Auteur Topic: Artikel 8 en de Universiteit Kampen  (gelezen 4259 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Artikel 8 en de Universiteit Kampen
« Gepost op: oktober 19, 2004, 11:11:55 pm »
Even een misverstand uit de wereld helpen: Bij ons (= GKv) is het niet zo dat je alleen dominee kunt worden als je de opleiding theologie hebt gehad in Kampen. Je kunt ook zonder die opleiding dominee worden. Dat wordt o.a. hierop teruggevoerd: zelfs als je niet de opleiding hebt gehad, maar je hebt wel de gave van de geest, dan kun je dominee worden zonder daarvoor gestudeerd te hebben.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:06:51 am »

quote:

Roodkapje schreef op 19 oktober 2004 om 23:11:
Even een misverstand uit de wereld helpen: Bij ons (= GKv) is het niet zo dat je alleen dominee kunt worden als je de opleiding theologie hebt gehad in Kampen. Je kunt ook zonder die opleiding dominee worden. Dat wordt o.a. hierop teruggevoerd: zelfs als je niet de opleiding hebt gehad, maar je hebt wel de gave van de geest, dan kun je dominee worden zonder daarvoor gestudeerd te hebben.

quote:

Ik vind het eigenlijk helemaal niet mooi dat dat kan.

Als iemand die "gave van de Geest" heeft dan zou hij op grond daarvan misschien tot de opleiding kunnen worden toegelaten, maar zomaar iemand zonder enige opleiding een gemeente laten leiden vind ik persoonlijk onverantwoordelijk.

Als iemand niet in staat is (verstandelijk) om de opleiding te volgen, kun je je volgens mij oprecht gaan afvragen of diegene dan wel de "gave van de Geest" daadwerkelijk hééft. Als iemand goed kan "lesgeven" kun je diegene ook inzetten bij catechisatie of zoiets, maar als je predikant bent komt er wel even wat meer bij kijken. Dan heb je een behoorlijk brede ontwikkeling nodig.

Ik vind het echt raar dat we het er aan de ene kant over eens zijn dat een predikant een klassieke vooropleiding moet hebben gevolgd en dan een studie op HBO niveau erachteraan (ik weet dat ze de theologische hogeschool nu ineens universiteit noemen maar de gronden daarvoor zijn me niet helemaal duidelijk) en dat het dan aan de andere kant ineens heel logisch is dat we Jan-van-de-straat die een GOS of zo heeft gevolgd (of zelfs dat niet) aan het hoofd van een gemeente zetten.

Als je zou zeggen dat iedere klojo die oprechte interesse voor mensen heeft wel een blindedarm operatie zou kunnen uitvoeren kijkt iedereen je ook gek aan. Hoeveel "talent" je daarvoor ook kunt hebben, je zult óók hele concrete kennis en vaardigheden moeten bezitten, die je zult moeten LEREN! En dat is met een predikant niet anders. "Roeping" en "gaven" zijn allemaal prima, je zult ook iets moeten WETEN en KUNNEN.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 10:07:34 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:39:22 am »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 10:06:
[...]

[...]

Ik vind het eigenlijk helemaal noet mooi dat dat kan.

Als iemand die "gave van de Geest" heeft dan zou hij op grond daarvan misschien tot de opleiding kunnen worden toegelaten, maar zomaar iemand zonder enige opleiding een gemeente laten leiden vind ik persoonlijk onverantwoordelijk.

Als iemand niet in staat is (verstandelijk) om de opleiding te volgen, kun je je volgens mij oprecht gaan afvragen of diegene dan wel de "gave van de Geest" daadwerkelijk hééft. Als iemand goed kan "lesgeven" kun je diegene ook inzetten bij catechisatie of zoiets, maar als je predikant bent komt er wel even wat meer bij kijken. Dan heb je een behoorlijk brede ontwikkeling nodig.

Ik vind het echt raar dat we het er aan de ene kant over eens zijn dat een predikant een klassieke vooropleiding moet hebben gevolgd en dan een studie op HBO niveau erachteraan (ik weet dat ze de theologische hogeschool nu ineens universiteit noemen maar de gronden daarvoor zijn me niet helemaal duidelijk) en dat het dan aan de andere kant ineens heel logisch is dat we Jan-van-de-straat die een GOS of zo heeft gevolgd (of zelfs dat niet) aan het hoofd van een gemeente zetten.

