Auteur Topic: De zondagsrust  (gelezen 55276 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #300 Gepost op: maart 15, 2004, 07:28:16 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 14:33:58 schreef Baldur:
Roman Catholics observe Sunday as the day of worship because they changed the day of worship from Saturday to Sunday. Their explanation follows below:

The quotation listed below comes from: The Convert's Catechism of Catholic Doctrine by Rev. Peter Geirmann, C.SS.R., Imprimatur Joseph E. Ritter S.T.D. Archbishop of St. Lois, B. Herder Book Co., St. Lois, MO.

[...]

Q. Which is the Sabbath day?

A. Saturday is the Sabbath day.

Q. Why do we observe Sunday instead of Saturday?

A. We observe Sunday because the Catholic Church transferred the solemnity from Saturday to Sunday.

Q. Why did the Catholic Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday, because Christ rose from the dead on a Sunday, and the Holy Ghost descended upon the Apostles on a Sunday.

Q. By what authority did the Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday by the plenitude of that divine power which Jesus Christ bestowed upon her.

...

Of u kiest voor Rome en haar zondag of u kiest voor Jezus en laat dat ook zien; door o.a. de Sabbat te onderhouden en uw hoofd op te heffen naar de Hemel, want daar komt uw redding vandaan; niet uit het Vaticaan

In de eerste plaats is een claim in een Rooms-Katholieke Catechismus niet per se de waarheid. Niet voor niets ben ik niet katholiek ;) Dus kun je me moeilijk ter verantwoording roepen voor hún visie.

Maar ten tweede, zo ver zit die Catechismus er nu ook weer niet naast. De Kerk heeft inderdaad de vrijheid genomen om vooral de zondag als opstandingsdag te vieren. "De Kerk" is daarbij niet zozeer het Vaticaan, als wel de Kerk van Jezus Christus. Al in de vroege dagen van het christendom kwam de gemeente bijeen op zondag voor aanbidding en viering en gemeenschap. Dat deden ze niet omdat het de dag van het beest was e.d., maar omdat het de Dag van de Heer was.

Het gaat hierbij trouwens niet om een "substitution ... by the plenitude of power ... bestowed on [the Church]", maar om een invulling binnen de kaders van christelijke vrijheid; een invulling die a) duidelijk spreekt van de opstanding en b) de joodse (en wellicht andere) christenen de gelegenheid gaf om op zaterdag de synagoge te bezoeken en de versluierde prediking van het oude verbond te horen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

bart1984

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #301 Gepost op: maart 16, 2004, 11:53:08 am »
Als je dan op zondag rust moet houden zou je toch eingenlijk ook niet naar de kerk mogen gaan of ben ik gek?  :) :) :) :) :) :) :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #302 Gepost op: maart 16, 2004, 11:54:19 am »
Ik denk het.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bart1984

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #303 Gepost op: maart 16, 2004, 12:25:08 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 11:54:19 schreef elle:
Ik denk het.

Bedankt

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r

arjoderoon

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #304 Gepost op: maart 16, 2004, 12:48:52 pm »
k heb het idee dat je gewoon excuus zoekt om niet te hoeven. zonder daar bij aanvallend te zijn. MAar is de rustdag er niet om Hem te dienen en te eren? (zonder daarbij de rest van de week te vergeten)
Die rustdag is er niet voor niets. Het geeft je de gelegenheid om samen te komen met de gemeente om Hem te eren. Het wil dus niet zeggen dat je niks mag doen.
Ik heb de Heer altijd voor ogen, Hij is mij altijd nabij, mij zal niets overkomen.

