Auteur Topic: Wat is Scientology?  (gelezen 1587 keer)

Ron

• Zoek eerst Zijn koninkrijk
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Gepost op: oktober 19, 2004, 08:29:00 pm »
Beste discussieliefhebbers, wellicht is dit iets om even je tanden in te zetten.

Ik heb een beetje gezocht in vroegere topics, maar ik heb nog geen topic gevonden dat specifiek gaat over scientology. Ik denk dat er best veel te zeggen is over dit geloof. Of moet ik zeggen; deze sekte?

Het is bekend dat veel grote sterren (o.a. John Travolta, Tom Cruise, Kelly Preston ) scientology aanhangen. Verder zeggen ze wereldwijd tussen de 6 & 7 miljoen aanhangers te hebben. Wat trekt hen aan?

Verder vraag ik mij af of je deze club uberhaupt wel een kerk kan noemen! Er wordt gezegd dat dit alleen zo is vanwege het belastingvoordeel....

In elk geval komt het allemaal erg vaag over op mij. Ik heb ooit van iemand een klein boekje (eigenlijk meer een uitgebreide folder) gekregen over scientology, maar ik kon er echt helemaal niets mee.

Het succes begon toen de in 1986 overleden Amerikaan Hubbard begin jaren vijftig zijn boek Dianetics publiceerde, waarin hij verslag doet van zijn onderzoek naar het functioneren van het menselijke verstand. Dit boek leidde tot de oprichting van de scientology beweging. Een van de dingen die geleerd worden is dat ieder mens een onsterfelijk, geestelijk wezen is, reeds miljoenen maal gereincarneerd... VAAG
Cogito Ergo Sum?

JeeHaa

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2004, 09:15:03 pm »
Goeie site met info over Scientology: http://www.xenu.net/

Samenvatting: Enge club met een 'geloof' als een pulp-scifi verhaal.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:07:46 pm »
Ik denk dat vrijwel iedereen het erover eens is dat het geen kerk is. Of het een sekte is weet ik niet, als ik naar de opbouw van de organisatie kijk (die lijkt op die van bijv. de Jehova's Getuigen), dan krijg ik wel heel sterk dat idee. Ik heb nog nooit iemand van Scientology ontmoet en ik heb een klein beetje gelezen. Dat kwam inderdaad heel erg Sci-Fi over en ik vermoed ook dat dit de reden is dat weinig bezoekers van dit forum echt interesse hebben in de gedachtengang van deze beweging.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:25:58 pm »

quote:

Ron schreef op 19 oktober 2004 om 20:29:
Het is bekend dat veel grote sterren (o.a. John Travolta, Tom Cruise, Kelly Preston ) scientology aanhangen.
Je vergeet Chick Corea. Jammer dat zo'n goeie jazz-pianist bij zo'n foute club zit.

dingo

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:33:19 pm »
Ok maar wat staat er nu ter discussie in dit topic?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:26:52 am »
In Amerika is het boek 'Battlefield Earth' van Ron L. Hubbard een van de meest gelezen boeken ooit dacht ik. Hubbard is de oprichter van Scientology (toch?). De gelijknamige film met John Travolta was een flop.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat mensen zich hierbij aansluiten. Deze sekte klopt je alleen maar geld uit de zakken.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2004, 09:22:04 am »
Ja, dat is ook de enige reden dat het Scientology Church heet, kerken hoeven namelijk geen belasting te betalen in Amerika. Een handige zet van die Hubbard.
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:49:53 am »
Verplaatst van LB -> GC. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:03:44 pm »
Ik heb thuis het boek "Dianetics" liggen. Ik ben er ook al eens aan beginnen lezen. Klaar en duidelijk sekte zou ik zeggen.
Hier in Duitsland spreken ze wel eens mensen aan op de straat. Dan kan je meegaan voor een "Psycho-test". Dat heb ik ook al eens gedaan. Van anderen heb ik gehoord, dat ze daaraan aansluitend, cursussen aanbieden. Die cursussen nemen (natuurlijk) nooit geen einde. Op de ene volgt de andere (die steeds maar duurder worden). Van mij wilden ze niets. (Waarschijnlijk hebben ze dan toch zo veel verstand van psychologie als dat ze gezien hebben, dat ik niet vatbaar ben voor zulke trukjes.)

Ron

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:06:36 pm »

quote:

Hier in Duitsland spreken ze wel eens mensen aan op de straat. Dan kan je meegaan voor een "Psycho-test".
Dat doen ze hier in Nederland ook. Je kan dan voor een gratis interesse test langskomen bij de scientology church in Amsterdam. De grap is alleen dat je denkt met zomaar een interessetest bezig te zijn, maar dan blijkt ineens dat je het bij deze club doet... instinkertje.
Cogito Ergo Sum?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2004, 03:05:48 pm »

quote:

dingo schreef op 19 oktober 2004 om 22:33:
Ok maar wat staat er nu ter discussie in dit topic?
Dat gejank altijd dat een topic persee discussie moet zijn...  |:(
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Ron

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:18:29 pm »
Heeft iemand persoonlijk ervaring met deze "si-fi gasten" of kent iemand mensen die zich aangesloten hebben bij deze beweging?
Cogito Ergo Sum?

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Wat is Scientology?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2004, 04:25:30 pm »
Nope. Ik heb bepaalde sensoren voor zweverigheid, iets waar ik een grote allergie voor heb.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.