakt deze 4 documenten niet onbetrouwbaarder.

Waar moet ik op letten als ik de 4 evangelien moet beoordelen. Historische of theologische criteria?
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2004, 10:58:32 am door Meindertd »

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 08, 2004, 11:33:09 am »

quote:

Meindertd schreef: Ik heb tot nu toe nog niet een antwoord om mijn vraag gekregen dus probeer ik de vraag nog wat duidelijker te stellen.
De belangrijkste reden dat ik je vraag nauwelijks heb kunnen beantwoorden is dat jouw manier van denken mij minder bekend is. Ik zal proberen dit aan de hand van je vragen toe te lichten.

quote:

Op wetenschappelijke gronden worden de evangelien als betrouwbare documenten beschouwd.
Ik kan weinig met zo'n uitspraak als je niet toelicht waar die "wetenschap" dan uit bestaat.

quote:

ik zou graag willen begrijpen dat de door jouw genoemde theologen een herondeking van christus leer voor elkaar krijgen
De door mij gemoemde theologen houden zich enkel bezig met de ontwikkeling en de gelaagdheid van het Q-evangelie. Ze zijn niet of nauwelijks geinteresseerd in de "herontdekking van de leer van Jezus", maar wel in de theologie van de gemeenschappen die de verschillende versies van het Q-evangelie hebben voortgebracht (en hoe zij in het leven stonden). Ik persoonlijk ben wel zeer geinteresseerd in wat Jezus aan de kleine groep van ingewijde discipelen onderwees (Marcus verwijst daar nog naar).

quote:

Waarom zou ik meer moeten afgaan op theologen die zeggen dat de jezus z'n leer is verdraaid terwijl geschiedkundigen zeggen we moeten aannemen dat de auteurs een betrouwbare getuige verklaring hebben neergeschreven.
Ik ken geen geschiedkundigen die dit soort dingen beweren. Naar mijn beste weten bestaat er geen geschiedkundige beschrijving van het ontstaan van de Nieuw Testamentische boeken. Niemand heeft zich daar (helaas) in die tijd mee bezig gehouden.

quote:

Dat de "leer van Jezus" duidelijk anders is dan de neergeschrevene lijkt volgens historische wetenschappelijke criteria niet gerechtvaardigd. Ook het bestaan van een ouder evangelie, waaruit veelvuldig is geciteerd maakt deze 4 documenten niet onbetrouwbaarder.
Het is geen kwestie van "betrouwbaar" of "onbetrouwbaar". Dat zijn typisch zaken waar sommige protestantse christenen zich graag mee bezig houden, het denken in goed en fout. De missie van Jezus is opgevolgd door een christelijke missie die heeft voortgebouwd op wat Jezus na Zijn korte missie had nagelaten. Die christelijke missie heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt, die zijn neerslag heeft gevonden in een gelaagde schrift.

Als je die schrift a.h.w. weer afpelt merk je dat de theologie(n) veranderen, net zo lang tot je bij de leringen van Jezus zelf uitkomt. Je moet goed beseffen dat de christelijke missie helemaal niet geinteresseerd meer is in de leringen van Jezus. Zij geven een leer over Jezus en dat is heel wat anders dan de leringen van/i] Jezus. De christelijke leer is dus niet "fout" omdat hij anders is dan die van Jezus, hij is gewoon anders. Omdat ik geen christen ben, heb ik de vrijheid om de leringen van Jezus wel te aanvaarden en de christelijke leringen niet. Naast het officiele christendom heb je nog allerlei andere leren die het niet gehaald hebben zoals blijkt uit de diverse apocriefe evangelien.

quote:

Waar moet ik op letten als ik de 4 evangelien moet beoordelen. Historische of theologische criteria?
Als christen moet je de evangelien denk ik helemaal niet beoordelen, maar ze lezen als inspiratie-bron om je band met God te versterken.
Liever Jezus zelf!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 08, 2004, 12:33:19 pm »

quote:

andries schreef op 08 oktober 2004 om 11:33:
 Ik kan weinig met zo'n uitspraak als je niet toelicht waar die "wetenschap" dan uit bestaat.

