Auteur Topic: Jongere als ouderling  (gelezen 19843 keer)

Ergo

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Gepost op: maart 04, 2006, 11:55:54 pm »
Vanuit de praktijk werd ik laatst geconfronteerd met de volgende vraag:
Een jongere van begin 20 werd door zijn (GKV) kerkraad voorgedragen als ouderling.
Zijn vraag was: moet ik dit doen of niet mocht ik benoemd worden?
Er zijn veel argumenten voor en tegen te noemen, ik ben wel benieuwd wat de forumbezoekers hier van denken.
Moet hij dit doen of niet?
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse

JTP

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2006, 12:09:41 am »
Is dit niet meer iets tussen hem en de Heer?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2006, 12:52:11 pm »
Als hij vrijmoedig ja kan antwoorden op de vragen uit het bevestigingsformulier.....Dan moet hij het doen denk ik.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2006, 01:08:41 pm »

quote:

Doarsie schreef op 05 maart 2006 om 12:52:
Als hij vrijmoedig ja kan antwoorden op de vragen uit het bevestigingsformulier.....Dan moet hij het doen denk ik.
In die vragen wordt anders verbazend weinig ingegaan op het daadwerkelijk geschikt zijn van een potentiële ouderling of diaken. Die vragen zeggen dus niet per definitie iets over iemands mogelijkheden (kennis en vaardigheden) met betrekking tot pastoraat, begeleiding of weet ik veel wat een ouderling nog meer op zijn bordje krijgt. Ik vind het dus te simpel om het dan maar te gooien op het kunnen beantwoorden van de vragen uit het bevestigingsformulier.

quote:

JTP schreef op 05 maart 2006 om 00:09:
Is dit niet meer iets tussen hem en de Heer?
Dat is juist ja, en het geldt voor iedereen die wordt voorgedragen als ouderling.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2006, 01:15:07 pm »

quote:

Harm schreef op 05 maart 2006 om 13:08:
[...]

In die vragen wordt anders verbazend weinig ingegaan op het daadwerkelijk geschikt zijn van een potentiële ouderling of diaken. Die vragen zeggen dus niet per definitie iets over iemands mogelijkheden (kennis en vaardigheden) met betrekking tot pastoraat, begeleiding of weet ik veel wat een ouderling nog meer op zijn bordje krijgt. Ik vind het dus te simpel om het dan maar te gooien op het kunnen beantwoorden van de vragen uit het bevestigingsformulier.
Maar als je ja kunt antwoorden op de vraag of je ervan overtuigd benty dat God zelf je door zijn gemeente heeft geroepen tot het ambt....  doet de rest er niet  echt meer toe imho.

Ergo

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2006, 01:44:04 pm »

quote:

Doarsie schreef op 05 maart 2006 om 13:15:
Maar als je ja kunt antwoorden op de vraag of je ervan overtuigd benty dat God zelf je door zijn gemeente heeft geroepen tot het ambt....  doet de rest er niet  echt meer toe imho.
Zo eenvoudig ligt het helaas niet. Je kunt dan wel geroepen zijn c.q. de roeping krijgen, vraag is of het verstandig is om op zo'n jonge leeftijd al aan problemen rondom leven en dood, ziekte, huwelijk, relatie, geaardheid en ga zo maar door te beginnen. Op die leeftijd heb je nu eenmaal weinig levenservaring... Niet dat dat per defenitie daarom slecht is, maar je zit nog volop in de ontwikkeling, het volwassen worden, het jezelf leren kennen en zien waar je voor staat, en er dan al aan beginnen? Daar heb je nog 50 jaar voor...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2006, 02:01:09 pm »
En wat wil je nu zeggen, Ergo?
Dat je nog volop in ontwikkeling bent.. OK... Maar ben je dat niet meer als je (ik zeg maar wat) 35 bent ofzo? Wanneer kan 'volop in ontwikkeling zijn' niet meer als 'excuus' dienen vraag ik me dan af?
Bovendien kan het voor een specifieke gemeente in een specifieke situatie heel goed zijn als er enkele (of meer dan enkele) jonge ouderlingen zijn. Maar goed, deze specifieke situatie ken ik niet, dus daar kan ik wat deze situatie betreft geen zinnig woord over zeggen.