Marloes

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #305 Gepost op: maart 16, 2004, 12:51:07 pm »
2 posts verwijderd (niet op de man spelen)
[Prediker 7:29]

Hiedeen

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #306 Gepost op: maart 16, 2004, 01:18:26 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 11:53:08 schreef bart1984:
Als je dan op zondag rust moet houden zou je toch eingenlijk ook niet naar de kerk mogen gaan of ben ik gek?  :) :) :) :) :) :) :)

Dit staat erover in Exodus 20
8 Houd de sabbat in ere. Het moet een bijzondere dag voor je zijn.  
9 Zes dagen heb je om te werken,  
10 maar de zevende dag, de sabbat, is een rustdag die aan mij, de Heer, je God, is gewijd. Verricht dan geen enkel werk. Dat geldt voor jezelf, je zoon en je dochter, je slaaf en je slavin. Het geldt ook voor je vee en voor de vreemdeling die in je stad woont.  
11 Want in zes dagen heb ik de hemel, de aarde en de zee gemaakt en alles wat zij bevat, maar op de zevende dag heb ik gerust. Daarom heb ik de sabbat gezegend en er een bijzondere dag van gemaakt.  

Het moet dus een bijzondere dag zijn, gewijd aan de Heer, je God. Om die dag te wijden aan God, is het verstandig om geen werk te verrichten, dat je aandacht/toewijding aan God kan laten verslappen.

Naar de kerk/gemeente gaan, met God bezig zijn, bijbelstudie, zingen, aanbidding zijn allemaal voorbeelden van toegewijd zijn aan God. En daarvoor heeft God zelf een eigen dag gereserveerd.

Rust betekent niet: op je kont gaan zitten. Rust betekent: stilstaan bij God. En daarvoor hebben we een hele dag gekregen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #307 Gepost op: maart 25, 2004, 11:43:39 am »
Beste Qohelet,

Je schreef op op 15 Maart 2004 een interessant antwoord op mijn posting aangaande hetgeen Rome heeft veranderd. Toch moet ik je waarschuwen aangaande het feit dat "jij niet gekozen" hebt voor die visie. \

Maar beste vriend, volgend jaar gaat Rome, op grond van haar (enioge) religieuze Leiderschap van deze wereld, die dag als een centraal punt van aanbidding, aandacht en rust integreren in de wereld, als een algemeen teken van een -wereldomvattend-Eenheidsreligieus kader voor deze wereld. De UNESCO en de VN zullen daarin een voortrekkersrol spelen en de mensen toetsen of zij daarin zullen passen.
Rome zal 2 maatstaven aanhouden om dat te rechtvaardigen. Openbaring 12:17 en Haarzelf (Fundamenteel Wetboek der Katholiekek kerk) als toets voor de wereld.

Aan de hand van dat zal de Kerk in de lop van de komende jaren haar Een wereld religie vaststellen. Dus in feite topetst zij wie Jezus navolgen en wie de Bisschop van Rome.

Gisteren is de Paus geëerd voor het feit dat hij Europa heeft verenigd. Jezus leert dat het Grote Babylon en de toren die men trachtte te bouwen niets terecht zal komen en dat de Almachtige Vader het zal vernietigen (Openbaring 13 en 14), geen voorbeeld zijn van iemand die Hem navolgen.

De stad van Jezus is het hemelse Jeruzalem. De stad van de Leider der wereld is het Grote Babylon. Door dat feit te vieren en vast te leggen aan de hand van een erkenning aan de Paus, is tevens het bewijs dat deze Bisschop niet Jezus navolgt, maar de Zonnegod in casu Satan, de Overste van deze wereld maar ook  Zichzelf. Wie de dienovereenkomstige rustdag houdt is iemand waarvoor de wet eindigt bij Rome en niet Jezus.

Voor iemand die Jezus navolgt en diens geboden en wetten onderhoudt, door de Heilige Geest, eindigt de wet bij Jezus en in het Hemelse Jeruzalem.

Tevergeefs eren zij Mij ..........omdat ze wetten en geboden van mensen navolgen (Matt 15:9-)
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2004, 09:25:39 am door Baldur »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #308 Gepost op: maart 25, 2004, 12:57:29 pm »
Mar 2
27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

De sabbat is gemaakt voor ons
om voor ons als een rust te zijn van ons dagelijkse werk, dus niet als iest om ons te veroordelen
de sabat kwam later pas, wij als mensen zijn belangrijker als deze 7e dag
God gaf ons daarom ook een moment van rust en bezinning als kado in ons leven

Mar 2
28 Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.

Rom 8
34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.