'k Heb de criteria die de wetenschap van historische documenten al kort aangestipt in de quote. Maar Hier volgens ze nog eens:

Geschiedkundige getuige verslagen mogen niet geromantiseerd zijn. Het beschreven verhaal mag dus niet literair overdreven zijn neergezet. Ze zullen daarom onnodige details vermelden die niet direct voor de lezer belangrijk zijn. Ze moeten niet worden tegengesproken door andere historische bronnen die aan dezelfde criteria voldoen. Als meerdere bronnen elkaar ondersteunen neemt de nauwkeurigheid toe. De nauwkeurigheid neemt toe als het document binnen een afzienbare tijd na de gebeurtenis is ontstaan.

Door het toepassen van deze criteria, zijn de meeste wetenschappers er over eens dat de 4 evangelien betrouwbare getuigeverslaggen zijn van het leven en de leer van Jezus.

Let op: Ze doen dus geen uitspraak of ze met de leer eens zijn. Ze zeggen alleen maar de de weergave van die leer overeenkomt met de historische werkelijkheid zoals die in die tijd aanschouwd is.

Als 'k het heb over betrouwbaar en onbetrouwbaar spreek ik niet over de leer van Jezus, maar over de verslaggeving van die leer.  Geen oordeel over goed of fout. Maar wel een vaststelling dat de leer die in de 4 evangelien beschreven staat overeenkomt met wat Jezus werkelijk geleerd heeft.

Je kunt er zelf een andere theologie op na houden. Maar het claimen dat Jezus zelf een totaal andere theologie leerde dan die in de 4 evangelien staat beschreven is volgens mij onhoudbaar. Met een hoge betrouwbaarheid kun je de stelling verdedigen dat Jezus leerde wat er staat beschreven in de 4 evangelien, ongeacht of je het al dan niet eens bent met die leer.

Die stelling houd in dat de christelijke leer dichtbij de leer van Jezus staat. Natuurlijk kun je die leer afpellen en er een theologie uit creeeren, maar dan zul je tegelijk moeten zeggen dat Jezus een vertroebeld zicht had op God (om niet te zeggen goed of fout). Maar die stelling lees ik niet in jouw stukjes.

Nogmaals 'k kan me best voorstellen dat jouw leer over God (theologie) anders is dan de mijne. Maar niet indenken dat je kunt claimen dat Jezus als persoon  een andere theologie uitdroeg dan beschreven in de 4 evangelien.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 08, 2004, 01:43:40 pm »

quote:

Meindertd schreef op 08 oktober 2004 om 12:33: Door het toepassen van deze criteria, zijn de meeste wetenschappers er over eens dat de 4 evangelien betrouwbare getuigeverslaggen zijn van het leven en de leer van Jezus.
Ik weet niet over welke wetenschappers je spreekt, maar de theologen die ik bewonder zien de evangelien niet als "historische getuigeverslagen". De kwestie van de betrouwbaarheid van eventueel daarin gegeven feiten of gebeurtenissen is wat hen betreft niet relevant voor het doel van die teksten. Ik geef hen daarin gelijk, al ben ik wel nieuwsgierig welke feiten en gebeurtenissen nog wel gebasseerd zijn op historische gebeurtenissen (dat blijft echter giswerk).

quote:

Als 'k het heb over betrouwbaar en onbetrouwbaar spreek ik niet over de leer van Jezus, maar over de verslaggeving van die leer.  Geen oordeel over goed of fout. Maar wel een vaststelling dat de leer die in de 4 evangelien beschreven staat overeenkomt met wat Jezus werkelijk geleerd heeft.
Om je te laten zien dat de leringen van Jezus "anders" begrepen zijn door de zeer diverse opeenvolgende redacteuren zou ik en detail gezegdes moeten gaan bespreken. Dat zou hier misschien te ver voeren. Maar je kunt het bijvoorbeeld goed zien aan de zogenaamde "Koninkrijk van God gezegdes" waarvan er maar twee authentiek van Jezus zelf zijn en de anderen gecreeerd door de redacteuren. Je ziet daar heel duidelijk dat er een verschil is. Maar je kunt dit pas goed doorzien als je de leringen van Jezus enigzins begrijpt zonder de context van de latere veranderingen en toevoegingen. Zou jij weten welke die twee oorspronkelijke gezegdes zijn?