Verder vind ik 1 Tim 4: 12 een hele mooie tekst in dit verband:

quote:

Sta niemand toe dat hij vanwege je jeugdige leeftijd op je neerkijkt, maar wees voor de gelovigen een voorbeeld in wat je zegt, in je levenswijze, in liefde, geloof en zuiverheid.
:)
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2006, 02:07:06 pm door Mezzamorpheus »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2006, 02:06:35 pm »
Volgens mij is het wel zo eenvoudig... Als je  er van overtuigd bent dat God zelf je geroepen heeft hoe kan je dan ooit nog zeggen dat je er niet geschikt/klaar voor bent?  

Maar als je op die vraag niet zomaar ja kunt antwoorden wordt het idd een ander verhaal.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2006, 04:45:02 pm »

quote:

Zo eenvoudig ligt het helaas niet. Je kunt dan wel geroepen zijn c.q. de roeping krijgen, vraag is of het verstandig is om op zo'n jonge leeftijd al aan problemen rondom leven en dood, ziekte, huwelijk, relatie, geaardheid en ga zo maar door te beginnen. Op die leeftijd heb je nu eenmaal weinig levenservaring... Niet dat dat per defenitie daarom slecht is, maar je zit nog volop in de ontwikkeling, het volwassen worden, het jezelf leren kennen en zien waar je voor staat, en er dan al aan beginnen? Daar heb je nog 50 jaar voor...
Ik ben het met Ergo eens, dat levenservaring zeker wel belangrijk is, bij de functie van ouderling. Vooral ook geloofservaring. Wat heeft een 20-jarige jongen nou in zijn prille leven meegemaakt (uitzonderingen daargelaten)? Ik denk dat het woord 'ouderling' niet voor niets zo geschreven wordt...

diak2b

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2006, 05:39:27 pm »

quote:

Doarsie schreef op 05 maart 2006 om 14:06:
Volgens mij is het wel zo eenvoudig... Als je  er van overtuigd bent dat God zelf je geroepen heeft hoe kan je dan ooit nog zeggen dat je er niet geschikt/klaar voor bent?  

Maar als je op die vraag niet zomaar ja kunt antwoorden wordt het idd een ander verhaal.
Terzijde: waarom is "ik ben er van overtuigd dat X" hetzelfde als "X is waar"?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2006, 07:21:02 pm »
Waarom werd deze jongere eigenlijk door de kerkenraad voorgedragen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2006, 01:56:01 pm »
ik heb het er ook eens met een ouderling over gehad,
ook naar aanleiding van het bekende tekort aan kandidaten

maar we waren het er beide overeens dat het zijn van ouderling en de daarbij behorende gesprekken in gezinnen, toch enige levenservaring vereisten en ruw weg pas egzocht moet worden boven de 30.

Wel ben ik van mening en gelukkig gebeurt dat hier ook dat je de jongvolwassenen veel meer moet betrekken bij al het andere werk, want er is veel meer te doen waarbij het vele werk niet slecht door enkele schouders gedragen hoort worden.
[JESUS]Life[/JESUS]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2006, 03:07:22 pm »
Het zal allemaal wel zo zijn, toch ben ik best benieuwd hoe oud Timotheus was toen Paulus bovenstaande tekst aan hem schreef en hoe we Timotheus zouden noemen als hij dezelfde werkzaamheden als toen in de huidige tijd zou verrichten. Het lijkt mij toch gewoon een ouderling o.i.d....

Ergo

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2006, 08:57:44 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 05 maart 2006 om 19:21:
Waarom werd deze jongere eigenlijk door de kerkenraad voorgedragen?

Heel simpel. Een aantal broeders vonden hem geschikt. En de kerkraad heeft dat overgenomen. Het gaat er in dit specifieke geval (gelukkig) niet om dat er te weinig mensen zijn.
Ik vind het interessant om te zien wat argumenten voor en tegen zijn. Er zijn ook heel veel voors en tegens. Dat jongeren heel actief bij de kerk betrokken moeten worden zijn we het allemaal (denk ik) wel over eens.
De vraag is: kun je zo'n jong iemand al zo'n grote verandtwoordelijkheid (want laten we dat niet onderschatten) geven, ook al is hij nog zo geschikt? Ik bedoel, het is niet eenvoudig om ouderling te zijn. Er komt heel veel op je af. Het gaat over vreugde, maar zeker ook over verdriet. Of moeten we een 'ouderling' voor de jongeren in het leven roepen, of een soort 'stage-ouderling' (d.i. onder verandtwoording van een oudere ouderling mee lopen en werken)?
@ Mezzamorpheus, het betref inderdaad een specifieke gemeente, met relatief veel jongeren. Maar dan nog; moet dat kunnen, zo 'jong' al zo'n verandtwoordelijkheid?

