Modbreak:
Topic titel verduidelijkt.
Het is herkenbaar wat de TS post. Ik wil wel een paar kanttekeningen maken: in mijn ervaring zijn veel leden van veel GKvs nog wat ouderwets in hun doen en laten.
Enthousiasme wordt moeilijk geuit, betrokkenheid speelt zich vooral af binnen families, moeiten draag je in principe zelf en daar val je anderen niet mee lastig. Met andere woorden: mensen zijn meer gesloten. Best kans dat ze antilliaans temperament gewoon niet aan kunnen.

Desondanks heb ik het idee dat veel gemeenten lauw zijn. Dat is niet goed. Maar dat is een constatering, daarmee komt er idd nog geen oplossing.
Ga een aantal dingen na: is de gemeente inderdaad lauw, of zie je het enthousiasme niet door het verschil in temperament? Is het een probleem dat bij meer gemeenteleden speelt, of door je kerkenraad herkend wordt? Wat doet het gemeenteleven met jou en jouw geloof, wordt dat slecht beïnvloed of kun je het als een uitdaging, een opdracht van God zien?
Praktisch is het denk ik handig om wat gemeenteleden te zoeken om daarmee samen iets simpels op poten te zetten. Wellicht dat de vrouw van de dominee ideeen heeft? Bijvoorbeeld koffiedrinken na de dienst. Of een bijbelstudiegroep-met-eten. Of nog iets anders, zoals het organiseren van een bazaar voor een tehuis of de armen. Ga naar de diakonie, stel voor dat je ook de 'gaven van Galaten 5' van wilt inzamelen en uitdelen (wie kan er klussen, waar moet geklust worden, wie heeft hulp in de huishouding nodig etc). Doe iets nieuws waardoor mensen meer met elkaar in contact komen, maar geef het vooral een ouderwetse naam zodat mensen niet vanwege de naam alleen niet meewerken.
Is dat allemaal te lastig, dan zou ik ergens in een commissie oid gaan zitten, zodat je meer mensen leert kennen en meer overzicht krijgt over wat er nodig is. Ouderen bezoeken, bloemen verzorgen, meedraaien crecherooster, meedoen met de jaarlijkse grote schoonmaak van het kerkgebouw.
En ondertussen, mits je man dat niet bezwaarlijk vindt, zou ik af en toe sjoppen in een andere (evangelische) gemeente.