Auteur Topic: Schriftgezag (nav gereformeerdblijven.nl)  (gelezen 12433 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Schriftgezag (nav gereformeerdblijven.nl)
« Reactie #50 Gepost op: oktober 17, 2004, 02:28:18 am »
AVee,

met het citeren van Richteren 9 geef je een aardig voorbeeld van een verhaal in de bijbel. Jotam vertelde een fabel om een boodschap over te brengen; later in de bijbelse geschiedenis lees je dat Jezus gelijkenissen vertelt.

Dit heeft de gereformeerde theologie zich altijd gerealiseerd. Uit het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus worden bijvoorbeeld geen conclusies getrokken over hoe de hemel eruit ziet, omdat Jezus daar een verhaal vertelt.

Dat we Jezus' gelijkenissen of Jotam's fabel metaforisch duiden, heeft een heel eenvoudige reden. De tekst zelf laat zien dat het hier om een fictief verhaal met onderliggende boodschap gaat.

Wat mensen als Loonstra doen, is proberen ook een goed deel van de bijbeltekst waar dit niet expliciet is aangegeven, metaforisch te lezen. Of het nu gaat om de schepping in zes dagen, de sprekende ezel van Bileam of de maagdelijke geboorte van de Christus, hij wil op z'n minst ruimte vragen om deze bijbelse "feiten" als niet-historisch te interpreteren. De tekst zou niet zo bedoeld zijn.

Het is tegen dit metaforiseren dat de acht predikanten van het manifest en vele anderen zich keren. Niet tegen het metaforisch interpreteren van bepaalde passages in de bijbel die duidelijk zo bedoeld zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 17, 2004, 10:18:44 am »

quote:

E-line schreef op 14 oktober 2004 om 12:43:
Oja, over wat je in je kerk hoort: in hoeverre worden de 'hete hangijzers' als het over dit onderwerp gaat (genesis, Job, Jona, Bileam) nog als concrete geschiedenis verkondigd?
Het verzwijgen van onderwerpen kan namelijk net zo goed een veeg teken zijn!
Mijn moeder komt uit de geref. kerken (syn), en daar heeft ze dat van dichtbij meegemaakt. Eerst werden die onderwerpen gewoon gemeden. Daarna pas werden ze op losse schroeven gezet. En toen pas losgelaten.
Mijn vriend komt ook uit die kerken: wat er nog van het evangelie over is gebleven in de prediking, is maar een heel smal deel; de kern: dat Jezus voor onze zonden heeft betaald, is niet helder.
Ik bedoel maar: het verzwijgen van die moeilijke onderwerpen is moeilijker aan te wijzen, maar kan wel een voorbode zijn van veel ernstiger ontwikkelingen.

Wat ik nog van Kuitert me kan herinneren, is dat hij in de jaren 60 dingen al wel dacht, maar het de arme schapen in de kerkbanken nog niet wilde zeggen. Ze moesten langszaam rijp gemaakt worden....
Toen zei hij bv. dus nog dat er echt een lijk was opgestaan; later bleek dat voor hem toch anders te zijn. Als mensen verontrust zijn over bepaalde uitspraken van een hoogleraar of dominee, dan is het eerste wat ze doen, de ongerustheid wegnemen door te relativeren... Zo erg is het nog lang niet. U hebt me verkeerd begrepen. Ik bedoel het niet zoals het er lijkt te staan.....
En het moderne denken 'Gods woord is IN de bijbel' werd er via deze hoogleraren en opleidingen bij de jeugd ingebracht.
Daarom is die kerk zover als ze nu is.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2004, 10:24:23 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 17, 2004, 04:13:17 pm »

quote:

Qohelet schreef op 17 oktober 2004 om 02:28:
AVee,

met het citeren van Richteren 9 geef je een aardig voorbeeld van een verhaal in de bijbel. Jotam vertelde een fabel om een boodschap over te brengen; later in de bijbelse geschiedenis lees je dat Jezus gelijkenissen vertelt.

Dit heeft de gereformeerde theologie zich altijd gerealiseerd. Uit het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus worden bijvoorbeeld geen conclusies getrokken over hoe de hemel eruit ziet, omdat Jezus daar een verhaal vertelt.

Dat we Jezus' gelijkenissen of Jotam's fabel metaforisch duiden, heeft een heel eenvoudige reden. De tekst zelf laat zien dat het hier om een fictief verhaal met onderliggende boodschap gaat.
Het was ook vooral bedoeld als tegenwicht tegen het idee dat je alles in de bijbel per definitie letterlijk en als geschiedenis moet lezen. In sommige gevallen is het heel erg duidelijk of iets geschiedschrijving is of een verhaal dat metaforisch gelezen moet worden. In andere gevallen is dat minder duidelijk, en dan is het niet meer dan eerlijk tegenover Gods woord om er in zo'n geval over na te denken hoe iets gelezen moet worden. Je mag volgens mij dan niet een soort 'default' keuze invoeren voor metaforisch of geschiedkundig lezen.
Daar komt bij dat het metaforisch lezen van een tekst niet altijd af hangt van de vraag of iets echt gebeurt is, oftwel metaforisch of historisch is niet altijd een tegenstelling. Paulus schrijft in 1 Kor 10 over de woestijnreis van het volk Israel: Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied. Dus zelfs een historisch verhaal kan een metaforische functie hebben in de bijbel...

quote:

Wat mensen als Loonstra doen, is proberen ook een goed deel van de bijbeltekst waar dit niet expliciet is aangegeven, metaforisch te lezen. Of het nu gaat om de schepping in zes dagen, de sprekende ezel van Bileam of de maagdelijke geboorte van de Christus, hij wil op z'n minst ruimte vragen om deze bijbelse "feiten" als niet-historisch te interpreteren. De tekst zou niet zo bedoeld zijn.

Het is tegen dit metaforiseren dat de acht predikanten van het manifest en vele anderen zich keren. Niet tegen het metaforisch interpreteren van bepaalde passages in de bijbel die duidelijk zo bedoeld zijn.

Ik heb me niet echt verdiept in wat Loonstra wel of niet beweerd, maar je zou gelijk kunnen hebben dat hij te veel afdoet aan de historische waarde van de bijbel. Maar het lijkt me niet wijs daar het andere uiterste, namelijk, in geval van twijfel is het altijd historisch tegenover te zetten. Volgens mij moet die vraag voor iedere tekst opnieuw gesteld worden en kun je daar alleen per geval een antwoord op geven. Het stellen van die vraag is opzichzelf nog geen schriftkritiek. En wanneer je de bijbel zoveel mogelijk historisch probeert te lezen loop je een net zo groot risico af te doen aan het woord van God als wanneer je probeert zoveel mogelijk de metaforisch te lezen. Beide doen geen recht aan de bedoeling van Gods woord.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 17, 2004, 11:42:30 pm »
Bij je interpretatie van die tekst in 1 Kor 10 wil ik een kanttekening plaatsen, AVee.
Een voorbeeld is wat anders dan een metafoor. Bovendien bestaan er verschillende soorten voorbeelden en metaforen. In discussies als deze is het belangrijk om ze uit elkaar te houden.

Het voorbeeld dat Paulus aandraagt, van de uittocht van Israel, is volgens hem een type, een "wasafdruk" of "afgietsel" van de hogere werkelijkheid van onze verlossing in Christus. Daarmee is die uittocht niet minder werkelijk geworden, noch doet dit af aan de betekenis van het feit als zodanig. Het verschil is, dat we een extra inzicht krijgen doordat het feit van de uittocht verwijst naar het feit van de ultieme verlossing in Christus.

De gereformeerde theologie heeft altijd veel aandacht gegeven aan de NT betekenissen van de OT typologie. Het gaat er steeds om dat een diepere, rijkere inhoud geopenbaard wordt voor de feiten van toen. Deze vorm van typologie is wat heel anders dan een allegorische uitlegging.

Lees bijv. de drie stellingen aan het eind van Disputatio 5 van de Leidse Synopsis (dogmatisch handboek 17e eeuw) -- daarin worden gezonde grenzen gesteld voor metaforisch/typologisch interpreteren van de Bijbel.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 18, 2004, 11:21:42 am »

quote:

Qohelet schreef op 17 oktober 2004 om 02:28:
AVee,

Ik denk dat je gelijk hebt dat dit metaforisch denken niet gerechtvaardigd is. Je kunt niet te pas en te onpas metaforen gaan lezen. Vooral als je het gaat lezen om een gebeurtenis voor de mens aanvaardbaar te maken. Door bijvoorbeeld wonderen stelselmatig te ontkennen.

Maar tegelijk kun je de bijbel verhalen niet gebruiken om eeen complete geschiedenis te reconstrueren. Als je bijvoorbeeld de verloochening van Petrus in de verschillende evangelies leest zitten er detail verschillen in (met name waneer de haan precies kraait), waardoor je gedwongen wordt te constateren dat niet alle feiten van het een van beide verhalen correct zijn. Tegelijk kun je constateren dat de overeenkomsten van het verhaal  aangeeft dat de geschiedenis opzichzelf gebeurt is.

Het maakt het niet makkelijk om precies te weten hoe je de bijbel moet lezen. Vroeger toen ik jonger was dacht ik dat alles wat geschreven was woord voor woord klopte met de werkelijkheid. Wist ik niet dat er in het geslachtsregister van mattheus een  naam of meerdere namen weg was of waren gelaten. Blijkbaar is wordt zo'n gebruik van de bijbel,
door die zelfde bijbel tegengesproken.

Voor mijzelf heb ik de volgende conclusies getrokken:

- Mijn eigen "ongeloof" mag niet bepalend zijn om iets voor waar aan te nemen.
- De verhalen in de bijbel zijn niet altijd een exacte geschiedenis beschrijving die tot in elk detail waar is. De menselijke herinnering van een geschiedenis is in de bijbel verwerkt.
- De geschiedkundige verhalen van de  beschrijving van de waarheid.

Zo denk ik dat de schrift moet worden gebruikt.

quote:

Tenslotte wil ik nog hierop reargeren. Volgens de synode doet loonstra dat niet of niet meer. Hij heeft bepaalde passages terug genomen uit zijn schrijven die zo werden opgevat. Het draait in die kwestie alleen of loonstra niet explieciet had moeten schrijven of zeggen dat wat Hij schreef onwaar is.