marijma

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2006, 09:14:00 pm »
Ik vraag me gewoon heel simpel af of het niet mogelijk is dat hij als jeugdouderling wordt aangesteld. Het lijkt me tamelijk bizar om hem als ouderling aan te stellen over 50 plussers maar voor een leeftijdgroep tot zeg maar 25 jaar zou hij toch wel geknipt kunnen zijn aangezien hij uit ervaring wschl wel weet wat er speelt. Verder ligt het heel erg aan hoe hij zelf is. Ik ken mensen van 23 die nog heel jong van aard zijn en heel onbezorgd. Maar ik ken ook een man die 23 was toen hij zijn pioniersgemeente opstartte....hij was getrouwd met een oudere alleen staande moeder en was erg wijs voor zijn leeftijd zogezegd dus ik durf eigenlijk hier niet teveel over zeggen omdat ik de persoon in kwestie niet persoonlijk ken:)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #15 Gepost op: maart 06, 2006, 09:20:53 pm »
Praktijkvoorbeeld: In onze gemeente zijn een aantal ambtsdragers (zowel ouderlingen als diakenen) tussen de 25 en de 30. Dat is niet zo vreemd voor een gemeente met een nogal lage gemiddelde leeftijd, maar die ambtsdragers functioneren prima, en zijn echt niet speciaal als 'jeugdouderling' ofzo aangesteld.

Onder de 25 is natuurlijk wel erg jong, maar die grens is nogal arbitrair. Bovendien hangt er nogal veel af van de organisatie van de gemeente: Zijn er 1 of 2 ouderlingen per wijk, hebben diakenen een vaste wijk, etc.? Is bestuur en pastoraat gescheiden?

dingo

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #16 Gepost op: maart 06, 2006, 09:24:03 pm »
De meeste dominees zijn overigens ook nog jonge broekies als ze in hun eerste gemeente komen. Dat is ook de reden dat ze er niet te lang moeten blijven, iets wat je van een jonge ouderling niet moet vragen ;).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #17 Gepost op: maart 06, 2006, 09:41:39 pm »

quote:

Ergo schreef op 06 maart 2006 om 20:57:
[...]
@ Mezzamorpheus, het betref inderdaad een specifieke gemeente, met relatief veel jongeren. Maar dan nog; moet dat kunnen, zo 'jong' al zo'n verandtwoordelijkheid?

Waarom niet, als er in de Bijbel zat voorbeelden staan dat het mogelijk is (zie weer Timotheus, maar bijv. ook David, Daniel etc.)? Ik denk dat we hier wel iets minder krampachtig mee mogen leren omgaan en meer uitgaan van wie de Geest aanwijst. En dat kunnen voor onze logica misschien best wel eens verrassende mensen zijn.
Je moet natuurlijk altijd bij mensen zoeken naar duidelijke vruchten van de Geest. Om beide bovengenoemde redenen blij te lezen dat het bij deze jongere in jullie gemeente zo 'simpel' en spontaan gegaan is.  Dat zou best eens een aanwijzing van de Geest kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2006, 09:42:16 pm door Mezzamorpheus »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #18 Gepost op: maart 06, 2006, 10:02:14 pm »

quote:

Ergo schreef op 06 maart 2006 om 20:57:
Een aantal broeders vonden hem geschikt. En de kerkraad heeft dat overgenomen. Het gaat er in dit specifieke geval (gelukkig) niet om dat er te weinig mensen zijn.
Dan begrijp ik het probleem niet echt. Er zijn meerdere mensen die een goed getuigenis van hem geven. De kerkenraad neemt dat over. En die heeft o.a. de wijkouderlingen van betreffende kandidaat gehoord. Dan is de beslissing enkel nog een kwestie tussen hem en God lijkt me.

quote:

Ik vind het interessant om te zien wat argumenten voor en tegen zijn. Er zijn ook heel veel voors en tegens. Dat jongeren heel actief bij de kerk betrokken moeten worden zijn we het allemaal (denk ik) wel over eens.
Ik neem aan dat de eerder genoemde broeders niet zo zeer naar zijn leeftijd maar na zijn gaven hebben gekeken toen ze hem aanbevolen.

quote:

De vraag is: kun je zo'n jong iemand al zo'n grote verandtwoordelijkheid (want laten we dat niet onderschatten) geven, ook al is hij nog zo geschikt? Ik bedoel, het is niet eenvoudig om ouderling te zijn. Er komt heel veel op je af. Het gaat over vreugde, maar zeker ook over verdriet.
Of iemand daar tegen bestand is, is niet leeftijds afhankelijk. Zelf was ik net vader en net 30 toen ik ouderling werd. Maar ik vond me absoluut niet geschikt. In onze gemeente zijn er ook van 25 tot 30 jaar ouderling. Vooral (ex-)studenten. Werkt prima. Kortom: niet de leeftijd maar het totaal plaatje bepaald of iemand het ambt aan kan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Drebbel

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #19 Gepost op: maart 07, 2010, 03:32:00 pm »
Tja dominee's zijn jong in hun eerste gemeenten....de bijbel staat ook vol met jonge "ambtsdragers"

wij hadden laatste een bijeenkomst over Calvijn... en hoe oud was hij toen hij zijn belangrijkste werk geschreven heeft: 27 jaar...

ik merk dat met name oudere gemeenteleden graag een jonge ambtdrager willen... daarmee komen zij weer in contact met broeders die aan het begin van  in de bloei van hun leven staan...

Toch ben ook ik voorgedragen voor ouderling... met 28 jaar... ik heb nog geen beslissing genomen...

Marloes

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #20 Gepost op: maart 07, 2010, 10:30:03 pm »
Dit is wat timotheus aangeeft als 'eisen' voor ouderlingen en diakenen: http://www.biblija.net/bi...&id16=1&pos=0&l=nl&set=10
[Prediker 7:29]

dingo

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #21 Gepost op: maart 07, 2010, 10:52:12 pm »
Als ambtsdrager wordt je nogal eens met de nodige rottigheid geconfronteerd waarvan je geen idee had dat ze bestond in de kerken. Naar mate dat je ouder wordt is er ook minder dat je op dat vlak nog verbaast. Vandaar dat het in de bijbel vaak oudsten zijn die leiding geven aan de gemeente. Denk er in ieder geval niet te licht over, het kan een zware opgave zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #22 Gepost op: maart 08, 2010, 08:23:55 am »

quote:

dingo schreef op 07 maart 2010 om 22:52:
Als ambtsdrager wordt je nogal eens met de nodige rottigheid geconfronteerd waarvan je geen idee had dat ze bestond in de kerken.

Wishfull thinking want de kerk is gewoon een afspiegeling van de maatschappij waarbij je dus ook helaas dezelfde dingen tegen komt (waarbij heel wat zaken nog onder de zogenaamde matel weggestopt zijn)

Idd het kan een zware funktie zijn !

Mellon

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #23 Gepost op: maart 08, 2010, 10:47:29 am »
Op basis van alleen iemands leeftijd lijkt het me heel moeilijk om te zeggen of een persoon geschikt geacht kan worden of niet.

Er spelen zoveel meer factoren mee: persoonlijke omstandigheden, persoonlijkheid, samenstelling en organisatie van de kerkeraad, samenstelling van de gemeente, etc.

Lijkt me dat een jonge leeftijd op zich in het geheel geen belemmering hoeft te zijn om ouderling te worden.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #24 Gepost op: maart 08, 2010, 10:57:26 am »
Zoal Marloes al schreef lezen we in timotheus enkele kenmerken van een ambtsdrager.
Een opziener moet onberispelijk zijn.
Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en
hij moet sober,
bezonnen,
gematigd,
gastvrij en
een goede leraar zijn.
Hij mag niet te veel drinken
of driftig zijn,
maar hij moet vredelievend en
vriendelijk zijn, en
niet geldzuchtig.
Hij moet zijn huisgezin goed leiden en
op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen.
Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel.
Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.

Nergens iets over de leeftijd.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #25 Gepost op: maart 08, 2010, 11:16:32 am »
Ik ken niet zoveel 20ers die een gezin hebben/leiden. Aan de andere kant: ik ken genoeg vrijgezelle ouderlingen, dus kennelijk is dat criterium allang verlaten. Verder ken ik weinig oprechte christenen van 20 die niet 'net bekeerd' zijn.
Het lijkt me op basis van timotheus redelijk uitgesloten dat iemand van 20 in onze maatschappij ouderling kan worden.
Het lijkt me op basis van wat in onze maatschappij normen en waarden zijn voor leidinggevende functies en/of pastorale zorg ook redelijk uitgesloten dat iemand van 20 ouderling kan worden. Tenzij het een speciale vorm betreft, zoals jeugdouderling.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #26 Gepost op: maart 08, 2010, 11:24:08 am »
Ik kan eigenlijk alleen voor mezelf spreken: het zou mij véél moeite kosten om een ouderling van 20 volledig serieus te nemen. En dan ben ik zelf nog maar 31!