Zal Jezus in wie wij de genade hebben, ons nog overgeven aan de veroordeling in het sabatsgebod

hoe is het dan in landen waarop de economie geen 5-2 of 6-1 dagen aan ritme kent ? maar waar het 7 dagen lang doordraait
worden dan de christenen daar veroordeeld vanwege een overheid die het volk geen rust gunt?

Joh 5
24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
[JESUS]Life[/JESUS]

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #309 Gepost op: maart 29, 2004, 12:54:30 pm »
Beste Spacy,

Kijk wat de Bisschop van Rome tegen je wil zeggen:

De Sabbat was de zaterdag, niet zondag! De Rooms-katholieke Kerk veranderde het onderhouden van de Bijbelse Sabbat voor het heiligen van de zondag.
Het moet derhalve voor Protestantsen nogal verwarrend zijn om de zondag te houden als God duidelijk zegt:

Heilig de Sabbatdag

Het woord zondag komt in de hele Bijbel niet voor; dus zonder het te weten of te beseffen, gehoorzamen de Protestante kerken aan het Gezag van de Rooms Katholieke Kerk (canon cafferate)

Nu moet je goed opletten:

Op 25 juni 2005, de datum van de verjaardag van de organisatie die zich de Verenigde Naties noemt, zal Rome, door deze organisaties, die één van haar is, opdracht geven om de wereld bekend te stellen dat zij naar één Wereldomvattende religie willen streven en daartoe de mensen, geestelijk, willen voorbereiden. De Verenigde Staten van Amerika zal de eer te beurt vallen om daar burgerwetten voor te maken, die wereldwijdt, door haar politiek gezag; de wateren der wereld op te leggen (zie Openbaringen waarin aangegeven wordt dat de Hoer aan vele wateren zit).

Weet, beste vriend dat Satan, door menselijke organisaties, de wereld kundig zal maken wat God van hen vraagt. Echter, door de blindheid en doofheid, zal de wereld de Heil;\ige Geest niet opmerken, want zij kent hem niet!
Verwar de zondag niet met de Sabbat, die er van de beginnen altijd was en is geweest en we terug zullen zien, als bewijs op de stenen tafelen, die in de Ark liggen in het Hemelse Heilige der Heiligen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #310 Gepost op: maart 29, 2004, 01:21:36 pm »
ik weet dat het een heilig gebod is door Gods eigen vinger geschreven, in steen,
in de Bijbel symbool voor onuitwisbaar,

maar als ik jou zo lees is dit gebod voor jou het belangrijkste van allen...

Mattheus 22:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

als jij zo nodig aan de sabat vast wil houden mag dat, maar ik wil je wel waarschuwen dat God jou er dan ook naar zal oordelen.

en snap je niet dat de christelijke wereld de zondag meer als een feestdag ziet dan als een rustdag ? omdat hun Heer is opgestaan ?

de sabat heeft in de wet een byzondere betekenis, op de letter precies gelezen heb je gelijk,
maar is een rusten van je slechte werken en in plaats daarvan werken uit dienstbaarheid doen ten overstaan van God en je naasten uiteindelijk niet wat God er mee bedoeld heeft ?

en wat je profetien betreft...
dat lijkt mij meer iets voor eindtijd topics, opzich een erg intressante kwestie hoe de RK en de VN samen iets van plan zijn betreffende een wereldomvattende religie met door mensen vastegestelde wetten...

Marcus 13 laat duidelijk zien wat uiteindelijk de waarde is van iets wat er nu heel machtig en ontzagwekkend nog uit ziet:
1 En toen Hij uit de tempel ging, zeide een van zijn discipelen tot Hem: Meester, zie, welke stenen en welke gebouwen! 2 En Jezus zeide tot hem: Ziet gij deze grote gebouwen? Er zal geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.
[JESUS]Life[/JESUS]

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #311 Gepost op: maart 31, 2004, 09:39:36 am »
Hallo Spacy,

En wat zegt vers 40, beste vriend?

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Nou, dan. WEET wat je schrijft en, vooral, wat het betekent beste vriend.

Laat ik je dit zeggen. Je bentr al de zoveelste die de essentie van de Bijbel maar weinig kent.

