Auteur Topic: Firefox knabbelt verder aan dominantie MSIE  (gelezen 5610 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Firefox knabbelt verder aan dominantie MSIE
« Gepost op: november 04, 2004, 11:06:30 am »

quote: http://www.nu.nl/news.jsp?n=435612&c=50

Uitgegeven: 3 november 2004 11:25
AMSTERDAM - De opensource browsers Mozilla en Firefox hebben weer wat terrein gewonnen op Internet Explorer. Een studie wijst uit dat de twee browsers in Amerika in oktober 0,8 procent marktaandeel hebben gewonnen. Zes procent van de Amerikaanse surfers gebruikt nu Mozilla of Firefox.Microsoft Internet Explorer blijft veruit de dominante programma: 92,9 procent van de gebruikers gebruikt het. Dat meldt het onderzoeksbureau Websidestory.

De verschillen tussen de marktaandelen zijn nog te groot om echt te spreken van een browseroorlog, maar de groei het marktaandeel van de browsers van Mozilla is al vijf maanden stabiel. In juni was dit nog 3,5 procent en is dus bijna verdubbeld. Het gebruik van Internet Explorer daalde in deze periode met bijna 2,5 procent.

De overige 1 procent is voor de rest van de browsers waarvan het Noorse Opera en Safari van Apple veruit de grootsten zijn.
* Roodkapje vraagt zich af wat 92,9 van de mensen beweegt om met een browser vol veiligheidslekken te gaan surfen op Internet :?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 11:07:49 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2004, 11:11:57 am »

quote:

Roodkapje schreef op 04 november 2004 om 11:06:
[...]
* Roodkapje vraagt zich af wat 92,9 van de mensen beweegt om met een browser vol veiligheidslekken te gaan surfen op Internet :?

1. Firefox zit ook vol veiligheidslekken, al zijn het er minder. De mate van openheid is bij firefox groter, en de snelheid waarmee ontdekte lekken worden gedicht ook. Je moet dan echter wel elke keer de patches ophalen, net als bij IE.

2. IE word standaard bij windows geleverd. Voor een groot deel van de bevolking is dat alleen al reden genoeg het te blijven gebruiken. Stel: jij koopt een huis, en in een of ander technisch vakblad verschijnt een test van deursloten, waaruit blijkt dat jouw deursloten met een paperclip in 3 seconden te openen zijn. Ten eerste is de kans dat je dat leest al vrij klein. Ten tweede denken veel mensen 'ach, dat zal wel zo'n vaart niet lopen'. Ten derde moet je dan ook nog eens op zoek naar een winkel, nieuwe sloten halen, die erin schroeven, al je sleutels vervangen, etc. Veel te lastig vaak, dus blijft het liggen.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2004, 11:13:21 am »
* HaJee vraagt zich af hoelang Roodkapje nog stokpaardjes berijdt. ;)

Niet boos worden hoor. Maar ja, veel mensen weten het niet, of weten geen alternatief, of denken dat het wel meevalt of verschillen gewoon met jou van mening...
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2004, 11:22:00 am »
IE is niet zo slecht als het lijkt. Je moet alleen even in de instellingen wat dingen veranderen.... geen activex gedoe bijvoorbeeld. (Ik gebruik firefox trouwens ook, 90% van de tijd zelfs direct naast elkaar.... Dus ik vraag me af in welke groep ik nu val :D
Pinkeltjefan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2004, 11:22:54 am »

quote:

HaJee schreef op 04 november 2004 om 11:13:
Maar ja, veel mensen weten het niet, of weten geen alternatief, of denken dat het wel meevalt of verschillen gewoon met jou van mening...

Ergo, veel mensen zijn te dom om een computer te mogen gebruiken :X

* AVee begint steeds meer te voelen voor een verplicht computer 'rijbewijs'. iig voor mensen met een internetverbinding.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2004, 12:09:48 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 november 2004 om 11:11:
[...]

1. Firefox zit ook vol veiligheidslekken, al zijn het er minder. De mate van openheid is bij firefox groter, en de snelheid waarmee ontdekte lekken worden gedicht ook. Je moet dan echter wel elke keer de patches ophalen, net als bij IE.