quote:

Je kunt er zelf een andere theologie op na houden. Maar het claimen dat Jezus zelf een totaal andere theologie leerde dan die in de 4 evangelien staat beschreven is volgens mij onhoudbaar. Met een hoge betrouwbaarheid kun je de stelling verdedigen dat Jezus leerde wat er staat beschreven in de 4 evangelien, ongeacht of je het al dan niet eens bent met die leer.
Als christen zou ik dat ook geloven, maar de theologen of wetenschappers die ik bewonder zien dat heel anders. Er is tegenwoordig een belangrijke stroming die meent dat het Christendom na de kruisiging een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt die anders van karakter was dan de voorafgaande missie van Jezus. Zij voelen zich daarin ook nog eens gesteund door de ontdekking van het evangelie van Thomas.

quote:

Die stelling houd in dat de christelijke leer dichtbij de leer van Jezus staat. Natuurlijk kun je die leer afpellen en er een theologie uit creeeren, maar dan zul je tegelijk moeten zeggen dat Jezus een vertroebeld zicht had op God (om niet te zeggen goed of fout). Maar die stelling lees ik niet in jouw stukjes.
Dat begrijp ik niet, waarom zouden het Godsbeeld en de instructies of leringen van Jezus een "vertroebeld zicht op God" moeten geven als ze anders zijn dan de christelijke theologie? Is het Christendom in jouw ogen misschien belangrijker dan Jezus? Het is eerder andersom, de christelijke theologie verhindert een heldere en diepergaande kijk op de leringen van Jezus. Door Jezus beter te begrijpen zal je geloof ook sterker (maar wel anders) kunnen worden, maar je moet bereid zijn oude dogma's te laten varen en open te staan voor de wetenschap die beschikbaar is.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2004, 01:46:12 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 08, 2004, 02:51:22 pm »

quote:

andries schreef op 08 oktober 2004 om 13:43:
Ik weet niet over welke wetenschappers je spreekt, maar de theologen die ik bewonder zien de evangelien niet als "historische getuigeverslagen". De kwestie van de betrouwbaarheid van eventueel daarin gegeven feiten of gebeurtenissen is wat hen betreft niet relevant voor het doel van die teksten.

'k snap niet waarom historische betrouwbaarheid niet relevant zou zijn.  De theologen die jij bewondert proberen juist de historie leer van Jezus te reconstrueren. Als je gebruik maakt van historische bronnen zul je tenminste moeten beginnen om een waarde oordeel over die bron te vellen. Je kunt van alles bedenken, maar je zult daarbij ook een oordeel moeten vellen over de waarschijnlijkheid. Dan gaat het mij niet om de theologie, maar om de historie.

Natuurlijk kun je het thomas evangelie gebruiken, maar je moet dan erbij realiseren dat oudste afschriften worden gedateerd na de evangelien. Het alleen een verzameling citaten betreft van een persoon die vele jaren eerder deze uitsprak. Volgens wetenschappelijke normen zullen die citaten dan als minst betrouwbare bron moeten worden beschouwd. De kans dat de schrijfers van de 4 evangelien beter citeren is daarom groter. Dat staat allemaal los van de theologie.

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 08, 2004, 04:52:04 pm »

quote:

Meindertd schreef:'k snap niet waarom historische betrouwbaarheid niet relevant zou zijn.  De theologen die jij bewondert proberen juist de historie leer van Jezus te reconstrueren.
Nee, deze theologen houden zich daar juist niet mee bezig. Ze scheiden de lagen op grond van de stijlen en de pre-occupaties van de diverse redacteuren, maar zijn niet op zoek naar de "historische leer" van Jezus. Ik heb ook nog nergens een poging van hen gevonden om de "kerngezegdes" (Formative-Q) uit te leggen of te duiden. Wel heeft Burton Mack een boek geschreven over hoe hij denkt dat de missie van Jezus er ongeveer uitgezien moet hebben, maar hij gaat niet echt in op de specifieke inhoud (wel op de aard) van de gezegdes van Jezus.