Als je zou zeggen dat iedere klojo die oprechte interesse voor mensen heeft wel een blindedarm operatie zou kunnen uitvoeren kijkt iedereen je ook gek aan. Hoeveel "talent" je daarvoor ook kunt hebben, je zult óók hele concrete kennis en vaardigheden moeten bezitten, die je zult moeten LEREN! En dat is met een predikant niet anders. "Roeping" en "gaven" zijn allemaal prima, je zult ook iets moeten WETEN en KUNNEN.

Volledig offtopic, maar ik wil hier toch even op ingaan.

1. De Theologische Universiteit is geen HBO, ook nooit geweest. Vroeger waren hogescholen wat wij nu universiteiten noemen (vergelijk Technische Hogeschool Twente, nu Universiteit Twente). Vanwege de naamsverwarring met 't later ontstane HBO, zijn ze die dingen maar universiteit gaan noemen.

2. Zonder opleiding wordt je niet zomaar dominee. Ten eerste is 't betreffende kerkorde artikel al vrij streng:

quote:

Wie geen theologische opleiding hebben ontvangen, kunnen niet toegelaten worden tot het predikambt, tenzij overtuigend blijkt dat zij bijzondere gaven hebben van godsvrucht, ootmoed, ingetogenheid, verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid.
Wanneer zulke personen toelating vragen tot de dienst des Woords, zal de classis hen examineren na toestemming van de particuliere synode. Indien het examen naar het oordeel van de classis gunstig verloopt, zal deze een periode vaststellen waarin zij als proponent mogen voorgaan in de kerken van het classicaal ressort. Daarna zal de classis verder met hen handelen zoals naar haar oordeel verantwoord is, volgens de generale regeling die daarvoor door de kerken is vastgesteld.

De praktijk is nog een stuk strenger dan dit artikel voorschrijft. In vrijwel alle gevallen zal de synode besluiten iemand naar de opleiding te sturen. Indien iemand op latere leeftijd een roeping krijgt, kunnen er financiele problemen ontstaan, maar dan kan beter daarin tegemoet gekomen worden als dat men de opleiding maar schrapt.

Slechts in heel uitzonderlijke gevallen wordt artikel 8 toegepast. (De afgelopen 25 jaar is dit 2 keer gebeurd geloof ik). Het gaat dan altijd om mensen die jarenlange ervaring hebben met gemeentewerk (hebben bijvoorbeeld Bijbelschool-achtergrond, zijn godsdienstleraar geweest en daarna pastoraal werker oid.). Als zij op latere leeftijd, door anderen uit hun omgeving worden gevraagd om predikant te worden op artikel 8, en de synode besluit dat de universiteit hen niks meer kan leren en dus verspilde moeite is, dan hoeven ze geen papiertje meer te halen.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 10:01:30 pm door Wybo »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:49:54 am »
Bedankt voor de uitleg over het geroepen worden om predikant te worden!  d:)b

quote:

Pooh schreef op 20 oktober 2004 om 10:39:
1. De Theologische Universiteit is geen HBO, ook nooit geweest. Vroeger waren hogescholen wat wij nu universiteiten noemen (vergelijk Technische Hogeschool Twente, nu Universiteit Twente). Vanwege de naamsverwarring met 't later ontstane HBO, zijn ze die dingen maar universiteit gaan noemen.

Volgens mij is het woord universiteit al heel wat langer in zwang dan sinds 1944, dan hadden ze het ook wel direct universiteit kunnen noemen.

Ik vind het ook helemaal niet heel onlogisch dat een predikantenopleiding een beroepsopleiding is. Je kunt ook theologie studeren aan een universiteit (in Groningen kan dat al vanaf de oprichting van de RuG 366 jaar geleden) blijkbaar is dat iets anders dan een predikantenopleiding.

Maar hoe dat zit in Kampen weet ik natuurlijk erg weinig van. Zijn er ingrijpende veranderingen in het onderwijsprogramma geweest (meer wetenschappelijk) toen het van een hogeschool een universiteit werd?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 10:50:38 am door Bumblebee »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2004, 10:58:18 am »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 10:49:
Bedankt voor de uitleg over het geroepen worden om predikant te worden!  d:)b

[...]

Volgens mij is het woord universiteit al heel wat langer in zwang dan sinds 1944, dan hadden ze het ook wel direct universiteit kunnen noemen.

