Auteur Topic: Het huwelijk  (gelezen 824 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Gepost op: februari 19, 2003, 12:00:20 am »
De 40 verontrusten schreven:

quote:

* De heiligheid van het huwelijk staat onder grote druk. Zorgwekkend is dat echtscheidingen steeds meer vóórkomen binnen de kerken, maar ook dat verschillende kerkenraden over de zonde van een echtscheiding die tegen Gods Woord ingaat, geen tucht meer oefenen. Dit geldt ook voor hertrouwen na een ongeoorloofde echtscheiding. Dit gebeurt tegen Christus’ uitdrukkelijk gebod in.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2003, 12:47:02 am »
Merkwaardig dat hier bijna niemand op reageert. Of heeft Reformanda dit er met de haren bijgesleept. Want persoonlijk maak ik mij nu juist over dit onderwerp de meeste zorgen. In mijn opinie leren mensen onvoldoende wat trouw is. Trouw is de meest ultieme vorm van liefde volgens mij.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

nijntje

• Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2003, 01:10:51 pm »
nou ik dit dan toch lees, komt er eigenlijk een andere vraag bij mij boven, wel over het huwelijk en ook over 'de 40'.

waarom zijn ze het niet eens met het nieuwe huwelijksformulier????

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2003, 01:33:33 pm »
Hier wordt niet zo meer op gereageerd omdat er elders al een uitgebreide discussie over 'scheiden, wel of niet geoorloofd' wordt gehouden.

Over het nieuwe formulier is inderdaad nog niet gesproken...

Overigens vind ik het van Reformanda eenzijdig dat ze het ontbreken van de tucht vooral op echtscheiding en hertrouwen toepassen. Ook als er gelogen wordt, diefstal gepleegd of elke andere zonde waarin volhard wordt, moet er tucht geoefend worden.
Altijd in voor verbeteringen!

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2003, 01:45:07 pm »

quote:

Dit gebeurt tegen Christus’ uitdrukkelijk gebod in.
Volgens mij zei Christus ook in dit verband: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen". Kortom, ook een onderwerp waar met heel veeel tact en fijngevoeligheid over gesproken moet worden. En ik vraag mij af, of dat wel geschikt is om zo in het openbaar te bespreken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2003, 09:19:17 pm »
"De eerste steen werpen" hoeven wij niet. Jezus deed het óók niet en liet de Farizeeën afdruipen toen die een overspelige vrouw wilden stenigen. Hij zei niet eens dat ze niet mochten stenigen; maar liet door zijn uitdagende uitnodiging zien, dat het recht op uitvoeren van Gods straffen niet gebaseerd is op menselijke goedheid.

Dat de kerk dingen wel of niet accepteert heeft niet te maken met (ver)oordelen maar met heiligheid, zuiverheid, trouw, vermaan, zorg, tuchtiging. Bovendien, een praktijk afkeuren en in de praktijk niet tolereren betekent nog niet dat je zegt zelf zonder zonde te zijn.

Weet je wat Jezus wél zei tegen die vrouw (en dat hadden die Farizeeën evengoed mogen en zelfs moeten doen): "Ga heen, zondig niet weer!"
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2003, 09:56:16 am »
Beste Qohelet,

Volgens mij heb je mijn punt gemist. Natuurlijk is echtscheiding niet goed. En behoort het niet zoals de Heer het huwelijk bedoeld heeft. Maar moeten wij ons hier gemakkelijk achter onze computer dingen stellen die voor betrokkenen vaak gepaard gaan met heftige emotie's, pijn etc.? Volgens mij niet. Daarbij past fijngevoeligheid en tact. Een publieke discussie hierover lijkt mij zeer ongewenst.

Ik spreek mij niet vaak uit over Reformanda; maar ik wil nu wel even van mijn hart dat ze zeer koud over komen om mij.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2003, 01:19:24 pm door Sam »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2003, 12:30:49 pm »
Ik weet dat ze zo overkomen. Ik wil in het midden laten aan welk van de partijen het in de communicatie misgaat. Ik heb veel 'bezwaarden' gesproken en enkele bijeenkomsten meegemaakt van Reformanda, Aanvulling, de LWVKO en aanverwanten. Koud zijn ze niet; de emoties laaien hoog op, mensen zijn soms bijna hopeloos op zoek naar manieren om hun zorg te uiten, om serieus genomen te worden door de anderen in hun kerk.

Wat betreft dat 'achter de computer maar gauw even oordelen uitspreken': in concrete gevallen probeer ik mild te zijn en begrijpend. Maar we praten hier door over principes, over normen, over de legitimiteit van de klacht dat christelijke leefregels met voeten worden getreden.

Een fundamenteel punt om over na te denken: mag de gebrokenheid en complexiteit van de praktijk ons oordeel over wat goed is en wat slecht afzwakken?

Concreet: als getrouwden scheiden, laat ik merken dat ik dat niet goed vind. Dat durf ik alleen omdat de bijbel daar zo duidelijk in is. Jezus was zelfs zó duidelijk, dat zijn discipelen concludeerden dat je dan maar beter nooit kon trouwen. Maar tegelijk kijk ik die broeder en zuster nog niet met de nek aan; want ik ben zondaar net als zij. Er mag niet ontkent worden dat er gezondigd is; het gaat niet aan om regels te geven wanneer het wel mag ('vanwege de hardheid van ons hart'); maar laten we voor elkaar bidden, elkaar onze zonden belijden en vergeven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2003, 01:25:45 pm »

quote:

Ik weet dat ze zo overkomen. Ik wil in het midden laten aan welk van de partijen het in de communicatie misgaat. Ik heb veel 'bezwaarden' gesproken en enkele bijeenkomsten meegemaakt van Reformanda, Aanvulling, de LWVKO en aanverwanten. Koud zijn ze niet; de emoties laaien hoog op, mensen zijn soms bijna hopeloos op zoek naar manieren om hun zorg te uiten, om serieus genomen te worden door de anderen in hun kerk.
Ik ken Reformanda verder niet. Wil daarom aan niet aan hun intenties twijfelen. Ik heb het liever over de dingen die ze te berde brengen. Hoe ze bij anderen overkomen weet ik ook niet. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ze inzake dit punt bij mij koud over komen. Dat is een persoonlijk gevoel. Of dat een juist gevoel is of niet is een andere vraag.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2003, 06:44:14 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 12:30:49 schreef Qohelet:
Wat betreft dat 'achter de computer maar gauw even oordelen uitspreken': in concrete gevallen probeer ik mild te zijn en begrijpend. Maar we praten hier door over principes, over normen, over de legitimiteit van de klacht dat christelijke leefregels met voeten worden getreden.

Het bovenstaande in acht nemend:
Het lijkt mij dat de bezwaarden een zeer punt aanraken als zij opmerken dat de tucht hier achterwege blijft. Je merkt dat ook aan het feit dat hierover nauwelijks wordt gediscussieerd. Net als Jan W. vind ik dit één van de punten waarin ik Reformanda en aanhang kan volgen.

Wanneer straks de bezwaarden uit de kerk vertrekken vraag ik me af hoe het verder zal gaan met de tucht op dit gebied.

Zacharov

• Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2003, 06:49:29 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 18:44:14 schreef Eelco:
[...]

Wanneer straks de bezwaarden uit de kerk vertrekken vraag ik me af hoe het verder zal gaan met de tucht op dit gebied.

[offtopic]
Het woord tucht word veelal slechts eenzijdig opgevat, terwijl het toch een tweeledige betekenis heeft (maar ja zo gebruikt niemand het helaas meer)
iemand tuchtigen is ook het onderwijzen in de juiste leer (ongeveer). In dat opzicht heeft het niet zoveel te maken met allerlei maatregelen [offtopic]

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #11 Gepost op: september 21, 2003, 06:50:20 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 18:49:29 schreef Zacharov:

Het woord tucht word veelal slechts eenzijdig opgevat, terwijl het toch een tweeledige betekenis heeft (maar ja zo gebruikt niemand het helaas meer)
iemand tuchtigen is ook het onderwijzen in de juiste leer (ongeveer). In dat opzicht heeft het niet zoveel te maken met allerlei maatregelen
Maar ook daarover maak ik me zorgen met betrekking tot dit onderwerp.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Het huwelijk
« Reactie #12 Gepost op: september 21, 2003, 06:57:16 pm »
Mijn vraag is hoe je dan de tucht bij echtscheiding (anders) ingevuld zou willen zien?
Let wel. Ik deel de mening niet dat er geen tucht zou zijn in deze materie.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.