Hoi Titia,
Hierbij wat antwoorden van een evangelisch getinte grefo

:
quote:
Titia schreef op 23 september 2004 om 22:39:Over het Oude en Nieuwe Verbond: in het ouder verbond was het zo dat kinderen van het volk Israel bij het verbond hoorden door de besnijdenis. Na de komst van Jezus was het heil voor alle volken. Als je pas bij het verbond hoort door geloof ontstaat er voor mijn gevoel een gat en is er een basis weg. Het verbond bestond al vanaf het paradijs, was er na Christus komt ook nog en is er nu nog steeds. Het mooie van het verbond is dat het zo veelomvattend is: God begon al met ons voordat wij bestonden, tijdens ons bestaan en straks wil Hij met ons leven in het paradijs. God is zo groot en wij mensen zijn zo klein. Wij mensjes denken dat we zelf nog iets in te brengen hebben, maar God kiest Wie Hij wil. Waarom zou God het verbond veranderd hebben: pas door geloof hoor je bij het verbond? Ergens tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament is er dan een gat ontstaan en is de basis en de zekerheid van het verbond weggevallen. Natuurlijk moet er geloof zijn, maar EERST was er Gods verbond met ons en is de doop een teken hiervan.
Wat betreft de term verbond: volgens mij gebruik je die op meerdere manieren. Je zou kunnen zeggen dat er meerdere verbonden / relaties zijn:
- Verbond met Adam;
- Verbond met Noach;
- Verbond met Abraham;
- Verbond met Israel;
- Verbond met/in Christus (nieuwe verbond);
Vanuit de verbondsgedachte (het woord zegt het al) kunnen we deze relaties zien als verbonden. En je zou kunnen zeggen dat er meerdere verbonden tegelijkertijd gelden. Want bijv. de opdracht aan Adam (vervul de aarde) geldt nog steeds. De regenboog is nog steeds teken van dat er nooit meer een zondvloed zal zijn etc.
Een andere manier om hier naar te kijken is de leer van de bedelingen. Een bedeling wordt gezien als een manier waarop God met mensen omgaat, gedurende een bepaalde tijd. Een huishouding, met bepaalde regels. Bedeling is dan ook afgeleid van griekse oikonomia, dat lijkt op 'economie'. Dit woord komt in de grondtekst voor.
De volgende bedelingen zou je kunnen onderscheiden:
1. Geweten (Adam - Noach)
2. Menselijke besturing (Noach - Abraham)
3. Belofte (Abraham - Israel bij de Sinai)
4. Wet (Israel bij de Sinai - Christus)
5. Genade (Christus - Opname Gemeente)
6. Volheid der Tijden (Opname Gemeente - Binden van Satan)
7. Koninkrijk (Binden van Satan - Jongste dag)
Deze bedelingen zijn niet opeenvolgend, maar lopen in elkaar over, als volgt:
1 loopt over in 7
2 loopt over in 6
3 loopt over in 5
4 is een aparte bedeling die al is geeindigd.
Dus op dit moment leven we in de 1e, 2e en in de 5e bedeling. Voorbeeld: wij kennen nog steeds menselijke overheden. Maar voor Noach was dit er niet. God ging toen anders om met mensen.
Kijk je nu naar de verbonden, dan begint het Verbond met Abraham met de 3e bedeling (Belofte), het Verbond met Israel begint met de 4e bedeling (Wet). Dit verbond wordt in Hebreeen het oude verbond genoemd en is nu ook niet meer van toepassing. Het nieuwe verbond begint met de 5e bedeling (Genade), die begint met de opstanding van Christus.
Paulus zegt dat deze bedeling in het verlengde ligt van de 3e bedeling (de Belofte). Gal. 3:16, Efez. 3:6. Zoals de erfgenamen uit die bedeling deel kregen aan de beloften aan Abraham, zo krijgen de erfgenamen (gelovigen) uit deze bedeling deel aan de beloften aan het Zaad van Abraham: Christus. Daarom heeft de 5e bedeling dezelfde kenmerken als de 3e: Afgezonderd van de volkeren ontstaat er een groep mensen, die hier geen blijvende stad heeft.
Het verschil tussen Abraham en Christus is wie er erfgenamen zijn: Bij Abraham is dat zijn lijfelijke nageslacht, bij Christus zijn dat de gelovigen. Bij Abraham gaat het dan om een aardse erfenis, bij Christus om een hemelse. Tegelijk zeggen we dat gelovigen ook zaad van Abraham zijn, omdat ze in Christus zijn. Abraham zelf kreeg namelijk ook deel aan de hemelse erfenis omdat hij geloofde. Hij verwachtte de blijvende stad met fundamenten.
Je zou in dit verband kunnen stellen dat - omdat Abraham geloofde in de beloften die sloegen op Christus - Abraham zelf een erfgenaam is van Christus.
En hiermee kom ik dus op het punt van het geloof. Dat is waar het allemaal om draait. Bij Abraham en zijn natuurlijk nageslacht ging het om beloften van land en zegen. Daar had het nageslacht 'automatisch' deel aan door geboorte. Maar dat is niet voldoende voor het behoud. Ook in het OT wordt geloof gevraagd in de - toen nog komende - Messias.
Nu is Christus gekomen en Hij heeft zijn werk gedaan. Wij hebben geen beloften van land en zegen voor deze wereld. Wij hebben beloften van een hemelse erfenis, waar de Heilige Geest het onderpand van is. Er is maar één manier om daar deel aan te krijgen, geloof. Dat is het Nieuwe verbond: beloften van een hemelse erfenis, door het geloof in Christus. Daarvoor moet je wedergeboren worden. Wij zijn dan ook geen natuurlijk zaad van Abraham, maar geestelijk zaad.
Daarom vind ik het niet juist om te zeggen dat kinderen van gelovige ouders in het verbond zitten. Kinderen van gelovige ouders zijn bij hun geboorte nog niet wedergeboren. En wat uit vlees geboren is, is vlees. Dus nog niet IN Christus. Dat is namelijk een geestelijke zaak. Mensen kunnen geen geestelijk nageslacht verwekken, dat kan God alleen.
Als je dan kijkt naar het Verbond met Abraham, waarbij kinderen ook de beloften kregen, en je wilt dit overzetten naar nu, dan moet je in ieder geval de aardse beloften negeren. De geestelijke beloften, daar kunnen we wel wat mee. Maar dan is mijn vraag: waarom zitten dan alleen kinderen van
gelovige ouders in het Verbond? Want in principe gelden de geestelijke beloften voor iedereen, ongeacht hun natuurlijke afkomst. En dat zou betekenen dat iedereen deel heeft aan het Nieuwe Verbond. Maar zo is het nu juist niet volgens mij.
quote:
Een paar vragen aan de evangelischen onder ons:
1. Christus' offer heeft ons verlost van de zonde en zo hebben wij vergeving gekregen. Zijn wij dan helemaal in 1 keer verlost van de zonde/gerechtvaardigd in Christus of is dit een proces dat ons hele leven door blijft gaan? Bid je ook dagelijks om vergeving van je zonde net zoals bv. het dagelijks bidden voor ons brood?
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen zonde en zonden. Zonden zijn overtredingen. Zonde is een gesteldheid, een toestand. In het geloof mag je zeggen dat Christus je zonden verzoend heeft tijdens zijn lijden aan het kruis. Hij droeg de straf daarvoor. Tegelijk werd Jezus Christus door God voor ons tot zonde gemaakt. (2 Cor 5:21). Daar heeft hij ons van verlost door zijn dood. Want iemand die gestorven is vrij van de zonde. (Rom 6:7). Dus mogen we stellen dat we gerechtvaardigd ZIJN.
Echter.... Wij leven nog in een lichaam dat aan de zonde en de dood is onderworpen. Daarom zondigen we nog steeds. Dat is als het goed is een strijd in onze leden. Maar we mogen weten dat als we onze zonden belijden we vergeving ontvangen, want God is getrouw en rechtvaardig (1 Joh 1:9). Dat blijft zo tot onze dood.
We ZIJN dus gerechtvaardigd, maar tegelijk worden we nog geheiligd. En dat is een proces tot onze dood.
quote:
2. Ligt het begin van Gods relatie met ons bij het feit dat je als mens een keuze maakt voor God of ligt het begin van deze relatie bij het feit dat God met ons begonnen is (door een verbond aan te gaan).
God roept. Wij antwoorden. Wat dat betreft hebben we een keus. Echter is dat een puur verstandelijke keus? Het is misschien een rare vergelijking, maar ik vergelijk het een beetje met liefde op het eerste gezicht. Kies je daar verstandelijk voor? Nee, het 'overkomt' je. God geeft het geloof. En dan komt er een moment dat je die 'keus' uitspreekt. Net zoals bij een huwelijksvoltrekking.
quote:
3. Zijn wij als mens ook schuldig aan de zonde(val), of hebben we alleen te lijden onder de gevolgen van de zonde en hoeven we alleen daarvan verlost te worden?
Wij moeten verlost worden van de zonde, omdat we zondig zijn. Van nature zijn wij vlees, niet uit Christus, maar uit Adam geboren. Daar moeten we dus zeker van verlost worden.
quote:
4. Ik lees in een evaluatie van een theologisch boek dat er bij de leer van de evangelische kerken er wordt gezegd dat er zelfs een positieve kant zit aan de zondeval: zo kunnen wij mensen kennis krijgen van goed en kwaad en pas echt voor God kiezen. Door middel van een leerproces krijgen wij mensen de kennis van goed en kwaad die God allang heeft. God wilde graag Zijn barmharigheid en zijn toorn aan de mens laten zien en daarom liet Hij de zonde val toe. Hoe denk je hierover?
Ik weet niet of je kan zeggen of God de zondeval 'toeliet'. Wat betreft de zondeval van Adam zijn heel veel vragen te stellen en misschien net zoveel antwoorden te bedenken. Ik kan me aardig vinden in de leer van de restitutie. Deze gaat ervan uit dat de wereld al in zonde was gevallen, door de val van Satan die op de aarde is geworpen. De toestand van Gen 1:2 is het resultaat van Gods oordeel over Satan. Van daaruit begint God met herschepping, tot de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zullen zijn. Omdat de aarde dus al onder een vloek lag, en omdat Adam uit de aarde is genomen, was het niet 'vreemd' dat Adam zou zondigen. Als je hierover vragen hebt dan leg ik het graag nog wat verder uit. NB. ik zeg niet dat dit de 'waarheid' is....
quote:
5. Wat vind je van deze uitspraak: God wist van tevoren hoe iemand zou reageren op zijn genade-aanbod aan alle mensen en Hij verkoos diegenen van wie Hij voorzag dat zij positief zouden reageren. God schenkt geen geloof, maar Hij wacht af wie er uit zichzelf tot geloof komt.
Het geloof is een gave Gods (Ef. 2:

. Dus is het enkel genade. Dus geen stof tot roemen wat betreft onszelf. God keek niet naar onze reactie, hij verkoos, OPDAT wij zouden geloven. Tegelijk houdt God ons verantwoordelijk voor het aannemen of verwerpen van Hem.
quote:
6. Worden in evangelische gemeenten ook Psalmen gezongen? In veel psalmen wordt al vooruit gewezen naar de komst van Christus, geloof je dat ook?
Dat moet ik nog eens onderzoeken....