Gewoon regelmatig op het blauwe bolletje (afhankelijk van je browserthema) rechtsbovenin klikken... vind ik veel makkelijker en gebruikersvriendelijker dan steeds naar de site van Microsoft moeten surfen of er eventueel updates zijn. ;)

... En als je geen blauw bolletje ziet, zijn er dus geen recentere updates... B)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 12:10:34 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2004, 12:12:38 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 04 november 2004 om 12:09:

[...]

Gewoon regelmatig op het blauwe bolletje (afhankelijk van je browserthema) rechtsbovenin klikken... vind ik veel makkelijker en gebruikersvriendelijker dan steeds naar de site van Microsoft moeten surfen of er eventueel updates zijn. ;)

... En als je geen blauw bolletje ziet, zijn er dus geen recentere updates... B)
Tsja. Als je windows goed configureert moet je gewoon regelmatig op je tekstballonnetje rechtsonderin klikken. Dan haal je voor al je microsoft-produkten meteen de updates binnen, niet alleen voor IE. En als je geen ballonnetje ziet, zijn er dus geen updates B)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2004, 12:13:33 pm »

quote:

AVee schreef op 04 november 2004 om 11:22:

[...]

Ergo, veel mensen zijn te dom om een computer te mogen gebruiken :X

* AVee begint steeds meer te voelen voor een verplicht computer 'rijbewijs'. iig voor mensen met een internetverbinding.
Blijf met je vingers van mijn internet. Een auto-rijbewijs is er, omdat je door ondeskundige omgang met je auto, andere mensen schade kunt toevoegen. Een "internetrijbewijs" is nergens voor nodig, hetzij dan, je wil de mensen kontroleren. Het goede aan internet is, dat iedereen zijn mening kan medelen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2004, 12:15:17 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 november 2004 om 12:13:
[...]

Blijf met je vingers van mijn internet. Een auto-rijbewijs is er, omdat je door ondeskundige omgang met je auto, andere mensen schade kunt toevoegen. Een "internetrijbewijs" is nergens voor nodig, hetzij dan, je wil de mensen kontroleren. Het goede aan internet is, dat iedereen zijn mening kan medelen.
Tsja. Maar een groot deel van de schade op het internet (verspreiding virussen, ddos attacks), ontstaat door ondeskundige omgang met computers.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2004, 12:33:16 pm »
Voor één keer ben ik het eens met Vrolijke. (Dan MOET het wel waar zijn!  :P )

Een computerrijbewijs, kom nou toch! Als ik mijn PC in gevaar wil brengen met een leaking browser dan is dat mijn zaak, hoor. Het verschil met een auto is dat je dán ook anderen in gevaar brengt, maar als ik zo stom ben om een mail met virus te openen en anderen hebben er daarmee ook last van dan is dat niet mijn schuld, maar de schuld van de eikel die een virus maakt en verspreidt. En DAT is dan ook degene die aangepakt moet worden.

For the record, * Bumblebee gebruikt thuis ook firefox, hoor  ;) ... (omdat het moest van m'n broer  :P )
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 12:33:59 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 04, 2004, 12:38:33 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 12:33:
Een computerrijbewijs, kom nou toch! Als ik mijn PC in gevaar wil brengen met een leaking browser dan is dat mijn zaak, hoor. Het verschil met een auto is dat je dán ook anderen in gevaar brengt, maar als ik zo stom ben om een mail met virus te openen en anderen hebben er daarmee ook last van dan is dat niet mijn schuld, maar de schuld van de eikel die een virus maakt en verspreidt. En DAT is dan ook degene die aangepakt moet worden.
Ja en nee. Natuurlijk is het zo dat de maker van een virus, of diegene die een stel gehackte machines gebruikt voor een ddos-attack, primair verantwoordelijk is. Maar het internet is nu eenmaal groot en oncontroleerbaar, dus moeten we er met elkaar voor zorgen dat het veilig en leefbaar blijft. Dat houd op zijn minst in dat je je eigen computer zodanig beschermt dat niet iedereen er gebruik van kan maken. (Als we het dan toch vergelijken met auto's: je mag je sleutels niet in het contact laten zitten, zodat een dronken randdebiel er iemand mee kan doodrijden). Naar mijn idee zou je dit mogen afdwingen. Een computerrijbewijs lijkt me een slechte zaak, maar een sanctie van je provider (afsluiting, boete), wanneer er vanaf jouw verbinding schade wordt toegebracht, lijkt me een goede mogelijkheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 04, 2004, 12:39:34 pm »
Je brengt anderen in nadeel toe dat is het hele punt. door je pc niet te beveiligen kunnen anderen software op jouw pc installeren waardoor anderen een ddos aanval kunnen krijgen, of door software op jouw pc raakt het internet verstopt wegens spam....
Pinkeltjefan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2004, 12:42:42 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 november 2004 om 12:13:
Blijf met je vingers van mijn internet.