Maar door het terug nemen van de passages kun je mijns inziens niet meer zeggen wat mensen als loonstra doen. Volgens mij kun je dat pas zeggen als je aankomt met recent  werk een preek of een nieuw boek die deze bewering ondersteunt. De schrijver van het stukje schriftgezag beweert dat loonstra's ideeen niet veranderd zijn, terwijl loonstra en de CGK beweren dat ze wel veranderd zijn. En ik weet niet wie er gelijk heeft en geef persoonlijk de voorkeur om terwille van het conflict de CGK gelijk te geven tot het tegendeel wordt bewezen.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 18, 2004, 07:19:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 oktober 2004 om 12:48:
Wat Pjotr hier zegt:
"Ten diepste gaat het dus niet om het letterlijk houden aan allerlei geboden en regels, maar om je hart." Dat klopt niet. Het gaat wel om het houden van wat God je opdraagt en daar moet je hart bij betrokken zijn. Als God ons iets vertelt, zullen we het moeten doen, en geen mooie smoesjes gebruiken dat we het beste meenemen om aan God te offeren bijvoorbeeld
Ik heb inderdaad de tekst niet gecontroleerd, maar dan nog geldt dat Saul God niet met het hart gezocht heeft. Je noemt het smoesjes: daarmee geef je al aan dat het hart niet betrokken is, dat er geen oprechtheid is. Saul dacht God onder controle te hebben, een heel menselijk trekje... Als God je iets opdraagt, moet je het ook doen. Maar de geboden en regels zijn er om God en de mens te dienen. De regels worden nooit absoluut. Vgl David die de toonbroden uit Nob haalde.

quote:

We volgen dus nog steeds Gods woord, als we vanuit het NT geen letterlijke offers meer brengen en de vormen van het OT aan de kant schuiven. Gods woord en ons hart horen met elkaar in overeenstemming te zijn en niet tegen elkaar te worden uitgespeeld.
Juist: door de komst van Jezus wordt geheel nieuw naar het OT gekeken. Maar om te verstaan wat Gods Woord is, kunnen we het OT ook niet meer onafhankelijk van het NT lezen. Het OT moet in overeenstemming met het NT geinterpreteerd worden. Want nu we Christus hebben, kunnen we bij het lezen van het OT niet doen, alsof Christus niet bestaat. Het bloedvergieten in het OT, het uitroeien van volken, het is zeer de vraag of dat Gods wil was, ook al claimt het OT dat vaak. Het staat in elk geval op zeer gespannen voet met het liefdegebod.

quote:

Pjotr zegt "In het Nieuwe Testament leren we dan ook dat we al die oudtestamentische vormen kunnen loslaten" Dat kun je niet aan deze geschiedenis kopppelen. We kunnen zeggen dat we God niet meer letterlijk een offer hoeven te brengen zoals in het OT omdat Hij dat duidelijk maakt in het NT
Saul verwierp God en dat was de kern van zijn zonde. Hoeveel gruwelijks heeft David niet gedaan, toch was hij de man naar Gods hart.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 18, 2004, 08:10:38 pm »

quote:

parepidemos schreef op 16 oktober 2004 om 13:07:Ik heb niets tegen op de erkenning dat ik mijzelf niet kan losmaken uit mijn eigen cultuur. Maar ik protesteer als die eigen cultuur een maatstaf wordt voor wat ik wel of niet accepteer uit de bijbel.
Ik heb niets tegen het vertalen van de bijbelse boodschap naar deze culturele situatie, maar wel aan aanpassen en bijstellen daarvan bij de eigen cultuur.
Ik denk dat je het conflict ontwijkt als jejezelf voorhoudt dat je voor de Bijbel een ander begrippenkader kunt hanteren dan voor je maatschappelijk leven. Je blijft met twee maten meten, als je het menselijk kennen van de Bijbel stelt boven het menselijk kennen van de natuur. Er is veel af te dingen op de wetenschap, bijvoorbeeld op de evolutietheorie, maar diezelfde menselijke zwakte telt ook bij het begrijpen van een duizenden jaren oud boek dat uit een oosterse wereld komt. Het vertrouwen dat God je geloof erdoor bouwt en dat Hij je laat zien wat Hij wil, moet je loszien van de interpretatie die jij op een bepaald moment van de Bijbel hebt, want die interpretatie verandert echt wel tijdens je leven, door wat je meemaakt, etc.

Het profetisch spreken van de Bijbel zwak je niet af door wetenschappelijke inzichten te gebruiken, het brengt de mensen uit de Bijbel dichterbij. Ook voor hen was het geloven een enorme strijd, ondanks dat de Bijbelschrijvers heel duidelijk Gods hand in het wereldgebeuren beschreven. Slechts door het geloof konden ze Gods hand zien en de gebeurtenis als geschiedenis van God beschrijven. De meeste Israelieten in de woestijn zagen klaarblijkelijk Gods hand niet, zodat het volk omkeerde de woestijn in, nadat ze gezien hadden hoe sterk de Kanaanieten waren.

quote:

En God beware mij dat ik de bijbel afstandelijk lees - maar Hij beware mij ook dat ik in de bijbel alleen wil lezen wat mijn hart aanspreekt, en niet dat wat lijnrecht ingaat tegen dat hart en tegen mijn cultuur.
Laat ik dan de stelling poneren dat alleen dat wat je in de Bijbel echt raakt, wat je aanspreekt, dat dat relevant is voor jouw geloof. Alles wat jij voor onbegrijpelijk en te wonderbaar houdt, daar doe je in feite niets mee. Dat God wonderbare dingen doet, wordt door niemand die gelooft ontkend, op welke manier hij of zij ook omgaat met Schriftgezag.

Er zijn dingen in de Bijbel die tegen je ingaan, maar je moet eerst wel aanvaarden dat ze op jou betrekking hebben. Als je de culturele kloof overbrugt, komen die dingen dichterbij, maar in dat proces blijken die dingen ook te veranderen ten opzichte van wat je eerst dacht. Sommige tegenstellingen vallen weg en nieuwe komen erbij. Terwijl de Bijbel door conservatieven gebruikt wordt om de vrouw uit het ambt te houden, wordt de Bijbel door progressieven gebruikt om die weg voor vrouwen te openen. De conservatieve gedachtengang is gebaseerd op onbegrijpelijke maar goede (want door God gegeven) regels, de progressieve gedachtengang door het feit dat een ieder vrijheid ontvangt in Christus en verschillen tussen mensen geven geen verschil in positie voor God. De man met de mooie ring aan de vinger krijgt geen voorrang voor het arme gemeentelid, etc, maar allen zijn deel van het ene lichaam van Christus.

In het ene geval kom je op voor God, hou je moedig je poot stijf als mensen de grenzen willen verleggen, in het andere geval zucht je onder de mensen die het allemaal goed denken te weten die in de kerk domineren en ook in de maatschappij. Beiden vormen de kerk en hebben met elkaar te rekenen, want God heeft ze beiden in de kerk geplaatst. En in feite zijn ze in elke groep te herkennen: de preciezen en de rekkelijken. Zo zijn mensen.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 18, 2004, 09:56:21 pm »

quote:

pjotr schreef op 18 oktober 2004 om 20:10:
[...]
Laat ik dan de stelling poneren dat alleen dat wat je in de Bijbel echt raakt, wat je aanspreekt, dat dat relevant is voor jouw geloof. Alles wat jij voor onbegrijpelijk en te wonderbaar houdt, daar doe je in feite niets mee.

Pjotr, je leest in mijn post allerlei dingen die ik helemaal niet bedoelde. Dat kan aan mij liggen, misschien aan jou, maar dit medium lijkt mij mind4er geschikt dat uit te zoeken.

Ik reageer nu alleen op die ene stelling, met een paar andere stellingen:
1.Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid (vertaling 1951)
2. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is (statenvertaling)
Dat staat in 2 Tim 3:16, en gaat over de hele Schrift, niet alleen over het gedeelte dat jou raakt.

Wat zou ik voor te wonderbaar houden in de Bijbel? Zou voor God iets te wonderbaar zijn? (Gen 18:14).

Kortom, de Bijbel weerspreekt jou stelling.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 18, 2004, 10:15:55 pm »
modbreak: Post verwijderd ivm spelen op de man.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2004, 12:02:14 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 18, 2004, 11:46:11 pm »

quote:

pjotr schreef op 18 oktober 2004 om 19:19:
[...]
Ik heb inderdaad de tekst niet gecontroleerd, maar dan nog geldt dat Saul God niet met het hart gezocht heeft. Je noemt het smoesjes: daarmee geef je al aan dat het hart niet betrokken is, dat er geen oprechtheid is. Saul dacht God onder controle te hebben, een heel menselijk trekje... Als God je iets opdraagt, moet je het ook doen. Maar de geboden en regels zijn er om God en de mens te dienen. De regels worden nooit absoluut. Vgl David die de toonbroden uit Nob haalde.

'De" regels waar David zich niet aan hield, kun je denk ik niet vergelijken met een bepaalde nadrukkelijke opdracht van God aan Saul gegeven: Dood iedereen, en sla alles met de ban.

quote:

Juist: door de komst van Jezus wordt geheel nieuw naar het OT gekeken. Maar om te verstaan wat Gods Woord is, kunnen we het OT ook niet meer onafhankelijk van het NT lezen. Het OT moet in overeenstemming met het NT geinterpreteerd worden. Want nu we Christus hebben, kunnen we bij het lezen van het OT niet doen, alsof Christus niet bestaat. Het bloedvergieten in het OT, het uitroeien van volken, het is zeer de vraag of dat Gods wil was, ook al claimt het OT dat vaak. Het staat in elk geval op zeer gespannen voet met het liefdegebod.
Hier kan ik je niet volgen. Zeg je nu niet hetzelfde als Saul in dit zinnetje: het uitroeien van volken, het is zeer de vraag of dat Gods wil was, ook al claimt het OT dat vaak.....
Ik bedoel dit: In het OT gelden een ander soort wetten: Letterlijke wraak voor zonden die gedaan zijn. Daarom moesten alle Amelekieten gedood worden. Daarom vielen er velen in de woestijn als het volk had gezondigd.
Daarom geeft God in Genesis aan dat het vierde geslacht pas weer zal terugkeren naar Kanaan. Dan is de zonde zo hoog gestegen dat het Gods rechtvaardig oordeeel is dat alle volken in Kanaan uitgeroeid moeten worden. Hij gebruikt daar Israel voor dat zo ook het land in bezit kan nemen.

Gen 15,16

Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.

Dit is wat God in het OT zegt. Nu in het NT leven we van de genade en moeten we onze vijanden liefhebben. En bidden voor wie ons vervolgen. (Matt. 5)
Ik vind het wat vreemd gezegd dat God het dus fout zou hebben gehad in het OT, of in ieder geval door de bijbelschrijvers verkeerd zou zijn geciteerd hier en daar. (Daar komt het dan toch op neer?)
God handelt op een andere wijze in het OT en in het NT. Dat heeft niets te maken met fouten of het niet volgen/verkeerd interpeteren van Gods wil.

quote:

Saul verwierp God en dat was de kern van zijn zonde. Hoeveel gruwelijks heeft David niet gedaan, toch was hij de man naar Gods hart.

EN Saul verwierp Gods opdrachten aan hem, vandaar dat hij daarmee ook Godzelf verwierp.
David had berouw als hij had gezondigd en aanvaardde ook de straf die de profeet Nathan hem kwam vertellen. Dat is het verschil met Saul. Anders Zouden we eerst allemaal perfect moeten zijn, om een gelovige naar Gods hart te zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 19, 2004, 04:33:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 oktober 2004 om 23:46:'De" regels waar David zich niet aan hield, kun je denk ik niet vergelijken met een bepaalde nadrukkelijke opdracht van God aan Saul gegeven: Dood iedereen, en sla alles met de ban.
Er bestaat verschil in regels in geboden. Wat telt is echter of je God met je hart zoekt.

quote:

Hier kan ik je niet volgen. Zeg je nu niet hetzelfde als Saul in dit zinnetje: het uitroeien van volken, het is zeer de vraag of dat Gods wil was, ook al claimt het OT dat vaak.....
Ik bedoel dit: In het OT gelden een ander soort wetten: Letterlijke wraak voor zonden die gedaan zijn. Daarom moesten alle Amelekieten gedood worden. Daarom vielen er velen in de woestijn als het volk had gezondigd.
Daarom geeft God in Genesis aan dat het vierde geslacht pas weer zal terugkeren naar Kanaan. Dan is de zonde zo hoog gestegen dat het Gods rechtvaardig oordeeel is dat alle volken in Kanaan uitgeroeid moeten worden. Hij gebruikt daar Israel voor dat zo ook het land in bezit kan nemen.
In de Bijbel is sprake van voortschrijdend inzicht.

quote:

Ik vind het wat vreemd gezegd dat God het dus fout zou hebben gehad in het OT, of in ieder geval door de bijbelschrijvers verkeerd zou zijn geciteerd hier en daar. (Daar komt het dan toch op neer?)
God handelt op een andere wijze in het OT en in het NT. Dat heeft niets te maken met fouten of het niet volgen/verkeerd interpeteren van Gods wil.
Het getuigenis van God is het meest volkomen gebracht door de Zoon, degenen die voor Hem kwamen zagen slechts de schaduwen. Je ziet daarom ook de uitwassen van de cultuur uit oudtestamentische tijd terug in het OT. En de oudtestamentische bijbelschrijver kan niet boven zijn eigen cultuur uit stijgen om de geschiedenis zo te beschrijven dat zijn beschrijving van Gods ingrijpen en zijn geloof daarin volmaakt is.