Dat kan heel best aan mijn gebrek aan nederigheid liggen en ik zou daar  ook serieus mijn best voor doen, maar ik denk dat die jongen het zwaar gaat krijgen.

Edit: mijn man is trouwens ook voorgedragen. Hij is 32. Ben benieuwd hoe dat valt bij de veertigers  8)
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 11:24:50 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #27 Gepost op: maart 08, 2010, 12:04:37 pm »
Over criteria: misschien is het woord 'oudste' zelf ook nog een indicatie?

rtfm08

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #28 Gepost op: maart 08, 2010, 12:06:23 pm »
Er wordt wel iets over leeftijd gezegd namelijk resp in het gebruikte formulier staat dit

Over het ambt van ouderlingen lezen we in het Nieuwe Testament dat de apostelen, door de Geest van Christus geleid, inelke gemeente oudsten of ouderlingen aanstelden.4 In het Oude Testament vinden we al oudsten5; zij bekleedden een leidendefunctie. Er waren in de vroege christelijke kerk ouderlingen die leiding gaven en ouderlingen die bovendien geroepen warenom te preken en onderwijs te geven.6 De laatsten noemen wij dienaren van het woord of predikanten. De ouderlingen vormensamen met hen de kerkenraad.7 Door aan de ouderlingen met de dienaren van het woord de leiding van de gemeente toe tevertrouwen beschermt Christus zijn kerk tegen heerszuchtig optreden van enkelingen.

Unquote

Verder sluit ik me graag aan bij bovenstaande,namelijk dat ik persoonlijk denk dat als je jong bent met betrekkelijk weining levenservaring  (normaal gesproken en uitzonderingen daargelaten) het de vraag is of je in de huidige maatschappij, meer en meer gebekte mensen ook binnen de kerken wel goed na moet denken of je hier geschikt voor bent,want ja het kan een roeping zijn maar het is zeker niet altijd eenvoudig.Daarbij krijg je ook kracht van God dus je hoeft het niet alleen te doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #29 Gepost op: maart 08, 2010, 01:42:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 08 maart 2010 om 11:24:
Ik kan eigenlijk alleen voor mezelf spreken: het zou mij véél moeite kosten om een ouderling van 20 volledig serieus te nemen. En dan ben ik zelf nog maar 31!
Die moeite heb ik bij sommige 50-plussers anders ook.

quote:

Edit: mijn man is trouwens ook voorgedragen. Hij is 32. Ben benieuwd hoe dat valt bij de veertigers  8)
Hij is anders wel een notabele. Dat heeft in jullie contreien nog inhoud, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 01:43:18 pm door elle »

Mellon

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #30 Gepost op: maart 08, 2010, 02:07:35 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 08 maart 2010 om 11:24:

Dat zou bij mij helemaal van de persoon afhangen. Gisteren nog had ik een goed, volwassen gesprek met iemand van rond de 20 (ruim 10 jaar jonger dan ik).

Anderzijds heb ik heb ook wel eens moeite gehad om ambtsdragers die twee keer zo oud zijn als ik, serieus te nemen.

Het enige dat ik eventueel tegen heb op het benoemen van jonge ambtsdragers, is dat het ten koste kan gaan van henzelf en dat ze daardoor voor de gemeente verloren kunnen gaan. Kerkenraadswerk is niet gemakkelijk; je moet dingen goed van je af kunnen zetten, om jezelf te beschermen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #31 Gepost op: maart 08, 2010, 03:46:18 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 08 maart 2010 om 12:06:
Er wordt wel iets over leeftijd gezegd namelijk resp in het gebruikte formulier staat dit

Over het ambt van ouderlingen lezen we in het Nieuwe Testament dat de apostelen, door de Geest van Christus geleid, inelke gemeente oudsten of ouderlingen aanstelden.4 In het Oude Testament vinden we al oudsten5; zij bekleedden een leidendefunctie. Er waren in de vroege christelijke kerk ouderlingen die leiding gaven en ouderlingen die bovendien geroepen warenom te preken en onderwijs te geven.6 De laatsten noemen wij dienaren van het woord of predikanten. De ouderlingen vormensamen met hen de kerkenraad.7 Door aan de ouderlingen met de dienaren van het woord de leiding van de gemeente toe tevertrouwen beschermt Christus zijn kerk tegen heerszuchtig optreden van enkelingen.