Ik kan het alleen maar met Pooh eens zijn, het overgrote deel van de problemen met/op het internet is gevolg van of mogelijk gemaakt doordat mensen ondeskundig/onbeveiligd computers aan het internet hangen. Het overgrote deel van de spam wordt verstuurd vanaf ADSL/Kabel aansluitingen van thuis gebruikers, idem voor DDos attacks, idem voor virussem, idem voor spyware.

Waarmee ik helemaal niet wil beweren dat Vrolijke (of wie dan ook) niet welkom is hoor. Als ie maar geen ellende veroorzaakt :)

Overigens denk ik dat, praktisch gezien, een internet rijbewijs nauwelijks haalbaar is. Ik zou wel meer maatschappelijke verantwoordelijkheid verwachten van internetproviders. Die kunnen veel meer doen aan het 'opvoeden' van hun gebruikers en zouden veel meer en sneller moeten ingrijpen bij problemen. Meestal heeft een gebruiker niet eens door dat zijn verbinding door anderen misbruikt wordt, terwijl de ISP waarschijnlijk allang klachten gehad heeft maar daar niets mee doet. Als die een klant (tijdelijk) afsluiten, of op z'n minst waarschuuwt als er problemen zijn dan was de ellende al een heel stuk minder...
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 12:43:56 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2004, 12:50:16 pm »
Een verplichte cursus lijkt me geen ramp, hoor  :)
Ik ageerde vooral tegen deze uitspraak:

quote:

AVee schreef op 04 november 2004 om 11:22:
Ergo, veel mensen zijn te dom om een computer te mogen gebruiken.

:/

Mensen opvoeden okee, maar zeggen "jij mag geen computer gebruiken, want je bent te dom" vind ik belachelijk. Komt bij dat jij veeeeel van computers weet, en mensen die veel van computers weten vinden de gewone stervelingen bijna per definitie dom is mijn ervaring omdat ze bijvoorbeeld niet weten wat een RSS feed is of zo, dus dat gaat me veel te ver. Dan wordt gebruik van computers en Internet wel een erg exclusieve zaak...
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 12:50:33 pm door Bumblebee »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2004, 12:54:25 pm »
Je bent al best goed bezig hoor, BBB. Als ik massamails van jou krijg (dus een mail gericht aan meerdere mensen) gebruik je al het BCC veld. Als iedereen dat nou zou doen, dan kreeg ik een stuk minder spam.
Ik laat mijn emailadres al nergens achter op internet, maar juist door dat soort massamails wordt het risico weer hoger d:)b
Ook zo wat: hoeveel rotzooi er wel niet via Microsoft Outlook Express verstuurd wordt, zonder dat de gebruiker dat doorheeft.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 04, 2004, 12:58:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 12:50:
Een verplichte cursus lijkt me geen ramp, hoor  :)
Ik ageerde vooral tegen deze uitspraak:

[...]

:/

Mensen opvoeden okee, maar zeggen "jij mag geen computer gebruiken, want je bent te dom" vind ik belachelijk. Komt bij dat jij veeeeel van computers weet, en mensen die veel van computers weten vinden de gewone stervelingen bijna per definitie dom is mijn ervaring omdat ze bijvoorbeeld niet weten wat een RSS feed is of zo, dus dat gaat me veel te ver. Dan wordt gebruik van computers en Internet wel een erg exclusieve zaak...

Veel mensen houden zichzelf dom, omdat ze de noodzaak niet inzien. Voor het rijden met een auto moet je een aardige dosis theorie leren. Toch is dat niet alleen weggelegd voor bollebozen (al zal iemand die makkelijk leert het eerder halen dan iemand die moeite heeft met theoretische kennis). Omdat het verplicht is, en mensen toch graag willen autorijden, nemen ze die moeite.