Dit is een allerdagelijks bericht:

Aanslag mijnwerker in parlement Bolivia

Gepubliceerd op woensdag 31 maart 2004

Een ex-mijnwerker, de 47-jarige Eustaquio Vicachuri Ollaca  heeft zichzelf in het parlementsgebouw van Bolivia opgeblazen. Daarbij kwamen hijzelf en twee veiligheidsagenten om het leven.

Duizenden mijnwerkers in een van de armste landen van Latijns-Amerika zijn werkloos. Vicachuri was een van hen. Hij was volgens de berichten wanhopig en eiste een pensioen dat hij ondanks jaren van trouwe dienst niet kreeg.

Jezus wijst ons op het onderhouden van de Geboden en de kennis der profetie. Ja, precies zoals jij nu aangaf in je Bijbelpassages. Maar, zoals ik regelmatig tegenkom, uitgelegd op verkeerde groinden. Dat is Satans doel en werk. Zich een Rijk oprichten dat op verkeerde voorstellingen van Jezus en het Koninkrijk is gebaseerd.

Dat stukje nieuws wat ik hierboven gepubliceerd heb, vond plaats in één van de armste landen van Zuid-Amerika. Ik heb daar enige tijd gewonnd en weet a=wat de Rooms-katholike Kerk daar eist van de eenvoudige mensen. Aanhang en geloof. De rijkjen van die landen verrrijken zich, ook trouw aan de RK Staat.
Zelf woon ik sinds lort in ee overwegdn Rooms KAtholiek land.
Vergelken met Nederland, is dat te merken. De gehele Overheidsstructuur is gebaseerd op "het Beest" zoals dat in Openbvaringe 13 wordt uitgelegd.
Alles is gebaseerd op "Daar waar de Bisschop is, is de Waarheid". Alles wordt gecontroleerd en is afhankelijk van die wijze van werken. Misschien lijken de mensen, die werken aan de balies wel dom. Maar in feite zijn het "wrekslaven" die alleen doen wat de Chef zegt. Dat is een "druk" van het Beest. Zo'n systeem zal zicg straks, over geheel Europa installeren, als het een Eénheid is geworden. Wie kan tegen haar iets ondernemen.

Eustaquio Vicachuri Ollaca  heeft zichzelf opgeblazen uit onmacht en onrechtmatige behandeling. Een ZUid-Amerikaans land, daar war de Paus meent dat hij de Plaatsvervanger van Christus is, maar blijkbaar de macht niet met Hem deelt om de problewmen dienovereenkomstig Zijn voorbeeld en (werkelijke) kracht, op te lossen.

Daarmee is direct gezegd dat de macht en de kracht van het Vaticaan (wat betekent: Plaats van aanbidding van de Slang) niet verder rijkt dan (de of een) zondige mens, gelijk wij allen zijn.

Door haar weten en geboden werden, worden en (zullen) velen misleid. Geen wet is ook geen oordeel en ook geen redding. Daarom beste vriend zegt Jezus nu dat de liefde die jij aangeeft in die Bijbelpassage wel degelijk aan de wet en de profetie (dat Jeuzs notaben zelf is) opgehangen.

Voor jou geen wet (10 geboden) dan bestaat voor jou Jezus (dus) alleen maar uit een naam-woord en ben je gedoemd om te beseffen dat de enige wet die voor jou overblijft de wet van deze wereld is.

Dit is geen oordel beste vriend, maar wel een strat voro jou, om je geloof in Jezus en Zijn Gerechtigheid (= de wet en de profetie) tot je eighen te maken, om "in te zien" dat het Hemelse Koninkrijk niet van deze wereld is, maar een Rijk dat nog moet komen! Bereid je voor op een spoedige komst, beste maat, want volgend jar zullen de Beesten uit Openbaring 13, ernstige zaak maken van hun plannen, die Jezus reeds aan Zijn trouwe volk (Openbaring 12:17) heeft geopenbaard.

Gegroet

Baldur

Snoopy

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #312 Gepost op: juni 08, 2004, 06:38:39 pm »
Als je de zondag als rustdag viert -- zoals gebruikelijk in de gereformeerde kerken --,
* waarom doe je dat?
* waar richt je je op?
* hoe vul je dat praktisch in?

Omdat je de RKK Staat volgt in haar redernering dat; allen die de zondag vieren, doen dat omdat zij ongewild een menselijke wet navolgen die door de RKK is ingesteld. Zij is het die de Sabbat heeft verlaten en op de zondag heeft gewezen; dat Bijbels en in het voorbeeld van Jezus FOUT is.

Protestanten dienen hun Heer na te volgen, niet de RKK Staat, dat is alleen voor Rooms katholieken weggelegd, zij doen immers wat de Paus hen voorhoudt (catechismus)

Op het Beest uit de zee. De ZON dag is een -oorspronkelijk, heidense rustdag m.b.t. de aanbidding van de zon. God de Almachtige waarschuwt er voor geen beelden te aanbidden, dat de zon (feitelijk) is. Ze is een geschapen ster en vertegenwoordigt God nergen in. Jezus is Heer over de Sabbat, de 7e dag der week. De zondag is de 1e dag der week, een symboliek die bij Satan hoort; deze immers verheft zich boven de Allerhoogste, terwijl de Almachtige Schepper nederig zich laat aanbidden  en de mens hoger acht dan Hijzelf wil zijn.

De zondag is NOOIT en te nimmer in te vullen als die welke de Heilige en apart gestelde Sabbat. De Heer is MET ZIJN volk, in Geest bij hen en vertegenwoordigt hen, tijdens de bijeenkomsten van hen die de (Heilige-) Sabbat onderhouden. Op zondag is de Heer (als 1e dag NA de Sabbat) aanwezig in de volmaaktheid van Zijn wet. Op Sabbat alleen werd er geen Manna uit de hemel ontvangen.

Wie dus de zondag eert valt onder het gezag van Rome! In de essentie van de Draak, Satan de Overste en Mensenmoordenaar van den beginne.onder het te weten. Door gebrek aan kennis gaat Mijn volk vcerloren; door een verkeerde wet te hanteren geven velen, omgewild en onwetend alle eer aan Satan.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2004, 06:42:01 pm door Snoopy »

Snoopy

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #313 Gepost op: juni 08, 2004, 07:02:50 pm »
Spacy lees eens wat je schreef / aanhaalde:

Mattheus 22:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

en nu komt het Spacy:

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

je verraad jezelf op twee punten:

a.Je weet niet wat Mattheus 22 inhoudelijk wil zeggen.
b. Je weet niet wat de wet en de profetie, in dit kader -juist- wil benadrukken met de "liefde" die hier juist wordt bedoeld, want: JE ZULT JE GOD MET GEHEEL UW HART LIEFHEBBEN

en dus Zijn geboden navolgen en trouw onderhouden. Gods LIEFDE betekent niet:

ALLES TOLEREREN wat de mens,  NAAR BELIEVEN, zo graag ZELF bedenkt og MEENT te moeten onderhouden. Satan werkt op een andere wijze met "de liefde" die emotioneel en vulgair is. De "liefde" van de wereld mag daarin een voorbeeld zijn, als we zo naar de strijd kijken die mensen, door geweld en oorlog met elkaar voeren. Als dat de "liefde" is die Jezus zou bedoelen, dan zijn we zeer zeker als Christenen verkeerd bezig, want de "liefde" is niet iets dat je anderen kunt opleggen noch bereiken door oorlog en geweld, noch menen dat wij dez wereld kunnen omvormen tot een heilstaat, alwaar we drukdoende mee bezig zijn.

Als we God liefhebben, dan onderhouden wij Zijn wet, niet wettisch of star, maar plukken wij aren op de (Geheiligde-) Sabbat en redden wij mensen, tot zij aan de voet van het Kruis zijn. Wat een vreugde zal het dan zijn als zij door de Doop (door onderdompeling)dan tot het de Reine Vrouw en Gods Koninkrijk zijn toegevoegd, in plaats gesneuveld op de de oorlogsvelden van Satans Rijk voor een wereld die reeds verloren is!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #314 Gepost op: februari 24, 2010, 12:07:52 pm »
Gevonden :)
Mail me maar als je wat wilt weten