quote:

Je kunt van alles bedenken, maar je zult daarbij ook een oordeel moeten vellen over de waarschijnlijkheid. Dan gaat het mij niet om de theologie, maar om de historie.
Ik denk niet dat ze echt geinteresseerd zijn in de historie, omdat die niet meer is vast te stellen. Deze theologen zijn alleen geinteresseerd om de diverse redacteuren terug te vinden in stukjes van de tekst. Zij proberen als het ware te achterhalen hoe de tekst zich in de loop van de tijd ontwikkeld heeft. De tekstdelen uit het begin zijn heel anders van aard dan de latere tekstgedeelten, maar door het werk van de redacteuren is alles als spaggheti in elkaar gedraaid geworden. Ze proberen vervolgens (niet altijd overigens) te verklaren waarom latere redacteuren anders tegen de teksten gingen aankijken en waarom ze op een bepaald manier dachten en schreven.

quote:

Natuurlijk kun je het thomas evangelie gebruiken, maar je moet dan erbij realiseren dat oudste afschriften worden gedateerd na de evangelien. Het alleen een verzameling citaten betreft van een persoon die vele jaren eerder deze uitsprak. Volgens wetenschappelijke normen zullen die citaten dan als minst betrouwbare bron moeten worden beschouwd. De kans dat de schrijfers van de 4 evangelien beter citeren is daarom groter. Dat staat allemaal los van de theologie.
Ik moet je gelijk geven dat het Thomas evangelie niet oorspronkelijker is dan de Formative-Q delen van de synoptische evangelien. Maar het feit dat in die tijd een dergelijk evangelie bestaan heeft, is een sterke aanwijzing dat het Q-evangelie ook als een dergelijk document bestaan zal hebben, nog afgezien van de andere sterke aanwijzingen dat dit het geval geweest moet zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2004, 05:25:04 pm door andries »
Liever Jezus zelf!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 12, 2004, 12:32:20 pm »

quote:

andries schreef op 08 oktober 2004 om 16:52:

Nee, deze theologen houden zich daar juist niet mee bezig. Ze scheiden de lagen op grond van de stijlen en de pre-occupaties van de diverse redacteuren, maar zijn niet op zoek naar de "historische leer" van Jezus. Ik heb ook nog nergens een poging van hen gevonden om de "kerngezegdes" (Formative-Q) uit te leggen of te duiden. Wel heeft Burton Mack een boek geschreven over hoe hij denkt dat de missie van Jezus er ongeveer uitgezien moet hebben, maar hij gaat niet echt in op de specifieke inhoud (wel op de aard) van de gezegdes van Jezus.

Ik denk niet dat ze echt geinteresseerd zijn in de historie, omdat die niet meer is vast te stellen. Deze theologen zijn alleen geinteresseerd om de diverse redacteuren terug te vinden in stukjes van de tekst. Zij proberen als het ware te achterhalen hoe de tekst zich in de loop van de tijd ontwikkeld heeft. De tekstdelen uit het begin zijn heel anders van aard dan de latere tekstgedeelten, maar door het werk van de redacteuren is alles als spaggheti in elkaar gedraaid geworden. Ze proberen vervolgens (niet altijd overigens) te verklaren waarom latere redacteuren anders tegen de teksten gingen aankijken en waarom ze op een bepaald manier dachten en schreven.

Ik moet je gelijk geven dat het Thomas evangelie niet oorspronkelijker is dan de Formative-Q delen van de synoptische evangelien. Maar het feit dat in die tijd een dergelijk evangelie bestaan heeft, is een sterke aanwijzing dat het Q-evangelie ook als een dergelijk document bestaan zal hebben, nog afgezien van de andere sterke aanwijzingen dat dit het geval geweest moet zijn.

Ik begrijp een beetje wat de door jou genoemde theologen doen. Echter wat ik me afvraag of ze niet bezig zijn een nieuwe laag toe te voegen. Zij zijn immers ook anders tegen de teksten gaan aankijken. Want het werk wat ze doen is gebaseerd op behoorlijk wat aannames. Doen ze ook een uitspraak over de betrouwbaarheid van hun werk. Je hebt immers weinig aan een hypothese als je niet kunt aantonen dat het enige betrouwbaarheid bevat.