Iets soortgelijks zou je met computers kunnen doen. Als je mensen verplicht om na te denken over waar ze mee bezig zijn, over hoeveel schade er door ontwetendheid veroorzaakt en wat zij daaraan kunnen doen, ben je al een heel eind op weg. Als je daarna ook nog sancties zou uitoefenen op misbruik (lees: ook misbruik door een derde door onbeveiligde systemen), zou het een stuk leefbaarder worden. (Al zou het wel wereldwijd moeten, wat het praktisch lastig maakt).

Exclusief hoeft het helemaal niet te zijn. Onderwerpen die aan bod zouden moeten komen zijn:
- Waarom is het internet gevaarlijk, hoe kan er schade aangericht worden via mijn systeem?
- Wat is een firewall en hoe gebruik ik die?
- Wat is een virusscanner en hoe gebruik ik die?
- Wat is spyware, waarom is dat slecht, hoe voorkom ik dat en/of hoe ruim ik het op?
- Hoe herken ik een 'slechte' site?
- Wat mag ik installeren en wat niet?
- Hoe werkt het rechtensysteem van mijn besturingssysteem en hoe gebruik ik dat?
- Hoe ga ik om met emailadressen en gegevens van anderen?
- Hoe gedraag ik mij (netiquette in mail, usenet en www)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 12:59:22 pm door Pooh »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 04, 2004, 01:21:05 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 12:33:

<rant>

Natuurlijk moet de schrijver van een virus aangepakt worden, maar dat doet niets af aan het feit dat het niet mogelijk zou moeten zijn dat een virus zich zo makkelijk verspreid en dat mensen die daaraan 'meewerken' en hun beveiliging niet op orde hebben nalatig zijn. Je auto krijgt toch ook een APK keuring, das heus niet alleen omdat het anderen in gevaar brengt. Waarom dacht je dat autogordels verplicht zijn?

quote:

For the record, * Bumblebee gebruikt thuis ook firefox, hoor  ;) ... (omdat het moest van m'n broer  :P )

Dan val jij niet in de 'dom' categorie, alleen als omdat je verstandig genoeg bent om naar adviezen van anderen te luisteren. Maar je wilt niet weten hoe vaak ik mensen tegenkom die na tig keer waarschuwen nog steeds geen virus-scanner hebben of hem niet updaten, IE gebruiken met 'alles mag' instellingen enz...
En dan maar schelden als ze een virus of spyware te pakken hebben, sorry maar dan heb geen medelijden.

quote:

Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 12:50:
Ik ben eindeloos bezig van alles en nog wat uit te leggen over computers. En ik heb er helemaal geen moeite mee als mensen niet alles van computers afweten. Maar laten ze dan in elk geval in de gaten hebben dat ze het niet weten! Vraag het als je het niet snapt, er zijn zat mensen die je willen helpen, maar hou op met naief te denken dat alles vanzelf goed gaat. Hou op met denken dat je prima zonder virusscanner kunt. Je zet je fiets toch ook niet op het station zonder slot. |:(
Als je dan graag een computer wilt gebruiken en het internet op wilt dan is het toch niet teveel gevraagt van mensen om zich even een klein beetje te verdiepen in wat ze gebruiken?

</rant>

En nee, BBB dat was niet tegen jou gericht :+
Wie de schoen past...

Trollenkoning

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 04, 2004, 01:26:40 pm »
Om maar weer even op het onderwerp (browsers) terug te komen: zijn er ook mensen hierzo die ipv Firefox Opera gebruiken?
Ik vind Opera iig prettiger surfen dan Firefox... Ik ben wel benieuwd waarom vaak alleen Firefox wordt genoemd/gebruikt als alternatief voor IEX. Het kan zijn dat ik allerlei vreselijk belangrijke veiligheidsdingen over het hoofd zie natuurlijk :).
SQUEAK -- Death of Rats

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 04, 2004, 01:28:50 pm »
Ik vind Opera ook prettig, daar doet (in Linux) java het goed.
Alleen word ik niet goed van die reclamebanners... :X
(ik weet dat als ik hem koop, ze dan weggaan... Maar kost duur hè ;))

Ik heb gehoord dat AVee ook Opera-fan is ;)

