quote:
parepidemos schreef op 15 oktober 2004 om 19:22:Opnieuw een tegenstelling die de Bijbel niet kent: letterlijk geboden tegenover een spreken tot je hart. Bij God zijn de intentie en de bewoordingen toch een eenheid?
Een voorbeeld hierbij uit de Bijbel: Saul beriep zich ook op zijn intentie tegenover Gods lettterlijke gebod (1 Sam 15:13-23). Maar de Bijbel noemt dit weerspannigheid en ongezeggelijkheid, even erg als afgoderij.
pjotr schreef op zaterdag 16 oktober 2004 07:49:Inderdaad wordt Saul bestraft, want hij heeft God niet met z'n hart gezocht. Ten diepste gaat het dus niet om het letterlijk houden aan allerlei geboden en regels, maar om je hart. In het Nieuwe Testament leren we dan ook dat we al die oudtestamentische vormen kunnen loslaten.
1 Sam 15
nu dan, luister naar de woorden des HEREN. 2 Zo zegt de HERE der heerscharen: Ik doe bezoeking over wat Amalek Israël heeft aangedaan, hoe hij zich hem in de weg heeft gesteld, toen het uit Egypte trok. 3 Ga nu heen,
versla Amalek, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel. Saul moest dus Amelek doden en zijn bezit met de ban slaan. Ieder moest gedood worden.1 Sam 15
7 En Saul versloeg Amalek van Chawila af tot in de nabijheid van Sur, dat ten oosten van Egypte ligt. 8
Agag, de koning van Amalek, greep hij levend, maar het gehele volk sloeg hij met de ban door de scherpte des zwaards. 9
Saul echter en het volk spaarden Agag en het beste van het kleinvee en van de runderen, ook het naastbeste, verder de lammeren, kortom al wat waardevol was; dat wilden zij niet met de ban slaan. Maar al het vee dat waardeloos was en ondeugdelijk, sloegen zij met de ban.
Het is toch duidelijk dat Saul NIET naar het bevel van de Heer heeft gehandeld?20 Toen zeide Saul tot Samuël: Ik heb wel naar de HERE geluisterd en ben de weg gegaan, waarop de HERE mij zond en ik heb Agag, de koning van Amalek, meegebracht, maar Amalek zelf heb ik met de ban geslagen. 21 Doch het volk nam van de buit kleinvee en runderen, het beste van het gebannene, om de HERE, uw God, offers te brengen in Gilgal. 22 Maar Samuël zeide: Heeft de HERE evenzeer welgevallen aan brandoffers en slachtoffers als aan horen naar des HEREN stem? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffers, luisteren beter dan het vette der rammen. 23 Voorwaar, weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij en dienen van terafim. Omdat gij het woord des HEREN verworpen hebt, heeft Hij u verworpen, zodat gij geen koning meer zult zijn.
Wat Pjotr hier zegt:
quote:
Ten diepste gaat het dus niet om het letterlijk houden aan allerlei geboden en regels, maar om je hart.
Dat klopt niet. Het gaat wel om het houden van wat God je opdraagt en daar moet je hart bij betrokken zijn. Als God ons iets vertelt, zullen we het moeten doen, en geen mooie smoesjes gebruiken
dat we het beste meenemen om aan God te offeren bijvoorbeeldDan is het helemaal op z’n plaats dat God zegt:
22 Maar Samuël zeide: Heeft de HERE evenzeer welgevallen aan brandoffers en slachtoffers als aan horen naar des HEREN stem?
Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffers, luisteren beter dan het vette der rammen. 23 Voorwaar, weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij en dienen van terafim
quote:
Pjotr zegt
In het Nieuwe Testament leren we dan ook dat we al die oudtestamentische vormen kunnen loslaten
Dat kun je niet aan deze geschiedenis kopppelen. We kunnen zeggen dat we God niet meer letterlijk een offer hoeven te brengen zoals in het OT
omdat Hij dat duidelijk maakt in het NTWe volgen dus nog steeds Gods woord, als we vanuit het NT geen letterlijke offers meer brengen en de vormen van het OT aan de kant schuiven.
Gods woord en ons hart horen met elkaar in overeenstemming te zijn en niet tegen elkaar te worden uitgespeeld.