Auteur Topic: Het leven is één  (gelezen 1299 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Gepost op: februari 19, 2003, 12:02:35 am »
De 40 verontrusten schreven:

quote:

* Het leven is één: In de Vrijmaking bewerkte de Here de winst van de werkelijke betekenis van NGB art. 27-32 voor ons als kinderen van het verbond in het leven in deze tijd. Deze reformatie werkte dóór: het geloof dat de kerk de krachtcentrale is voor het hele leven, leidde tot het oprichten van gereformeerde organisaties op allerlei terrein. Met name kreeg in het onderwijs de band met de kerk weer gestalte, doordat door het brengen van grote offers op grote schaal gereformeerde scholen werden opgericht.
Maar deze winst wordt steeds minder erkend en de ‘doorgaande reformatie’ wordt afgewezen. De oorzaak daarvan is dat het eenvoudige en schriftuurlijke belijden omtrent de kerk ingeruild wordt voor een schema van de oude dwalingen van de pluriformiteit van de kerk en de onzichtbare kerk. Dat is onder meer te zien in ‘interkerkelijke’ samenwerking op allerlei gebied en vervaging van de schriftuurlijke kerkgrenzen. Hierdoor kreeg de secularisatie ook steeds meer vat op het gereformeerde leven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Johan V.

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 12:22:12 am »
Mee oneens.

We zijn geroepen om een licht in de wereld te zijn, niet om achter muren te gaan zitten wachten op het einde.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 09:46:19 am »
Ik vind dat ook niet en ik denk dat Kuyper het ook zo niet heeft bedoeld. Het gaat er m.i. om op welk terrein des levens het gaat; gaat het over politiek, over school of over de kerk?

Ik denk dat de kerk een heel belangrijke is, daar is geen concessie mogelijk inzage andere gelovigen of niet gelovigen bijvoorbeeld.
Ook met politiek is dit, in weerwil van wat velen zeggen, zo. Maar vrijgemaakte scholen e.d.? Ken uw vijand, dan weet u weer waarom u gereformeerd bent.
Ps. 111:10

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 11:12:47 am »
"Het leven is één"
"Vrijmaking"
"NGB art. 27-32"
"reformatie"
"kinderen van het verbond"
"gereformeerde organisaties"
"‘doorgaande reformatie’ "
"oude dwalingen van de pluriformiteit van de kerk en de onzichtbare kerk."
"vervaging van de schriftuurlijke kerkgrenzen."
"het gereformeerde leven."
"Kuyper"

Ik zou een oproep aan alleen willen doen die dit soort termen/ conclusies/ vaktaal te gebruiken om eens vanuit de bijbel uit te leggen wat hij/ zij beweert?

Dan houden we het begrijpelijk voor christenen die niet lid zijn van die GKV.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2003, 11:50:42 am »
Ik denk dat iedereen dit wel begrijpt: het leven is een. Je kunt niet een beetje Christen zijn, of alleen een Zondagschristen. Dat werkt niet.

Dat bedoelen de vaderen met dit woord m.i. Maar je kunt best Christen zijn in niet-gereformeerde organisaties, zolang je niet gedwongen wordt te zondigen (Schilder?), zie ik. Een gereformeerd ziekenhuis zou niet alleen gereformeerden mogen opnemen, bijvoorbeeld. Dat vind ik misselijk. Ik weet ook niet of het echt voorkomt, maar mijn opa moest laatst lang in het ziekenhuis in Tiel liggen, waar geen Roomsen mochten komen. Dat vind ik raar.
Ps. 111:10

Sam

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2003, 11:55:32 am »
Beste Wiering,

quote:

Je kunt niet een beetje Christen zijn, of alleen een Zondagschristen.
Wat is "christen-zijn"? En wat is "Zondagschristen"?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2003, 12:34:48 am »

quote:

op 19 Feb 2003 11:12:47 schreef Sam:
"Het leven is één"
"Vrijmaking"  (kan ik uitleggen)
"NGB art. 27-32" (wat betekend dit nu in de praktijk van alledag)
"reformatie" (akkoord)
"kinderen van het verbond" (en nu dan de praktijk)
"gereformeerde organisaties" (dat is geweest, was een tijdelijk iets)
"‘doorgaande reformatie’ " (mee eens)
"oude dwalingen van de pluriformiteit van de kerk en de onzichtbare kerk." (oeps :( )
"vervaging van de schriftuurlijke kerkgrenzen." (pardon :? )
"het gereformeerde leven." (waarom geen christelijk leven?)
"Kuyper" (Da's wel heel lang geleden)

Ik zou een oproep aan alleen willen doen die dit soort termen/ conclusies/ vaktaal te gebruiken om eens vanuit de bijbel uit te leggen wat hij/ zij beweert?

Dan houden we het begrijpelijk voor christenen die niet lid zijn van die GKV.
Maar zit ik nog wel met de vraag: leg dit nu eens uit aan iemand die net tot geloof is gekomen, of aan mijn kinderen.

Jan Wietsma, Zwolle

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2003, 01:35:35 am »
Het is aardig om hier eens wat historie in aan te brengen. Abraham Kuyper destijds had gevoel voor de ontwikkelingen in de samenleving. Hij zag ontstaan wat we nu 'differentiatie' van de samenleving noemen: school, kerk, politiek, maatschappij, gezin, werk, enz. enz. ontwikkelde zich tot eigen terreinen van leven met eigen regels en wetmatigheden. Om daar op in te kunnen gaan bedacht hij de theorie van soeverieniteit in eigen kring: ieder terrein heeft eigen regelmatigheden, maar alle samen staan onder Christus als Heer (er is geen terrein des levens waarvan Christus niet zegt 'Mijn!'). Hoe je daar over denken wilt is tot daaraan toe.
De kreet dat het leven één is, is ontstaan als tegenwicht tegenover die differentiatie en tegenover Kuyper. Ze is afkomstig uit de hoek van de afgescheiden kerken die deze differentiatie van de samenleving niet wilden erkennen, en overgenomen door K. Schilder en zijn leerlingen. Zo is de uitdrukking bekend geworden in de GKv.
Als ik intussen gewoon om me heen kijk zie ik helemaal niet dat het leven één is, maar juist dat het leven veel is. De ontwikkelingen zijn alleen maar verder gegaan. Ik vind het veel vruchtbaarder om door te denken via de lijn van Kuyper: als het leven dan veel is, wat betekent dan Christus' Heer zijn voor die vele terreinen? dan om door te denken via de lijn van Schilder etc. Het leven is gewoon niet één. Daar kun je wel tegenin roepen, maar dat helpt niks. Je krijgt er alleen maar wereldvreemde ideeën door.
shoot me again, I ain't dead yet

Sam

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2003, 10:50:44 am »

quote:

Maar zit ik nog wel met de vraag: leg dit nu eens uit aan iemand die net tot geloof is gekomen, of aan mijn kinderen.

Beste Jan W,
Waarom zouden wij onze kinderen, net-gelovigen dit soort niet-bijbelse taal moeten leren?

En dsWim,
En wat betreft de statement 'het leven is één' betekent dit niets meer of minder dat ik in al mijn activiteiten en bezigheden mij bewust ben van het offer van Jezus Christus en vervolgens daar naar leef. Dat is allereerst een persoonlijke opdracht. Of niet?

dsWim

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2003, 11:57:05 pm »
Ja Sam, als je het zo neemt. Komt ongeveer neer op wat Kuyper bedoelde met dat Christus Heer is over alle terreinen van het leven. Was ik het al mee eens (tenminste in dit kader).

Sam

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2003, 10:04:18 am »
Beste dsWim,

Ik redeneerde misschien erg simpel, toch is het oprecht gemeend. Ik denk namelijk serieus dat dit de uitdaging voor iedere individuele christen is. Hoe is hij christen onder de atheïsten, moslims, hindoeïsten, hedonisten, etc.

Dit is misschien verschillend met Kuyper en de tijd waarin hij leefde. Toen was het leven toch behoorlijk verzuild? En toen dacht men nog dat er voor iedere terrein van het leven een christelijke organisatie moest komen?

dsWim

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2003, 11:21:26 am »
Sam, als ik je goed begrijp gaat het jou meer om dat wij als christenen overal integer christen moeten zijn, zeg maar: zorg dat jouw leven één is, of dat je een mens uit één stuk bent. Prima.
Maar dat is in ieder geval niet hoe ik de uitspraak dat 'het' leven één is gewend ben te lezen. Kijk maar in het citaat waar deze topic mee begint. Daar gaat het er om dat je normen die je in de kerk leert gewoon moet kunnen toepassen buiten de kerk op allerlei andere terreinen (school, werk, politiek etc.). Dat hele project is wat mij betreft vooral mislukt omdat 'het leven' in die zin echt niet één is.

Sam

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2003, 11:45:38 am »
Beste dsWim,

Het gaat bij christen-zijn in deze wereld toch altijd om de mensen die deze naam dragen? In die zin dat de mensen ook de dragers zijn van christelijke normen en waarden?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2003, 12:37:41 pm »
dsWim,

Nu ben ik toch benieuwd hoe je het voorstelt dat het leven níet één is. Gelden op het werk andere normen dan in de kerk? In de politiek andere normen dan in de christelijke gemeente? En dan heb ik het niet over de normen die "men" stelt in die kring, maar de leefregels die God stelt voor de christen die in zo'n kader functioneert.

In de kerk leren we dat onze ouders en andere gezagsdragers met respect behandeld moeten worden. Op veel scholen is er vrijwel geen norm meer waarom een docent gezag zou hebben over de leerling. Hoe moet ik daarmee omgaan? Als ik les geef op een seculiere school mijn normen maar anders stellen dan ik in de kerk in theorie leer? Of zorgen dat ik niet op zo'n school terecht kom? Er voor vechten dat de school haar normen bijstelt naar de christelijke maatstaf?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

dsWim

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2003, 02:16:19 pm »
Dat jouw leven één moet zijn, in de zin dat jij persoonlijk integer bent als christen, waar je ook bent, en je eigen waarden en normen meeneemt, dat vind ik ook.
Dat Christus Heer is over heel het leven en dat je dus zijn waarden en normen niet naar omstandigheden aan en uit kunt zetten, dat vind ik ook.
Punt is dat je ze overal in de eigen setting moet toepassen.
In de setting van de gemeente hoor je te zeggen: er wordt in de kerk geen eed afgelegd, je ja moet ja zijn. In de setting van de overheid hoor je te zeggen: omdat de waarheid in deze wereld in nood is mag de overheid een eed vragen. Aan je ouders ben je op een andere manier gehoorzaam dan aan je baas of aan leraren. In veel hedendaagse situaties heb je een onderhandelingspositie die je thuis of in de kerk niet hebt. En zo voort. Met al die verschillen moet je iets doen.
Het waren in het verleden juist die verschillen die niet erkend werden in deze spreuk. En dan kreeg je bijv. dat een politieke partij of een vakorganisatie georganiseerd moest worden op dezelfde basis als een kerk (grondslag van Schrift en belijdenis en zo).

dsWim

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2003, 02:18:41 pm »
je kunt het nog anders zeggen: doorgaande reformatie werd vroeger in twee betekenissen gebruikt: die van persoonlijke radicalisering van je geloof en leven daaruit, en die van verregaande verorgansering van levensterreinen vanuit een dominantie van de kerk. In de eerste zin stem ik ermee in, in de tweede niet.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2003, 04:45:59 pm »
Waarom ben je met het tweede niet eens? Vanwege de dominantie van de kerk of de verorganisering ervan?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Marloes

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2003, 05:07:39 pm »
Qohelet, zou jij willen dat het leven van een GerVrijg iemand bestaat uit de volgende stadia:
1. GerVrijg peuterspeelzaal
2. GerVrijg basisschool
3. GerVrijg middelbare school
4. GerVrijg vervolgopleiding
5. GerVrijg werkgever & politieke partij & vakanties & schoolverenging voor de kinderen & verzekering & evt kerkenraad
6.  GerVrijg begrafenisondernemer & GerVrijg begraafplaats