Kan er geen pol in het topic gezet worden? Lijkt me wel leuk? Arend?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 04, 2004, 01:34:45 pm »
Poll: Welke browser heeft je voorkeur
Microsoft Internet Explorer
Mozilla / Firefox
Konqueror / Safari
Galeon / Epiphany
Opera
Anders

Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=24520&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:34:57 pm door Pooh »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 04, 2004, 01:36:34 pm »
Leuk! weer wat vrijblijvend generd van computerfreaks! het klinkt allemaal interessant hoor, maar volgens mij zijn als die restricties voor gebruikers allerminst haalbaar. Denk maar eens aan het juridische en wettelijke kader dat je daarvoor op zou moeten stellen. Immers, dan gaat het niet alleen over de computereigenaars, maar ook nog eens over de computergebruikers. Ik zie het al voor me: tijdens mijn vakantie druk bezig zijn met het lezen van mijn hotmail (wie stuurt mij een uitnodiging voor Google's G-mail? :+ ) in een Japans internetcafé, wordt je opeens door de lokale politie van je stoel gelicht. "Solly meneel, u heeft uw wachtwoold openbaal gemaakt. Dat woldt een weekje watel en blood.... " jaja :P
Het lijkt me beter als ze die softwareproducenten eens aanpakken, Willem Gaatjes allereerst. Zij leveren software die zo lek is als een mandje. Ik koop eerst een superduur besturingssysteem, en dan moet ik nog een keer voor een paar honderd euro bij meneer Norton gaan  winkelen voor fatsoenlijke firewalls, spyware-zoekers, virusscanners etc. Het lijkt me dat dit soort software een elementair onderdeel van een besturingssysteem moet zijn. Dan laten ze solitaire en backgammon online maar achterwege. Waarom staat de IE-explorer standaard op 'alles mag'? Waarom worden veiligheidsupdates niet automatisch prominent aangekondigd, en dan ook simpel: OK is installeren, verder geen gezeik.
Als softwareproducenten zich beperken tot hun corebusiness: goede en veilige software bouwen, dan hoef je de gebruikers al een stuk minder aan te pakken.

/edit:
* arend gebruikt meestal Mozilla Firefox maar soms ook IE omdat FF wat zwaar is voor mijn haperende systeem.
trouwens, welke vrindelijke vrind helpt me een keer om mijn oude P60 over te zetten op Linux?  (8>
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:39:28 pm door arend »
...

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 04, 2004, 01:38:12 pm »

quote:

Trollenkoning schreef op 04 november 2004 om 13:26:
Om maar weer even op het onderwerp (browsers) terug te komen: zijn er ook mensen hierzo die ipv Firefox Opera gebruiken?

Ik heb Opera, naast IE en Mozilla Seamonkey, op mijn pc staan, maar ik vind het niet handig werken. Standaard is de interface cluttered met allerlei rotzooi en overbodige taakbalken. De menustructuur is zeer onoverzichtelijk en qua pagerendering is het ook niet geweldig. Dit alles IMHO ;) .

quote:

Trollenkoning schreef op 04 november 2004 om 13:26:
Ik vind Opera iig prettiger surfen dan Firefox... Ik ben wel benieuwd waarom vaak alleen Firefox wordt genoemd/gebruikt als alternatief voor IEX. Het kan zijn dat ik allerlei vreselijk belangrijke veiligheidsdingen over het hoofd zie natuurlijk :).

Opera is niet direct zo eenvoudig als Firefox of IE. Er zitten, net als in Mozilla Seamonkey (de suite) gewoon erg veel opties in waarmee je wel handig kan browsen, maar het is gewoon veel uitzoekwerk. Overigens, op andere gebieden dan gewone pc's is Opera erg goed bezig (tv-browsers, smallscreenbrowsers, etc.)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 04, 2004, 01:38:58 pm »
@arend: Linux is gratis te downloaden hè :+

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 04, 2004, 01:41:00 pm »
maar niet te installeren, hè. vooral als je een oud systeem hebt staan. op mijn werk gebruik ik trouwens vanaf nu openoffice 1.1.2. vooral het omzetten van Word-docs naar PDFs is ideaal.
...

