Auteur Topic: samenwerking met christelijk gereformeerde kerk  (gelezen 819 keer)

broeder x

• Bekijk profiel
samenwerking met christelijk gereformeerde kerk
« Gepost op: augustus 03, 2003, 10:49:12 pm »
Hoe ver ben je met de samenwerking, als je plaatselijk elkaar als 'ware kerk' erkend hebt? Je kunt bij elkaar aan het avondmaal en accepteerd de leden van elkaar. Wat voor gevolgen heeft deze erkenning? Betekend dit, dat je op niet al te lange termijn helemaal samen gaat?

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2003, 11:32:02 pm »
wat is helemaal samengaan?
dat je in hetzelfde kerkverband zit? Landelijk lukt dat toch nooit. Ik denk dat erkenning voldoende is, en dat plaatselijk samengewerkt kan worden op allerlei gebied, bijvoorbeeld evangelisatie.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2003, 12:06:27 am »
Wat zijn de gevolgen van een plaatselijke erkenning in de praktijk?

Daarnaast een reactie op het voorafgaande:
Waarom zou je niet samengaan op plaatselijk nivo? Als je moet wachten tot er landelijk beslist wordt, kun je wachten totdat je een ons weegt.
In dat geval is een plaatselijke erkenning heel dubbel.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2003, 07:58:21 am »
quote:
Hoe ver ben je met de samenwerking, als je plaatselijk elkaar als 'ware kerk' erkend hebt? Je kunt bij elkaar aan het avondmaal en accepteerd de leden van elkaar. Wat voor gevolgen heeft deze erkenning? Betekend dit, dat je op niet al te lange termijn helemaal samen gaat?

Ja laten we daar niet langer mee wachten.  Laten we kijken wat ons bindt ipv. waar verschillen liggen. En dat is m.i. genoeg basis.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2003, 12:51:53 pm »
Subtiel schopje naar de buren.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Ellie Strengholt

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2003, 03:30:59 pm »
Ik ben Ellie Strengholt (61 jaar), lid van de CGK van Ridderkerk. De CGK van Ridderkerk heeft al jarenlange samensprekingen met de GKV van Ridderkerk. Er zou DV woensdag 5 november een gezamenlijke dankdienst worden gehouden, die helaas door enkele leden van onze gemeente afgewezen is, wat ik en mijn familie ten zeerste betreuren.
Hoe denkt u en wat zijn uw ervaringen met samenwerkingen GKV + CGK?
Ik denk hierbij aan Johannes 17 (Hogepriesterlijk Gebed) waarin Jezus ons leert:
bidt voor waarheid en eenheid in de kerk met het oog op de wereld!
Wanneer wij elkaar als ware gelovigen erkend hebben dan moet het toch mogelijk zijn tot een samenwerking te komen, uitwisseling van predikanten, activiteiten.
Ik kan mij begrijpen dat er bij leden van ons geachten heersen over uw Psalmberijming en dan moeten we weer een ander Kerkboek hebben, maar het moet toch mogelijk zijn zo'n boekje in de kerk neer te leggen, gelijk bij ons in de kerk een boekje voor ieder ligt met de Schriftberijmingen die wij zingen.
Graag wil ik van gedachten wisselen over de mogelijkheden, ik denk hierbij ook aan Psalm 133, hoe goed en leif'lijk is het dat broeders (en zusters) van hetzelfde huis als broeders samenwonen. enz.
U kunt eventueel ook reageren op de discussielijst van onze kerk en u daarvoor aanmelden, ik wil proberen ook daar een discussie op gang te brengen, onze site is cgk.nl en dan aanmelden voor de discussielijst (die aanmelding kan 1 รค 2 weken in beslag nemen).
mijn adres is: burostrengholt@hetnet.nl

zv_er

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2003, 03:41:32 pm »
Hoe kunnen we plaatselijk samen gaan als landelijk nog geen overeenstemming is.

Zullen we niet eerst zoeken naar de eenheid binnen ons kerkverband en dan daarbuiten?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2003, 03:52:05 pm »
quote:
op 02 Nov 2003 15:41:32 schreef zv_er:
Zullen we niet eerst zoeken naar de eenheid binnen ons kerkverband en dan daarbuiten?

Is dit een afwijzing?
Is er geen eenheid binnen het GKV-verband?
Moet je eerst met een selecte groep christenen volledig overeenstemmen voordat je een naaste groep christenen die zich door de geschiedenis zelf en op een andere manier heeft georganiseerd accepteerd?

Hebben wij niet de taak elkaar op te zoeken?
Wil je eerst je broeder die twee straten verder kerkt 10 jaar voorbij lopen voordat je hem wil accepteren?

De mate van organisatie van een groep christenen mag een dergelijke opdracht m.i. niet in de weg staan!  Vooral als je bedenkt dat mensen een verband organiseren wat betekent dat er nooit volledige gelijkstemmigheid zal heersen binnen een georganiseerd verband.

Ellie Strengholt

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2003, 03:58:16 pm »
quote:
op 02 Nov 2003 15:41:32 schreef zv_er:

ik noem het kleine oecumene, waarbij ik enkele punten naar voren breng er zijn er veel meer, wanneer u dat wenst, kan ik u deze per e-mail toezenden
oecumene is een bijbelse opdracht
oecumene een valkuil, het kan christenen en de kerk verstrikken in onheilige procedures zoals de hogere kerkelijke vergaderinge vaak doen
oecumene gemeenteleden hebben kerkelijke leiders reeds lang links en rechts ingehaald
oecumene vraagt geestelijke lef, moed om voortrekker te zijn en nieuwe wegen te gaan
oecumene wat moet God een verdriet hebben van de wijze waarop wij de dingen op micro-niveau uitvergroten
tenslotte
oecumene een uitdaging om je te verwonderen over wat je gemeenschappelijk hebt, zoveel meer dan wat scheidt
Iets om over na te denken?
Ellie Strengholt

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2003, 08:14:56 pm »
quote:
op 03 Aug 2003 22:49:12 schreef broeder x:

Elkaar erkennen als "ware kerk" is nog niet hetzelfde als openstelling van avondmaal en volledige leden erkenning, helaas. Dat hebben we hier plaatselijk wel gemerkt. Ook kanselruil is niet zo makkelijk. Daar moet in ieder geval ook de classis over mee beslissen.

Eenheid laat zich niet landelijk opleggen. Alleen als mensen elkaar plaatselijk vinden gebeurd er ook werkelijk iets. Het zou ideaal zijn als dat landelijk ondersteunt werd uiteraard. Het kan met allerlei dingen beginnen zoals gezamelijke creche, bijbelstudie en alpha cursus. Ondertussen zal er op kerkraadsniveau gewerkt moeten worden aan de zaken als erkenning, gelijkstemming tucht en kanselruil.

In de praktijk blijkt dat dominees daarin belangrijke rollen (kunnen) spelen. De plaatselijke CGK is helaas lange tijd vacant geweest en mede daardoor is het proces zo goed als stilgevallen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2003, 10:06:24 pm »
Wij hebben al kansel ruil gehad met onze broertjes en zusjes uit de CGK!
En dat beviel best goed!