quote:
op 29 Mar 2003 23:05:18 schreef Skynolimit:
(over 95 stellingen: Christus heeft nooit gezegd: "Laat de kinderen tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk".)
Jezus zegt het volgende (GN): want voor wie zijn zoals zij is het hemelse koninkrijk.
De dichter legt geen andere woorden neer maar hij voegt het beeld dat Jezus geeft van geloven (worden als een kind!) samen in deze zin.
Ook in de GN versie lees je "zoals", nl. een vergelijking. Lied 335 heeft het ovebr de kinderen zelf. Jezus' punt was, dat je moet zijn "als een kind" om in het Rijk thuis te horen, niet dat het Rijk voor kinderen is. Een betere berijming zou dus zijn: "Laat de kinderen tot Mij komen: voor zulken is het Koninkrijk" -- poëtisch niet geniaal maar dat is "hunner" ook niet.
De dichter verandert wel degelijk wat. Gr.
toioutôn is wat anders dan
autôn; een vergelijking is geen gelijkstelling.
quote:
(Waarom verdraait de dichter de woorden van de Here Jezus? Misschien omdat hij in de alverzoening gelooft, net als enkele andere Liedboekdichters?)
het woord misschien in de vraag kan ik niet beantwoorden.
Ik vind 335 een schitterend lied: worden als een kind lees ik er in.
"Worden
als een kind"
lees je
erin, want het staat er dus net niet. Het is bijzonder hoe goed mensen liederen kunnen vullen met goede dingen die er niet zijn. Dat is fijn, maar geeft wel aan dat de liederen geen verrijking zijn.
Over E.L. Smeliks visie weet ik ook niet veel. Ik vind de vraag waarom de dichter dit gedaan zou hebben wel relevant. Het ís ook opmerkelijk!
quote:
(Waarom hebben wij dit lied gekozen om het te zingen in de kerkdiensten? Is het dan niet erg dat de woorden van de Here Jezus verdraaid worden?)
Omdat het aansluit bij de kinderdoop die de GKV heeft.
O ja? Er zijn goede redenen om aan te nemen dat dit lied veel beter past bij de Hervormde dooptraditie. (Zie H. Vreugdenhil-Busstra,
Weet wat je zingt, h.1.)
Het duidelijkste signaal is m.i. het "wijden" van de kinderen. Dat is
niet de gereformeerde visie op de doop en zelfs niet bijbels. De argumentatie die Deputaten kerkmuziek tegenover dat laatste stellen is een citaat uit Ex 13, 12:
dan zult gij al wat het eerst uit de moederschoot voortkomt, de HERE wijden; ook van elke eerste worp van het vee dat gij hebt, zullen de mannelijke dieren voor de HERE zijn.Ik ga daar tegen in op grond van het vers er direct na:
Maar elk eerste ezelsveulen zult gij lossen met een stuk kleinvee; of, indien gij het niet lost, zult gij het de nek breken. Iedere menselijke eerstgeborene onder uw zonen echter zult gij lossen.