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 04, 2004, 01:41:08 pm »

quote:

arend schreef op 04 november 2004 om 13:36:
Het lijkt me beter als ze die softwareproducenten eens aanpakken, Willem Gaatjes allereerst. Zij leveren software die zo lek is als een mandje. Ik koop eerst een superduur besturingssysteem, en dan moet ik nog een keer voor een paar honderd euro bij meneer Norton gaan  winkelen voor fatsoenlijke firewalls, spyware-zoekers, virusscanners etc. Het lijkt me dat dit soort software een elementair onderdeel van een besturingssysteem moet zijn. Dan laten ze solitaire en backgammon online maar achterwege. Waarom staat de IE-explorer standaard op 'alles mag'? Waarom worden veiligheidsupdates niet automatisch prominent aangekondigd, en dan ook simpel: OK is installeren, verder geen gezeik.
Als softwareproducenten zich beperken tot hun corebusiness: goede en veilige software bouwen, dan hoef je de gebruikers al een stuk minder aan te pakken.

Heb je ook gelezen wat Windows XP Service Pack 2 allemaal doet: Tweakers.net -- Top 10 belangrijkste veiligheidsverbeteringen in SP2. Ik haat het als mensen ononderbouwd zaken zeggen en doen alsof er niets gedaan wordt, vooral als er op basis van achterhaalde feiten gesproken wordt.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 04, 2004, 01:41:43 pm »
quote:
arend schreef op 04 november 2004 om 13:41:
maar niet te installeren, hè. vooral als je een oud systeem hebt staan. op mijn werk gebruik ik trouwens vanaf nu openoffice 1.1.2. vooral het omzetten van Word-docs naar PDFs is ideaal.

Dude, Linux draait op zo'n beetje _ieder_ platform, ja zelfs op je 286-pc'tje.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 04, 2004, 01:42:05 pm »
quote:
arend schreef op 04 november 2004 om 13:36:
Leuk! weer wat vrijblijvend generd van computerfreaks! het klinkt allemaal interessant hoor, maar volgens mij zijn als die restricties voor gebruikers allerminst haalbaar. Denk maar eens aan het juridische en wettelijke kader dat je daarvoor op zou moeten stellen. [knip rest]

Zo moeilijk is dat niet hoor. Je huurt een internet verbinding van een provider, en ondertekend daarbij een aantal voorwaarden. De meeste Nederlandse providers hebben allang in hun voorwaarden staan dat jij verantwoordelijk bent voor wat er met jouw verbinding gebeurd. Virussen die dus vanaf jouw computer komen, of ddos attacks die mede vanaf jouw computer worden uitgevoerd, kunnen dus gewoon een boete opleveren. Ook zouden ISP's kunnen afspreken om je alleen maar een abonnement te geven als je een bepaald papiertje hebt. Kortom: Met wat goede wil is het best haalbaar (al zie ik 't niet snel gebeuren).

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 04, 2004, 01:42:52 pm »
quote:
Harm schreef op 04 november 2004 om 13:41:

[...]

Heb je ook gelezen wat Windows XP Service Pack 2 allemaal doet: Tweakers.net -- Top 10 belangrijkste veiligheidsverbeteringen in SP2. Ik haat het als mensen ononderbouwd zaken zeggen en doen alsof er niets gedaan wordt, vooral als er op basis van achterhaalde feiten gesproken wordt.

:> Fijn dat je dat haat. bedankt voor de vriendelijke opmerking.
En die verbeteringen van SP2 (die mij trouwens bekend zijn), zijn een stap in de goede richting maar nog lang niet voldoende. een doekje voor het bloeden. DAt security center (of hoe het ook heet) van SP2 Sucks!  B)

/edit: ik heb al een paar keer geprobeert om Redhat op mijn P130 te zetten, maar dat valt niet mee. Maar goed, ik zal niet langer doorzeuren over dingen waar ik geen verstand van heb, anders krijg ik weer hate-reacties van zekere lui...  ;(
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:44:55 pm door arend »
...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 04, 2004, 01:43:48 pm »
hmm wat ik wel vaag vind:
quote:
Nummer 7: Verbeteringen in Outlook Express

