Auteur Topic: Engelen...  (gelezen 1991 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Engelen...
« Gepost op: oktober 25, 2004, 02:04:54 pm »
Ik vroeg me af...
De engelen die nu in de hemel zijn, mogen God niet zien. Zij hebben 6 vleugels: 2 om het gezicht te bedekken, 2 om hun voeten te bedekken en 2 om te vliegen. De bijbel zegt ook dat wij mensen straks met God zullen wandelen, dat wij God mogen zien. Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?
En hebben engelen net zo goed een vrije wil als mensen? Satan had dat duidelijk wel. Als dat zo is, zijn de engelen die in Gods aanwezigheid zijn dan zonder zonde? Anders zou God ze toch nooit voor Zich kunnen hebben?
Zouden er nog steeds engelen weggestuurd worden die zich bij Satan aansluiten?
Maar ALS engelen een vrije wil hebben EN degenen die in Gods aanwezigheid zijn zonder zonden zijn, dan kan het toch haast niet dat wij mensen een hoger plekje hebben dan de engelen?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2004, 02:39:53 pm »
1 kor 6:3 => Weet u niet dat wij over engelen zullen oordelen?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2004, 02:48:49 pm »
Waar haal je het overigens vandaan dat degenen in gods aanwezigheid zonder zonden zijn ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Zijnkind

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2004, 04:22:19 pm »
Ik heb ooit eens een inleiding gehouden over engelen en moet er nog ergens een boekwerkje over hebben liggen. Volgens mij gelden die 6 vleugelen alleen maar voor de cherubs. Ik zal het even moeten opzoeken.
Engelen hebben ook een vrije wil. In openbaringen lees je dat een derde deel van hen koos voor de opstand van Satan en aan zijn kant strijd (demonen). De overige 2/3e koos voor God (engel).
Momenteel staan we als gevolg van onze zondenval onder de engelen gesteld. We zijn in tegenstelling tot hen niet meer in staat om nabij God te zijn als Adam deed in het paradijs. Overigens zijn we nog wel steeds in Gods nabijheid door zijn genade maar dat is niet hetzelfde. Dat gaat alleen van God uit.
Engelen zijn dienende geesten van God. Joessoef geeft al aan dat wij ook hen zullen oordelen na de jongste dag. Dan zul je de demonen zien die nu je leven zwaar maken en de engelen die je helpen. Of ze ook in onze dienst staan weet ik zo even niet. Momenteel nemen ze alleen maar opdrachten van God aan maar je mag er wel om bidden natuurlijk dat God zijn knechten zendt om je te helpen in dit leven.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2004, 04:58:14 pm »
Als engelen wél kunnen zondigen kunnen ze dan ook om vergeving vragen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2004, 10:08:39 pm »
Het boekje ben ik helaas kwijt maar wel vond ik de oude inleiding. Hier wat aanvullingen;
De beschrijving die je gaf gaat alleen op voor de serafs die boven Gods troon zijn.

quote:

Jesaja 6: 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol
Blijkbaar is dit de functie van een seraf. Gods heerlijkheid en heiligheid roemen in Gods nabijheid. Hun plaats is boven Gods troon.

quote:

Ezechiel 10; 5 En in het midden daarvan was wat geleek op vier wezens; en dit was hun voorkomen: zij hadden de gedaante van een mens, 6 ieder had vier aangezichten en ieder van hen vier vleugels... en iets verderop in dat hoofdstuk... 26 Boven het uitspansel boven hun hoofden was wat er uitzag als lazuursteen, dat de vorm had van een troon; en daarboven, op hetgeen een troon geleek, een gedaante, die er uitzag als een mens.

Dit zijn Cherubs zoals Ezechiel verderop ook schrijft. Duidelijk een ander voorkomen (lees de rest van ezechiel 10 maar eens.) Verder hebben ze een andere functie en plaats. Dragers van Gods troon en dus onder Hem. Dit komt ook terug in de cherubs die op de ark stonden en de plaats aangaven waar God zich bevond. Boven de cherubs namelijk.
Wat me wel opviel is dat het cherubs zijn die de ingang van de hof van Eden bewaken in genesis 3.

quote:

handelingen 1:10...zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen...
Hier zie je een voorbeeld hoe "gewone" engelen zich meestal vertonen in onze wereld. Overigens worden de overledenen in de hemel op dezelfde manier omschreven in openbaringen 7. Mensen gedaanten maar dan rein.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Does

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2004, 01:52:05 am »

quote:

lonneke schreef op 25 oktober 2004 om 16:58:
Als engelen wél kunnen zondigen kunnen ze dan ook om vergeving vragen?
Dat lijkt me dan wel want er is altijd een weg naar God.
Live vanuit de luie stoel

Marnix

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2004, 02:00:33 am »
Wij weten allemaal dat Hij Zich het lot van engelen niet aantrekt, maar wel van de nakomelingen van Abraham. (Hebreeen 2:16)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2004, 08:51:24 am »

quote:

Marnix schreef op 26 oktober 2004 om 02:00:
Wij weten allemaal dat Hij Zich het lot van engelen niet aantrekt, maar wel van de nakomelingen van Abraham. (Hebreeen 2:16)
En waarom zou dat zo zijn?

