Auteur Topic: Noodzaak tot reformatie: Synodebesluiten  (gelezen 1278 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Noodzaak tot reformatie: Synodebesluiten
« Gepost op: februari 19, 2003, 12:07:08 am »
De 40 verontrusten schreven:
quote:

Maar de nood in de kerken is nog verergerd door de besluiten van de Generale Synode Zuidhorn-2002/03. Van deze vergadering mocht verwacht worden, dat zij reformerend zou optreden. De Here vraagt immers van zijn Kerk dat zij dwalingen afwijst. In de eerste plaats uit eerbied voor Hem. Maar ook ter bescherming van zijn volk. In plaats daarvan heeft de synode zich bij de ontwikkelingen in de kerken aangesloten en deze zelfs voor een groot deel gelegitimeerd.

Dat moge blijken uit de besluiten t.a.v. de zondagsrust / het vierde gebod, kerkelijke eenheid met Christelijke Gereformeerde kerken, kerkelijke eenheid met Nederlands Gereformeerde kerken, het zegenende gemeentelid, vertegenwoordiging in kerkdiensten van niet-gereformeerde kerken, ongecontroleerde viering van het Heilig Avondmaal in crisisgebieden, vrijgeven van de vertaling Groot Nieuws 1996 in de eredienst, invoering van onschriftuurlijke gezangen, ontkrachting van de art. 65 en 67 KO, het herziene huwelijksformulier, de nieuwe avondmaalsformulieren, invoering van het ordinarium, het onkritisch aangaan van een zusterkerkrelatie met buitenlandse kerken ( PCEA in Australië ) en het rapport en de besluiten over echtscheiding.
Hierbij kreeg de leugen een wettige plaats ten koste van de waarheid en werd eigenwilligheid in de dienst aan de Here toegelaten om aan de menselijke religieuze beleving tegemoet te komen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 09:31:28 pm »
als op bepaalde punten de kerk wat meer met de tijd meegaat wordt dat gelijk als verkeerd bestempeld..... wat is nou het probleem van die mensen.... Wat is er mis met eenheid... of met een ander formulier?

Ga je dan op menselijke beleving inspelen? Waarom kan Gods woord niet aan een bepaalde cultuur worden aangepast als de inhoud het zelfde blijft?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2003, 08:32:19 pm »
Het punt is niet dat er iets verandert (conservatisme), maar dat de veranderingen in strijd zouden zijn met de waarheid van God.

Hierbij kreeg de leugen een wettige plaats ten koste van de waarheid en werd eigenwilligheid in de dienst aan de Here toegelaten om aan de menselijke religieuze beleving tegemoet te komen. De klacht is dus niet eigentijdse godsdienst, maar eigenwillige godsdienst.

Dat wordt gezegd over de genoemde synodebesluiten; die moeten dus aan onderzoek onderworpen worden. Dat moet sowieso gebeuren met veranderingen; beproef ook de tijdgeest, of díe uit God is.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2003, 08:46:03 pm »
Ik krijg sterk de indruk de 'Reformandisten' verandering sowieso fout vinden (conservatisme dus). Als ik hun goed begrijp was de situatie vroeger (1944-halverwege jaren '80?) de situatie zoals die volgens Gods wil was en als je iets aan die situatie doet ga je dus sowieso tegen Gods wil in.
Of zit ik er ver naast?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2003, 10:27:23 pm »
Ik heb geen verstand van de Reformatiebeweging, maar volgens mij zien ze het meer zo: tenzij er bewezen wordt dat het oude in strijd is met Gods Woord, is verandering niet nodig.

