quote:
DetectedDestiny schreef op 18 oktober 2004 om 12:56:(..)
Als ik door een auto van mijn fiets gereden wordt, is dat dan een straf van god voor de ongehoorzaamheid van de mensheid of van mijzelf? Of is het gewoon domme pech en had ik beter uit moeten kijken?
Wat als ik ziek wordt? Is dat een persoonlijke straf, een straf voor de zondeval, of heeft god daar niets mee te maken?
(...)
't Is geen straf op jouw zonden, maar een gevolg van de zonde in zijn algemeenheid. Jouw zonden kunnen nare gevolgen hebben, niet alleen voor jou, ook voor anderen. Zonden van anderen hebben soms nare gevolgen voor jou.
Voorbeeld: Iedereen weet dat alcohol en rijden niet samengaan, omdat je een hogere kans op ongevallen hebt. Als je dat dan toch doet, bega je een zonde, of je nu wel of niet iemand het ziekenhuis in rijdt. En als je iemand het ziekenhuis inrijdt, dan betekent dat echt niet dat jij slechts een instrument bent geweest in de hand van de straffende God.
Niet alleen is de aard van mensen zondig, ook de natuur is imperfect geworden met de komst van de zonde/de duivel in deze wereld. Vandaar wolven nu lammetjes opeten (Jes 65:15), dat er natuurrampen zijn en er ziekte in de wereld is.
Edit: Met de zondeval kwam er allerlei narigheid in de wereld: vervloeking (van de slang, de aardbodem), vijandschap, vermorzeling, moeiten, smart, begeerte, overheersing, dood (gen 3:14-19). Er staat ook: '...en gij zult het gewas des velds eten...'. Kennelijk was dat niet normaal, hadden Adam en Eva tot dan toe genoeg aan vruchten. /Edit
Dat treft ook christenen.
In het oude verbond met de joden gold de belofte van voorspoed in het huidige leven mits de joden zich trouw aan de wetten van Mozes hielden hielden: "... opdat het u wel ga in het land dat de Here, uw God, u geven zal.' (deut 5:33 ea). Dat geldt imho niet voor christenen, omdat zij deel zijn van een nieuw verbond in Christus. De belofte aan christenen is immers (naast het vrijgekocht zijn) dat zij het eeuwige leven pas na de dood zullen beerven.
Edit: Het lijden is dus iets dat erbij hoort, dat niet per se met jou persoonlijk gedrag van doen heeft.
Het vormt een extra reden om Christus aan te nemen als jou verlosser: niet dat hij je in dit leven al verlost van lijden (je blijft immers in het vlees, zoals Paulus dat zegt), maar omdat je door Christus uiteindelijk wel uitzicht hebt op een leven zonder lijden, een perfect leven dus.
Openbaringen 21:
"1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. "/Edit