Outlook Express had een bug waardoor een HTML-header van een e-mail kon worden gebruikt om in te breken in een computer. Door de nieuwe Outlook Express de mogelijkheid te geven alle binnenkomende e-mail in gewone tekstvorm weer te geven, wordt eventuele ingevoegde HTML-code onschadelijk gemaakt. Hierdoor is het niet meer mogelijk om met HTML-code trojans en virussen achter te laten op de computer. Door verder ook HTML-pagina's die in de e-mail worden aangeroepen te blokkeren, kan de overlast van spam worden beperkt.

dat deed ik al tijden bij OE...
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 04, 2004, 01:44:55 pm »
Wat is van XP SP2 weet is dat een heleboel mensen na installatie overal foutmeldingen kregen... lekker is dat ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 04, 2004, 01:46:18 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 04 november 2004 om 13:44:
Wat is van XP SP2 weet is dat een heleboel mensen na installatie overal foutmeldingen kregen... lekker is dat ;)

nergens last van gehad, of dachten ze soms dat het foutmeldingen waren en waren het gewoon vragen of bepaalde progs toegang tot het internet mochten hebben van de firewall?
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 04, 2004, 01:47:24 pm »
Alle aanvallen op de microsoft virus software zijn een verbetering voor het computergebruik. Zeer tevreden ben ik over Firefox, heel handig in het gebruik.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 04, 2004, 01:48:04 pm »
quote:
arend schreef op 04 november 2004 om 13:41:

Mandrake werkt op een 586 (Pentium I) en is erg toegankelijk voor onervaren Linuxgebruikers.
Google maar eens op mandrake linux, kom je vanzelf downloadmirrors tegen. Succes! D:)b

@Alfredt: ik zou het niet weten, ik gebruik geen windows.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:48:45 pm door Roodkapje »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 04, 2004, 01:48:41 pm »
ik zal es proberen. heb ik nog wat te doen, vanavond :B
...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 04, 2004, 01:53:05 pm »
Mandrake zou ik niet doen, op een P60. Een wat lichtere distro draait stukken lekkerder op zo'n oud beestje. Probeer vectorlinux ofzo eens.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 01:56:30 pm door Pooh »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 04, 2004, 01:55:17 pm »
quote:
arend schreef op 04 november 2004 om 13:42:
[...]

:> Fijn dat je dat haat. bedankt voor de vriendelijke opmerking.
En die verbeteringen van SP2 (die mij trouwens bekend zijn), zijn een stap in de goede richting maar nog lang niet voldoende. een doekje voor het bloeden. DAt security center (of hoe het ook heet) van SP2 Sucks!  B)

Heerlijk onderbouwde opmerking weer :/ . Als jij nu gewoon een en ander onderbouwt en zegt waarom dingen niet werken zoals jij verwacht dat ze werken, schiet het heel wat meer op.
quote:

/edit: ik heb al een paar keer geprobeert om Redhat op mijn P130 te zetten, maar dat valt niet mee. Maar goed, ik zal niet langer doorzeuren over dingen waar ik geen verstand van heb, anders krijg ik weer hate-reacties van zekere lui...  ;(

Maybe moet je niet de recentste versie van Red Hat nemen dan :+ . Pak een versie die past bij de pc waarop je het wil zetten en het zou mij sterk verbazen als het dan niet lukt.
quote:
Roodkapje schreef op 04 november 2004 om 13:44:

Er is een lijst met programma's die problemen kunnen geven nadat SP2 geinstalleerd is (bij Microsoft). Updates voor de genoemde programma's zijn ongetwijfeld te vinden op de site van de producent. Maar, zoals Alfredt al zegt, zullen het geen foutmeldingen zijn geweest, maar gewoon nuttige informatie. Die, zo leert de ervaring mij, amper tot niet gelezen wordt door de computergebruiker. Triest maar waar.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 04, 2004, 02:02:38 pm »
Ik heb sinds de installatie van SP2 constant problemen met de pc op mijn werk. ik ben geen deskundige, maar weet me toch altijd wel redelijk te redden, ook met de dingen die net een beetje complexer zijn.  er waren continue conflicten tussen SP en Norton Systemworks (geen updates gevonden), MS Outlook werkt sindsdien supertraag en ik kan mijn word niet meer goed gebruiken als editor in Outlook.