En nogmaals voor Parepidemos (jij richt je toch ook tot mij): kun jij alles wat in de Bijbel staat bevatten en toepassen? Mijn stelling is dat je dat niet kunt (want mijn mening is dat mensen dat in het algemeen niet kunnen). Je gebruikt in je geloof die kennis die je tot nu toe verworven hebt en je kunt je hele leven vooruit met de Bijbel. Maar steeds weer moet je geraakt worden, moet het Woord je aanspreken, want alleen als je in je hart geraakt wordt kom je in beweging en ga je achter de Heer aan!

De Bijbel weerspreekt mijn stelling in het geheel niet, want de tekst die jij gebruikt gaat daar helemaal niet over. Het is nog niet zo eenvoudig om een van God ingegeven Schriftwoord goed toe te passen. Laten we dus maar bescheiden zijn met “de Bijbel zegt dit of dat”, want maar al te vaak gebruiken we Gods Woord om onze eigen mening door te drukken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 19, 2004, 08:26:07 pm »
pjotr,

In jouw reacties op parepidemos heb je het over de aansluiting van het bijbelwoord en het begrippenkader van de lezer en zijn cultuur. Dit zijn twee "horizonten" die niet altijd overlappen. Via ons begrippenkader kunnen we niet altijd de aansluiting vinden met de boodschap van de bijbeltekst.

Dat is vaak waar. Om die reden bedrijven we exegese. We proberen het begrippenkader van de bijbel te beschrijven, te begrijpen, ons eigen te maken. "Profetie" ofwel de actuele prediking van het Woord is erop gericht om de oude woorden van God te laten klinken in een nieuwe tijd. Een goede preek brengt Gods boodschap binnen de horizon van de luisteraar, zodat de woorden hem raken, meer dan bij het lezen van een vaak onbegrijpelijke tekst.

Toch ben ik het niet met je eens als je concludeert, dat we nu andere conclusies over de vrouw in het ambt trekken, of dat we het uitroeien van de Kanaänitische heidenen door Israël niet hoeven te accepteren. Dit heeft namelijk niets te maken met begrippenkader, maar met consequenties die je wel of niet bevallen.

Een vrouw in Paulus' tijd is nogal vergelijkbaar met een vrouw nu. Een ambt in de kerk is, ondanks de verschillen in de manier van uitvoeren, vergelijkbaar met een ambt in de eerste gemeenten: mensen waren officieel aangesteld als opzichters en dienaren voor de gemeente. Wat dat betreft zijn Paulus opmerkingen dat een ambtsdrager een man, geen vrouw moet zijn, heel begrijpelijk.

De volgende stap in de discussie vraagt naar de achterliggende reden voor Paulus' opmerking. Was hij een vrouwenhater? Hadden vrouwen een andere positie in de cultuur van die tijd? Er zijn een paar gevallen waarin je Paulus' regel kunt interpreteren in het licht van de cultuur van bijvoorbeeld Korinte: hij wil niet dat de gemeenteleden geassocieerd worden met de militante feministen uit die tijd.

Maar er blijven ook passages over waarin een dergelijke culturele beweegreden moeilijker te geven is. Paulus' argument dat de vrouw zich koest moet houden omdat Eva als eerste zondigde, bijvoorbeeld. Dat kun je uitstekend begrijpen in onze tijd. Er is niets veranderd aan het feit, het argument staat. In een preek kun je 't nog uitleggen ook: bij de zondeval was het Eva die Adam er toe aanzette óók te zondigen. Een vrouw heeft een dergelijke invloed op de man. En juist daarom is het gevaarlijk om een vrouwelijke leider in de kerk te hebben.

Vaak gaat men nog een stap verder. Het argument vanuit de zondeval wordt afgedaan als min of meer arbitrair; het komt Paulus wel mooi uit, en verder moeten we er niet teveel waarde aan hechten. Dit is het punt waarop ik hard protesteer. Hebben wij het recht om de argumentatie van een apostel als irrelevant af te doen? Waar halen we het lef vandaan om te claimen dat het niet Gods bedoeling kan zijn dat we de boodschap nemen voor wat ze zegt?

De consequentie van Paulus nemen voor wat hij zegt, is natuurlijk dat we in de kerk dingen anders doen dan in de maatschappij om ons heen. Dat is volstrekt normaal; de wereld is in vijandschap met God, en doet daarom dingen die ingaan tegen de orde die God in de wereld aangebracht heeft. Wij zijn vreemdelingen en parepidemoi, "bijwoners". In veel opzichten onaangepaste mensen, omdat we niet thuishoren in deze wereld.

Daar gaat het vaak om. Als de begrippenkaders van bijbel en cultuur verschillen, en vooral als de denkkaders en conclusies verschillen, dan is het probleem niet de bijbel. In de kerk trainen we onszelf en elkaar in het begrijpen van en denken volgens de bijbelse lijnen. Dat is mogelijk, zeker tot op grote hoogte; en het is een groeiproces. Het is onze taak.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 19, 2004, 08:42:23 pm »

quote:

pjotr schreef op 19 oktober 2004 om 16:33:
Het getuigenis van God is het meest volkomen gebracht door de Zoon, degenen die voor Hem kwamen zagen slechts de schaduwen. Je ziet daarom ook de uitwassen van de cultuur uit oudtestamentische tijd terug in het OT. En de oudtestamentische bijbelschrijver kan niet boven zijn eigen cultuur uit stijgen om de geschiedenis zo te beschrijven dat zijn beschrijving van Gods ingrijpen en zijn geloof daarin volmaakt is.

Dit is een goed voorbeeld van wat ik bedoel.

In de eerste plaats, het OT bevat niet "slechts" schaduwen. Het OT bevat schaduwen! De vormen van Gods waarheid en werk zijn herkenbaar, en het is duidelijk dat de ultieme openbaring dichtbij komt. Het schaduw-karakter maakt het OT niet obscuur, maar juist relevant als openbaring.
(In Kol. 2, Heb. 8 en Heb. 10 heeft de Nederlandse vertaling het woord "slechts", dat echter niet in het origineel voorkomt.)

Vervolgens: in het OT zie je inderdaad uitwassen van de cultuur in die tijd. Je had immorele inwoners van Sodom, een kinderoffercultuur in Kanaän, en Jacobs familie diende afgodenbeeldjes. Maar het OT spreekt zich negatief uit over deze zaken!

De OT bijbelschrijvers laten voortdurend zien, hoe God in conflict is met de cultuur van die tijd. Hoe vaak zegt God niet in de wet: "Doe niet als de volken rondom"? Gods opdracht om de Kanaänieten uit te roeien druiste evengoed in tegen de aard van de Israëlieten. Zij waren liever slaven in Egypte gebleven. Ze integreerden met verwante volkeren op een Baal Peor Dance Party. Ze wilden de burcht Jericho weer opbouwen, want het was zo'n strategisch punt. Ze weigerden de Kanaänieten uit te roeien. Ze wilden een koning net als alle andere volken. Ze sloten een pact met Egypte tegen de dreiging van Assyrië.

En tegen dat alles, tegen als die dingen eigen aan hun cultuur, zegt God: nee! God geeft aan dat zijn prioriteiten anders zijn. Hij heeft een appeltje te schillen met de Perizzieten, Jebusieten enzovoort, en zijn volk moet zijn oordeel uitvoeren.

Als wij zeggen: dat uitroeien paste misschien in de cultuur van toen, maar vandaag de dag is het ondenkbaar -- dan hebben we precies niet begrepen wat het OT ons vertelt. Namelijk dat God anders is; dat Hij lak heeft aan cultuur als Hij een ander plan heeft; dat het gevaarlijk is om je aan te passen aan de omringende cultuur; dat Gods verbond vereist dat we anders zijn. Dat kan direct worden vertaald van toen naar nu.

Israël moest volken uitroeien in plaats van zich met hen te vermengen.
Wij moeten heilig leven in plaats van met de wereld mee te doen.

In deze vertaalstap zie ik geen hermeneutisch probleem. De verschillen van 40 eeuwen vallen weg. Gods boodschap is goeddeels tijdloos, en hadden we dat van de schepper en ontwerper van de wereld en haar geschiedenis niet anders verwacht.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 19, 2004, 09:22:45 pm »
Dank je Qohelet, het scheelt me weer een antwoord.....
Ik ben er dus mee eens. :)

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 19, 2004, 11:07:45 pm »
Qohelet en anderen, dank jullie wel voor jullie diepgaande antwoorden. Ik denk dat we op een punt zijn waar het nog lastig te discussieren is: ik meen dat begrippenkader onlosmakelijk verbonden is met theologische consequenties. En dat de gang van de geschiedenis tevens maakt dat dingen die vroeger gezegd konden worden, nu niet meer gezegd kunnen worden. Na Auschwitz had de theologie een probleem. Niet de Bijbel was het probleem, maar hoe men er tot dan toe naar gekeken had. Wij kunnen niet meer terug, Auschwitz is een hermeneutische/ exegetische factor geworden. Maar daarover verschillen dus onze meningen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 19, 2004, 11:20:54 pm »

quote:

pjotr schreef op 19 oktober 2004 om 23:07:
Qohelet en anderen, dank jullie wel voor jullie diepgaande antwoorden. Ik denk dat we op een punt zijn waar het nog lastig te discussieren is: ik meen dat begrippenkader onlosmakelijk verbonden is met theologische consequenties. En dat de gang van de geschiedenis tevens maakt dat dingen die vroeger gezegd konden worden, nu niet meer gezegd kunnen worden. Na Auschwitz had de theologie een probleem. Niet de Bijbel was het probleem, maar hoe men er tot dan toe naar gekeken had. Wij kunnen niet meer terug, Auschwitz is een hermeneutische/ exegetische factor geworden. Maar daarover verschillen dus onze meningen.
Hoezo had de theologie een probleem na Auschwitz? De mensen hadden een probleem na Auschwitz want het waren mensen die daar misdaden pleegden. En hoe vreselijk ook, er zijn helaas nog wel meer voorbeelden van massamoord dan alleen Auschwitz. In theologisch opzicht is er dus niets veranderd en ongeloof is van alle tijden. De context waarin wij leven verandert voortdurend maar God's woord niet.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 20, 2004, 09:55:26 am »

quote:

Qohelet schreef op 19 oktober 2004 om 20:26:
Maar er blijven ook passages over waarin een dergelijke culturele beweegreden moeilijker te geven is. Paulus' argument dat de vrouw zich koest moet houden omdat Eva als eerste zondigde, bijvoorbeeld. Dat kun je uitstekend begrijpen in onze tijd. Er is niets veranderd aan het feit, het argument staat. In een preek kun je 't nog uitleggen ook: bij de zondeval was het Eva die Adam er toe aanzette óók te zondigen. Een vrouw heeft een dergelijke invloed op de man. En juist daarom is het gevaarlijk om een vrouwelijke leider in de kerk te hebben.
offtopic:Bedoel je dat het Gods regel is dat een vrouw niet over een man mag heersen, omdat zij een slechte invloed op hem heeft? Dat komt wel heel erg negatief op mij over... volgens mij is het meer een "scheppingsorde" dat de man leidt in de dienst voor Christus, en de vrouw volgt, niet zo zeer omdat de vrouw de man per definitie aanzet tot zondigen maar omdat dat de manier is waarop God de verhoudingen heeft bepaald.
Man-vrouw wordt vaak vergeleken met Christus-gemeente in de Bijbel. Het is toch niet zo dat wij als gemeente Christus onderdanig zijn omdat wij Hem anders tot zondigen zouden aanzetten?
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:51:54 am »
Qohelet, als ik je verhaal zo lees zou ik bijna gaan denken dat we als mannen beter zijn dan vrouwen... dat vind ik ook gevaarlijk...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:02:47 pm »
Eens met Marnix, volgens mij is dat niet de reden dat vrouwen in de gemeente ondergeschikt zijn aan mannen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:08:50 pm »
Punt van Qohelet is vooral dat Paulus een link legt naar Adam en Eva (en dat Eva de eerste was die zondigde en Adam daarna aanzette dat ook te doen) en dat we dat punt niet zomaar ter zijde kunnen schuiven onder het mom van 'cultuurgebonden'. En daar zie ik jullie niet op ingaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:08:57 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 09:55:
[...]

offtopic:Bedoel je dat het Gods regel is dat een vrouw niet over een man mag heersen, omdat zij een slechte invloed op hem heeft? Dat komt wel heel erg negatief op mij over... volgens mij is het meer een "scheppingsorde" dat de man leidt in de dienst voor Christus, en de vrouw volgt, niet zo zeer omdat de vrouw de man per definitie aanzet tot zondigen maar omdat dat de manier is waarop God de verhoudingen heeft bepaald.
Man-vrouw wordt vaak vergeleken met Christus-gemeente in de Bijbel. Het is toch niet zo dat wij als gemeente Christus onderdanig zijn omdat wij Hem anders tot zondigen zouden aanzetten?

offtopic: Vrouwen zijn eerder emotioneel te beinvloeden dan mannen. Daarom ging Eva overstag bij het mooi klinkende verhaal van de slang.
Dat is denk ik het punt.
Dat KAN dus verkeerd uitpakken. Maar Gods scheppingsorde was al voor de zondeval dat de man het hoofd is van de vrouw. En werd niet daarna bedacht omdat de vrouw de leiding had genomen. In geestelijke zaken MAG ze dat ook niet. Of Eva nu had gezondigd of niet. Maar het zegt wel wat DAT ze zondigde.
Adam deed ook niet wat er van hem werd verwacht als 'hoofd', hij zondigde mee toen zijn vrouw hem dat aangaf. Hij verliet dus ook zijn door God gegeven positie.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 12:12:05 pm door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:10:40 pm »
Prisc, dat geldt ook niet voor alle vrouwen en alle mannen.
God hoeft voor Zijn scheppingsorde toch geen argumenten aan te voeren?

Eens met je tweede stuk: de scheppingsorde is geen ingevoerde regeling om de zondeval goed te maken, ze bestond al maar moet nu benadrukt worden omdat het niet meer automatisch gaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:14:17 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 12:10:
Prisc, dat geldt ook niet voor alle vrouwen en alle mannen.
God hoeft voor Zijn scheppingsorde toch geen argumenten aan te voeren?
In het algemeen is het zo. En als de vrouw de leiding neemt, is het duidelijk dat de man helemaal niet meer aan zijn invulling van het 'hoofd' zijn, toekomt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:32:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 oktober 2004 om 12:14:
In het algemeen is het zo. En als de vrouw de leiding neemt, is het duidelijk dat de man helemaal niet meer aan zijn invulling van het 'hoofd' zijn, toekomt.

Ik vind dat veel te generaliserend. Bovendien zijn mannen geen slapjanussen die zich zomaar door vrouwen aan de kant laten schuiven.

Waar het om gaat is, wat is Gods wil. Als iemand vraag waarom vrouwen geen leiding geven in de kerk kun je met allerlei menselijke argumenten aankomen (vrouwen zijn te emotioneel, vrouwen hebben een slechte invloed op mannen, etc.) maar daartegen zijn uitstekende (even wereldse) argumenten in te brengen. De reden dat vrouwen geen leiding geven in de kerk, is dat het Gods orde is dat dat niet gebeurt.

Ik heb dit een keer aan een voorganger van een baptistengemeente gevraagd, hoe zij tegenover leiding geven door vrouwen stonden, en zijn antwoord was (echt waar!) "vrouwen kunnen geen leiding geven, er bestaan kerken waar vrouwen leiding geven en daar liggen overal kleedjes op de tafels. Dan gaan alle mannen weg".

Dit vind ik dus helemaal nergens op slaan.

1. Niet alle vrouwen houden van kleedjes (ik heb een enorme hekel aan kleedjes)
2. Als het Gods bedoeling was geweest dat vrouwen leiding gaven, dan is het slap om weg te lopen. Dan neem je de kleedjes maar op de koop toe. Maar dat is niet zo, en DAT is de reden dat vrouwen geen leiding geven. Niet het feit dat er dan eventueel kleedjes komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 12:32:39 pm door Bumblebee »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:59:26 pm »
Bumblebee, kan je ook nog even op mijn post ingaan?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:11:35 pm »
Blijft de vraag of het idd een kwestie is van scheppingsorde. IMO is hier wel degelijk sprake van een straf op de zonde tenminste er staat in Genesis 3:16  Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen. Kennelijk was er voor de zondeval geen sprake van heersen van de man over de vrouw, waarom zou het hier anders zo expliciet genoemd worden?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 01:12:18 pm door dingo »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:47:42 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 oktober 2004 om 12:08:
Punt van Qohelet is vooral dat Paulus een link legt naar Adam en Eva (en dat Eva de eerste was die zondigde en Adam daarna aanzette dat ook te doen) en dat we dat punt niet zomaar ter zijde kunnen schuiven onder het mom van 'cultuurgebonden'. En daar zie ik jullie niet op ingaan.

Nee, maar ik zie ook niemand dat argument terzijde schuiven onder het mom van "cultuurgebonden". Ik doe dat tenminste niet, ik heb een hekel aan het woord "cultuurgebonden"  :)

Overigens heb ik ook wel eens in een preek gehoord dat het juist Adam was die zondigde... niet alleen gaf hij blijkbaar slecht leiding, hij ging er ook nog eens in mee EN gaf daarna Eva de schuld...

Ik kan in Qohelets posts even niet zo snel een tekstverwijzing vinden, en ik weet ook niet uit m'n hoofd waar het staat dus ik ga er even niet verder op in omdat ik nog eens precies wil lezen wat Paulus schrijft over de zondeval en de daaruit voortvloeiende leiding van de man.

@dingo: heersen is iets anders dan (goed) leiding geven. :)

De tekst die jij aanhaalt:

Genesis 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.

Lees ik zo:
Het is de straf van God dat zwangerschap en baring een stuk moeilijker gaan dan voor de zondeval. God zegt: ik zal zeer vermeerderen... etc. Dit is duidelijk een actieve daad van God.

In het tweede deel geeft God niet aan dat Hij er de hand in heeft. Hij zegt alleen: uw man zal over u heersen. Dit kan ook een voorspelling zijn, een mededeling, een constatering, (bijna een verzuchting): door deze zondeval loopt het nu mis tussen jou en je man, en tussen al jouw dochters en hun mannen. De wereld zit nu sh*t in elkaar en de goede leiding die de man heeft over zijn vrouw zal misbruikt worden om over vrouwen te heersen en haar te onderdrukken.

Dat zag en zie je ook wereldwijd gebeuren. Daarom roepen de apostelen de man ook op om dit slechte gevolg van de zondeval te weerstaan en goed met hun vrouwen te leven, hun goed te behandelen, te verzorgen en lief te hebben en op de juiste manier voor te gaan in de dienst voor Christus.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:57:05 pm »

quote:

Qohelet schreef op 19 oktober 2004 om 20:26:

Paulus' argument dat de vrouw zich koest moet houden omdat Eva als eerste zondigde, bijvoorbeeld. Dat kun je uitstekend begrijpen in onze tijd. Er is niets veranderd aan het feit, het argument staat. In een preek kun je 't nog uitleggen ook: bij de zondeval was het Eva die Adam er toe aanzette óók te zondigen. Een vrouw heeft een dergelijke invloed op de man. En juist daarom is het gevaarlijk om een vrouwelijke leider in de kerk te hebben.

Vaak gaat men nog een stap verder. Het argument vanuit de zondeval wordt afgedaan als min of meer arbitrair; het komt Paulus wel mooi uit, en verder moeten we er niet teveel waarde aan hechten. Dit is het punt waarop ik hard protesteer. Hebben wij het recht om de argumentatie van een apostel als irrelevant af te doen? Waar halen we het lef vandaan om te claimen dat het niet Gods bedoeling kan zijn dat we de boodschap nemen voor wat ze zegt?
De tekst die je noemt komt staat in 1 Timotheus 2:13-15. Daarin staan twee argumenten:

-   Adam is eerst geformeerd, en daarna Eva
-   En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen; doch zij zal behouden worden, kinderen ter wereld brengende, indien zij blijft in geloof, liefde en heiliging, met ingetogenheid.

Ik zal hier ingaan op het tweede argument, dit slaat terug op de zondeval: in Gen 3:16 wordt verteld wat God tegen de vrouw zegt: “Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.” Ik meen dat dit een ordening is die vanaf dan zal gelden, niet een bevel om als mens naar te gaan leven. Het overkomt de mens, het is geen gebod voor de mens.

Ik zal nog zo’n tekst uit Genesis citeren: “Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door den mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt” (Gen 9:6). We worden niet geroepen om kwaad met kwaad te vergelden, maar geweld op geweld zal wel een kenmerk zijn van de schepping.

Jezus is gekomen om de vloek te dragen, terwijl de schepping zucht onder de vloek mogen we nu al zien dat Gods zegen over ons leven komt. Voor de vrouw betekent dat, dat ze vrij wordt, ze kan zich daar echter niet op beroepen, als de cultuur om haar heen (in de kerk) nog niet zo ver is, schaadt ze daar alleen de gemeente mee. Ook nu geldt dat de kerk niet mee moet gaan in vruchteloze discussies over de vrouw in het ambt, maar als de vrouw de kans heeft in het ambt te gaan en dat ook wil, dan moet ze dat vooral doen (ik meen dat deze kwestie parallel loopt met de positie van slaven in het Nieuwe Testament).

De argumenten van de apostel zijn niet irrelevant, maar staan in het kader van de discussie die in de nieuwtestamentische kerk steeds weer gevoerd wordt, en waar aan de ene kant het redeneren vanuit de overwinning staat: “we hoeven niet meer te werken want Christus komt zo terug” (1 en 2 Tess)/ “vlees uit de afgodentempel is niet schadelijk want we geloven niet in afgoden” en aan de andere kant de huidige wereld waarin we leven en waar we nog zo aan gehecht zijn, onze eigen ervaringswereld: “zou ik als man wel gezag van een vrouw boven mij dulden?”, “leidt het loslaten van regeltjes niet tot losbandigheid?”, etc.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 20, 2004, 03:56:13 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 12:32:
[...]

