quote:
Oke

Weet niet of het snel komt, ik moetm er even voor gaan zitten. Moet dan wel netjes he?
quote:
En waarom niet....... Punt is dat je altijd je eigen kant op kunt redeneren (welke kant je ook op wil). Een ander punt is dat de leer van Paulus haaks staat op het Jodendom en de leer van Yeshua niet.
Een opmerking, een verwijzing maakt Paulus geen hellenist, net zo min dat 1 zwaluw geen zomer maakt.
Maar alles bij elkaar.... tja dan wordt het toch een ander verhaal.
De ziel die het lichaam verlaat... komt ook bij Plato vandaan. (om nog maar eens een voorbeeld te noemen.)
En in het OT, zit je dan met je lichaam in het dodenrijk?
quote: Afgezien hoe je het visioen van Petrus kunt, wil of moet lezen, gaat het in Romeinen niet over de spijswetten, deze worden niet eens genoemd, maar als je goed leest is het veel algemener.
Had niet de tijd genomen Rom erbij te pakken, het was een soort snelle reactie.....
Iets moet je laten als je ander daarmee in gewetensnood brengt....
quote: Tja, maar Paulus handelt op dezelfde manier en omdat deze nu toevallig wel opgenomen is, geloof je hem wel? Erg selectief. Zoals ik zei, is de bewijsvoering erg mager.
Hij wordt door de broeders wel aanvaard. God geeft aan iemand anders ook aan dat hij naar Paulus toe moest gaan. Die nog in Damascus zat.
Hand. 9
10 Nu was er te Damascus een discipel, genaamd Ananias; en de Here zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Here. 11 En de Here zeide tot hem: Sta op en ga naar de straat, die de Rechte heet, en vraag ten huize van Judas naar iemand uit Tarsus, genaamd Saulus, want zie, hij is in gebed 12 en hij heeft [in een gezicht] een man, genaamd Ananias, zien binnenkomen en hem de handen opleggen, opdat hij weer zien kon. 13
En Ananias antwoordde: Here, ik heb van velen over deze man gehoord, hoeveel kwaad hij uw heiligen te Jeruzalem aangedaan heeft; 14 en hier heeft hij volmacht van de overpriesters om allen, die uw naam aanroepen, gevangen te nemen. 15 Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls; 16 want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van mijn naam
....
En het geschiedde, toen Saulus enige dagen bij de discipelen te Damascus was, 20 dat hij terstond in de synagogen verkondigde, dat Jezus de Zoon van God is. 21
En allen, die het hoorden, stonden verbaasd en zeiden: Is dit niet de man, die te Jeruzalem uitroeide, wie deze naam aanriepen, en die hier gekomen is met het doel hen gevankelijk voor de overpriesters te brengen? 22 Doch Saulus trad steeds krachtiger op en bracht de Joden, die te Damascus woonden, in verwarring door te bewijzen, dat deze de Christus is.
23 En toen er verscheidene dagen verlopen waren, beraamden de Joden het plan hem te vermoorden, 24 maar hun toeleg kwam ter kennis van Saulus. En zij hielden dag en nacht de wacht bij de poorten om hem te vermoorden; 25 doch zijn discipelen namen hem en lieten hem des nachts in een mand over de muur zakken.
26 En te Jeruzalem aangekomen, trachtte hij zich bij de discipelen te voegen, maar allen schuwden hem, daar zij niet konden geloven, dat hij een discipel was. 27 Maar Barnabas trok zich zijner aan en bracht hem bij de apostelen en verhaalde hun, hoe hij onderweg de Here had gezien, en dat deze tot hem gesproken had, en hoe hij te Damascus vrijmoedig was opgetreden in de naam van Jezus. 28 En hij bleef met hen ingaan en uitgaan te Jeruzalem, 29 en vrijmoedig optreden in de naam des Heren, en hij sprak en redetwistte met de Grieks-sprekende Joden; maar dezen trachtten hem om te brengen. 30 Doch toen de broeders dit te weten kwamen, brachten zij hem naar Caesarea en lieten hem vandaar naar Tarsus vertrekken.
Hier zie je toch dat hij eerst natuurlijk niet onmiddelijk werd vertrouwd, maar het contrast is duidelijk: Degene die eerst de Christenen uitroeide, verkondigt nu het evangelie. Hij wordt er zelfs bijna om vermoord. Dan maakte zijn boodschap wel indruk anders maakten ze zich er niet zo druk om.
quote: Wie weet......... Dat zullen we nooit met zekerheid weten denk ik.
Anders kon Jezus dit toch niet zeggen:
Matt. 21
43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.
Hij was al aangekondigd als de koning:
Mtt. 2
1 Toen nu Jezus geboren was te Betlehem in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het Oosten kwamen te Jeruzalem, 2 en vroegen: Waar is de Koning der Joden, die geboren is? Want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen.
Matt. 3
1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden.
Matt. 4
23 En Hij trok rond in geheel Galilea en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal onder het volk.
Matt. 11
20 Toen begon Hij de steden, waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten, dat zij zich niet bekeerd hadden:
Matt. 13
10 En de discipelen kwamen en zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen? 11 Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft, hem zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen. 14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken;
Matt 21
4 Dit is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door de profeet, toen hij zeide:
5 Zegt der dochter Sions: Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en rijdend op een ezel, en op een veulen, het jong van een lastdier.
Matt27
En de stadhouder ondervroeg Hem en zeide: Zijt Gij de Koning der Joden? Jezus zeide: Gij zegt het.
Ze wilden dus niet de 'koning aanvaarden'.... (even snel door Mattheus.....)
quote:
Goed onthouden.... of eh, heb je het nagezocht?
Hoe oud zijn jou kids eigenlijk
Heb een goed geheugen (voor dit soort dingen bijvoorbeeld)

Oudste is 17, dan: bijna 16, 12, 10, 7, 5, 3. (en een paar joodse namen

)
quote: Dat altijd, daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar men moet ook niet op alle slakken zout willen leggen

Ik lees overigens nergens dat Joden in het nieuwe testament niet behoeven te offeren. Ik lees wel dat ze het
wel doen.
Als Joden christenen werden is het misschien niet onmiddelijk afgelopen. Het hoorde zo bij hen, dat het nog door moet dringen en kregen er dus ook meer onderwijs over wat dit duidelijk maakte dat het niet meer nodig was.
Lees dan de brief aan de Hebreeen maar eens. Dat is wel heel duidelijk hierover.
En over Saulus die offerde in de tempel hebben we het al eens gehad. Maar wil het nog wel voor je terugzoeken als je 't nog eens wilt lezen...