Ik vind het ook helemaal niet heel onlogisch dat een predikantenopleiding een beroepsopleiding is. Je kunt ook theologie studeren aan een universiteit (in Groningen kan dat al vanaf de oprichting van de RuG 366 jaar geleden) blijkbaar is dat iets anders dan een predikantenopleiding.

Maar hoe dat zit in Kampen weet ik natuurlijk erg weinig van. Zijn er ingrijpende veranderingen in het onderwijsprogramma geweest (meer wetenschappelijk) toen het van een hogeschool een universiteit werd?

De term universiteit bestond al wel voor 1944, maar de Vrijgemaakte Hogeschool was een afsplitsing van de Gereformeerde Hogeschool, en ging dus onder dezelfde naam verder. Bovendien ontstond 't HBO in de jaren '70, waarna pas verwarring ontstond. De 'oude' hogescholen waren gewoon universiteiten in de moderne zin van 't woord. Zij eisten gymnasium als vooropleiding, en waren de enigen die titels mochten uitdelen. Elke Ds. is ook Drs. (of tegenwoordig wellicht Master). De naamswijziging hield dan ook geen opleidingsverandering in.

(ter info, de termen waren ongeveer gelijk verdeeld: Rijksuniversiteit Leiden, Rijksuniversiteit  Groningen, Rijksuniversiteit Utrecht, Rijksuniversiteit Limburg (Maastricht), Universiteit Nijmegen, Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeentelijke Universiteit Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Technische Hogeschool Delft, Technische Hogeschool Eindhoven, Technische Hogeschool Enschede, Landbouwhogeschool Wageningen, Katholieke Hogeschool Tilburg. Ik geloof dat een universiteit minstens 3 faculteiten moest hebben, waaronder medicijnen of natuurwetenschap, maar dat weet ik niet zeker. Het zou wel verklaren waarom de hogeschool zich geen universiteit noemde)

Alle oude theologie opleidingen zijn ontstaan uit de opleiding tot predikant. Natuurlijk was het altijd al mogelijk om te studeren zonder uiteindelijk dominee te worden, maar toen er meer vraag naar die mogelijkheid kwam, kwamen daar aparte opleidingen voor. Sommige opleidingen bieden 2 trajecten, sommigen bieden een gezamenlijke basis met verschillende 'afstudeerrichtingen'. Hoe dat in Kampen precies werkt weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 11:05:51 am door Pooh »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:00:18 am »

quote:

Roodkapje schreef op 20 oktober 2004 om 10:37:
@ Bumblebee: bij 'ons' is dat geloof ik een uitzondering krachtens art. 12 KO (weet niet zeker, het is een van de eerste artikelen, ik heb hier geen kerkorde in huis). Maar dat zijn mensen die om de een of andere reden nooit theologie gestudeerd hebben (maar wel iets anders) en toch dominee willen worden (omdat ze dat op hun hart voelen), dus dan kan dat wel. Diegene hoeft niet de hele opleiding theologie te doen, maar kan zo aan de slag als dominee. Maar het is natuurlijk wel zo dat een classis daar onderzoek naar doet. Ze laten heus niet iedereen die een beroep doet op dat artikel toe, iedereen kan wel zeggen dat de geest hem dit en dat opdraagt, dud vandaar dat onderzoek. Het is namelijk ook zo dat een dominee niet alleen de leraar is, hij moet ook kunnen leiding geven etc. Dus een dominee is niet alleen een profeet. Het profeteren is trouwens niet uitsluitend bedoeld voor de eredienst (kan wel), maar vooral ook in de huiskringen. En dan zit de dominee er heus niet bij. ;)

.

Het gaat om artikel 8

Artikel 8 – Toelating zonder theologische opleiding
Wie geen theologische opleiding hebben ontvangen, kunnen niet toegelaten worden tot het predikambt, tenzij overtuigend blijkt dat zij bijzondere gaven hebben van godsvrucht, ootmoed, ingetogenheid, verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid.
Wanneer zulke personen toelating vragen tot de dienst des Woords, zal de classis hen examineren na toestemming van de particuliere synode. Indien het examen naar het oordeel van de classis gunstig verloopt, zal deze een periode vaststellen waarin zij als proponent mogen voorgaan in de kerken van het classicaal ressort.
Daarna zal de classis verder met hen handelen zoals naar haar oordeel verantwoord is, volgens de generale regeling die daarvoor door de kerken is vastgesteld.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 10:02:14 pm door Wybo »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:03:53 am »

quote:

Pooh schreef op 20 oktober 2004 om 10:58:
De term universiteit bestond al wel voor 1944, maar de Vrijgemaakte Hogeschool was een afsplitsing van de Gereformeerde Hogeschool, en ging dus onder dezelfde naam verder. Bovendien ontstond 't HBO in de jaren '70, waarna pas verwarring ontstond. De 'oude' hogescholen waren gewoon universiteiten in de moderne zin van 't woord. Zij eisten gymnasium als vooropleiding, en waren de enigen die titels mochten uitdelen. Elke Ds. is ook Drs. (of tegenwoordig wellicht Master). De naamswijziging hield dan ook geen opleidingsverandering in.

Alle oude theologie opleidingen zijn ontstaan uit de opleiding tot predikant. Natuurlijk was het altijd al mogelijk om te studeren zonder uiteindelijk dominee te worden, maar toen er meer vraag naar die mogelijkheid kwam, kwamen daar aparte opleidingen voor. Sommige opleidingen bieden 2 trajecten, sommigen bieden een gezamenlijke basis met verschillende 'afstudeerrichtingen'. Hoe dat in Kampen precies werkt weet ik niet.

Ja, maar theologie studeren aan een "gewone universiteit" (bijvoorbeeld hier in Groningen) is niet gebonden aan een kerkelijke denominatie en leidt volgens mij ook niet per definitie op tot predikant. Hier worden vrouwen bijvoorbeeld ook toegelaten. Is dat in Kampen ook zo?

De Gereformeerde Hoogeschool, en de daaruit afgesplitste GKV Hogeschool/ThU leidt gereformeerde predikanten op, dat is per definitie "smaller" dan theologie studeren aan een "oecumenische" faculteit, en met de zuivere bedoeling predikanten te leveren voor de gereformeerde kerken. De insteek is volgens mij anders dan bij theologie studeren aan een universiteit, meer "beroeps-gericht".

Maar nogmaals, ik weet er weinig van hoor. Dit is een beetje een klok-klepel verhaal.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 11:05:48 am door Bumblebee »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:08:02 am »
Nee BBB, je haalt wat dingen door elkaar.
1. Je noemt de TU Gereformeerde Hogeschool. Dat is de vroegere naam, het is al jarenlang Theologische Universiteit Kampen.
2. Ook vrouwen kunnen Theologie in Kampen studeren (maar geen dominee worden).
3. De zuivere bedoeling is niet 'slechts' predikanten te leveren voor de Gereformeerde Kerken. Sterker nog: de laatste jaren is ruim de helft (als ik het goed heb) van de afgestudeerde theologiestudenten (nog?) geen dominee geworden en die trend lijkt zich door te zetten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:08:15 am »

quote:

Bumblebee schreef op 20 oktober 2004 om 11:03:
[...]

Ja, maar theologie studeren aan een "gewone universiteit" (bijvoorbeeld hier in Groningen) is niet gebonden aan een kerkelijke denominatie en leidt volgens mij ook niet per definitie op tot predikant. Hier worden vrouwen bijvoorbeeld ook toegelaten. Is dat in Kampen ook zo?

De Gereformeerde Hoogeschool, en de daaruit afgesplitste GKV Hogeschool/ThU leidt gereformeerde predikanten op, dat is per definitie "smaller" dan theologie studeren aan een "oecumenische" faculteit, en met de zuivere bedoeling predikanten te leveren voor de gereformeerde kerken. De insteek is volgens mij anders dan bij theologie studeren aan een universiteit, meer "beroeps-gericht".

Maar nogmaals, ik weet er weinig van hoor. Dit is een beetje een klok-klepel verhaal.
Dat hangt er maar net vanaf. Een aantal theologie opleidingen zijn wel degelijk verbonden aan een kerkgenootschap. (de Gereformeerde (synodale) kerk, nu PKN). Een aantal anderen zijn inderdaad 'vrij'. Ook in Kampen kun je studeren zonder dominee te worden (en studeren dus ook vrouwen), maar die opleiding is wellicht minder populair dan elders.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:12:16 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 oktober 2004 om 11:08:
1. Je noemt de TU Gereformeerde Hogeschool. Dat is de vroegere naam, het is al jarenlang Theologische Universiteit Kampen.