Daarnaast: als ze de synodebesluiten afwijzen, zie ik niet in hoe de vrijgemaakte kerk 1 kan blijven.
Het lijkt mij dat de volgende synode wordt afgewacht. Als dan 1 van beide partijen niet buigt, zal waarschijnlijk 'de bom' basten. Nog kerkverband erbij .
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2003, 10:35:48 pm »
quote:
op 21 Feb 2003 20:46:03 schreef Mezzamorpheus:
Ik krijg sterk de indruk de 'Reformandisten' verandering sowieso fout vinden (conservatisme dus). Als ik hun goed begrijp was de situatie vroeger (1944-halverwege jaren '80?) de situatie zoals die volgens Gods wil was en als je iets aan die situatie doet ga je dus sowieso tegen Gods wil in.
Of zit ik er ver naast?

Kijk niet naar je 'sterke indruk' maar naar wat zij bij de kerken neerleggen. Vraag een Reformanda-lijst of hij/zij verandering sowieso vindt en het antwoord is 'nee'. Mag je wat mij betreft vraagtekens bijzetten, maar neem het wel serieus. We hebben nu te maken met Reformanda die bepaalde veranderingen fout vindt, en als argument niet aanvoert dat het een verandering is, maar dat het een bepaald soort verandering is, nl. die niet past bij de kerk van Christus.
Dit soort karikatuur-bevestigende postings vallen inderdaad onder de kritiek van Jakolien, dat er oppervlakkig gediscussieerd wordt. Meestal heb je sterkere bijdragen, Mezzamorpheus.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2003, 12:50:13 am »
Als je geen veranderingen wil in de gkv heb je over 20 jaar geen gkv meer!
RR

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2003, 01:07:29 am »
Vraagje aan al die Reformandisten. Als je echt vindt dat de leugen een wettige plaats heeft gekregen, kun je dan nog wel lid blijven van de kerk waar je nu kerkt?

Let wel ik bedoel het niet spottend. Maar wettig is definitief. Dat vraagt toch radicalere keuzes of niet?

Persoonlijk ben ik gewoonweg heel verdrietig om dit soort conclusies omdat ze volgens mij niet waar zijn en net zo goed een karikatuur.

Reactie van sommige jongelui. Zullen wij dan maar uit de kerk gaan, dan heeft de rest tenminste rust en geen last meer van ons.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2003, 08:14:38 pm »
Dag heren,en dame(s),alhoewel het,ook hier toch weer voornamelijk een aange-
legenheid voor heren betreft,vrees ik..
Ben nieuw hier,en feitelijk,wat de laatste jaren betreft zeker,ook nieuw binnen de
kerk (maar nog niet belijdend!).
Val dus met m'n neus in de boter wat betreft een verhitte (??..eigenlijk wat lauwe)
discussie over  een evt. niuewe scheuring binnen de Ger.Kerken Ned.
Snel het e.e.a. doorbrouwsende,komt de gedachte bij me op dat de zgn. 40 be-
zwaarden wel enig recht van spreken hebben.Nogmaals:ik ben relatief nieuw,dus
het kan zijn dat ik op een later tijdstip m'n woorden terug dien te nemen..
Een paar dingen vallen me op:-De wil om zich aan te passen om maar mensen
                                            binnen de kerk te houden
                                             -De bereidheid daarin ver te gaan
                                             -Humanistisch aandoende one-liners over
                                            liefde.enzo.
En nog veel meer,maar dat zou weer een aparte discussie vergen..
Ben hongerig,dus zal dat maar niet doen.*smile*
'k Wou afsluiten met iets dat ik laatst las in de 'memoires' van ds. Van Dijk:
SEMPER REFORMANDA.
God's liefde met allen,Van.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2003, 04:50:04 pm »
quote:
op 09 Apr 2003 20:14:38 schreef vaneccles:
De wil om zich aan te passen om maar mensen binnen de kerk te houden

Kan het niet zo zijn dit tot gevolg heeft dat mensen op zoek gaan naar Jezus, juist om deze reden?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2003, 06:36:16 pm »
Kan wel zijn,maar daar draait het toch niet echt om bij de zaak van de bezwaar-
den.Er komt echt niet zoon heisa binnen een Synode over een evangelisatiebe-
leid,dunkt u?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel