quote:
Bumblebee schreef op 04 november 2004 om 12:50:Een verplichte cursus lijkt me geen ramp, hoor

Ik ageerde vooral tegen deze uitspraak:
[...]

Mensen opvoeden okee, maar zeggen "jij mag geen computer gebruiken, want je bent te dom" vind ik belachelijk. Komt bij dat jij veeeeel van computers weet, en mensen die veel van computers weten vinden de gewone stervelingen bijna per definitie dom is mijn ervaring omdat ze bijvoorbeeld niet weten wat een RSS feed is of zo, dus dat gaat me veel te ver. Dan wordt gebruik van computers en Internet wel een erg exclusieve zaak...
Veel mensen houden zichzelf dom, omdat ze de noodzaak niet inzien. Voor het rijden met een auto moet je een aardige dosis theorie leren. Toch is dat niet alleen weggelegd voor bollebozen (al zal iemand die makkelijk leert het eerder halen dan iemand die moeite heeft met theoretische kennis). Omdat het verplicht is, en mensen toch graag willen autorijden, nemen ze die moeite.
Iets soortgelijks zou je met computers kunnen doen. Als je mensen verplicht om na te denken over waar ze mee bezig zijn, over hoeveel schade er door ontwetendheid veroorzaakt en wat zij daaraan kunnen doen, ben je al een heel eind op weg. Als je daarna ook nog sancties zou uitoefenen op misbruik (lees: ook misbruik door een derde door onbeveiligde systemen), zou het een stuk leefbaarder worden. (Al zou het wel wereldwijd moeten, wat het praktisch lastig maakt).
Exclusief hoeft het helemaal niet te zijn. Onderwerpen die aan bod zouden moeten komen zijn:
- Waarom is het internet gevaarlijk, hoe kan er schade aangericht worden via mijn systeem?
- Wat is een firewall en hoe gebruik ik die?
- Wat is een virusscanner en hoe gebruik ik die?
- Wat is spyware, waarom is dat slecht, hoe voorkom ik dat en/of hoe ruim ik het op?
- Hoe herken ik een 'slechte' site?
- Wat mag ik installeren en wat niet?
- Hoe werkt het rechtensysteem van mijn besturingssysteem en hoe gebruik ik dat?
- Hoe ga ik om met emailadressen en gegevens van anderen?
- Hoe gedraag ik mij (netiquette in mail, usenet en www)