Ik vind dat veel te generaliserend. Bovendien zijn mannen geen slapjanussen die zich zomaar door vrouwen aan de kant laten schuiven.
Daarom zeg ik ook: in het algemeen. Adam liet zich anders wel door de vrouw gezeggen van de vrucht te eten.

quote:

Waar het om gaat is, wat is Gods wil. Als iemand vraag waarom vrouwen geen leiding geven in de kerk kun je met allerlei menselijke argumenten aankomen (vrouwen zijn te emotioneel, vrouwen hebben een slechte invloed op mannen, etc.) maar daartegen zijn uitstekende (even wereldse) argumenten in te brengen. De reden dat vrouwen geen leiding geven in de kerk, is dat het Gods orde is dat dat niet gebeurt.
Helemaal mee eens. Ik probeer alleen een beetje aan te geven waarom God die orde zo had ingesteld. Moeten vrouwen ook niet geestelijk beschermd worden door het hoofdschap van de man? Zoals er bijvoorbeeld staat in

1 Korinthe 11: 10
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.

Zo las ik in een boekje van Larry Christenson hierover:

quote:

....dat een vrouw ook blootstaat aan geestelijke aanvallen. Een man staat als een schild en een bescherming tussen zijn vrouw en de aanvallende machten uit de ongeziene wereld..
Paulus wijst hierop in 1 Kor. 11: 10.
Paulus gebruikt hier het woord 'engel' (angelos), waarmee hij zowel de dienende geesten van God (2 Tess. 1: 7) kan bedoelen, als de opstandige krijgsbenden van satan (1 Kor. 6: 3, Rom. 3: 38)
Naar de context te oordelen, lijkt hij hier de laatsten te bedoelen. Hret gaat hem niet enkel om de gepastheid van het dragen van een 'sluier'. Hij ziet dat een vrouw die niet beschermd is door het gezag van haar man, bloot staat aan de invloed van (slechte) engelen.
Paulus begreep dat vrouwen kwetsbaar zijn voor geestelijke aanvallen, vooral op het gebied  van verleiding, en dat hun bescherming hierin ligt, dat zij onder het gezag van de man komt te staan.
Dit is de reden voor zijn anders onbegrijpelijke advies  in

1 Tim. 2: 12-14
12 maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. 13 Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. 14 En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen

Wat hij hier zegt over de invloed die de engelen van satan proberen te hebben, wordt duidelijk geillustreerd in de zondeval waar Eva rechtstreeks door de satan werd aangeproken
Zelf denk ik nog aan het voorbeeld dat in Gen 6 de 'zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen'. Engelen die mensengestalte aannamen en de vrouwen verleiden.

Gen 6
1 Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, 2 zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. 4 De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

Dit zijn de engelen die aan hun oorsprong ontrouw zijn geworden volgens Judas 1 : 6

quote:

Ik heb dit een keer aan een voorganger van een baptistengemeente gevraagd, hoe zij tegenover leiding geven door vrouwen stonden, en zijn antwoord was (echt waar!) "vrouwen kunnen geen leiding geven, er bestaan kerken waar vrouwen leiding geven en daar liggen overal kleedjes op de tafels. Dan gaan alle mannen weg".

Dat is ook het meest onzinnige antwoord wat je kan geven. Dan gaan alle mannen weg kan natuurlijk wel kloppen. En dan heb je direct in de gaten dat er iets niet klopt. :)
Hij had je wel eens een beter antwoord kunnen geven. Het gaat natuurlijk om de 'geestelijke beslissingen' te nemen in de kerk. En niet over de aankleding van het kerkgebouw.
Het is Gods orde dat mannen de leiding hebben en de geestelijke beslissingen nemen.

Een voorbeeld van vrouwen die leiding geven is bijvoorbeeld wel het aantal vrouwelijke ouderlingen en diakenen.... Dit kwam ook in beeld vroeger in de syn. kerk omdat de mannen het lieten afweten. Die hadden er geen zin meer in en daarom kwamen ook de vrouwen meer naar voren.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:13:49 pm »
Eigenlijk vind ik de insteek van dit topic verkeerd. Waar ligt de grens, wat mag je wel zeggen en wat niet?

En dat zie je in de punten die vervolgens bediscussieerd worden. De bijbel wordt er niet gezaghebbender door.

We kunnen beter de bijbel gaan lezen, ons aan laten spreken door het evangelie, Christus leren kennen, zien hoe Christus de bijbel gebruikt, zien hoe Christus de vervulling van de boeken van het Oude Testament is, trouw zijn aan zijn onderwijs en aan het onderwijs van de apostelen.

En dan zijn er ook nog een paar discussietjes. Best leuk, maar ook vrij marginaal en weinig zaligmakend.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:17:39 pm »
Probleem is dat we te maken hebben met de vraag: is het geoorloofd dat een predikant binnen een gereformeerd kerkverband (waar we op termijn mee hopen samen te gaan) boeken publiceert als die van Loonstra?
Dat is de vraag waar nu een ander antwoord op wordt gegeven dan 10 jaar geleden, en daarom staat die ter discussie.
Ik ben het met je eens dat we positief de bijbel moeten lezen, samen de verbazingwekkende verbanden ontdekken, maar dat ontslaat ons nog niet van de plicht de geesten te toetsen, of ze uit God zijn.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:19:45 pm »
Zijn zulke predikanten er dan?
Zoja, dan is er een concreet geval te bespreken - ga met diegene in gesprek.

Zonee, dan gaat het misschien wel om zinloze strijdvragen. Zonde van de tijd (letterlijk?...)
2 Kor 5,17

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:20:39 pm »
Als we samengaan met de CGK dan hebben we die, en nu is het dus de vraag: kunnen we nu samengaan, terwijl Loonstra er gewoon in blijft?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:26:12 pm »
Loonstra heeft naar tevredenheid van onze kerkelijke deputaten zijn standpunt bijgesteld. Probleem van tafel. Het artikel op de site van de 8 gaat echt nergens over.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 04:26:39 pm door Hans B »
2 Kor 5,17

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:30:16 pm »
Daar ben ik het dus niet mee eens. De 8 onderbouwen juist dat Loonstra zijn standpunt niet bijgesteld heeft, alleen de omschrijving in zijn eerdere boek was te vaag, die heeft hij daarom geschrapt (niet omdat hij er niet meer achter zou staan!).
Heb je het artikel al gelezen?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:32:45 pm »
Ja
2 Kor 5,17

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:34:15 pm »
Kun je de argumenten van de 8 dan inhoudelijk weerleggen, ipv alleen maar zeggen dat hun standpunt niet klopt? Dan kunnen we namelijk verder komen in de discussie, hoop ik.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:38:36 pm »
Hans' punt is juist dat onze kerkelijke deputaten er tevreden mee zijn en dat die heus hun werk wel goed gedaan hebben en dat een discussie daarover dus vrij zinloos is.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:46:48 pm »
Hmm leven we in een deputacratie? Ik dacht dat we nog altijd werden opgeroepen om elkaar ook daarin te toetsen? Deputaten hebben toch niet het laatste woord in onze kerken?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:58:02 pm »
Zelfs Paulus riep op om te onderzoeken in de schriften of klopte wat hij schreef... (ben ff de tekst zelf kwijt)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: oktober 20, 2004, 06:31:22 pm »

quote:

pjotr schreef op 20 oktober 2004 om 13:57:
[...]
De tekst die je noemt komt staat in 1 Timotheus 2:13-15. Daarin staan twee argumenten:
-   Adam is eerst geformeerd, en daarna Eva
-   En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen; doch zij zal behouden worden, kinderen ter wereld brengende, indien zij blijft in geloof, liefde en heiliging, met ingetogenheid.

Ik zal hier ingaan op het tweede argument, dit slaat terug op de zondeval: in Gen 3:16 wordt verteld wat God tegen de vrouw zegt: “Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.” Ik meen dat dit een ordening is die vanaf dan zal gelden, niet een bevel om als mens naar te gaan leven. Het overkomt de mens, het is geen gebod voor de mens.
Als je nu nog één vers terug gaat, vind je bij Paulus een heel duidelijk gebod voor de mens: maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

Hieruit blijkt duidelijk dat Paulus het oneens is met Pjotr. Paulus ziet in wat er gebeurde tijdens en/of wat er gezegd werd na de Zondeval, een aanleiding tot een stricte taakverdeling in de gemeente. En Paulus spreekt hier namens de Heer en wist meer over Jezus' onderwijs dan wij.

quote:

Ik zal nog zo’n tekst uit Genesis citeren: “Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door den mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt” (Gen 9:6). We worden niet geroepen om kwaad met kwaad te vergelden, maar geweld op geweld zal wel een kenmerk zijn van de schepping.
Tip: lees Abraham Kuypers boek De Gemeene Gratie, de eerste ongeveer 90 pagina's van het eerste deel. Hij geeft aardige argumenten waarom deze exegese niet opgaat. Volgens hem is dit een instelling van de overheid en de plicht tot doodstraf (!).

quote:

Jezus is gekomen om de vloek te dragen, terwijl de schepping zucht onder de vloek mogen we nu al zien dat Gods zegen over ons leven komt. Voor de vrouw betekent dat, dat ze vrij wordt, ze kan zich daar echter niet op beroepen, als de cultuur om haar heen (in de kerk) nog niet zo ver is, schaadt ze daar alleen de gemeente mee. Ook nu geldt dat de kerk niet mee moet gaan in vruchteloze discussies over de vrouw in het ambt, maar als de vrouw de kans heeft in het ambt te gaan en dat ook wil, dan moet ze dat vooral doen (ik meen dat deze kwestie parallel loopt met de positie van slaven in het Nieuwe Testament).

De argumenten van de apostel zijn niet irrelevant, maar staan in het kader van de discussie die in de nieuwtestamentische kerk steeds weer gevoerd wordt, en waar aan de ene kant het redeneren vanuit de overwinning staat: “we hoeven niet meer te werken want Christus komt zo terug” (1 en 2 Tess)/ “vlees uit de afgodentempel is niet schadelijk want we geloven niet in afgoden” en aan de andere kant de huidige wereld waarin we leven en waar we nog zo aan gehecht zijn, onze eigen ervaringswereld: “zou ik als man wel gezag van een vrouw boven mij dulden?”, “leidt het loslaten van regeltjes niet tot losbandigheid?”, etc.

En hier hebben we dus het argument van cultuur-gebondenheid. Wat je in feite zegt is, dat Paulus argumentatie wel opging in die tijd maar niet nu. Nu vraag ik je: welk recht heb je om die conclusie te trekken? Is er in Paulus redenering ook maar één element dat terugwijst op zijn cultuur? Is er ook maar één argument vanuit de situatie van toen die nu niet meer opgaat?

Wat je lijkt te impliceren, is dat Paulus een bijbelverhaal (Zondeval) citeert omdat dat toevallig zo mooi uitkomt in zijn cultuur-afhankelijke boodschap. Alsof hij vandaag de dag een ander bijbelverhaal zou kunnen kiezen om het tegendeel te zeggen! Maar die gedachte vind ik op geen enkele manier in de tekst terug. Wat je eigenlijk doet op deze manier, is het onmogelijk maken voor de bijbel om iets relevants te zeggen over nu. Hoe had Paulus het kunnen formuleren om jou ervan te overtuigen dat zijn meester, Jezus, bedoeld had dat de vrouw geen leiding in de kerk zou hebben?

Tenslotte: er is een groot verschil met de kwestie van slavernij. In de eerste plaats is Paulus' argument alleen van toepassing op sexe-verschillen, niet op sociale verschillen. In de tweede plaats is het verschil in sexe het meest wezenlijke onderscheid tussen mensen: zie Genesis 1, "God schiep de mens naar zijn beeld; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen." Ten derde heeft Paulus in de aanwijzingen aan Timoteüs en de Korintiërs het nooit over een verschil in functioneren in de gemeente tussen slaven en vrijen, maar wel over het verschil in functioneren tussen mannen en vrouwen. Ten vierde wordt er in Timoteüs en Titus steeds gesproken over een man als ambstdrager, maar niet over een "vrije", een "burger", of welke sociale aanduiding dan ook.

Ik meen te mogen concluderen dat pjotrs betoog hier een voorbeeld is van het inlezen van culturele afhankelijkheid zonder dat daar enige basis voor is in de tekst. En daarmee ontneem je God feitelijk de middelen om jou in jouw cultuur te gezeggen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: oktober 20, 2004, 06:42:06 pm »

quote:

Hans B schreef op 20 oktober 2004 om 16:13:
Eigenlijk vind ik de insteek van dit topic verkeerd. Waar ligt de grens, wat mag je wel zeggen en wat niet?

En dat zie je in de punten die vervolgens bediscussieerd worden. De bijbel wordt er niet gezaghebbender door.

We kunnen beter de bijbel gaan lezen, ons aan laten spreken door het evangelie, Christus leren kennen, zien hoe Christus de bijbel gebruikt, zien hoe Christus de vervulling van de boeken van het Oude Testament is, trouw zijn aan zijn onderwijs en aan het onderwijs van de apostelen.

En dan zijn er ook nog een paar discussietjes. Best leuk, maar ook vrij marginaal en weinig zaligmakend.

Lekker denigrerend, die laatste alinea. Ik ben het nogal met je oneens, Hans. De vraag hoeveel je af kunt dingen op een expliciet gebod van een apostel van Jezus Christus, is volgens mij erg relevant. We hebben het hier over principes van bijbellezen. Ik probeer uit te leggen dat het relativeren van teksten op grond van een gepostuleerde kloof tussen culturen de bijbel haar kracht ontneemt.

Als ik met mijn argumenten iemand kan overtuigen van de onjuistheid van dergelijke relativering, krijgt de bijbel voor die persoon haar gezag terug. Ik heb jarenlang gefunctioneerd in een gereformeerde studentenvereniging waarin deze issues vaak besproken werden, waarin twijfel gemeengoed was, waarin men zich vaak liet intimideren door de argumenten van de vrijzinnige(r) hermeneutici; en ik ben blij dat ik er af en toe in heb mogen bijdragen dat mijn geloofs- en leeftijdsgenoten de valkuil zagen en zich meer durfden toevertrouwen aan het levende Woord van God.

Voor mij zijn deze discussies belangrijk omdat "beter de bijbel gaan lezen, ons aan laten spreken door het evangelie, Christus leren kennen, zien hoe Christus de bijbel gebruikt, zien hoe Christus de vervulling van de boeken van het Oude Testament is, trouw zijn aan zijn onderwijs en aan het onderwijs van de apostelen" niet mogelijk is als je de bijbel haar zeggingskracht ontneemt.

"Best leuk" vind ik bepaald misplaatst voor een zo fundamentele discussie. Als je alleen maar wilt zeggen dat dit gesprek niet relevant voor jou is, rot voor je, maar dan hoef je nog niet hooghartig de interesse van anderen af te doen als een futiliteit.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: oktober 20, 2004, 08:55:05 pm »
Sorry Qohelet... Ik wilde niemand beledigen.

Het gaat mij erom dat veel van dit soort discussies en ook de discussies hier ingezet worden bij de problematische grensgevallen. Zo wordt vanuit de randen van het schriftgezag het schriftgezag zelf onderuit gehaald. Dit problematiseren leidt tot twijfel. Volgens mij is dit een moderne wijze van aanpak - vanuit de grenzen. Zo gaat het in de moderne ethiek ook: waar ligt de grens?

Mijn voorstel is: fixeer je niet op de randen, maar begin gewoon vanuit de body van de schrift. Jezus Christus en hoe hij het centrum van de schrift is. Niet de grenskwesties, maar het terrein zelf, daar gaat het om.
2 Kor 5,17

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:25:13 pm »
Over de bijbelse rolverdeling tussen man en vrouw heb ik ook veel nagedacht. Het is inderdaad Gods bedoeling dat de man het hoofd is in een huwelijksrelatie. Maar daarmee heeft de man "het niet te zeggen over zijn vrouw en al helemaal niet over andere vrouwen". Deze verhouding kan alleen maar goed tot zijn recht komen als  het huwelijk een afspiegeling is van de relatie tussen God de Vader en zijn zoon Jezus, of de relatie tussen Christus en de gemeente.  De mannen moeten geen onderdanigheid eisen, want dan kan de vrouw niets geven. De vrouw moet de man gelegenheid geven om hoofd te zijn. Trouwens volgens Efeze 5: 21 wordt ook gezegd dat we elkaar onderdanig behoren te zijn. De Zoon Jezus Christus is niet minder dan de Vader en toch is de Vader het hoofd van Christus. Zoals Christus uit vrije liefde (dus niet wettisch) zichzelf onder het hoofd van God de Vader plaatste, zo hoort het ook in het huwelijk tussen man en vrouw te zijn. (1 Kor. 11: 3) In dit verband vind ik 1 Kor. 15 : 28 zo mooi spreken over de verhouding tussen God en Christus: "Wanneer alles Hem (God) onderworpen is, zal ook de Zoon zelf zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen".  Het is wel duidelijk dat deze bijbelse onderworpenheid en onderdanigheid alleen maar kunnen functioneren als er heel veel liefde is. Als ik naar mezelf kijk als vrouw moet ik zeggen dat ik ook zo'n wettische onderdanigheid in praktijk heb gebracht. Ook waren er situaties waarin ik de leiding nam. Ik vind het nog altijd  moeilijk om mijn positie in de juiste verhouding in te vullen. Wat betreft "de vrouw als ouderling" denk ik dat het niet bijbels is om dat in te voeren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: oktober 21, 2004, 01:25:13 am »

quote:

Qohelet schreef op 20 oktober 2004 om 18:31:

Als je nu nog één vers terug gaat, vind je bij Paulus een heel duidelijk gebod voor de mens: maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

Hieruit blijkt duidelijk dat Paulus het oneens is met Pjotr. Paulus ziet in wat er gebeurde tijdens en/of wat er gezegd werd na de Zondeval, een aanleiding tot een stricte taakverdeling in de gemeente. En Paulus spreekt hier namens de Heer en wist meer over Jezus' onderwijs dan wij.
Als je nu nog 30 verzen terug gaat, zie je dat de brief aan Timotheus geschreven is. Timotheus leefde in een totaal andere tijd onder totaal andere omstandigheden. Het cultuurargument hoor ik je zeggen. Ja ik zeg het ronduit en dat mag blijken uit al mijn posts in dit topic: Wie geen cultuurargument gebruikt, moet de Bijbel in zijn grondtaal laten. Vertalen = interpreteren. Dat Paulus het oneens is met mij blijkt niet uit deze tekst. Je leest er teveel in.

quote:

Tip: lees Abraham Kuypers boek De Gemeene Gratie, de eerste ongeveer 90 pagina's van het eerste deel. Hij geeft aardige argumenten waarom deze exegese niet opgaat. Volgens hem is dit een instelling van de overheid en de plicht tot doodstraf (!).
Volg jij Abraham Kuyper consequent? Ik weet wel dat anderen zo de Bijbel lezen, vergelijk ook Schilder met zijn cultuuropdracht. In voorgenoemde tekst gaat het niet over de overheid, context is belangrijk. Daarom overtuigt die exegese van Kuyper mij niet.

quote:

En hier hebben we dus het argument van cultuur-gebondenheid. Wat je in feite zegt is, dat Paulus argumentatie wel opging in die tijd maar niet nu. Nu vraag ik je: welk recht heb je om die conclusie te trekken? Is er in Paulus redenering ook maar één element dat terugwijst op zijn cultuur? Is er ook maar één argument vanuit de situatie van toen die nu niet meer opgaat?
Paulus’woorden hebben betekenis. Ze hebben een relatie met de werkelijkheid. Wie alleen maar kijkt naar de woorden, vult daar zijn eigen betekenis in. Maar je moet toetsen of die betekenis goed is. De mensen tot wie het geschreven was, begrepen donders goed wat Paulus bedoelde. Zij kenden namelijk hun eigen situatie en de vragen waarmee ze zaten. Als je je niet afvraagt of je wel goed begrijpt wat je leest, ben je wat mij betreft onverantwoord bezig. Je mag dan heel gehoorzaam zijn, je doet maar wat en denkt dat het dan wel goed zit.

quote:

Wat je lijkt te impliceren, is dat Paulus een bijbelverhaal (Zondeval) citeert omdat dat toevallig zo mooi uitkomt in zijn cultuur-afhankelijke boodschap. Alsof hij vandaag de dag een ander bijbelverhaal zou kunnen kiezen om het tegendeel te zeggen! Maar die gedachte vind ik op geen enkele manier in de tekst terug. Wat je eigenlijk doet op deze manier, is het onmogelijk maken voor de bijbel om iets relevants te zeggen over nu. Hoe had Paulus het kunnen formuleren om jou ervan te overtuigen dat zijn meester, Jezus, bedoeld had dat de vrouw geen leiding in de kerk zou hebben?
Paulus citeert de zondeval omdat het dagelijkse realiteit is. Dat is wat ik beweer. Niet dat Paulus een loopje neemt met de Bijbel. Ik pleit voor eerlijk Bijbelgebruik, en dan komt het relevante er echt wel uit.

quote:

Tenslotte: er is een groot verschil met de kwestie van slavernij. In de eerste plaats is Paulus' argument alleen van toepassing op sexe-verschillen, niet op sociale verschillen. In de tweede plaats is het verschil in sexe het meest wezenlijke onderscheid tussen mensen: zie Genesis 1, "God schiep de mens naar zijn beeld; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen." Ten derde heeft Paulus in de aanwijzingen aan Timoteüs en de Korintiërs het nooit over een verschil in functioneren in de gemeente tussen slaven en vrijen, maar wel over het verschil in functioneren tussen mannen en vrouwen. Ten vierde wordt er in Timoteüs en Titus steeds gesproken over een man als ambstdrager, maar niet over een "vrije", een "burger", of welke sociale aanduiding dan ook.
De vergelijking met slavernij komt met name uit de eerste brief van Petrus. Het betoog daar loopt zo:

Een goede wandel leiden onder de heidenen (1Petrus 2:12)
Onderwerpt u aan alle menselijke instellingen (1Petrus 2:13)
Huisslaven onderdanig aan meesters (1Petrus 2:18)
Evenzo gij vrouwen (1Petrus 3:1)

Lijkt me overtuigend. Verder: sexeverschillen zijn sociale verschillen. Ten tweede kan een onderscheid in slaaf-meester in de Grieks-Romeinse cultuur wel een impact van dezelfde orde hebben op het leven van mensen. Ten derde het klopt dat ik Petrus aanhaal en niet Paulus, maar de afwezigheid bij Paulus hoeft mijn ongelijk niet te bewijzen. Ten vierde hoeft ook de afwezigheid in Titus en Timotheus mijn ongelijk niet te bewijzen.

quote:

Ik meen te mogen concluderen dat pjotrs betoog hier een voorbeeld is van het inlezen van culturele afhankelijkheid zonder dat daar enige basis voor is in de tekst.
Ik lees culturele afhankelijkheid niet in, maar ik veronderstel het. En jij veronderstelt van niet. We lezen dus met een verschillende bril op in de Bijbel.

quote:

En daarmee ontneem je God feitelijk de middelen om jou in jouw cultuur te gezeggen.
Waar baseer je dit op? Om welke middelen gaat het dan?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: oktober 21, 2004, 06:47:30 am »

quote:

Hans B schreef op 20 oktober 2004 om 20:55:
Sorry Qohelet... Ik wilde niemand beledigen.

Het gaat mij erom dat veel van dit soort discussies en ook de discussies hier ingezet worden bij de problematische grensgevallen. Zo wordt vanuit de randen van het schriftgezag het schriftgezag zelf onderuit gehaald. Dit problematiseren leidt tot twijfel. Volgens mij is dit een moderne wijze van aanpak - vanuit de grenzen. Zo gaat het in de moderne ethiek ook: waar ligt de grens?

Mijn voorstel is: fixeer je niet op de randen, maar begin gewoon vanuit de body van de schrift. Jezus Christus en hoe hij het centrum van de schrift is. Niet de grenskwesties, maar het terrein zelf, daar gaat het om.

Met dat laatste kan ik helemaal instemmen.

In de praktijk is het echter nogal lastig om mensen die moeite hebben met de body van de Schrift dit voor te houden. Telkens weer kom je uit bij de moeilijke grensgevallen. Dat is deels omdat die beter geschikt zijn om duidelijk te maken waar twijfels en problemen zitten, en deels omdat het moeilijke grensgevallen zijn die voor mensen veel verschil maken.

Volgens mij heb ik me niet schuldig gemaakt aan "grenskwesties". Ik heb er eentje genoemd als voorbeeld, om duidelijk te maken dat e.e.a. wel uitmaakt. Verder stel ik vooral de vraag welk recht men heeft om de directe (zo je wilt, letterlijke) boodschap van de bijbel te relativeren op grond van cultuur-argumenten. Het gaat hier niet om hermeneutiek van grensgevallen; het gaat hier om, in jargon, de perspicuitas en auctoritas van de heilige Schrift. Ofwel staan die zwaar onder druk, ofwel is er onenigheid over de betekenis en reikwijdte van deze eigenschappen. Hoe dan ook, dit zijn belangrijke thema's in de theologie, ze worden genoemd in een van de eerste artikelen van de NGB, en vormen kernpunten in het caput Bibliologie (dan wel in de Prolegomena) van elke degelijke dogmatiek.

De aanleiding voor deze discussie was de kwestie Loonstra, die weliswaar af en toe een moeilijk grensgeval als voorbeeld aandraagt, maar die ook geschoten heeft op het centrum -- de Opstanding van de Heer, bijvoorbeeld. Ik heb zo het idee dat de zorg van de acht predikanten lang niet zo groot geweest zou zijn als Loonstra langs de randjes was blijven lopen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: oktober 21, 2004, 07:34:08 am »

quote:

pjotr schreef op 21 oktober 2004 om 01:25:
[...]
 Als je nu nog 30 verzen terug gaat, zie je dat de brief aan Timotheus geschreven is. Timotheus leefde in een totaal andere tijd onder totaal andere omstandigheden. Het cultuurargument hoor ik je zeggen. Ja ik zeg het ronduit en dat mag blijken uit al mijn posts in dit topic: Wie geen cultuurargument gebruikt, moet de Bijbel in zijn grondtaal laten. Vertalen = interpreteren. Dat Paulus het oneens is met mij blijkt niet uit deze tekst. Je leest er teveel in.
[...]
Ei alêthôs boulei, Hellênikôs dialogizesthai hêmîn exestin, ô file... Ei kai houtôs ouk estai toiautê diafora hôs sy dokêi legein; ta auta prolêmata hêmin prokeitai, tout' estin, eiper gunaixin en tais ekklesiais tôn hagiôn lalein exestin ê siôpân kai hêzychesthai. Maar alle gekheid op een stokje, ik denk nog steeds dat je moet preciseren in welk opzicht Timoteüs' situatie zo anders is. Dat "totaal andere tijd onder totaal andere omstandigheden" klinkt heel dringend, maar wat bedoel je er nu precies mee?

Als je postuleert dat de situatie van Timoteüs per definitie zo anders is dat we Paulus' uitspraak niet kunnen nemen voor wat-ie is, dan hebben we geen enkele verbinding meer met de bijbel. Dan kun je ook discussieren tot je een ons weegt, maar die tekst blijft dan betekenisloos. Dan kun je evengoed in twijfel trekken of Jezus' woorden en zelfs de beschrijving van zijn daden wel relevant zijn voor ons. Ook Jezus leefde in een totaal andere cultuur in een totaal andere tijd en zeker in een totaal andere situatie.

Ik vraag het nogmaals: als het Paulus' (of Gods) bedoeling geweest zou zijn dat de apostel een opdracht aan de kerk meegaf, niet alleen voor toen maar ook voor nu, hoe had hij dat dan kunnen formuleren zodat je het niet aan je laars zou lappen met het argument van "een totaal andere tijd"?

quote:

Volg jij Abraham Kuyper consequent? Ik weet wel dat anderen zo de Bijbel lezen, vergelijk ook Schilder met zijn cultuuropdracht. In voorgenoemde tekst gaat het niet over de overheid, context is belangrijk. Daarom overtuigt die exegese van Kuyper mij niet.

Ik volg Kuyper niet consequent; ik ben bijvoorbeeld geen voorstander van de doodstraf, en hij beargumenteert dat dat de enige bijbelse visie is. Ik noemde dit alleen omdat Kuyper tamelijk overtuigend laat zien dat het niet aangaat om die uitspraak in Genesis 9 als een profetie van de toekomst te interpreteren; het is wel degelijk een opdracht.

quote:

[...]
Paulus’woorden hebben betekenis. Ze hebben een relatie met de werkelijkheid. Wie alleen maar kijkt naar de woorden, vult daar zijn eigen betekenis in. Maar je moet toetsen of die betekenis goed is. De mensen tot wie het geschreven was, begrepen donders goed wat Paulus bedoelde. Zij kenden namelijk hun eigen situatie en de vragen waarmee ze zaten. Als je je niet afvraagt of je wel goed begrijpt wat je leest, ben je wat mij betreft onverantwoord bezig. Je mag dan heel gehoorzaam zijn, je doet maar wat en denkt dat het dan wel goed zit.

Daar noem je een paar dingen die inderdaad belangrijk zijn voor een goede exegese. Ik vraag me bij dit soort teksten af of ik wel goed begrijp wat ik lees. Ik probeer me in te leven in de situatie waarin de brief in kwestie geschreven is. Timoteüs zat in Efeze, een bloeiende internationale culturele hoodstad toentertijd, en hij was een jonge predikant. Hij had te maken met kerkleden met ambities. Paulus geeft hem adviezen op goddelijk gezag om de orde te handhaven. Daarbij hoort onder meer dat hij de dames verbiedt zich al te uitbundig te kleden of zich al te veel invloed toe te eigenen. Blijkbaar deden ze dat, want daar in Efeze waren ze geëmancipeerd.

Maar ondanks mijn kennis van de hellenistische cultuur en filosofie en taal enzovoort zie ik nog steeds niet in waarom Paulus hier wat anders te melden zou hebben dan dat de vrouw zich onderdanig moet opstellen in de kerk, en dat hij dat onderbouwt door te verwijzen naar een gebeurtenis in het verleden. Paulus zegt niet: die zondeval was 38 eeuwen geleden; maar hij noemt het als onderbouwing. En nu zeg jij: Paulus was 19 eeuwen geleden, dus kan hij me niks maken?

quote:

[...]
Paulus citeert de zondeval omdat het dagelijkse realiteit is. Dat is wat ik beweer. Niet dat Paulus een loopje neemt met de Bijbel. Ik pleit voor eerlijk Bijbelgebruik, en dan komt het relevante er echt wel uit.
[...]

Paulus' gebruik van drie verschillende grammaticale tijden in deze twee verzen maken het toch wel heel onwaarschijnlijk dat hij het hier niet over een historisch feit heeft. In het algemeen praat het NT over OT verhalen als feitelijk gebeurt. Ik zie niet in waarom we dat niet serieus kunnen nemen en het net zo kunnen doen. De tekst geeft in elk geval geen aanleiding tot een interpretatie als allegorie (wat jij in feite doet).

quote:

De vergelijking met slavernij komt met name uit de eerste brief van Petrus. Het betoog daar loopt zo:

Een goede wandel leiden onder de heidenen (1Petrus 2:12)
Onderwerpt u aan alle menselijke instellingen (1Petrus 2:13)
Huisslaven onderdanig aan meesters (1Petrus 2:18)
Evenzo gij vrouwen (1Petrus 3:1)

Lijkt me overtuigend. Verder: sexeverschillen zijn sociale verschillen. Ten tweede kan een onderscheid in slaaf-meester in de Grieks-Romeinse cultuur wel een impact van dezelfde orde hebben op het leven van mensen. Ten derde het klopt dat ik Petrus aanhaal en niet Paulus, maar de afwezigheid bij Paulus hoeft mijn ongelijk niet te bewijzen. Ten vierde hoeft ook de afwezigheid in Titus en Timotheus mijn ongelijk niet te bewijzen.

Met "menselijke instellingen" wordt niet per sé bedoeld een orde zoals die door mensen is ontworpen en uitgedacht; het gaat in bredere zin om een "op de mens betrekking hebbende orde", en daarvan is sprake zowel in het geval van slavernij als in het geval van sexeverschillen. Sociale verschillen, zoals je wilt.

Maar je bent niet ingegaan op mijn wezenlijke argument dat sexeverschillen door God als meest kenmerkend onderscheid tussen mensen genoemd werd bij de schepping in Genesis 1. Bovendien zijn er passages (zoals Ef. 5) waarin de ongelijke verhouding en taakverdeling tussen man en vrouw wordt gekoppeld aan diepere, geestelijke principes. Als jij dat allemaal aan de kant wilt zetten op grond van de cultuur die toen anders was, dan doe je toch echt geen recht aan Paulus' dappere pogingen om je uit te leggen dat het dieper gaat dan dat.[/quote]

quote:

[...]
Ik lees culturele afhankelijkheid niet in, maar ik veronderstel het. En jij veronderstelt van niet. We lezen dus met een verschillende bril op in de Bijbel.

Heb je ook een goede reden om zo'n vergaande veronderstelling te doen? Jouw veronderstelling is gebaseerd op een filosofisch foefje dat pas een eeuw geleden is uitgevonden en niet veel nuttigs heeft opgeleverd; en is strijdig met het getuigenis van de kerk van eeuwen en eeuwen. Je kunt maar beter goede argumenten hebben om zo iets gewaagds te doen...

(Betekent het feit dat ik geen veronderstelling-bril opzet dat ik een geen-veronderstelling-bril opheb? Er zijn bijbelgedeelten waarin ik wél een culturele afhankelijkheid opmerk, omdat de argumentatie expliciet naar culturele dingen verwijst. Ik denk bijvoorbeeld aan het begin van 1 Kor. 11, waar ik Paulus' opmerking "oordeel zelf -- is zus-of-zo gepast?" voldoende aanleiding vind om te besluiten dat mijn vrouw zonder zich te schamen blootshoofd mag bidden.)

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: oktober 21, 2004, 10:28:20 am »

quote:

Qohelet schreef op 21 oktober 2004 om 07:34:Timoteüs' situatie zo anders is. Dat "totaal andere tijd onder totaal andere omstandigheden" klinkt heel dringend, maar wat bedoel je er nu precies mee?
Ik bedoel ermee dat je bij het lezen van de tekst te maken hebt met woorden die in je eigen cultuur anders uitgelegd kunnen worden dan in Timotheus’ cultuur en dat we daar moeilijk een vinger achter kunnen krijgen omdat we Timotheus’ cultuur ten opzichte van het door de Bijbel gesprokene maar moeilijk kunnen reconstrueren.

quote:

Als je postuleert dat de situatie van Timoteüs per definitie zo anders is dat we Paulus' uitspraak niet kunnen nemen voor wat-ie is, dan hebben we geen enkele verbinding meer met de bijbel.
Je moet 1) vertrouwen dat de Heilige Geest je leidt, welke betekenis je dan ook kiest, je komt er goed mee uit  en 2) je moet Paulus’uitspraak nemen in het kader van het hele Nieuwe Testament. 3) ik heb liever 10 verschillende uitleggen van 1 tekst  dan 1 betekenis die een verbinding tussen Bijbel en onze situatie legt, maar die ons gezonde verstand negeert.

quote:

Dan kun je ook discussiëren tot je een ons weegt, maar die tekst blijft dan betekenisloos. Dan kun je evengoed in twijfel trekken of Jezus' woorden en zelfs de beschrijving van zijn daden wel relevant zijn voor ons. Ook Jezus leefde in een totaal andere cultuur in een totaal andere tijd en zeker in een totaal andere situatie.
Als gelovige maak je een keuze in de verschillende betekenissen die mogelijk zijn. Als je beseft dat er verschillende mogelijkheden zijn, laat je ook ruimte voor iemand die een andere mening heeft. Je kunt inderdaad geen ethiek voor de vrouw uit deze tekst halen als je mijn mening hebt. Wat in die gemeenten nodig was zou bij ons nodig kunnen zijn, maar hoeft niet. Wat centraal staat in 1 Timotheus 2 is dat we een stil en rustig leven leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Daarom bidden we voor alle mensen en hooggeplaatsten, bidden we (met opheffing van heilige handen?; die traditie zijn we al eerder kwijtgeraakt als gereformeerden) en doen we goede werken.

quote:

Ik vraag het nogmaals: als het Paulus' (of Gods) bedoeling geweest zou zijn dat de apostel een opdracht aan de kerk meegaf, niet alleen voor toen maar ook voor nu, hoe had hij dat dan kunnen formuleren zodat je het niet aan je laars zou lappen met het argument van "een totaal andere tijd"?
Paulus schreef in de eerste plaats voor toen. Hij schreef opdrachten voor de gemeenten toen. Je ziet ook dat de brieven van de apostelen niet hetzelfde zijn. Dat wijst wat mij betreft op verschillen in wat er in de gemeenten speelde. Dat Paulus voor nu schreef vind ik bovendien onwaarschijnlijk omdat ook Paulus de verwachting had dat Christus snel zou terugkomen. En God geeft zijn Heilige Geest zodat we er samen wel uitkomen.

quote:

Maar ondanks mijn kennis van de hellenistische cultuur en filosofie en taal enzovoort zie ik nog steeds niet in waarom Paulus hier wat anders te melden zou hebben dan dat de vrouw zich onderdanig moet opstellen in de kerk, en dat hij dat onderbouwt door te verwijzen naar een gebeurtenis in het verleden. Paulus zegt niet: die zondeval was 38 eeuwen geleden; maar hij noemt het als onderbouwing. En nu zeg jij: Paulus was 19 eeuwen geleden, dus kan hij me niks maken?
In het licht van de rest van wat Paulus geschreven heeft is het uiterst onwaarschijnlijk dat hij hier een absoluut gebod geeft. We zijn vrij in Christus. Maar niet om die vrijheid vervolgens te misbruiken voor onszelf. Paulus legt geen nieuw slavenjuk op. Ik geloof dat Paulus pleit voor vrede. Dat betekent handhaving van de status quo, ook al moet je dan vrijheid inleveren. De vrijheid is ten diepste een geestelijke vrijheid. Het slavenbestaan wordt draaglijk als de slaaf weet dat hij in Christus op gelijke voet staat met z’n heer. Toch moet hij zijn heer dienen. Als hij de gelegenheid heeft, mag hij zich vrijkopen.

quote:

Paulus' gebruik van drie verschillende grammaticale tijden in deze twee verzen maken het toch wel heel onwaarschijnlijk dat hij het hier niet over een historisch feit heeft.
De zondeval is een historisch feit

quote:

In het algemeen praat het NT over OT verhalen als feitelijk gebeurd.
Dat is ook zo.

quote:

Ik zie niet in waarom we dat niet serieus kunnen nemen en het net zo kunnen doen.
Dat doe ik serieus

quote:

De tekst geeft in elk geval geen aanleiding tot een interpretatie als allegorie (wat jij in feite doet).
Dat heeft dus met vooronderstelling te maken en kennis van de rest van de Bijbel.

quote:

Met "menselijke instellingen" wordt niet per sé bedoeld een orde zoals die door mensen is ontworpen en uitgedacht; het gaat in bredere zin om een "op de mens betrekking hebbende orde", en daarvan is sprake zowel in het geval van slavernij als in het geval van sexeverschillen. Sociale verschillen, zoals je wilt.
Zijn we het daarover in elk geval eens

quote:

Maar je bent niet ingegaan op mijn wezenlijke argument dat sexeverschillen door God als meest kenmerkend onderscheid tussen mensen genoemd werd bij de schepping in Genesis 1.
Genesis 1: man en vrouw schiep hij hen. Ik poets de biologische verschillen niet weg. 1Timotheus 2:13: Want eerst is Adam geformeerd en daarna Eva. Vgl christenen uit de Joden vs christenen uit de heidenen. Heidenen kunnen niet om het feit heen dat God met Israël begonnen is, lijkt me ook een argument om in te binden, niet om een ongelijke positie in de kerk te geven.

quote:

Bovendien zijn er passages (zoals Ef. 5) waarin de ongelijke verhouding en taakverdeling tussen man en vrouw wordt gekoppeld aan diepere, geestelijke principes. Als jij dat allemaal aan de kant wilt zetten op grond van de cultuur die toen anders was,
1) daar gaat het inmiddels over de positie in het huwelijk, niet in de gemeente. 2) denk ik inderdaad nog steeds aan cultuurafhankelijkheid, omdat het punt van vergelijking de kostwinner en beschermer is. Als dat zoals in de huidige cultuur niet meer het geval is bij veel mensen, dan zul je met deze tekst anders moeten omgaan. Dan kan de man nog steeds de leiding nemen, maar is het punt van vergelijking met Christus dat de man het gezin voorgaat in het dienen zoals Christus voor de gemeente geleden heeft.

quote:

dan doe je toch echt geen recht aan Paulus' dappere pogingen om je uit te leggen dat het dieper gaat dan dat.
Wil je alsjeblieft ophouden met opmerkingen dat Paulus mij iets probeert uit te leggen. Jij probeert me iets uit te leggen en wij verschillen beide van mening hoe we Paulus moeten uitleggen.

quote:

Heb je ook een goede reden om zo'n vergaande veronderstelling te doen? Jouw veronderstelling is gebaseerd op een filosofisch foefje dat pas een eeuw geleden is uitgevonden en niet veel nuttigs heeft opgeleverd;
Ik geloof dat kennis verantwoordelijkheid geeft. Dat filosofische foefje zal waarschijnlijk voortkomen uit het feit dat men pas een paar eeuwen echt onderzoek doet naar de culturen uit Bijbelse tijd. Dat onderzoek zal denk ik met de Reformatie gestart zijn, want daarvoor leunde men zwaar op de tradities van de kerk. Maar door het sola scriptura moest onderzoek gedaan worden. Zo kon de Statenvertaling tot stand komen. Maar samen met andere ontwikkelingen ontdekte men dat er grote discrepanties waren tussen hoe men de Bijbel uitlegde en wetenschappelijke feiten. Omdat Bijbelvertaling/ uitleg en wetenschap beide uiteindelijk hun oorsprong vinden in hetzelfde westerse denken ga ik niet de fouten zoeken bij de wetenschap alleen, maar ook bij de manier waarop men de Bijbel vertaalt en uitlegt. Ik ben van mening dat dit foefje heel veel opgeleverd heeft omdat ik nu besef dat mensen in de Bijbel bij het geloof tegen dezelfde problemen aanliepen als ik. De Bijbel is voor mij dichterbij gekomen.

quote:

en is strijdig met het getuigenis van de kerk van eeuwen en eeuwen. Je kunt maar beter goede argumenten hebben om zo iets gewaagds te doen...
Nergens is de methode van Bijbeluitleg vastgelegd. Ik onderschrijf de twaalf artikelen. Je moet op je woorden letten.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: oktober 22, 2004, 03:53:02 pm »
Even over het dochtertje van jairus in de drie verschillende versies:

Loonstra concludeerd volgens het artikel schriftgezag:

quote:

“De Bijbel vraagt om een benadering waarin wij de verhalen horen als
geïnterpreteerde gebeurtenissen: zij vertellen de geschiedenis van God met de mensen
in haar betekenis voor ons. De schrijvers presenteren hun stof zodanig, dat de
betekenis daarvan zoals zij die hebben ontdekt, optimaal tot hun recht komt
en profesor van bruggen in zijn commentaar op mattheus: zie ook artikel schriftgezag:

quote:

Matteüs vat het synthetisch samen.
Dat zijn toch twee precies gelijke conclusies. Of zie ik dat nou verkeerd?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: oktober 25, 2004, 12:53:11 pm »
Ik denk dat het 'm vooral zit in het al dan niet kloppend zijn met de concrete feiten, en het uitgangspunt van de schrijvers van de 'verhalen' (Loonstra) of de 'getuigenverklaringen' (Van Bruggen).
Waarom het opgeschreven is, daar begint het verschil in interpretatie. Het is opgeschreven voor ons. Maar hoe moet je dat zien? Is het opgeschreven zodat wij ervan moeten leren hoe wíj moeten leven?
Ik denk dat dat maar één kant van de zaak is, en niet eens de belangrijkste. Het belangrijkste is m.i. dat we Jezus' handelingen op aarde (als echt gebeurde geschiedenis) voor onze ogen getekend zien, dat we ómdat we Jezus hebben gezien, de Vader zien (Joh). Daarom moeten de getuigenverslagen wel betrouwbaar zijn; wat voor houvast hebben we anders in de bijbel? Bij een getuigenverslag vertel je ook niet 100% wat er gebeurd is, maar je vertelt geen leugens.
(Als je bijv. vertelt hoe je van huis naar je werk bent gegaan, vertel je toch ook niet dat je een keer terug bent gelopen omdat je je sleutels was vergeten... dat is namelijk evident. Klopt je verhaal dan ineens niet meer?)

Als je die stap loslaat, kun je komen met een oplossing als die van Loonstra: getuigenverslagen zijn al bewerkt, geïnterpreteerd, en dus kan het wel eens anders verteld worden dan hoe het werkelijk voor hun ogen gebeurd is. Dat is dan ook niet erg... De betekenis voor ons is namelijk het belangrijkste.

Hoe moeten we nog geloven in Jezus als we niet weten hoe Hij daadwerkelijk op aarde heeft gehandeld?

edit:Ik vind het wel lastig om het verschil duidelijk te maken, hopelijk snappen jullie nu wat volgens mij het verschil is... het is namelijk een nuanceverschil, maar wel met verstrekkende gevolgen...
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2004, 01:05:53 pm door E-line »