Ofwel; moet er niet ook mogelijkheid zijn om op normale wijze (buiten evangelisatieprojecten om) in contact te komen met niet- en andersgelovigen?
Ik vind de 'ontzuiling' voornamelijk góed.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2003, 11:04:02 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 17:07:39 schreef Marloes:
2. GerVrijg basisschool
5. GerVrijg werkgever & politieke partij & vakanties & schoolverenging voor de kinderen & verzekering & evt kerkenraad
Het kan nog erger. Ik heb rijles gehad van een baptist! Dat kostte me 10 lessen extra, dat snap je!

quote:

Ofwel; moet er niet ook mogelijkheid zijn om op normale wijze (buiten evangelisatieprojecten om) in contact te komen met niet- en andersgelovigen?
Ik vind de 'ontzuiling' voornamelijk góed.

Maar nu even serieus, waarom vind je de ontzuiling zo goed?
En: denk je dat de zuilen alleen maar bedoeld waren om niet- en andersgelovigen te mijden? Zou er niet ook iets inzitten van 'je eigen identiteit bewaren'?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2003, 11:37:41 pm »

quote:

2. GerVrijg basisschool

0. Gelovige ouders
1. Christelijke peuterspeelzaal
2. Protestante basisschool
3. Orthodox-gereformeerde middelbare school
4. Gereformeerde vervolgopleiding
5. Oecumenische werkgeven &
6. Humane begrafenis

Maar even zonder gekheid, je kunt zo'n etiketje GerVrij presenteren alsof het allemaal heel eng wordt, maar als je de gelegenheid hebt om je kinderen orthodox, bijbels onderwijs te laten volgen, doe het dan vooral! Hoe beter, hoe beter... Of een goede invulling van dergelijke scholen van de grond komt, is natuurlijk een ander verhaal. Maar het ideaal kun je niet om zeep helpen door je af te zetten tegen 'verzuiling'.

Echt goede verzuiling is dit: en zij waren allen eendrachtig bijeen in de zuilengang van Salomo. Doch van de anderen durfde niemand zich bij hen aansluiten, maar het volk stelde hen hoog (Hand 5, 12b.13). [Grappig: "zuilengang" had ik er niet bijgezocht, moet wel knipoog zijn van Heilige Geest].

http://www.utexas.edu/courses/nestor/stoaint.jpg

Yana

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #20 Gepost op: februari 23, 2003, 10:26:59 am »

quote:

op 21 Feb 2003 01:35:35 schreef dsWim:
Het is aardig om hier eens wat historie in aan te brengen. Abraham Kuyper destijds had gevoel voor de ontwikkelingen in de samenleving. Hij zag ontstaan wat we nu 'differentiatie' van de samenleving noemen: school, kerk, politiek, maatschappij, gezin, werk, enz. enz. ontwikkelde zich tot eigen terreinen van leven met eigen regels en wetmatigheden. Om daar op in te kunnen gaan bedacht hij de theorie van soeverieniteit in eigen kring: ieder terrein heeft eigen regelmatigheden, maar alle samen staan onder Christus als Heer (er is geen terrein des levens waarvan Christus niet zegt 'Mijn!'). Hoe je daar over denken wilt is tot daaraan toe.
De kreet dat het leven één is, is ontstaan als tegenwicht tegenover die differentiatie en tegenover Kuyper. Ze is afkomstig uit de hoek van de afgescheiden kerken die deze differentiatie van de samenleving niet wilden erkennen, en overgenomen door K. Schilder en zijn leerlingen. Zo is de uitdrukking bekend geworden in de GKv.
Als ik intussen gewoon om me heen kijk zie ik helemaal niet dat het leven één is, maar juist dat het leven veel is. De ontwikkelingen zijn alleen maar verder gegaan. Ik vind het veel vruchtbaarder om door te denken via de lijn van Kuyper: als het leven dan veel is, wat betekent dan Christus' Heer zijn voor die vele terreinen? dan om door te denken via de lijn van Schilder etc. Het leven is gewoon niet één. Daar kun je wel tegenin roepen, maar dat helpt niks. Je krijgt er alleen maar wereldvreemde ideeën door.