MBT Redhat: Ik heb dus bewust niét de meest recente genomen, volgens mij heb ik hier versie 6.2 oid. dat het niet lukt heeft ws te maken met mijn onkunde op het gebied van Linux. ik had verwacht dat de installatie geheel grafisch zou zijn, maar dat bleek niet het geval. met de linuxcommands kan ik nog niet zo goed uit de voeten.

ik zou het prettig vinden als je in volgende posts wat minder op de man zou willen spelen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 02:03:09 pm door arend »
...

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 04, 2004, 02:03:09 pm »
quote:

* AVee geeft arend een aai over z'n bol.

Enne, als je Linux vragen hebt mag je die best stellen hoor.  _/-\o_

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 04, 2004, 02:10:11 pm »
heren, laten we vriendelijk blijven.... het is allemaal niet zo belangrijk :)
Pinkeltjefan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 04, 2004, 02:47:58 pm »
Waarom zou ik niet gewoon IE gebruiken? Het werkt prima.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 04, 2004, 02:54:37 pm »
quote:
Tave schreef op 04 november 2004 om 14:47:
Waarom zou ik niet gewoon IE gebruiken? Het werkt prima.

Omdat als je niet genoeg de instellingen naloopt je zo ongeveer je hele pc openzet voor de buitenwereld, en daardoor ook een gevaar oplevert voor andere pc's en het netwerk op zich zelf.

(straks komen ze achter je ht password ;) :P
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 02:55:08 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

KeesvE

• Carpe Matricaria!
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 04, 2004, 02:58:29 pm »
Volgens mij zijn er hier een aantal Vuurvos-gebruikers met het Calimero-complex....
U de grap, wij de limerick... http://www.kees-ineke.nl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 04, 2004, 02:58:38 pm »
quote:
AVee schreef op 04 november 2004 om 13:21:

[rant]

En nee, BBB dat was niet tegen jou gericht :+
Wie de schoen past...

Je hebt wel een beetje gelijk hoor  :>

Ik heb met firefox nog wel eens dat hij bepaalde dingen niet wil laten zien, terwijl ik die niet geblocked heb. Bijvoorbeeld de plattegrondjes bij Map 24. Soms doet-ie het dan ook weer wel. En het ligt niet aan Map 24 want in IE komen ze dan wel tevoorschijn. Weet iemand hoe dat zit en heeft oplossing?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 02:59:17 pm door Bumblebee »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 04, 2004, 03:04:06 pm »
De oplossing zit meestal bij de makers van zulke sites. Die moeten hun pagina's in alle browsers testen en niet alleen in IE. En als ze iets willen wat alleen in IE werkt, moeten ze dat gewoon niet doen.

Daarom is het wel handig om toch ergens een IE achter de hand te houden.

/edit
die map24 kaartjes werken bij mij (linux+mozilla) wel. Maar je hebt java nodig. Misschien ligt het daaraan?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 03:08:01 pm door Pulpeet »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 04, 2004, 03:12:14 pm »
quote:
Pulpeet schreef op 04 november 2004 om 15:04:
/edit
die map24 kaartjes werken bij mij (linux+mozilla) wel. Maar je hebt java nodig. Misschien ligt het daaraan?

Denk ik ook, hij doet het hier in Opera, Firefox en IE, maar 't is wel een java applet. Sun JRE geinstaleerd? Java uitgezet in firefox?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 04, 2004, 03:12:38 pm »
Als je in Windows java hebt geïnstalleerd moet het in alle browsers werken... als je het daar tenminste hebt aangevinkt... ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 04, 2004, 03:17:01 pm »
Java is dus waarschijnlijk de key. Tnx jongens! Ga er thuis eens naar kijken!  :)  (zodra ik heb uitgevonden wat java precies is en waar ik het kan vinden  ;) )

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 04, 2004, 03:29:27 pm »
D'r stond niet voor niets een link in mijn post... ;)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 03:29:47 pm door AVee »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 04, 2004, 03:31:06 pm »
:D  ja maar ik kan hier toch niets downloaden en installeren daarom dacht ik, ik wacht wel tot thuis  ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 04, 2004, 03:40:45 pm »
quote:
Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 15:17:
Java is dus waarschijnlijk de key. Tnx jongens! Ga er thuis eens naar kijken!  :

En bedankt...  :|
« Laatst bewerkt op: november 04, 2004, 03:41:02 pm door Roodkapje »