Nee, ik schreef "de gereformeerde hogeschool en de daaruit afgesplitste vrijgemaakte hoogeschool" (die sinds kort ThU Kampen heet). Als ik dat misheb lieg ik in commissie, want ik praat Pooh hier na  :)

Maar de hogeschool die zich afsplitste van de gereformeerde hogeschool was de vrijgemaakte hogeschool, die nu pas universiteit heet, tenminste, volgens Pooh.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 11:22:20 am door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:13:07 am »

quote:

cyber schreef op 20 oktober 2004 om 11:00:
[...]

Het gaat om artikel 8

Artikel 8 – Toelating zonder theologische opleiding
Wanneer zulke personen toelating vragen tot de dienst des Woords, zal de classis hen examineren na toestemming van de particuliere synode. Indien het examen naar het oordeel van de classis gunstig verloopt, zal deze een periode vaststellen waarin zij als proponent mogen voorgaan in de kerken van het classicaal ressort.
Daarna zal de classis verder met hen handelen zoals naar haar oordeel verantwoord is, volgens de generale regeling die daarvoor door de kerken is vastgesteld.

Dit bedoelde ik. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:15:52 am »

quote:

Waarom krijgt hij nou weer de eer? Ik was eerder :+

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:17:19 pm »

Roodkapje in "1 Kor 14:2 vs. 1 Kor 14:4" (20 oktober 10:37u)

quote:

@ Bumblebee: bij 'ons' is dat geloof ik een uitzondering krachtens art. 12 KO (weet niet zeker, het is een van de eerste artikelen, ik heb hier geen kerkorde in huis). Maar dat zijn mensen die om de een of andere reden nooit theologie gestudeerd hebben (maar wel iets anders) en toch dominee willen worden (omdat ze dat op hun hart voelen), dus dan kan dat wel. Diegene hoeft niet de hele opleiding theologie te doen, maar kan zo aan de slag als dominee. Maar het is natuurlijk wel zo dat een classis daar onderzoek naar doet. Ze laten heus niet iedereen die een beroep doet op dat artikel toe, iedereen kan wel zeggen dat de geest hem dit en dat opdraagt, dus vandaar dat onderzoek. Het is namelijk ook zo dat een dominee niet alleen de leraar is, hij moet ook kunnen leiding geven etc. Dus een dominee is niet alleen een profeet. Het profeteren is trouwens niet uitsluitend bedoeld voor de eredienst (kan wel), maar vooral ook in de huiskringen. En dan zit de dominee er heus niet bij. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 12:17:48 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2004, 05:32:10 pm »
Er spelen hier een paar zaken.

Hoe is het ambt van predikant gerelateerd aan de gave van profetie etc.?
Hoewel elke gelovige in zekere zin profeet is -- hij belijdt de naam van God en getuigt van Hem -- zijn er mensen die daarvoor een bijzondere gave of roeping hebben. Wanneer deze door de gemeente (h)erkend wordt, zal het deze persoon helpen deze gave verder te ontwikkelen; en als hij voldoet aan de regels voor ambtsdrager (man, niet in opspraak, niet gescheiden, enz.; zie de brieven aan Timoteüs en Titus), zal de gemeente hem in naam van God roepen om op een bijzondere manier opzichter en prediker te zijn.

Waarom een predikantenopleiding?
Een geestesgave gaat niet buiten de "natuurlijke" capaciteiten van een mens om. Dat leert Paulus in 1 Kor 14 als hij zegt dat je je verstand moet gebruiken bij profetie. Als iemand zich geroepen voelt om Gods Woord aan de gemeente te verkondigen, dan zal hij zijn talenten moeten uitbuiten en uitbouwen. Bijbelstudie, pastoraal inzicht, enzovoort. Om dit mogelijk te maken, organiseren gemeenten gezamenlijk een predikantenopleiding. Het is de geijkte weg waarlangs een "geroepene" zich voorbereidt voor de taak van predikant.

Waar is artikel 8 dan voor?
Dit artikel is een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat de gereformeerden zich niet domweg wilden binden aan een vast patroon. Alhoewel een prediker normaliter de predikantenopleiding doorloopt, zijn er situaties denkbaar waarin hij zijn "opleiding" op een andere manier krijgt. Daarin wordt dus niet afgedongen op de eisen voor het ambt, maar wordt er simpelweg rekening gehouden met de mogelijkheid, dat God iemand anderszins voorbereidt op zijn werk.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 20, 2004, 08:59:40 pm »
zo moeilijk is het toch allemaal niet? :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 20, 2004, 09:25:50 pm »

quote:

Qohelet schreef op 20 oktober 2004 om 17:32:

Waar is artikel 8 dan voor?
Dit artikel is een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat de gereformeerden zich niet domweg wilden binden aan een vast patroon. Alhoewel een prediker normaliter de predikantenopleiding doorloopt, zijn er situaties denkbaar waarin hij zijn "opleiding" op een andere manier krijgt. Daarin wordt dus niet afgedongen op de eisen voor het ambt, maar wordt er simpelweg rekening gehouden met de mogelijkheid, dat God iemand anderszins voorbereidt op zijn werk.

Daarom vond ik het mooi, Roodkapje.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 20, 2004, 11:42:19 pm »
Misschien goed om even op de actuele hoogte te komen (GS Zuidhorn 2002-2003, art. 27):
1. Wanneer iemand naar art. 8 KO toelating wil verkrijgen tot het ambt van predikant, dient
hij zich daartoe aan te melden bij de kerkenraad van de kerk waarvan hij lid is.
2. Op zijn verzoek zal de kerkenraad eerst beoordelen of de broeder voldoet aan de voorschriften
die de Heilige Schrift bevat ten aanzien van de leer en de levenswandel van hen
die staan naar het ambt van dienaar van het Woord. Tevens zal de kerkenraad zich uitspreken
over de vraag of bij de broeder de bijzondere gaven aanwezig zijn waarop art. 8
KO doelt.
3. De kerkenraad zal zijn bevindingen schriftelijk meedelen aan de desbetreffende broeder,
en daarbij tevens de gronden vermelden en de manier waarop hij tot zijn oordeel is gekomen.
4. Wanneer de verklaring onder punt 3 positief is, kan de bewuste broeder zich presenteren
bij de Theologische Universiteit, waarbij hij de verklaring van de kerkenraad overlegt en
(kopieën van) relevante diploma’s.
5. Na de nodige oriënterende gesprekken stelt de senaat van de Theologische Universiteit
voor hem een beperkt, relevant studieprogramma vast, waarin ook een stage is opgenomen.
Tevens zal hij onder begeleiding van de Theologische Universiteit gedurende ten
minste een periode van een half jaar voorgaan in erediensten binnen het ressort van de
classis waar hij woont.
6. De aspirant kan ten behoeve van zijn studie aan de Theologische Universiteit voorzover
nodig op de normale wijze financiële steun vragen bij deputaten ad art. 19 KO.
7. De senaat van de Theologische Universiteit zal na voltooiing van dit studieprogramma
aan de aspirant een getuigschrift verlenen waarmee hij zich bij de classis kan presenteren
voor een beroepbaarstellend onderzoek.
8. De classis neemt het beroepbaarstellend onderzoek volgens de geldende regels af, met
uitzondering van het bepaalde over (een kopie van) het doctoraal diploma van de Theologische
Universiteit.
shoot me again, I ain't dead yet

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 21, 2004, 10:15:50 am »
Om nog wat verder te praten in het land van de theologische opleidingen:
Er zijn twee vormen van theologische opleiding: duplex-ordo en simplex-ordo.
Een duplex-ordo opleiding bevat twee delen. 1. algemene theologische opleiding (z.g. staatsopleiding). 2. kerkelijke opleiding (verzorgt vanuit een kerkelijke denominatie). Dit type opleiding vind je aan o.a. rijksuniversiteiten (Groningen, Utrecht, Leiden).
Een simplex-orde opleiding heeft algemene en kerkelijke opleiding geïntegreerd. Dit type opleiding vind je in Apeldoorn (CGK: TUA), Kampen I (PKN: ThUK) en Kampen II (GKV: TUK).

Niet elke ds. is automatisch drs. Tot ongeveer de jaren 80 bestond een academische opleiding uit drie examens: propaedeutisch, kandidaats en doctoraal. Na je kandidaats kon je al predikant worden, maar dan was je nog geen drs. Sinds het kandidaatsexamen is afgeschaft  is elke ds. drs. Over twee jaar hopen de eerste masters aan de TUK af te studeren.  Heb je de master gedaan, die voorbereidt op predikant dan kun je je beroepbaar laten stellen.

Nog een klein puntje: de TUK noemt zich universiteit omdat ze door de overheid is aangewezen als instelling waar theologische wetenschap wordt bedreven en omdat ze dat wil waar maken in haar onderwijs en onderzoek.
HarmW