De woorden "er is geen terrein des levens waarvan Christus niet zegt 'Mijn!" zijn mij heel bekend. Maar ik heb nooit zo duidelijk begrepen dat juist dit het verschil was met de afgescheiden kerken. Is het daaruit/om dat de Christelijk Gereformeerde Kerken onstaan zijn in 1892? (niet meegegaan met de Vereniging).
Hoe denken de CGK daar nu dan over, want ik dacht dat er veel contact was tussen de CGK en de GKV. Of heb ik dat verkeerd?

En verder: dacht Schilder dan ook strict dat het leven één is en men alles in "eigen kring" moest houden? (Dat word er tog mee bedoeld?).  

En nog verder, Kunt U een beetje meer uitleggen wat u bedoeld met: "Je krijgt er alleen maar wereldvreemde ideeën door"

dank U
in essentials unity; in non-essentials charity.

Marloes

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #21 Gepost op: februari 23, 2003, 01:31:55 pm »

quote:

op 22 Feb 2003 23:04:02 schreef Peter:
Maar nu even serieus, waarom vind je de ontzuiling zo goed?
En: denk je dat de zuilen alleen maar bedoeld waren om niet- en andersgelovigen te mijden? Zou er niet ook iets inzitten van 'je eigen identiteit bewaren'?

Waarom ik de ontzuiling goed vind: er is een heel bekende tekst die zegt: 'in de wereld, maar niet van de wereld'. Bij verzuiling, als je je helemaal terugtrekt in je eigen veilige wereldje, verlies je het eerste stukje over ín de wereld zijn helemaal uit het oog. Voor niet-christenen ben je dan ook niet meer relevant, niet confronterend, en zul je er niet in slagen (mi) om ze in hun dagelijks leven als 'zoutend zout' te bereiken (niet dat ik daar nou zo goed in ben, elke dag, maar door domweg voor je eten te bidden in de middagpauze confronteer je ze al ergens mee, en ik merk dat ook andere christenen, die dat eerst niet deden, dat nu langzaamaan ook doen bij de lunch). Dan heb je wel dingen als E&R nódig om met niet-christenen in contact te komen. (En dat rijtje wat ik noemde, alles GerVrijg, zie je sterk bij onze predikanten en leraren enzo - die zitten vaak helemaal in ons GerVrijg wereldje.)
Je eigen identiteit bewaren, je christelijke identiteit bewaren, kan heel goed als je ook in de wereld leeft. Ik heb nooit zo het probleem ingezien/ervaren van 'het postmoderne' waarbij je in allerlei stukjes leeft en overal andere rollen vervult. Als het goed is verander je daardoor zelf niet, en ook je christen-zijn verandert niet. Dat zou juist datgene moeten zijn wat al die stukjes van het leven met elkaar verbindt (je band met God).
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #22 Gepost op: februari 23, 2003, 03:38:06 pm »

quote:

op 23 Feb 2003 13:31:55 schreef Marloes:
Waarom ik de ontzuiling goed vind: er is een heel bekende tekst die zegt: 'in de wereld, maar niet van de wereld'. Bij verzuiling, als je je helemaal terugtrekt in je eigen veilige wereldje, verlies je het eerste stukje over ín de wereld zijn helemaal uit het oog.

Ik ben het met je eens dat we ons niet uit de wereld moeten terugtrekken.
Vraag is voor mij nog wel of dat nou het typerende was van de verzuiling.
Heb daar onlangs iets over gelezen in het ND, een interview met prof. Harinck. Ik ga dat nog eens even opzoeken (staat helaas niet in hun digitale archief).

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #23 Gepost op: februari 23, 2003, 05:10:52 pm »
{off topic}

quote:

op 23 Feb 2003 15:38:06 schreef Peter:
op 23 Feb 2003 13:31:55 schreef Marloes:
Waarom ik de ontzuiling goed vind: er is een heel bekende tekst die zegt: 'in de wereld, maar niet van de wereld'. Bij verzuiling, als je je helemaal terugtrekt in je eigen veilige wereldje, verlies je het eerste stukje over ín de wereld zijn helemaal uit het oog.
Ik ben het met je eens dat we ons niet uit de wereld moeten terugtrekken.
Vraag is voor mij nog wel of dat nou het typerende was van de verzuiling.
Heb daar onlangs iets over gelezen in het ND, een interview met prof. Harinck. Ik ga dat nog eens even opzoeken (staat helaas niet in hun digitale archief).

Ik zou zeggen stuur een mailtje naar het Nederlands Dagblad
redactie@nd.nl" class="bbc_email">redactie@nd.nl met de reden. Wellicht krijg je dan de beschikking over een digitale kopie. Ik heb het ook wel eens gedaan en kreeg toen gewoon medewerking.

{off topic}

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #24 Gepost op: februari 24, 2003, 11:36:34 pm »
Het volgende citaat komt uit het interview met prof. George Harinck, historicus (nog bedankt voor de tip Jan W, het is dus inderdaad gelukt!)

quote:

Het is een karikatuur, zegt Harinck, alsof gereformeerden in die tijd alleen maar bij gereformeerde winkeliers kochten en niet naar de VARA luisterden. En het is ook niet waar dat de verzuiling het volk verdeeld hield. ,,In dezelfde periode kwam ook een sterk nationaal gevoel op. Iedereen deelde daarin. Er waren geen tweederangs burgers meer, zoals gereformeerden en rooms-katholieken lange tijd waren geweest. Zij werden geëmancipeerd en opgenomen in een groter verband.''

We stellen vanuit onze moderne tijd verkeerde vragen aan de maatschappij van toen, vindt Harinck. Hij heeft sympathie voor de christelijk-conservatieve Edmund Burke Stichting. ,,Wij vinden dat een samenleving dynamisch moet zijn. In onze tijd is iedereen op drift. Mensen voelen zich onveilig. De vooroorlogse maatschappij was misschien statischer, maar ook veiliger. Zat daar niet iets goeds in?.''

U wilt een positiever beeld van de verzuiling. Zegt u daarmee ook iets over de vrijgemaakt-gereformeerden, als een van de laatst overgebleven zuilen?

,,Ik vind vrijgemaakten vaak erg negatief over hun verleden. Van Kuyper willen we niets meer weten. Geert Mak en Agnes Amelink, die doen het goed. Dat zijn ook mooie boeken. Ze voeden een zekere nostalgie. Maar kan het gereformeerde boek daarmee dicht?''

Het is, nu de strakke kaders zijn weggevallen, een fase waar de vrijgemaakten doorheen moeten, denkt Harinck. Tegelijk waarschuwt hij tegen de ,,a-historische gedachte'', dat ,,wij het beter doen dan de vorige generatie''. ,,Ik geloof niet in vooruitgang, cultureel en geestelijk gezien. Wij hanteren onze overtuiging niet beter, onze wereld is niet rechtvaardiger. We zeggen nu bijvoorbeeld dat we beter omgaan met verschillen. Stel dat dat waar is. Tegelijk laat je dan op andere terreinen iets vallen. Misschien gaan we niet beter met verschillen om; we praten er alleen niet meer over. Alsof de verschillen er niet toe doen. En dat is nog maar de vraag. Zo los je niets op.''

In vogelvlucht zet Harinck de voorbije zestig jaar van de vrijgemaakt-gereformeerden in historisch verband. Kuyper verbouwde de samenleving via een bolwerk van organisaties. ,,Hij had succes: je kon in Nederland niet om zijn christelijke vakbond, zijn politieke partij, zijn krant heen. Na hem werd Schilder zich als eerste gereformeerde theoloog bewust van de secularisatie. Maar hij hield vast aan de cultuuropdracht in de samenleving. Hij paste het kuyperiaanse model aan. Dat was helemaal gefundeerd op de organisaties. De kerk was uitgehold, vond Schilder. Daar werd het evangelie verkondigd, maar wilde je dat toepassen in de samenleving, dan moest je bij de ARP, het CNV, De Standaard zijn. Schilder zei: Als de kerk niet de vuurhaard is, red je het niet. Vandaar dat de vrijgemaakten al hun kaarten op de kerk hebben gezet. De organisaties werden ondergeschikt aan de kerk, niet andersom.