Rianne

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2004, 02:22:54 pm »

quote:

Marnix schreef op 26 oktober 2004 om 02:00:

Is dat zo? En wat wordt daarmee bedoeld? Klinkt voor mij logischer dat God het lot van ons mensen aantrekt juist omdat wij zondig zijn en Jesus nodig hadden om voor onze zonden te sterven. Misschien trekt Hij Zich het lot van de engelen niet aan omdat zij al bij God zijn en daar zullen blijven?

Joesoef: dat de engelen in Gods aanwezigheid zonder zonden zijn, haal ik nergens vandaan. Dat was een vraag...

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #10 Gepost op: oktober 26, 2004, 03:04:36 pm »
Een engel blijft wat 'ie is: een αγγέλος, een boodschapper.

lonneke

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #11 Gepost op: oktober 26, 2004, 03:05:17 pm »

quote:

Rianne schreef op 26 oktober 2004 om 14:22:
[...]

Misschien trekt Hij Zich het lot van de engelen niet aan omdat zij al bij God zijn en daar zullen blijven?

Nee, volgens mij kan dat niet omdat engelen ook een vrije wil hebben en ook strijden met duistere krachten en machten.

lonneke

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #12 Gepost op: oktober 26, 2004, 03:09:35 pm »

quote:

Henk-Jan schreef op 26 oktober 2004 om 15:04:
Een engel blijft wat 'ie is: een αγγέλος, een boodschapper.

Blijbaar geldt dat niet voor alle engelen want als ik Openbaring erop na sla lees ik het volgende:

Openb.12

7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.

Dus engelen voeren ook oorlogen.

Marloes

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2004, 03:20:52 pm »
Hier kun je een uitgebreide engelstalige studie over engelen vinden: God's Angels - Knox theological seminary.
[Prediker 7:29]

Dieterich

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2004, 06:50:02 pm »
Behalve de aarde heeft ook de hemel een vergelijkbare, onbeschreven, ontwikkeling doorgemaakt tijdens de scheppingsdagen. Tijdens de scheppingsdagen werd de aarde ‘versierd’. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de hemel. Hieruit is te concluderen dat er in de geestelijke wereld minstens zo’n grote diversiteit is als in de stoffelijke. Er zijn Cherubijnen en Serafijnen, engelen als Michaël en Gabriël, elk met verschillende diensten en vaardigheden. Naast de stoffelijke is er dus een complete geestelijke wereld. Die twee werelden zijn ook op elkaar betrokken. Het is één schepping en er komt openbaring van de geestelijke wereld naar de stoffelijke wereld. Die openbaring is een wonder. Een mens kan immers zelf de kloof tussen de twee werelden niet overbruggen. Als je dat wel probeert kan je ten prooi vallen aan geesten die je zelf hebt opgeroepen. Engelen brengen deze openbaring over en hebben zo waarde voor het religieuze leven. Maar dit is niet de oorspronkelijke dienst van de engelen. Het is buitengewone dienst, een dienst die pas na de zondeval geactiveerd werd. Voorbeelden daarvan zijn de Cherubijnen die de hof bewaakten, engelen die Gods raad uitlegden, engelen die Jezus dienden nadat hij verzocht was in de woestijn.

Maar wat is dan de gewone dienst? Dat is het loven van God. Het waken over de gelovigen, het begeleiden van de gemeente. Hoe dat precies gebeurt, weten we niet. De bijbel is daarover niet expliciet. Maar dat het gebeurt is boven alle twijfel verheven. Engelen spiegelen ons daarnaast een andere, betere wereld voor, waar God volmaakt gediend wordt. Ze prikkelen ons om daarna uit te zien, sporen ons aan en zijn ons tot voorbeeld om de mens op zijn einddoel aan te laten komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2004, 06:53:02 pm door Dieterich »
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Marnix

• Bekijk profiel
Engelen...
« Reactie #15 Gepost op: oktober 27, 2004, 01:03:21 am »
Rianne, er vielen ook engelen in zonde... denk aan de gevallen engelen...

God gaf Zijn Zoon niet om hen te redden... maar wel om mensen te verlossen...

Engelen zijn dienstbaar aan God... en Hij maakt ze ook dienstbaar aan mensen... ze beschermen mensen... er wordt door engelen van de duivel en van God om mensen gestreden... Waarom gebeurt dat? Geeft toch wel aan dat we blijkbaar belangrijk zijn...

Momenteel staan we beneden de engelen... Hebreeen geeft aan dat Jezus korte tijd beneden de engelen werd gesteld... omdat Hij mens werd... dus wij als mensen staan beneden de engelen.. Doordat we (in zonde) gevallen zijn..... maar Jezus stierf om ons daarvan te redden, niet om gevallen engelen te redden....

En bedenkt maar eens: Heeft God ooit een engel "Zijn kind" genoemd? Of hebben de engelen het voorrecht God aan te mogen spreken als "Vader?"
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien