Auteur Topic: De prediking  (gelezen 4703 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De prediking
« Gepost op: februari 19, 2003, 12:05:41 am »
De 40 verontrusten schreven:

quote:

* Bij de prediking worden nieuwe wegen ingeslagen. Onder het motto ‘de hoorder moet meer in beeld komen’ dreigt de hoorder zelf steeds meer het centrum van de prediking te worden. Openlijk wordt de schriftuurlijke karakterisering van de prediking als bediening van de verzoening in twijfel getrokken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Johan V.

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 12:20:28 am »
Mee Eens.

Indien gewenst zal ik op een moment van helderheid daar meer over zeggen :)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 09:46:44 am »
Mee eens.
Ps. 111:10

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 11:32:20 am »
1. Wat is prediking?
2. Waarom prediking?
3. Wie prediking?
4. Waar prediking?
5. Hoe prediking?

Deze vragen dienen we met de bijbel te beantwoorden, indien we een discussie willen voeren waar we m.i. wat aan hebben.

HaJee

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2003, 12:57:29 pm »

quote:

op 19 Feb 2003 00:05:41 schreef Jan W:
De 40 verontrusten schreven:

* Bij de prediking worden nieuwe wegen ingeslagen. Onder het motto ‘de hoorder moet meer in beeld komen’ dreigt de hoorder zelf steeds meer het centrum van de prediking te worden. Openlijk wordt de schriftuurlijke karakterisering van de prediking als bediening van de verzoening in twijfel getrokken.

Die indruk heb ik niet. In de prediking gaat het nog altijd om de verlossing door Christus. Wel is het zo dat de laatste tijd meer aandacht komt voor wat dat betekent voor ieder gemeentelid. De prediking moet wel aansluiten op de hedendaagse hoorder en in die zin is het motto dat de hoorder meer in beeld moet komen, terecht. Maar nooit ten koste van de boodschap zelf!

PS: wat is het verband van de laatste zin met rest precies?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2003, 01:39:19 pm »
Ik hoor vaak de "vecht" preken, van je moet je veranderen en je moet zus en zo en hub bal je vuist vecht je een weg er uit enz.

Maar waarom? dit is niet goed, je krijgt juist de kracht ervoor om te veranderen, de Heilige Geest is hier de kracht voor de Heilige Geest raakt steeds meer buiten beeld en we moeten het zelf doen maar dat is niet zo lees galaten 5 eens hier staat duidelijk dat De Geest je kan veranderen kijk naar de vruchten van de Geest, dit kan er dus allemaal veranderen, dat kan je niet zelf nee bid om de Geest of Hij dat in je wil werken Hij is niks voor niks de Plaatsvervanger van Jezus hier op aarde.

Er gaat kracht uit van de Heilige Geest laat Hem toe in je leven, en laat Hem je leven veranderen. preek niet over vechten maar over ontvangen!!!!

Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2003, 08:28:33 pm »
1. Wat is prediking?
Het verkondigen van de blijde boodschap van Jezus Christus; de basis van het evangelie, steeds opnieuw; de oproep tot bekering en gehoorzaamheid; en de rest van de bijbelse leer, om verder te komen in de kennis van God.

2. Waarom prediking?
Omdat God zijn Woord via mensen wil laten verkondigen. God geeft door zijn Geest mensen de wijsheid en moed om zijn woorden te laten klinken in de actuele situatie in de gemeente.

3. Wie prediking?
Zij die de gave van prediking ontvangen hebben en als prediker zijn aangesteld binnen de gemeente.

4. Waar prediking?
Overal.

5. Hoe prediking?
God het hoogste Woord laten hebben.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2003, 08:42:08 pm »
Behalve "rest van de bijbelse leer" vind ik de antwoorden uitstekend, Qohelet.  Vinden anderen dat ook?

Peter

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #8 Gepost op: maart 16, 2003, 09:33:00 pm »
De prediking komt ook terug in de "95 stellingen".
Zie http://www.95stellingen.nl/mstel1.htm#prediking
Dit topic lijkt me de juiste plek om hier eens over door te spreken met elkaar.

Peter

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2003, 10:00:34 pm »
Met stellingen B1 t/m B3 ben ik het eens. Wel vraag ik me af wat nu precies onder narratieve prediking moet worden verstaan. Als hieronder wordt verstaan het vertellen van een verhaal(tje) waarbij het verhaal centraal staat en de bijbeltekst 'erbij' gehaald wordt, dan ben ik het met de stelling eens. Maar als nu in een preek Christus wel centraal staat, maar de predikant gebruikt een voorbeeld, is dat dan ook narratieve prediking? Blijkens de eerste zin van de toelichting op B4 wel. Toch heb ik daar moeite mee, met name met de uitleg van Matth 13:10-17.

De initiatiefnemers van de 95 stellingen lijken hier te willen zeggen: het spreken in gelijkenissen was alleen maar bedoeld om duidelijk te maken, dat wie niet wil horen, het ook nooit zal horen.

Maar het evangelie is een tweesnijdend zwaard. In de toelichting wordt gelukkig ook gesteld: "Door hun ongeloof ging Christus in gelijkenissen spreken, zodat alleen de mensen die werkelijk in Hem geloofden (...) het Evangelie van het Koninkrijk zouden begrijpen."
Het is dus een medaille met twee kanten: het verstaan van het evangelie hangt af van de harten van de hoorders. De onwilligheid maakt doof, maar de willigheid maakt oren en hart open om te geloven.

Dat lees je ook in vs 12: "Wie heeft, die zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben". Er staat niet: "wie heeft, die heeft al genoeg (zonder gelijkenissen)". Het kennen van God en zijn Rijk is een groeiend kennen. En daarbinnen passen gelijkenissen.

Vervolgens stelt men: "Die situatie en die specifieke reden van de Here Jezus om in gelijkenissen te gaan spreken, mag niet zomaar model staan voor de manier waarop predikanten het Evangelie moeten voorhouden aan de nieuwtestamentische gemeente."

Ik denk dan: waarom niet? Het evangelie is toch nog steeds een tweesnijdend zwaard?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2003, 12:03:27 am »

quote:

op 16 Mar 2003 22:00:34 schreef Peter:
Met stellingen B1 t/m B3 ben ik het eens. Wel vraag ik me af wat nu precies onder narratieve prediking moet worden verstaan. Als hieronder wordt verstaan het vertellen van een verhaal(tje) waarbij het verhaal centraal staat en de bijbeltekst 'erbij' gehaald wordt, dan ben ik het met de stelling eens. Maar als nu in een preek Christus wel centraal staat, maar de predikant gebruikt een voorbeeld, is dat dan ook narratieve prediking? Blijkens de eerste zin van de toelichting op B4 wel. Toch heb ik daar moeite mee, met name met de uitleg van Matth 13:10-17.

"Narratief" betekent verhalend, in principe in alle betekenissen.
Het vertellen van verhalen kan een goede stijl zijn om een boodschap over te brengen. Een verhaal zoals David te horen kreeg na zijn zonde met Bathseba, hakt erin: veel directer en veel meer ontmaskerend dan "rechtstreeks benoemen". Als de Farizeeën Jezus vragen wie nu je naaste is (mooie abstracte theologische stelling, kun je uren over bomen zonder de praktijk onder ogen te zien), antwoordt Hij met een verhaal.
Zó zijn verhalen in de prediking en in alle kerkelijk onderwijs op zijn plaats.

Er is één soort narratief waar ik fel tegen ben. Dat is de narratieve theologie, die het concept van "het verhaal" (of: het toneelstuk) als interpretatiekader opdringt aan alle bijbeltekst. Gecombineerd met de westerse redenering "verhaal = fictie = niet echt" is dat gevaarlijk. Door nadruk te leggen op de vertelstructuur van bijbelgedeelten (op zich waardevol) denkt de narratieve theologie uit te kunnen komen onder rechtstreekse uitspraken over God.

Er is ook een reactie hierop die ik wil bestrijden. Dat is de angst voor alles wat narratief heet, wat ik in B3 wel een beetje proef. Het vertellen van een verhaal is niet onverenigbaar met prediking. Het meewegen van een verhaalstructuur is geen onfatsoenlijke exegese. Integendeel. Het komt bij mij gekunsteld over om Jezus' stijl van gelijkenissen volledig te willen beperken tot de situatie van toen. Dat Hij prikkelde met zijn woorden en mensen aan het denken zette, kwam mede door de vorm van zijn onderwijs en er is geen reden om dat niet ook te doen. Zijn verhalen waren ook niet bedoeld om dingen verborgen te houden. (Want dan is het één van de twee: of wij snappen de gelijkenissen ook niet, of wij zijn een stuk intelligenter dan het gemiddelde publiek van Jezus...) Dat blijkt wel uit de reactie van de Farizeeën op de gelijkenis van de wijngaard, die ze juist heel goed begrepen...

Het is gewoon jammer om je in de hoek te laten zetten door misbruik dat soms van narrativiteit wordt gemaakt. In termen van afgelopen PaCo, dat is nou "antithetische aanpassing". Je gaat in discussie door je in hetzelfde kader te wringen.

Tenslotte: denken dat "rechtstreekse uitspraken" meer waar zijn of beter onderwijs dan "verhullende verhalen" is geen christelijk standpunt, maar een Verlichtingsidee. Je kunt daar prima afstand van nemen zonder meteen vrijzinnig te worden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

parepidemos

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2003, 08:48:08 pm »

quote:

op 16 Mar 2003 22:00:34 schreef Peter:

De initiatiefnemers van de 95 stellingen lijken hier te willen zeggen: het spreken in gelijkenissen was alleen maar bedoeld om duidelijk te maken, dat wie niet wil horen, het ook nooit zal horen.

Maar het evangelie is een tweesnijdend zwaard. In de toelichting wordt gelukkig ook gesteld: "Door hun ongeloof ging Christus in gelijkenissen spreken, zodat alleen de mensen die werkelijk in Hem geloofden (...) het Evangelie van het Koninkrijk zouden begrijpen."
Het is dus een medaille met twee kanten: het verstaan van het evangelie hangt af van de harten van de hoorders. De onwilligheid maakt doof, maar de willigheid maakt oren en hart open om te geloven.

Dat lees je ook in vs 12: "Wie heeft, die zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben". Er staat niet: "wie heeft, die heeft al genoeg (zonder gelijkenissen)". Het kennen van God en zijn Rijk is een groeiend kennen. En daarbinnen passen gelijkenissen.

Vervolgens stelt men: "Die situatie en die specifieke reden van de Here Jezus om in gelijkenissen te gaan spreken, mag niet zomaar model staan voor de manier waarop predikanten het Evangelie moeten voorhouden aan de nieuwtestamentische gemeente."

Ik denk dan: waarom niet? Het evangelie is toch nog steeds een tweesnijdend zwaard?
Peter, ik denk dat het goed is de stelling even precies te citeren:

quote:

Christus' gebruik van gelijkenissen en raadselspreuken was geen voorbeeldige aanpassing aan de tijdgeest, maar een oordeel over afkerigheid en ongeloof (Mattheüs 13: 10-17).
Blijkens de toelichting wordt dit gezet tegenover de stelling: De Here Jezus vertelde toch vaak Zelf gelijkenissen? Zijn onderwijs was van gelijkenissen doorspekt!
Tegen over het laatste simpele argument zet deze stelling dus eigenlijk vooral: het is veel complexer. Wat toen goed was (Jezus deed het toen), hoeft niet altijd goed te zijn. Anders gezegd: als je vanuit Jezus' gebruik van gelijkenissen een lijn wil trekken naar de preekvorm nu, moet je veel meer in rekening brengen.
Wat dat meerdere zou kunnen zijn zegt deze stelling niet. Ik vind dat een leuk aspect aan deze stelling: het is maar een beperkte stellingname, bijna een open deur, maar prikkelt toch tot verder nadenken - tenminste voor wie er positief mee omgaat. Zoals in Prediker 12 staat: De woorden der wijzen zijn als prikkelen.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Polletje

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2003, 09:10:31 pm »

quote:

Bij de prediking worden nieuwe wegen ingeslagen. Onder het motto ‘de hoorder moet meer in beeld komen’ dreigt de hoorder zelf steeds meer het centrum van de prediking te worden. Openlijk wordt de schriftuurlijke karakterisering van de prediking als bediening van de verzoening in twijfel getrokken. [/i]

Wil iemand zo vriendelijk zijn mij te vertellen waar we de schriftuurlijke karakterisering van de prediking als bediening van de verzoening kunnen vinden?

Lees ik hier dat een goede preek is: mensen u heeft het fout gedaan, alweer, nogsteeds, en er is eigenlijk geen hoop maar ik bedien u de verzoening (?), gaat heen zondig niet meer en vanmiddag in de middagdienst vertel ik het nog eens, maar dan aan de hand van de catechismus?

Ik wil niemand kwetsen maar dat idee krijg ik langzamerhand. Mocht het zo wezen, waar in de bijbel kan ik het vinden?

Groeten,
Polletje

parepidemos

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2003, 09:22:25 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 21:10:31 schreef Polletje:

Wil iemand zo vriendelijk zijn mij te vertellen waar we de schriftuurlijke karakterisering van de prediking als bediening van de verzoening kunnen vinden?

Lees ik hier dat een goede preek is: mensen u heeft het fout gedaan, alweer, nogsteeds, en er is eigenlijk geen hoop maar ik bedien u de verzoening (?), gaat heen zondig niet meer en vanmiddag in de middagdienst vertel ik het nog eens, maar dan aan de hand van de catechismus?

Ik wil niemand kwetsen maar dat idee krijg ik langzamerhand. Mocht het zo wezen, waar in de bijbel kan ik het vinden?

Groeten,
Polletje

Kijk eens in 2 Kor 5:18-21:
En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd. Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.

Volgens mij wordt deze tekst trouwens minstens eenmaal genoemd in die 95 stellingen.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Peter

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2003, 09:34:29 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 20:48:08 schreef parepidemos:
Tegen over het laatste simpele argument zet deze stelling dus eigenlijk vooral: het is veel complexer. Wat toen goed was (Jezus deed het toen), hoeft niet altijd goed te zijn. Anders gezegd: als je vanuit Jezus' gebruik van gelijkenissen een lijn wil trekken naar de preekvorm nu, moet je veel meer in rekening brengen.
Wat dat meerdere zou kunnen zijn zegt deze stelling niet. Ik vind dat een leuk aspect aan deze stelling: het is maar een beperkte stellingname, bijna een open deur, maar prikkelt toch tot verder nadenken - tenminste voor wie er positief mee omgaat. Zoals in Prediker 12 staat: De woorden der wijzen zijn als prikkelen.

Dit laatste ben ik met je eens, maar toch vind ik dat je het wel erg onschuldig neerzet. De stelling (en de toelichting) suggereert toch een zekere afkeuring van het (s)preken in gelijkenissen tegen de nieuwtestamentische gemeente. Allereerst doordat de stelling in een rijtje staat tegen narratieve prediking (de toelichting begint zefs met het zinnetje 'is narratieve prediking armzalig?'). Verder doordat in het tweede deel van de stelling alleen de ene kant van de medaille belicht wordt.

Wat betreft het eerste deel van de stelling: het was ook onder Farizeeërs en schriftgeleerden gewoonte om over de wet in raadsels en spreuken te praten. Jezus sloot daarbij wel aan. Aan de andere kant, dit gegeven mogen we nu niet gebruiken om maar te betogen dat de prediking zich altijd moet aanpassen aan de tijdgeest. Dus dat deel ben ik met de opstellers eens!

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #15 Gepost op: maart 17, 2003, 09:57:28 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 21:10:31 schreef Polletje:
Het klinkt zo wel erg ironisch, maar naar mijn vaste overtuiging is het zo inderdaad! Een goede preek kent drie delen: ellende, verlossing, dankbaarheid. Élke preek moet mij drukken op de vraag: hoe sta ik tegenover God? Erken ik mijn zonde, heb ik bij Hem vergeving gevonden en wil ik verder leven tot zijn Eer? Elke preek die dat niet doet is zinloos, zonde van de tijd. Natuurlijk hoeft niet elke preek de zelfde accenten te leggen. De ene keer meer ellende, de andere keer meer verlossing of dankbaarheid. Maar door de weken heen moeten ze wel allemaal evenveel aan bod komen. En ik ben wel eens bang dat dat onder ons veel te weinig gebeurd. De ellende, dat weten we wel. Verlost zijn we al. Alleen in de dankbaarheid zijn we nog geïnteresseerd: hoe moet ik mijn dagelijks leven als christen invullen. Dat niet onbelangrijk hoor. Maar als het los komt te staan van mijn verdorvenheid en mijn onverdiende verlossing, hangt het in de lucht. Dan worden het losse ethische regeltjes, die mij niet veel meer doen. Dan raken de preken mij niet meer in mijn hart. (Vandaar misschien al dat gedoe over nieuwe liturgische vormen, die mensen meer moeten raken?)
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Polletje

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #16 Gepost op: maart 17, 2003, 10:00:44 pm »

quote:

Kijk eens in 2 Kor 5:18-21:
En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd. Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.

Volgens mij wordt deze tekst trouwens minstens eenmaal genoemd in die 95 stellingen.
[/i]

Ik begrijp het niet. Deze tekst komt uit de mond van Paulus en Timotheus, twee 'zendelingen' die bedroefd zijn over de verhouding die ze hebben met de korintiers en die dezen met God hebben. Ze schrijven dan: "hoor eens mensen, Christus vraagt u door ons, Zijn afgezanten: bekeert u." De korintiers hadden er een potje van gemaakt en stonden niet meer met God in het reine, maar Paulus en Timotheus was het 'woord der verzoening' toevertrouwd, zij mochten de mensen vertellen hoe het weer verder kon.

Dus ik begrijp niet dat deze tekst wordt gebruikt om bijna tweeduizend jaar later in een kerk een dominee te vertellen hoe ELKE zondag in een preek ALLE mensen (als zaten er alleen dorre heidenen in de kerk) toe te spreken.

Zoek de zeven verschillen.

Wellicht kan iemand mij uit deze dwaling helpen.

Groeten!
Polletje

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #17 Gepost op: maart 17, 2003, 10:34:56 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 22:00:44 schreef Polletje:
Dus ik begrijp niet dat deze tekst wordt gebruikt om bijna tweeduizend jaar later in een kerk een dominee te vertellen hoe ELKE zondag in een preek ALLE mensen (als zaten er alleen dorre heidenen in de kerk) toe te spreken.

Ken jij mensen die altijd recht tegenover God staan? Ik niet! Zelfs de meest gelovigen zondigen en verbreken zo dagelijks hun relatie met God. Al ben je je hele leven al christen, je moet je dagelijks opnieuw bekeren. En dat moet je elke zondag opnieuw horen.

Neem de bekende woorden van Paulus in de brief aan de Romeinen (7 vers 18-24):

quote:

Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want in de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens!
Een goede gereformeerde regel bij bijbeluitleg is: tekst met tekst vergelijken.  Plaats je de tekst uit korinthiërs in het verband van de hele bijbel, dan blijkt dat Paulus niet slechts spreekt over een bijzondere situatie in Korinthe, maar dat hij met verzoening ook doelt op het universele: elk mens staat van nature verkeerd tegenover God en moet zich steeds weer bekeren.
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Maarten

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2003, 11:52:48 am »
De term bediening der verzoening is een aantal keer gevallen.
Meestal wordt hiermee de prediking in de erediensten bedoeld. Daarmee wordt de preek apart gezet, evenals de eredienst zelf. Wat daar gebeurt is wel heel speciaal en gebeurt nergens anders: verzoening wordt bediend.

Al lange tijd vraag ik me af of dit onderscheid wel terecht is. Ik hoef niet zo nodig de preek op één lijn te stellen met een goede inleiding - dat brengt ons nergens. Ook wil ik niet de eredienst 'niets bijzonders' noemen, maar dat alleen daar verzoening plaats zou vinden - dat lijkt me niet kloppen. Gelukkig niet.

In de stellingen wordt e.e.a. ivm de kindernevendienst genoemd.  Daar kan dan hooguit sprake zijn van een ‘leerzaam’ verhaal als tegenovergesteld aan de woorden die door een ambtsdrager worden uitgesproken. Dus daar zit het ‘m op vast? Als ik thuis mijn kinderen onderwijs en op school laat onderwijzen in het Evangelie dan zijn dat slechts leerzame verhalen, maar nee, geen ‘bediening der verzoening’?

Ik denk dat deze term misleidend is (of is geworden). Ook wel misbruikt door predikanten die hiermee het gewicht en gezag van hun prediking wensen op te houden. :( Ik kan er soms nog boos over worden.

Verzoening is daar waar het Evangelie gebracht is/wordt en waar dit gelovig wordt aanvaard! Waar oprecht zonden worden beleden en vergeving wordt gevraagd. Bijvoorbeeld 's avonds aan tafel met het gezin...

P.S. Als er alleen maar maar bediening der verzoening in de kerkdiensten kan plaatsvinden, dan heeft Filippus ook onrechtmatig het Evangelie bediend aan de kamerling… Volgens mij is bediening der verzoening gewoon het doorgeven van het Evangelie. En dat Evangelie wordt bepaald bij meer dan één gelegenheid ‘bediend’. Gelukkig wel. Wij zijn toch gereformeerd met elkaar en niet Rooms?
Maarten van Loon

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #19 Gepost op: maart 18, 2003, 02:55:34 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 11:52:48 schreef Maarten:
De term bediening der verzoening is een aantal keer gevallen.
Meestal wordt hiermee de prediking in de erediensten bedoeld. Daarmee wordt de preek apart gezet, evenals de eredienst zelf. Wat daar gebeurt is wel heel speciaal en gebeurt nergens anders: verzoening wordt bediend.

Al lange tijd vraag ik me af of dit onderscheid wel terecht is. Ik hoef niet zo nodig de preek op één lijn te stellen met een goede inleiding - dat brengt ons nergens. Ook wil ik niet de eredienst 'niets bijzonders' noemen, maar dat alleen daar verzoening plaats zou vinden - dat lijkt me niet kloppen. Gelukkig niet.
Natuurlijk is elke vorm van evangelieverspreiding, waar en door wie dan ook, bediening van de verzoening. Maar evenzeer lijkt het me waar dat de zondagse erediensten en de ambtelijke bediening door een predikant van een speciale orde zijn. We zijn als christen allemaal profeet, priester en koning (HC Zd 12), maar daarnaast zijn er speciale ambten ingesteld en hebben wij de opdracht als gemeente samen te komen.

Maarten

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #20 Gepost op: maart 18, 2003, 03:17:34 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 14:55:34 schreef Gerrit:
Natuurlijk is elke vorm van evangelieverspreiding, waar en door wie dan ook, bediening van de verzoening. Maar evenzeer lijkt het me waar dat de zondagse erediensten en de ambtelijke bediening door een predikant van een speciale orde zijn. We zijn als christen allemaal profeet, priester en koning (HC Zd 12), maar daarnaast zijn er speciale ambten ingesteld en hebben wij de opdracht als gemeente samen te komen.

Laat ik me even beperken tot de preek (anders bega ik de doodzonde van off-topic-heid :) en dat vindt men hier niet leuk...)
Wat maakt de bediening van een predikant (of meer in het algemaan een ambtsdrager) nu zo bijzonder? Toch dat hij door God is aangesteld om leiding te geven in de gemeente. Uiteraard mede door prediking. Maar daarmee wordt die prediking toch niet meer waard dan een woord gesproken op een andere tijd en plaats en door een ander persoon?

Dat laatste zit m.i. nogal eens verstopt in de discussies. Bijv. de door mij te berde gebrachte kindernevendienst (zie ergens hierboven). Men wringt zich in allerlei bochten om maar te kunnen zeggen waarom het zo nuttig is dat kinderen, hoe klein ze ook zijn, bij de preek aanwezig zijn. Want dán wordt de verzoening bediend. Daar wringt m.i. de schoen.
Maarten van Loon

Pulpeet

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2003, 03:23:06 pm »
(in reactie op Gerrit)

Maar toch.. bediening is wel sterk uitgedrukt.
Het doet een beetje denken aan de RKK waar je genade krijgt door naar de hostie te kijken. En ook daar is het een 'geestelijke' die de verzoening mag bedienen. Er is er maar een die verzoening bedient. Door een offer dat eens en voor altijd voldoende was. Daar hoeven geen preken of hostie aan toegevoegd te worden. En daar zijn ook geen 'geestelijken' bij nodig.

Het is bediening van het Woord, niet bediening van de verzoening.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2003, 03:38:29 pm »
Gerrit schreef :
Al ben je je hele leven al christen, je moet je dagelijks opnieuw bekeren. En dat moet je elke zondag opnieuw horen.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Staat er niet juist in de Hebreëenbrief( hoofdst. 6) dat we het eerste onderwijs moeten laten rusten.........zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van eeuwig oordeel ?  En staat er niet in hoofdst.5 dat wij naar de tijd gerekend leraars hoorden te zijn?

Sommige mensen komen 6o jaar in de kerk en komen niet verder dan elke week aanhoren dat ze zich moeten bekeren.

Natuurlijk moet je je dagelijks bekeren, maar moet je dat jaar in jaar uit elke week horen ? Wanneer worden we dan leraars ? Is het niet de bedoeling dat wij zover komen dat wij anderen onderwijs geven ? En dat na een poosje die weer zover zijn dat zij onderwijs geven ? Zó groeit de kerk.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2003, 04:44:15 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 15:17:34 schreef Maarten:
Laat ik me even beperken tot de preek (anders bega ik de doodzonde van off-topic-heid :) en dat vindt men hier niet leuk...)
Wat maakt de bediening van een predikant (of meer in het algemaan een ambtsdrager) nu zo bijzonder? Toch dat hij door God is aangesteld om leiding te geven in de gemeente. Uiteraard mede door prediking. Maar daarmee wordt die prediking toch niet meer waard dan een woord gesproken op een andere tijd en plaats en door een ander persoon?

Dat laatste zit m.i. nogal eens verstopt in de discussies. Bijv. de door mij te berde gebrachte kindernevendienst (zie ergens hierboven). Men wringt zich in allerlei bochten om maar te kunnen zeggen waarom het zo nuttig is dat kinderen, hoe klein ze ook zijn, bij de preek aanwezig zijn. Want dán wordt de verzoening bediend. Daar wringt m.i. de schoen.
God vergadert zich geen individuen, maar een kerk. De kerk is het middel waarvan hij gebruik maakt. Dat is de basis waaraan de ambtsdragers hun ambt ontlenen. Dat is de plek waar het Woord gepredikt wordt. Dat wil niet zeggen dat het alléén daar gebeurt, maar dat het in de éérste plaats daar gebeurt. De zondagse prediking is dus niet alleen bijzonder doordat er een ambsdrager aan het woord is, maar doordat het in het midden van de gemeente gepredikt wordt. De zondagse eredienst is namelijk de plek waar de kerk zichtbaar wordt. Zonder ambten, erediensten en avondmaalsvieringen is er geen zichtbare kerk. (zie verder ook art 28 NGB: buiten de kerk is er geen heil)

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #24 Gepost op: maart 18, 2003, 04:45:22 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 15:23:06 schreef Pulpeet:
(in reactie op Gerrit)

Maar toch.. bediening is wel sterk uitgedrukt.
Het doet een beetje denken aan de RKK waar je genade krijgt door naar de hostie te kijken. En ook daar is het een 'geestelijke' die de verzoening mag bedienen. Er is er maar een die verzoening bedient. Door een offer dat eens en voor altijd voldoende was. Daar hoeven geen preken of hostie aan toegevoegd te worden. En daar zijn ook geen 'geestelijken' bij nodig.

Het is bediening van het Woord, niet bediening van de verzoening.

Bediening van het Woord = bediening van de verzoening.

Paulus zelf gebruikt de term in de hierboven door parepidemos geciteerde tekst uit Corinthiërs. Was Paulus rooms?

Het verschil met de roomsen is dit: bediening van de verzoening is niet "hier heb je de hostie, eet en je bent met God verzoent" maar "hoor. Christus is aan het kruis gestorven, geloof en je bent met God verzoent."

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #25 Gepost op: maart 18, 2003, 04:52:15 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 15:38:29 schreef Mientje:
Staat er niet juist in de Hebreëenbrief( hoofdst. 6) dat we het eerste onderwijs moeten laten rusten.........zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van eeuwig oordeel ?  En staat er niet in hoofdst.5 dat wij naar de tijd gerekend leraars hoorden te zijn?

Sommige mensen komen 6o jaar in de kerk en komen niet verder dan elke week aanhoren dat ze zich moeten bekeren.

Natuurlijk moet je je dagelijks bekeren, maar moet je dat jaar in jaar uit elke week horen ? Wanneer worden we dan leraars ? Is het niet de bedoeling dat wij zover komen dat wij anderen onderwijs geven ? En dat na een poosje die weer zover zijn dat zij onderwijs geven ? Zó groeit de kerk.

Natuurlijk moet er groei in het geloof zijn. Maar die groei houdt juist in: steeds beter begrijpen hoe ellendig ik ben; steeds groter inzicht krijgen in Gods verlossingsplan en steeds zekerder weten dat ook ik verlost ben; steeds meer gaan verlangen naar een leven tot eer van God. En om zo te kunnen groeien heb je preken nodig waar al deze elementen steeds weer aan bod komen.

Wat betreft Hebreeën: je moet deze teksten niet uitspelen tegen bv. de door mij genoemde woorden uit Romeinen. Het is niet het één of het ander. Je moet elke tekst altijd lezen in het licht van hele Bijbel. Nogmaals: teskt met tekst vergelijken.

Maarten

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #26 Gepost op: maart 18, 2003, 05:12:40 pm »
Ik schreef:
(..)
Men wringt zich in allerlei bochten om maar te kunnen zeggen waarom het zo nuttig is dat kinderen, hoe klein ze ook zijn, bij de preek aanwezig zijn. Want dán wordt de verzoening bediend. Daar wringt m.i. de schoen.

reactie Gerrit:
God vergadert zich geen individuen, maar een kerk. De kerk is het middel waarvan hij gebruik maakt. Dat is de basis waaraan de ambtsdragers hun ambt ontlenen. Dat is de plek waar het Woord gepredikt wordt. Dat wil niet zeggen dat het alléén daar gebeurt, maar dat het in de éérste plaats daar gebeurt. De zondagse prediking is dus niet alleen bijzonder doordat er een ambsdrager aan het woord is, maar doordat het in het midden van de gemeente gepredikt wordt. De zondagse eredienst is namelijk de plek waar de kerk zichtbaar wordt. Zonder ambten, erediensten en avondmaalsvieringen is er geen zichtbare kerk. (zie verder ook art 28 NGB: buiten de kerk is er geen heil)

Mijn reactie:
Maar wat hebben mijn kindertjes hieraan? De zichtbaarheid van de kerk is mooi, ik geloof dat God kerkvergaderend bezig is.  En dat één aspect daarvan het samenkomen is.

Maar het is toch ook zichtbaar als we samenkomen en er wordt in een aparte ruimte aandacht aan de kinderen besteed. Ik durf wel te beweren dat in de 'gewone' preek mijn kinderen vrijwel niet bediend worden, behalve dan van een op dit moment groeiende onwil om naar de kerk te gaan. (7 en 5 jaar heb ik het over).

Mijn bezwaar is dat we zo zwaar inzetten op het bijzondere van de eredienst, de preek daarin en dat iedereen daarbij moet zijn om het erbij zijn.
Maarten van Loon

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #27 Gepost op: maart 18, 2003, 09:50:42 pm »
Met wat ik in het voorgaande gezegd heb, heb niet bedoeld iets ten nadele van kindernevendiensten te zeggen. Ik heb zelf nameijk nog geen echte mening over kindernevendiensten. Wel vragen. Ik begrijp namelijk niet goed wat een kindernevendienst 'meer' oplevert dan bijbelvertellingen thuis en op school en waarom dat 'meer' zou opwegen tegen het van jongs afaan laten wennen van je kinderen aan het beleven van de eenheid van Gods gemeente.

Peter

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #28 Gepost op: maart 20, 2003, 09:33:48 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 17:12:40 schreef Maarten:
Maar het is toch ook zichtbaar als we samenkomen en er wordt in een aparte ruimte aandacht aan de kinderen besteed. Ik durf wel te beweren dat in de 'gewone' preek mijn kinderen vrijwel niet bediend worden, behalve dan van een op dit moment groeiende onwil om naar de kerk te gaan. (7 en 5 jaar heb ik het over).

Mijn bezwaar is dat we zo zwaar inzetten op het bijzondere van de eredienst, de preek daarin en dat iedereen daarbij moet zijn om het erbij zijn.
Het onderwerp 'kind en eredienst' komt ook aan de orde in een ander topic: Hoe hoog is onze drempel? http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=384
Je moet maar een beetje over alle emoties in deze discussie heen stappen...

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #29 Gepost op: maart 21, 2003, 04:11:07 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 21:50:42 schreef Gerrit:
Met wat ik in het voorgaande gezegd heb, heb niet bedoeld iets ten nadele van kindernevendiensten te zeggen. Ik heb zelf nameijk nog geen echte mening over kindernevendiensten. Wel vragen. Ik begrijp namelijk niet goed wat een kindernevendienst 'meer' oplevert dan bijbelvertellingen thuis en op school en waarom dat 'meer' zou opwegen tegen het van jongs afaan laten wennen van je kinderen aan het beleven van de eenheid van Gods gemeente.

Kinderen moeten onderwezen worden als kinderen - ze zijn geen volwassenen.

1. Kinderen moeten onderwezen worden op hun eigen niveau. 1 Korintiërs 13:11 "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind."
2. Kinderen moeten worden onderwezen door middel van herhaling. Jesaja 28:9-10 "Wien wil hij wetenschap leren, en een openbaring doen begrijpen? Pas gespeende kinderen, juist aan de moederborst ontwend? Want het is: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier wat, daar wat!"
3. Wanneer zij het Woord niet begrijpen, zal satan komen en het wegroven. Matteüs 13:19 "Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is."
4. Leer om je te identificeren met de kinderen en hun problemen zodat je een goede leraar zult zijn.
Korintiërs 9:19-23 "Ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; (..) Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden."

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #30 Gepost op: maart 22, 2003, 01:33:36 pm »

quote:

op 21 Mar 2003 16:11:07 schreef Wilhelmina:
1. Kinderen moeten onderwezen worden op hun eigen niveau. 1 Korintiërs 13:11 "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind."
2. Kinderen moeten worden onderwezen door middel van herhaling. Jesaja 28:9-10 "Wien wil hij wetenschap leren, en een openbaring doen begrijpen? Pas gespeende kinderen, juist aan de moederborst ontwend? Want het is: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier wat, daar wat!"
3. Wanneer zij het Woord niet begrijpen, zal satan komen en het wegroven. Matteüs 13:19 "Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is."
4. Leer om je te identificeren met de kinderen en hun problemen zodat je een goede leraar zult zijn.
Korintiërs 9:19-23 "Ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; (..) Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden."
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat is geen antwoord op mijn vraag waarom dat in een kindernevendienst moet gebeuren. Kinderen kunnen onderwijs op hun niveau thuis krijgen en op de christelijke school en ondertussen zondags gewoon te erediensten bijwonen. Toch?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #31 Gepost op: maart 22, 2003, 01:54:47 pm »

quote:

op 22 Mar 2003 13:33:36 schreef Gerrit:
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat is geen antwoord op mijn vraag waarom dat in een kindernevendienst moet gebeuren. Kinderen kunnen onderwijs op hun niveau thuis krijgen en op de christelijke school en ondertussen zondags gewoon te erediensten bijwonen. Toch?

Mijn vraag is eigenlijk, waarom is een kinderdienst voor kinderen ineens niet meer de "eredienst". Waarom zou dat ineens niet meer de plak zijn waar God zijn kinderen wil ontmoeten?
Is het niet zo dat de "grote mensen dienst"  verheven is tot "de"  eredienst omdat de grote mensen die gemaakt hebben, daar een taal gebruiken, die zij verstaan en de liederen zingen die zij begijrpen?
Het is  toch duidelijk dat daar waar twee of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, Ik in hun midden ben? Als wij samen bij mij ( of bij jou) thuis de Heer aanbidden en het Woord openen, dan is dat een "eredienst" tot eer van God, en zijn wij in Zijn naam tezamen, en zal Hij in ons midden zijn. Hoe kom je erbij dat God ons daar niet zou willen ontmoeten? Ik zie daar geen enkele bijbelse grond voor.
Door kinderen 2 uur stil te laten zitten, hun eigen liedjes vooral niet te zingen, en een taal te spreken die zij niet verstaan veracht je eigenlijk dat kind. En waarschuwt God juist niet tegen mensen die één van deze kleinen veracht........?
Ik weet uit ervaring hoe heilig, eerbiedig én vruchtbaar kinderdiensten kunnen zijn. Je ziet de vruchten van de Geest groeien in die kinderen, en ik weet dat wij niet in staat zijn die vruchten te laten groeien. Dat is absoluut het werk van de Heilige Geest. Daar kun je niet onderuit. Jonge kinderen bidden voor elkaar én voor de leiding, weten heel goed wat zondebesef is, en maken het heel duidelijk met elkaar in orde voordat zij het avondmaal gebruiken. De Heilige Geest is tastbaar in de kindersamenkomsten, dus zeg mij niet dat wij ze onder het Woord vandaan halen.
Ik weet nog heel goed hoe ik me voelde vroeger, als ik eindeloos stil naast mijn ouders moest zitten, en hoe dat "eerbiedig" genoemd werd. Niks eerbiedig, ik wist precies hoeveel lampen er aan het plafond zaten, hoeveel mensen met een bril en wie er altijd in slaap vielen.
Lieve mensen, doe alsjeblieft alles wat in je vermogen ligt om de kinderen met plezier naar de kerk te laten gaan, en zorg dat ze daar een ontmoeting met God kunnen hebben. Als ik naar mijn 5 kinderen kijk ( zie foto site) dan weet ik dat onze moeite niet tevergeeft is geweest. Ze dienen allemaal, van harte, én met grote inzet de Heer, en hebben op jonge leeftijd een keuze gemaakt, voor ál de dagen van hun leven.
Het is voor mij een voorrecht om datzelfde nu mee te geven aan de kinderen die wij op zondagmorgen even te leen krijgen, en met grote blijdschap zien wij God in hun leven werken.

Lydia

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #32 Gepost op: maart 25, 2003, 12:02:46 am »

quote:

op 18 Mar 2003 16:45:22 schreef Gerrit:

Het verschil met de roomsen is dit: bediening van de verzoening is niet "hier heb je de hostie, eet en je bent met God verzoent" maar "hoor. Christus is aan het kruis gestorven, geloof en je bent met God verzoent."

Geloof en je bent met God verzoent. Wat een mooie woorden, en wat simpel eigenlijk. Geloven als een kind, denken jullie niet dat we daar veel te weinig aan toe komen? We discussieren ons wezenloos over van alles en nog wat, en meest over dingen die ons inziens fout gaan en niet bijbels zijn.
Staan we nog wel eens doodeenvoudig stil bij het fantastische feit van Gods verlossingswerk voor ons, eenvoudige mensen, door Hem geschapen, telkens weer in de fout gaand maar toch door God Zijn Volk genoemd? Zeggen we dat ook tegen elkaar? Wijzen we elkaar op Gods liefde?