Unquote

Verder sluit ik me graag aan bij bovenstaande,namelijk dat ik persoonlijk denk dat als je jong bent met betrekkelijk weining levenservaring  (normaal gesproken en uitzonderingen daargelaten) het de vraag is of je in de huidige maatschappij, meer en meer gebekte mensen ook binnen de kerken wel goed na moet denken of je hier geschikt voor bent,want ja het kan een roeping zijn maar het is zeker niet altijd eenvoudig.Daarbij krijg je ook kracht van God dus je hoeft het niet alleen te doen.
Het gaat hier om oudsten niet in jaren maar als oudste in functie van oudste

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #32 Gepost op: maart 08, 2010, 05:35:54 pm »
Grappig dat dit draadje naadloos van 6 maart 2006 overgaat naar 7 maart 2010.
Maar dit geheel terzijde.

De desbetreffende 'jongeling' zal inmiddels al wel weer aftredend zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #33 Gepost op: maart 08, 2010, 07:18:53 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2010 om 15:46:
[...]

Het gaat hier om oudsten niet in jaren maar als oudste in functie van oudste

Het kan een verschil van interpretatie zijn maar voor zover mij bekent wordt in het hebreeuws niet over oudste gesproken maar "grijsaard".
Wellicht gaat het dan toch wel over oudere ? Daarbij komt dat het te doen gebruikelijk was dat ouderen representatief waren voor een gemeenschap.

michielk

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #34 Gepost op: maart 08, 2010, 09:18:04 pm »

quote:

Doarsie schreef op 08 maart 2010 om 17:35:
Grappig dat dit draadje naadloos van 6 maart 2006 overgaat naar 7 maart 2010.
Maar dit geheel terzijde.

De desbetreffende 'jongeling' zal inmiddels al wel weer aftredend zijn.
Zou kunnen, maar kan ook een tweede termijn volbrengen.  :+

Marloes

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #35 Gepost op: maart 08, 2010, 10:47:47 pm »
gelukkig had Drebbel daar een goede reden voor. ;) Ik ben 29 maar zou dat ook nog erg jong vinden voor zo'n functie. Misschien is het een optie om 't gecombineerd te doen de eerste tijd (dus samen met een andere ouderling, de 2 wijken delen en huisbezoeken samen afleggen)?
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 10:48:08 pm door Marloes »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #36 Gepost op: maart 08, 2010, 11:03:33 pm »
Wij hebben hier zeer gemotiveerde ambtsdragers van 25 jaar.
Zelf werd ik voor het eerst gevraagd toen ik 23 jaar jong was.
Niet gedaan omdat ik toen nog studeerde en het niet kon combineren.
Het is onzin om te beweren dat jonge broeders het mogelijk niet aankunnen wat ze tegenkomen.
Ik heb ouderen zien afhaken in situaties waar jongeren het volhielden :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #37 Gepost op: maart 08, 2010, 11:05:24 pm »

quote:

Drebbel schreef op 07 maart 2010 om 15:32:
Tja dominee's zijn jong in hun eerste gemeenten....de bijbel staat ook vol met jonge "ambtsdragers"

wij hadden laatste een bijeenkomst over Calvijn... en hoe oud was hij toen hij zijn belangrijkste werk geschreven heeft: 27 jaar...

ik merk dat met name oudere gemeenteleden graag een jonge ambtdrager willen... daarmee komen zij weer in contact met broeders die aan het begin van  in de bloei van hun leven staan...

Toch ben ook ik voorgedragen voor ouderling... met 28 jaar... ik heb nog geen beslissing genomen...

Hoe bedoel je voorgedragen?
sta je op tal of hebben ze je enkelvoudig voorgedragen aan de gemeente?
(dus: geen verkiezing maar in feite benoemd mits er geen klachten over je komen :) )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #38 Gepost op: maart 09, 2010, 08:44:57 am »
Offtopic:
Ik vind het wel frappant dat men zich kennelijk zo vrij voelt om nee te zeggen. In de GKv belijden we immers dat het Christus is die door leiding van de Geest je tot die taak roept. Ik zie het als een letterlijk 'nee, kijk, sorry Christus, ik heb het nu te druk' verkopen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #39 Gepost op: maart 09, 2010, 09:07:42 am »

quote:

elle schreef op 09 maart 2010 om 08:44:
Offtopic:
Ik vind het wel frappant dat men zich kennelijk zo vrij voelt om nee te zeggen. In de GKv belijden we immers dat het Christus is die door leiding van de Geest je tot die taak roept. Ik zie het als een letterlijk 'nee, kijk, sorry Christus, ik heb het nu te druk' verkopen.
offtopic:Het is nog frappanter dat er sprake is van een verkiezing door de gemeente. Van Gods roeping een democratisch proces maken is volgens mij ook niet helemaal juist.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #40 Gepost op: maart 09, 2010, 10:11:00 am »

quote:

okidoki schreef op 09 maart 2010 om 09:07:
[...]