Nu staan wij bij de brokstukken van het standpunt van Schilder. De kerk als vuurhaard is nooit goed gaan branden. De vrijgemaakten hebben nooit invloed, nooit wervende kracht in de samenleving gehad. Nu voelt de kerkelijke begrenzing als een beklemming. Wat komt ervoor in de plaats? Voorlopig niets.''

Politiek vinden kerkmensen niet meer zo belangrijk; de samenleving raakt buiten beeld. Maar ze zijn wel enthousiast om anderen voor Christus te winnen.

,,Ja, dat is ook een sterke trek in de geschiedenis van het christendom: getuige zijn. Kuyper en Schilder bestreden juist dat het daar alleen op aankwam. Maar veel mensen voelen zich daar vandaag goed bij. Ze zoeken een 'authentiek' geloof, praktisch, concreet, echt. Dat wordt ook gevoed door het enthousiasme voor de evangelische beweging, met zijn nadruk op het persoonlijk geloof, waar de gereformeerde traditie meer op de groep gericht is. En laten we eerlijk zijn: het christendom is ook begonnen als een beweging, niet als organisatie. Ik veroordeel die trek dus niet, maar hij is wel eenzijdig.''

Zou de samenleving dan nog op inbreng van kerkelijke organisaties zitten te wachten?

,,Misschien moet de kerk een heel ander soort organisatie worden. Veel concreter aanwezig in de directe omgeving. Nu is het kerkgebouw alleen open op zondag en doordeweeks voor vergaderingen van eigen mensen. Zó is het christendom in elk geval niet bedoeld: alleen voor de eigen achterban. Maak van de kerk een wijkcentrum, laagdrempelig, met allerlei sociale functies. Daar is behoefte aan, nu de verzorgingsstaat wegvalt.''

U wilt vrijgemaakt-gereformeerden corrigeren die zich erg afzetten tegen dat verleden. Daarnaast zijn er mensen die er juist aan willen vasthouden. Beide groepen hebben hun eigen beeld van het verleden, dat ze koesteren. Zit er wel iemand op uw werk, historisch onderzoek, te wachten?

,,Nee, maar dat is juist een van de functies van historisch onderzoek: vanzelfsprekendheden openbreken en ter discussie stellen. En tegelijk wat alom ter discussie wordt gesteld, weer eens bevestigen. Je moet ervan uitgaan dat mensen kunnen veranderen en bereid zijn zich te bezinnen. Dat gebeurt vaak niet, maar anders heeft je werk geen zin. Dan heeft ook een krant maken geen zin.''

(...)

Wordt uw werk alleen relevant voor de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) of ook daarbuiten?

,,Een van de dingen die ik graag in kaart zou willen brengen, is de rol van de vrijgemaakt-gereformeerden in de samenleving. Je kunt niet zeggen: Nederland is in hoog tempo geseculariseerd, alleen een klein groepje ging niet mee. Daar hebben de vrijgemaakten een rol in gespeeld. In 1944 zijn veel meelevende gereformeerden uit de Gereformeerde Kerken gegaan, veel ambtsdragers, zeg maar de ruggengraat van de kerk. Daardoor is de 'stille revolutie' in die kerken enorm versneld.

Maar die gezichtsbepalende groep heeft zich teruggetrokken in het bastion van de kerk. Ze hebben nooit invloed, nooit wervende kracht in de samenleving gehad. Ze wilden na de Tweede Wereldoorlog een nieuw begin maken. Dat streven zag je overal: de Doorbraak in de PvdA, de Hervormde Kerk, die zich als kerk voor heel het volk positioneerde. Ook de vrijgemaakten zetten het verleden opzij en wilden opnieuw beginnen, als zuivere kerk. Dat fascineert mij, die power in zo'n groep. Het ideaal is prachtig; ik begrijp dat ouderen de tranen in de ogen krijgen als ze het over die tijd hebben.