Ik denk niet dat God het me heel kwalijk neemt als ik op elk theologisch feitje niet exact het juiste geloof of er zelfs maar over na heb gedacht. Niet iedereen kan dat ook, niet iedereen heeft daar de intellectuele gave voor gekregen.
Maar God ziet het hart aan.

Waar is de geloofsblijdschap gebleven binnen onze kerk? Het gaat niet voor niets om het evangelie, blijde boodschap! Hoe vaak realiseren wij ons dat nog?
Discussieren is goed, laten we daar even geen misverstand over krijgen, je kunt nooit teveel bezig zijn met Gods woord. Maar verlies nooit uit het oog, waar het uiteindelijk om gaat:  wie het Koninkrijks Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.(marcus 10: 15)

Groetjes,
Lydia
Mijn hart is onrustig in mij, totdat zij rust vindt in u.

Sam

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #33 Gepost op: maart 27, 2003, 11:51:43 pm »
Waarom is er in de GKV zo weinig aandacht voor getuigenissen? In prediking maar ook erbuiten?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #34 Gepost op: maart 27, 2003, 11:54:54 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 23:51:43 schreef Sam:
Waarom is er in de GKV zo weinig aandacht voor getuigenissen? In prediking maar ook erbuiten?

Hobbel eens over dit forum en je ontdekt het vanzelf.
Calvijn deed er niet aan dus wij ook niet is zo´n beetje een standaard antwoord.
Soms schaam ik me omdat ik GKV-er ben.
Gelukkig ben ik bovenal van Christus, en dat is meer waard dan wat mensen mij geven...

Sam

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #35 Gepost op: maart 27, 2003, 11:57:56 pm »

quote:

Soms schaam ik me omdat ik GKV-er ben.
Ik ook Sky. Jammer he. Ik heb weleens gehoord dat de grootste reden dat mensen geen christen worden zijn de christenen zelf.

Skynolimit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #36 Gepost op: maart 28, 2003, 12:00:12 am »
Richten we samen de Vereeniging tot behoud der Schaamende Gereformeerde Vrijgemaakten op Evangelischen Grondslag op  :+

Sam

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #37 Gepost op: maart 28, 2003, 12:04:05 am »
Ja goed idee, en dan gaan we een advertentie in het ND plaatsen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #38 Gepost op: maart 28, 2003, 12:05:12 am »
Jij twintig namen bedenken en ik twintig.
Moet lukken...
(dit is echt off-topic...)

bengel

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #39 Gepost op: maart 28, 2003, 08:02:36 am »

quote:

Ik heb er zat, maar alles wat ik meemaak samen met God, zeggen jullie niet meer "voor deze tijd " te gelden.
Een meegemaakt wonder of een ervaring met de Heilige Geest wordt hier gauw in de "verdachte" hoek geduwd. En dat leert snel af.

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #40 Gepost op: maart 28, 2003, 11:00:22 pm »

quote:

Zonder getuigenissen meteen te veroordelen: in de GKV en in andere geref. kerken is altijd gezegd dat bij getuigenissen te gemakkelijk de gelovige als persoon centraal komt te staan ipv God zelf.

Overigens is er in de bevindelijke hoek juist wel veel aandacht voor getuigenissen en hoe het daar toe gaat is ons altijd als voorbeeld voorgehouden van hoe het niet moet: persoonlijke bekeringsverhalen worden de norm: zo bekeert God mensen en als je zelf niet zo'n verhaal kunt vertellen, ben je niet echt bekeerd. En daarbij wordt de groep van echte bekeerden bijzonder klein gehouden.

Sam

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #41 Gepost op: maart 29, 2003, 10:07:46 am »

quote:

Zonder getuigenissen meteen te veroordelen: in de GKV en in andere geref. kerken is altijd gezegd dat bij getuigenissen te gemakkelijk de gelovige als persoon centraal komt te staan ipv God zelf.

God werkt toch in mensen? Dus dan zou er toch geen tegenstelling kunnen zijn?

quote:

Overigens is er in de bevindelijke hoek juist wel veel aandacht voor getuigenissen en hoe het daar toe gaat is ons altijd als voorbeeld voorgehouden van hoe het niet moet: persoonlijke bekeringsverhalen worden de norm: zo bekeert God mensen en als je zelf niet zo'n verhaal kunt vertellen, ben je niet echt bekeerd. En daarbij wordt de groep van echte bekeerden bijzonder klein gehouden.
Bedoel je hiermee bevindelijken reformatorischen/ gereformeerden?

Gerrit

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #42 Gepost op: maart 29, 2003, 01:59:35 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 10:07:46 schreef Sam:
Bedoel je hiermee bevindelijken reformatorischen/ gereformeerden?
Ja.

Hanz

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #43 Gepost op: juni 19, 2003, 03:18:11 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 23:00:22 schreef Gerrit:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is om in het oog te houden dat God door mensen wil werken. Hij gebruikt getuigenissen om mensen te bemoedigen, om het concreet te maken. Dat is ook iets wat ik mis in de preken in de kerk: altijd is het Jezus stierf voor ons (halleluja), maar weinig praktisch: hoe sta ik in het leven, waarom bepaalde keuzes? Hoe kan ik mijn buurman bereiken?
Maar ook: hoe zit het met de profetieën? Wat staat ons te wachten? Waarom hoor ik (te) weinig over geestelijke strijd? Waarom wordt er geen aandacht besteed aan het wwrachuwen voor het occulte? Ik kan oneindig lang doorgaan...

Hanz

• Bekijk profiel
De prediking
« Reactie #44 Gepost op: juni 19, 2003, 03:19:20 pm »
sorry, ik bedoel "waarschuwen"