offtopic:Het is nog frappanter dat er sprake is van een verkiezing door de gemeente. Van Gods roeping een democratisch proces maken is volgens mij ook niet helemaal juist.
Mits dat biddend gebeurd zie ik het probleem niet. Sowieso is dan de vraag hoe het wel moet en ook in het NT zie je dat de vervanging van een apostel democratisch gebeurt.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #41 Gepost op: maart 09, 2010, 10:30:31 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 09 maart 2010 om 10:11:
[...]

Mits dat biddend gebeurd zie ik het probleem niet. Sowieso is dan de vraag hoe het wel moet en ook in het NT zie je dat de vervanging van een apostel democratisch gebeurt.
Ook met stemmen door de gemeente?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #42 Gepost op: maart 09, 2010, 10:32:59 am »
In onze kerkenraad kennen we een splitsing in pastoraal georiënteerde ouderlingen en bestuurlijke ouderlingen. De eerste groep kent meer ouderen, de tweede bevat allerlei (hoger opgeleide) jonge lieden die geen kaas gegeten hebben van pastorschap. Het lijkt mij een nuttig onderscheid.

Ik heb op zichzelf ook geen probleem met leiding door de Geest middels een democratisch beroepingsproces. Ik vraag me wel regelmatig af of het proces goed werkt: te vaak zie ik mensen verkozen worden die ik niet zou kiezen. Of Gods wegen zijn daarin recht maar voor mij ondoorgrondelijk, of de gemeente laat zich bij het beroepen onvoldoende leiden door de Geest.

Overigens, ook ik ben beroepen geweest, als 'bezoekzuster', één van de 12 oid. Ik heb ja gezegd, maar ik had het ook te druk om het echt goed te doen. Maar ik heb enige bagage op dat terrein; als ik al 'nee' zou zeggen, wie zou het dan moeten doen? In onze gemeente is een behoorlijk tekort aan pastorale zorg; 'nee zeggen' was voor mij geen echte optie.
Nu proberen we het als gemeente weer anders op te lossen, maar nog steeds zijn er mensen eenzaam en voelen mensen zich niet goed thuis in onze gemeente.

Marloes

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #43 Gepost op: maart 09, 2010, 12:35:41 pm »
Beter dobbelen dan stemmen?

@Elle, doet jullie gemeente mee aan HiP?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #44 Gepost op: maart 09, 2010, 12:48:58 pm »

quote:

elle schreef op 09 maart 2010 om 10:32:Overigens, ook ik ben beroepen geweest, als 'bezoekzuster', één van de 12 oid. Ik heb ja gezegd, maar ik had het ook te druk om het echt goed te doen. Maar ik heb enige bagage op dat terrein; als ik al 'nee' zou zeggen, wie zou het dan moeten doen? In onze gemeente is een behoorlijk tekort aan pastorale zorg; 'nee zeggen' was voor mij geen echte optie.
Nu proberen we het als gemeente weer anders op te lossen, maar nog steeds zijn er mensen eenzaam en voelen mensen zich niet goed thuis in onze gemeente.

Ik heb ook zo'n beroep aangenomen. Bij ons heet het geen bezoekzuster, maar 'dame voor onderling contact'. Wat ik nu ga doen (naast het bezoeken van een klein aantal adressen) is een lijstje maken waarop iedereen uit de wijk kan aangeven waarvoor hij/ zij door een ander gebeld kan worden. Dit kan gaan om koffiedrinken, een klusje of vervoer bijvoorbeeld. Daarna maak ik voor iedereen een lijst waarop staat: voor ... mag ik die en die en die bellen. Het is een soort proef. Ik ben benieuwd of het gaat werken.
Ik kwam door allerlei gedachten op dit simpele idee. Wij hadden laatst een soort bijeenkomst van onze wijk georganiseerd door de diaken en ouderling waarop je kennis kon maken met elkaar en vertellen wat je een de gemeente te geven had en wat je vaak wilde ontvangen. Mensen wilden ontzettend veel geven. Vragen was wat lastiger. Ik was bang dat er verder niks mee zou gebeuren en dat we alleen maar als resultaat zouden hebben dat we allemaal weer tevreden waren over onszelf omdat we toch zoveel te bieden hadden. Als het gaat werken, kun je zelfs hiermee heel makkelijk je eigen wijk buiten de kerk bereiken. Dan kun je iemand voor zijn/ haar buren laten bellen.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2010, 12:56:13 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #45 Gepost op: maart 09, 2010, 12:51:16 pm »

quote:

Marloes schreef op 09 maart 2010 om 12:35:
Beter dobbelen dan stemmen?

@Elle, doet jullie gemeente mee aan HiP?

Oja, en ik wil op zo'n lijstje dan vermelden dat zodra iemand wel om een heel grote klus vraagt er dan doorverwezen kan worden naar Present of Hip.

Ik ben verder een beetje cynisch over het idee dat we wel dmv van Present of Hip in beweging komen (waarbij een dag van Present bij ons een waar feestje is met als afsluiting het bekijken van de foto's van wat iedereen gedaan heeft en aplaus voor jezelf) terwijl we elkaar in  het verdere dagelijkse leven vaak niet durven opbellen voor iets eenvoudigs.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #46 Gepost op: maart 09, 2010, 01:00:00 pm »
Ja, er wordt wel geHiPt in onze gemeente, maar niet 'binnen' onze gemeente.
En het initiatief dat mirt voorstelt is ook wel in onze gemeente uitgevoerd (op gemeenteniveau, niet op wijkniveau), maar dat staat of valt bij ons met een goede uitvoerder. Onze gemeente heeft een hoge doorstroom, dus uitvoerders wisselen. Wat blijft is een klein groepje dat elkaar regelmatig helpt. Maar nieuwkomers komen daar lastig tussen. Tenzij er weer een goede uitvoerder opstaat en het heft in handen neemt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #47 Gepost op: maart 09, 2010, 05:09:13 pm »

quote:

elle schreef op 08 maart 2010 om 11:16:
-knip-

Het lijkt me op basis van wat in onze maatschappij normen en waarden zijn voor leidinggevende functies en/of pastorale zorg ook redelijk uitgesloten dat iemand van 20 ouderling kan worden.

-knip-
Ik trek dit punt terug... :X

http://www.nu.nl/algemeen...keursstemmen-in-raad.html

rtfm08

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #48 Gepost op: maart 09, 2010, 07:28:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 maart 2010 om 23:03:
Wij hebben hier zeer gemotiveerde ambtsdragers van 25 jaar.
Zelf werd ik voor het eerst gevraagd toen ik 23 jaar jong was.
Niet gedaan omdat ik toen nog studeerde en het niet kon combineren.
Het is onzin om te beweren dat jonge broeders het mogelijk niet aankunnen wat ze tegenkomen.
Ik heb ouderen zien afhaken in situaties waar jongeren het volhielden :)

Volgens mij is motivatie hier niet het punt.Natuurlijk zijn er ouderen die afhaken waar jongeren het volhielden en die voorbeelden zijn er vv ook.
De vraag is een andere.

Drebbel

• Bekijk profiel
Jongere als ouderling
« Reactie #49 Gepost op: maart 09, 2010, 09:01:58 pm »
zo... een draadje van 3 jaar oud oppakken en het is nog steeds actueel... zo blijkt uit de aantal reacties... bedankt daarvoor... ik onderstreep dat een gemotiveerde jongere vol levensmoed in sommige gevallen beter is dan een oude ouderling die voor de 4e keer een periode invult...

Bij ons waren er inderdaad verkiezingen waar ik op "tal" stond. En ik hoef de keuze nog niet te maken, want ik had te weinig stemmen...

wel een intressante discussie: stemmen of dobbelen... in beide gevallen geloven we dat God kiest... dan is een kiesdrempel bij stemmen wel bijzonder... bij ons in de gemeente is het namelijk zo dat er in principe dubbeltallen voorgesteld worden aan de gemeente. Vervolgens mogen de gemeenteleden stemmen en de personen die de meeste stemmen hebben worden benoemd, waarna bezwaar/ontheffing ingediend kan worden. Als de benoemde broeders om wat voor reden het ambt niet aannemen wordt de volgende in ranking benoemd and so on. alleen de regel is dat je minimaal 30% van de stemmen moet hebben...

sommige andere gemeenten benoemen direct (dus zonder stemmen) en weer andere stemmen wel, maar hanteren geen kiesdrempel...