Welke kant gaat het nu op? Er is een wereld bezig te verdwijnen, maar wat betekent dat voor die wereld? Soms denk ik: het wordt nog veel erger. De ChristenUnie verdwijnt, het Nederlands Dagblad verdwijnt, er blijft niets van over. Net als de kerk uit Paulus' tijd in Klein-Azië. Tegelijk is de gereformeerde traditie ook heel taai. Een traditie van vijf eeuwen verdwijnt niet zomaar in dertig jaar.''

Sorry voor de lange lap tekst, maar het leek me toch wel relevant voor dit topic.

Als ik het goed begrijp, hebben we de maatschappelijke organisaties teveel gelijk getrokken met de kerkgrenzen, oftewel ondergeschikt gemaakt aan de kerk. Maar doordat de vuurhaard van de kerk nooit is gaan branden, zijn we onze maatschappelijke relevantie verloren. Dat zijn de 'brokstukken van het standpunt van Schilder'.

Reformanda beschuldigt ons ervan, dat we de maatschappelijke organisaties loskoppelen van de kerkgrenzen. Dan blijft toch de vraag of dit persé verkeerd is! Of begrijp ik het zo niet goed?
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2003, 12:13:14 am door Peter »

Mart

• Bekijk profiel
Het leven is één
« Reactie #25 Gepost op: oktober 30, 2003, 10:58:31 pm »
(poging om een m.i. interessant topic weer wat nieuw leven in te blazen)

Twee citaten uit vorige post: (prof Harinck)

quote:

1. "Nu staan wij bij de brokstukken van het standpunt van Schilder. De kerk als vuurhaard is nooit goed gaan branden. De vrijgemaakten hebben nooit invloed, nooit wervende kracht in de samenleving gehad. Nu voelt de kerkelijke begrenzing als een beklemming. Wat komt ervoor in de plaats? Voorlopig niets.''

2. "Misschien moet de kerk een heel ander soort organisatie worden. Veel concreter aanwezig in de directe omgeving. Nu is het kerkgebouw alleen open op zondag en doordeweeks voor vergaderingen van eigen mensen. Zó is het christendom in elk geval niet bedoeld: alleen voor de eigen achterban. Maak van de kerk een wijkcentrum, laagdrempelig, met allerlei sociale functies. Daar is behoefte aan, nu de verzorgingsstaat wegvalt.''

1. Voelt de kerkelijke begrenzing werkelijk als een beklemming? Lukt het ons vanuit de traditionele vrijgemaakte organisaties niet meer om op een open manier in de samenleving te staan? Is het voor ons tegenwoordig te moeilijk om het kerkelijk leven te combineren met hoe we in de maatschappij staan? (denk aan openstelling/opheffing van allerlei ger. vrijg. organisaties/verenigingen/scholen)

2. Moeten we ons meer richten op de mensen die buiten de kerk staan? Hebben we ons te veel op de eigen achterban gericht?

Het is zeker evident dat de traditionele vrijgemaakte organisaties last hebben gekregen van de ontzuiling, vooral in eigen kring, en daardoor een flink deel van hun bestaansrecht verloren hebben.
Toch denk ik dat men in onze kring in een soort gat terecht zal komen of is gekomen. Want er komt niets of zeer weinig voor in de plaats. Zelfs de kerk is op dit ogenblik in mijn ogen een te star 'instituut' om goed te kunnen inspelen op de veranderende maatschappelijke situatie. En dan bedoel ik vooral de kerk als geheel, plaatselijk zijn er in een aantal kerken positieve resultaten geboekt.

Aan de ene kant was er de noodzaak om opener te worden, maar aan de andere kant heeft de hele afbraak van de vrijgemaakte zuil wel tegen ons gewerkt. Want zijn de alternatieven die er voor in de plaats zijn gekomen werkelijk zo goed?