Ik persoonlijk ben van mening dat:
- 4 verhaal boeken met allemaal hun eigen stijl
- duidelijk als geschiedenis beschrijving neer geschreven
- met veel overbodige details
- geen duidelijke  fabelachte vertelmethodes
- niet tegengesproken of ontkent door andere geschiedkundige bronnen
- met een exposieve groei, ondanks direct aanvangende vervolging
enorm strek staat voor een hoge betrouwbaarheid en weinig gehussel in de spagetti. Ik heb het niet over de inhoudelijke betrouwbaarheid van de theologie, maar van de betrouwbaarheid van de geschreven tekstgedeeltes.  

En dan gaat het niet om het duiden of verklaren van de tekst, maar om de uitspraak of de tekst oorsronkelijk is of dat de oorspronkelijke tekst anders was. Dat een schrijver citeerd uit een ander document en de dingen vooringenomen schrijft hoeft niet te betekenen dat de geschreven geschiedenis is verdraaid. 100% kloppend hoeft niet gelet op het aantal jaren die tussen de gebeurtenissen en de opschrijving van.

bv of er nu 1 maal of 2 maal een haan heeft gekraaid bij de verloochening is niet exact belangrijk, in dat geval gaat het er om dat er twee schrijvers zijn die beweren dat wat Jezus gezegd heeft ook uitkomt en dan zie je gewoon een verschil in dingen die mensen zich herinneren. Maar het feit dat deze mensen die specifieke gebeurtenis herinneren en gedetaileerd beschrijven en de details van beide beschrijvingen redelijk overeenkomen laat zien dat de geschiedenis eerder op waarheid berust dan op leugen. Mensen schrijven dezelfde leugen niet zo overeenkomend op.

Ik denk ook dat er voor het schrijven van de 4 evangelien ook bronnen geweest zijn waar de woorden van Jezus in hebben gestaan, maar ik denk wel dat die bronnen in overeenstemming zijn met het geschrevene in de 4 evangelien, anders zouden er zeker een aantal stukken zijn geschreven die melding maken van onjuistheid of verdraaiing.  Het niet kloppen met de bronnen. Uit wat ervan die tijd is bewaard, blijkt dat mensen mischien wel minder kennis hadden, maar wel rationeel konden nadenken.  

Ik denk dus ook dat er een Q heeft bestaan. Een afschrift van Jezus woorden, maar de kans dat deze inhoudelijk zal afwijkend van de 4 evangelien is volgens mij zeer klein. Tot dus ver is dat rationeel gedacht en heb ik geen inhoudelijk oordeel gegeven over de theologie.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2004, 12:34:11 pm door Meindertd »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 12, 2004, 07:25:03 pm »

quote:

andries schreef op 05 oktober 2004 om 14:05:
Een van de hoofdfouten van het Christendom is dat ze van je verlangt dat je jezelf als zondig beschouwt. Een van de hoofdfouten van het Boeddhisme is dat je je leven als lijden moet zien. Beiden gaan uit van (hebben als startpunt) iets negatiefs. Het is spiritueel schadelijk om jezelf zo te beschouwen. God wil juist dat je Hem naderbij komt, niet dat je negatief denkt over jezelf of je leven, dus ook niet als startpunt van je ideatie.

Je moet dit zelfs positief zien. De mens moet zien dat ze zondig is. Maar........boven alles uit straat het licht van het evangelie!! En als je beseft wat het evangelie inhoudt: een Vader die Zijn Zoon geeft voor zondaren, juist dan zie je wat die God voor mensen doet. Door het herkennen van de zonden blijf je uitzicht houden op Hem! Als je dat uitzicht niet zou hebben, dan pas zou het negatief zijn. Het evangelie en de wet: daardoor zie je dat je Hem nodig hebt en dat hij er voor je is. Ondanks de zonde mag je vooruitkijken, mits je in Hem gelooft, naar een eeuwig samenzijn met Hem.
Ik snap niet dat jij maar een van de aspecten van het geloof noemt. Jij noemt alleen de zonde, maar gaat aan het evangelie voorbij.