Auteur Topic: Jongere als ouderling  (gelezen 19846 keer)

Drebbel

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #50 Gepost op: maart 09, 2010, 09:14:03 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 08 maart 2010 om 19:18:
[...]

Het kan een verschil van interpretatie zijn maar voor zover mij bekent wordt in het hebreeuws niet over oudste gesproken maar "grijsaard".
Wellicht gaat het dan toch wel over oudere ? Daarbij komt dat het te doen gebruikelijk was dat ouderen representatief waren voor een gemeenschap.

klopt, oudsten in het OT waren ook vaak letterlijk de ouderen (in de poort)...
 alleen in het verleden werden mensen wijs door levenservaring. Ervaringen opgedaan in het leven welke richting geven bij het voordoen van een soortgelijke ervaring in het heden (en toekomst). Men werd letterlijk intelligent door het verstrijken van de tijd (leereffect).
Nu, in de moderne tijd, kennen we een andere "leercurve'. Men leert en stimuleert op school de intelligentie en sociale aspecten en er is wetenschappelijk aangetoond dat het IQ en EQ na je 30ste achteruitgaan. Dit wordt echter tot je vijftigste overvloedig gecompenseerd door de (eerder genoemde) levenservaring... dit houdt dus in dat je rond je 30ste op je intelligentste en emotioneel sterkste moment zit, maar rond je 45 a 50 als mens als geheel het sterkst bent.

Wel bijzonder dat net op die momente de midlifecrisis het vaakts voorbijkomt....

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #51 Gepost op: maart 09, 2010, 11:52:55 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 maart 2010 om 19:28:
[...]

Volgens mij is motivatie hier niet het punt.Natuurlijk zijn er ouderen die afhaken waar jongeren het volhielden en die voorbeelden zijn er vv ook.
De vraag is een andere.

Je vraag zou kunnen zijn of de oudste in jaren moet zijn of dat je als oudste ervaren moet zijn.
Mijn eerste talstelling was ik nog geen 23.
In een gemeente met een gemiddelde leeftijd van nog geen 7 jaren.
Ik was één van de oudsten in de gemeente.
Waar ik nu woon ben ik middenmoot in jaren.
Ik stond wederom op tal en ben voorgedragen voor benoeming zonder verkiezing.
Op het moment dat men vraagt of er bezwaren zijn tegen een talstelling en je zegt nee dan denk ik dat je achteraf bij benoeming geen nee kunt zeggen.
In die zin is enkelvoudig voordragen een goede optie volgens mij.
Mail me maar als je wat wilt weten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #52 Gepost op: maart 10, 2010, 08:11:23 am »

quote:

okidoki schreef op 08 March 2010 om 23:03:
Het is onzin om te beweren dat jonge broeders het mogelijk niet aankunnen wat ze tegenkomen. Ik heb ouderen zien afhaken in situaties waar jongeren het volhielden :)

Maar ik vind 25 toch nog echt heel anders dan 20. De meeste mensen (even heel generaliserend) gaan zo tussen hun 18e en 25e op zichzelf wonen, krijgen een partner of gezin, ronden een opleiding af, gaan werken, worden dus in die vijf jaar flink volwassener.

Voor mij denk ik dat ik iemand van 25 (mits met verstand van zaken en volwassen uitstraling) serieus kan nemen, iemand van 20 lijkt me erg moeilijk. Natuurlijk is dit niet alleen leeftijdsgebonden, wat elle al zegt: soms kun je moeite hebben met iemand van 50 serieus te nemen. Het hangt in de eerste plaats af van iemands uitstraling, volwassenheid en niveau, maar hoe volwassen (voor z'n leeftijd) ook, iemand van 20 is gewoon TE jong.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #53 Gepost op: maart 10, 2010, 08:35:28 am »
Volgens mij hangt het er nogal vanaf wat je verwacht van een ouderling. Als elke ouderling in staat moet zijn om in z'n eentje ergens een pastoraal gesprek te voeren, dan denk ik dat leeftijd al heel snel een probleem wordt.

Maar ouderlingen doen toch veel meer? Bestuurswerk lijkt me zelfs prima te doen door een 20 jarige. Het lijkt me voor elke kerkenraad een waardevolle aanvulling om zulke mensen er tussen te hebben. En bezoeken en dergelijke kunnen uitstekend in koppels afgelegd worden.

Stel de vraag eens andersom: Hoe ga je als gemeente ooit vorm geven aan je tienerwerk, als de hele kerkenraad 40+ is?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #54 Gepost op: maart 10, 2010, 09:29:57 am »
Ik zeg ook niet dat iemand van 20 geen bestuurlijke of pastorale taken kan uitvoeren, in de kerkenraad kan zitten of zelfs als ouderling aangesteld kan zijn (maar dan inderdaad wel jeugd/tienerouderling), het gaat me vooral om de huisbezoeken aan de oudere garde waar ik mezelf dan voor het gemak ook maar even onder schaar.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #55 Gepost op: maart 10, 2010, 12:19:45 pm »

quote:

okidoki schreef op 09 maart 2010 om 23:52:
Mijn eerste talstelling was ik nog geen 23.
In een gemeente met een gemiddelde leeftijd van nog geen 7 jaren.
Dat moet je uitleggen. Was het een kinderclub?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #56 Gepost op: maart 10, 2010, 01:20:28 pm »

quote:

Zwever schreef op 10 maart 2010 om 12:19:
[...]

Dat moet je uitleggen. Was het een kinderclub?

Ik moet niets natuurlijk maar wil wel wat.
Als je in een jonge gemeente woont waar bijna elke zondag doopdiensten zijn dan daalt per geboorte je gemiddelde leeftijd.
Waar ik toen woonde hadden we 3 gepensioneerden in de gemeenten.
De rest waren ouders van jonge kinderen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #57 Gepost op: maart 10, 2010, 01:40:44 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 maart 2010 om 13:20:
[...]

Ik moet niets natuurlijk maar wil wel wat.
Als je in een jonge gemeente woont waar bijna elke zondag doopdiensten zijn dan daalt per geboorte je gemiddelde leeftijd.
Waar ik toen woonde hadden we 3 gepensioneerden in de gemeenten.
De rest waren ouders van jonge kinderen.

Dan nog is een gemiddelde leeftijd van 7 wel erg laag!
2 ouders van 22 + 2 kinderen van 0 en 1 = gemiddeld 11.5.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #58 Gepost op: maart 10, 2010, 01:47:00 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 maart 2010 om 13:40:
[...]

Dan nog is een gemiddelde leeftijd van 7 wel erg laag!
2 ouders van 22 + 2 kinderen van 0 en 1 = gemiddeld 11.5.

je vergeet dat een pasgeboren kind niets inbrengt (0 jaren) en wel meedeelt.
als je veel babytjes krijgt daalt de leeftijd gemiddeld aardig.
Maar ook al zou het 11.5 zijn dan nog is het een jonge gemeente :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #59 Gepost op: maart 10, 2010, 01:51:21 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 March 2010 om 13:47:

Dat vergeet Pooh volgens mij niet, hij schrijft, een echtpaar met twee kinderen van 0 en 1 jaar. Dus als ALLE kerkgangers jonge ouders zijn met twee kinderen onder de twee, kom je nóg pas uit op 11,5 jaar gemiddeld. Om een gemiddelde van 7 jaar te halen moet je dan zowat een gemeente hebben bestaande uit echtparen met allemaal pasgeboren achtlingen of zo (ik ben geen goede rekenaar dus dat mag iemand anders uitwerken).

Edit: twee ouders van 22 en een pasgeboren zesling, dan heb je een gemiddelde leeftijd van iets meer dan 7 jaar.  :+  Dus als je hele gemeente daaruit bestaat haal je het. Anders is je gemiddelde leeftijd onherroepelijk ouder.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 01:54:23 pm door Bumblebee »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #60 Gepost op: maart 10, 2010, 01:52:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 10 maart 2010 om 13:47:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet: (22+22+0+1)/4 = 11.25
Voor een gemiddelde leeftijd van 7 moet je iets hebben als: (22+22+5+4+3+2+1+0)/8 = 7.4, waarbij het eerste kind dus geboren is toen de ouders 17 waren... En dat als gemiddelde in de gemeente!
11.5 is ook een extreem jonge gemeente inderdaad. 'k Zal als ik ons jaarboekje maak eens uitrekenen wat de gemiddelde leeftijd bij ons is. Ik schat ergens rond de 18.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 01:54:40 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #61 Gepost op: maart 10, 2010, 01:55:17 pm »
Lijkt me stug dat Pooh dat zou vergeten. :+ (Edit: spuit 11...)
Maar goed, gemiddelde leeftijd van 7 jaar was dus een grove onderschatting (tenzij de gemeente bestond uit tienermoeders met 2 koters elk).

Dan nog is een ouderling van 23 jaar niet per definitie geschikt. Dan wil je graag nog steeds ouderen met een boel levenservaring voor pastorale taken ter aanvulling, lijkt me. Maar op zich heb je gelijk: de leeftijdsverdeling van een gemeente bepaalt mede de geschiktheid van jeugdige ouderlingen.

quote:

Pooh schreef op 10 maart 2010 om 13:52:
[...]

(...) 'k Zal als ik ons jaarboekje maak eens uitrekenen wat de gemiddelde leeftijd bij ons is. Ik schat ergens rond de 18.
Ik schat eerder 21. Tegenover die paar ouderen moeten een heleboel koters staan om het gemiddelde zo laag te houden. Er moeten alleen al 1.4 koters van 0 jaar zijn om ons beiden te compenseren. Voor een echtpaar van 75 jaar zijn dat er ruim 6.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 02:02:30 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #62 Gepost op: maart 10, 2010, 02:43:32 pm »

quote:

elle schreef op 10 maart 2010 om 13:55:
Ik schat eerder 21. Tegenover die paar ouderen moeten een heleboel koters staan om het gemiddelde zo laag te houden. Er moeten alleen al 1.4 koters van 0 jaar zijn om ons beiden te compenseren. Voor een echtpaar van 75 jaar zijn dat er ruim 6.

Je hebt gelijk. De 100e eersten in het alfabet:

60<10
50-601
40-506
30-4032
20-3037
10-201
<1013

Met een gemiddelde van maar liefst 28.
edit: van bovenstaande leeftijden moet je allemaal 2 aftrekken.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 02:49:16 pm door Pooh »

aangenaam

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #63 Gepost op: maart 10, 2010, 03:06:19 pm »
als dit persoon de drempel voor een ieder kan wegnemen, dat jong en oud zich op zijn gemak voelt hem te benaderen met vragen of gevoelens/emoties, en het woord van god voor een ieder duidelijk kan overbrengen lijkt mij dit geen probleem.
los daarvan moet een voorganger/ouderling  kunnen rekenen  op andere gelovigen binnen de gemeente die graag klaar staan om te ondersteunen waar nodig is neem ik aan?
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2010, 03:07:23 pm door aangenaam »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #64 Gepost op: maart 10, 2010, 03:07:48 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 maart 2010 om 13:52:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet: (22+22+0+1)/4 = 11.25
Voor een gemiddelde leeftijd van 7 moet je iets hebben als: (22+22+5+4+3+2+1+0)/8 = 7.4, waarbij het eerste kind dus geboren is toen de ouders 17 waren... En dat als gemiddelde in de gemeente!
11.5 is ook een extreem jonge gemeente inderdaad. 'k Zal als ik ons jaarboekje maak eens uitrekenen wat de gemiddelde leeftijd bij ons is. Ik schat ergens rond de 18.

Had ik kunnen weten, Pooh en iets vergeten gaat niet.
Maar laag is het in ieder geval wel.
In die gemeente werd op een zondagochtend door een predikant afgekondigd :
de kerkenraad deelt U mee dat er voor vandaag geen bediening van de doop is aangevraagd.
OP een bepaald moment was het elke zondag feest :)
Soms drie tot vier kinderen in één dienst te dopen.
Maar het unieke gaat er dan wel wat af en dat is jammer.