De oktober-discussie binnen dit topic draagt duidelijk een ander karakter dan waarmee dit topic startte.
Ik proef nu meer iets van "vinden we het wel leuk"...
Dat nu is geen criterium voor het zijn van "ware kerk".
Een leuke kerk is een kerk met allemaal blije mensen, met een leuk eredienst-concept, gezellig, vrije zang, fijn onder elkaar.
Het enige is dat mensen niet altijd blij zijn en ook niet altijd leuk.
Dus kan het wel eens vervelend zijn in de kerk.
Dan is het geen "leuke kerk" meer, maar kán het nog wel een "ware kerk" zijn.
Maar de kenmerken daarvan kun je vinden in artr.27-29 NGB. Nergens in de Bijbel kom je de tekst "ware kerk" tegen volgens mij. Het staat in de belijdenis, het is een dogma, een leerstuk. Het helpt je in het zoeken en vinden van de Kerk van Jezus Christus.
Maar de Here heeft wel laten zien, dat deze definitie geen kikker is, die verspringt van de ene naar de andere kerk. Het hebben van die naam is geen schakelaar. Want de Here sluit een verbond (met ons) en voldoe je daar niet aan, dan heb je een probleem, omdat de Here je er wel aan houden wilt. Want de belóften van de Here zijn niet op kikkerbasis, maar op volkomen trouw gebaseerd.
Dus het hébben van het predikaat "ware" schept verplichtingen en heeft consequenties waar je aan te houden bent. En het maakt het ons een stuk makkelijker om de "ware" kerk te vinden door een beetje studie van de kerkgeschiedenis. Naar ik meen draait het hier om de kerk-als-instituut.
Het gaat derhalve niet zozeer om de kerkleden, in 2e instantie wel...