quote:
KeesvE schreef op 23 oktober 2004 om 08:42:Ik ben een beetje huiverig voor de gedachte dat het na je wedergeboorte 'klaar' is. Veel mensen komen na die tijd, als ze Christus hebben omarmd, alsnog in een crisis. Daarom legt men in de GKv ook steeds de nadruk op voortgaande bekering.
[...]
Heb ik gezegd dat je niet wederom geboren hoeft te worden? Ik zie hoogstens een gradueel verschil. Christus aannnemen als je Verlosser betekent nog niet dat je daarmee al je zonden achter je laat. Je spreekt wél uit dat je de wíl hebt om naar al Gods geboden te gaan leven.
Je kunt van twee kanten naar wedergeboorte kijken:
1. Vanuit jezelf, je eigen ervaring.
2. Vanuit God, hoe God je ziet.
Leg je teveel nadruk op het eerste, dan kan het zijn dat je voor je gevoel nooit klaar bent. Je ziet jezelf steeds weer terugvallen, zondigen. En misschien kom je zelfs in een dip, waarin je denkt dat je misschien wel nooit wedergeboren was.
Het gaat erom dat wij leren inzien dat we naar onze wedergeboorte net zo mogen kijken als God dat doet. Dat is niet slechts een gradueel verschil, dat is HET verschil tussen leven en dood. Als je bent wedergeboren, dan ben je een nieuwe schepping, een nieuwe mens. God ziet je dan als 'besneden', losgesneden van je oude mens. Voor God ben je alleen nog maar nieuwe mens. Moeilijk om te geloven, maar echt waar. Wij moeten dus leren geloven dat God ons heeft wedergeboren. God ziet je ook niet langer als zondaar, maar als rechtvaardige. Een wereld van verschil dus.
En dan is er ontegenzeggelijk het feit dat we nog steeds zondigen. We leven nog wel in ons 'vlees'. Daar worden we pas van verlost als we sterven. Maar deze zonden kunnen ons niet van onze nieuwe status beroven. Wijzelf zijn gered, onze werken zullen door het vuur gaan. (1 Kor 3:15).
Dus in zekere zin ben je 'klaar', dwz is God met je klaar. Hij heeft je herschapen! Je bent gered. Je bent klaar voor een nieuw leven.
In een andere zin is God nog lang niet met je klaar: Hij wil je heiligen, Hij wil je in dit leven gebruiken, Hij wil je laten groeien, door de Geest. Alles tot eer van Hem.
Als je het dan hebt over dagelijkse bekering dan is dat dus iets compleet anders dan de bekering waar de bijbel het over heeft en waaruit de wedergeboorte voortvloeit. Dagelijkse bekering leidt niet tot zaligheid. Dagelijkse bekering als term komt voor zover ik weet dan ook niet in de bijbel voor. Wel woorden als heiligmaking en reiniging (2 Kor 7:1), vernieuwing van de inwendige mens (2 Kor 4:16).