Auteur Topic: Vrouwen in de kerk en de ambten  (gelezen 16955 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Vrouwen in de kerk en de ambten
« Reactie #100 Gepost op: januari 11, 2005, 02:19:37 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 januari 2005 om 00:37:
1 Kor 7:

[...]

/edit: ik zag dat jullie 'm ook gevonden hadden...

Hoe leggen jullie dit uit dan? Er is dus blijkbaar er verschil tussen getrouwde en ongetrouwde mensen.
vooral vers 25: 'voor ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer'

Dit hoofdstuk gaat over het huwelijk, en over mensen die niet getrouwd zijn. Met de vraag: Zouden ze moeten trouwen? Omdat dat beter zou zijn.

Het enige gebod van de Heer als ik het zo doorlees staat in het volgende vers:

10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.

Dit is een bevel van de Heer tegen echtscheiding. Een vrouw mag haar man niet verlaten en dan een ander trouwen. Als dit verlaten toch is gebeurd, moet ze ongehuwd blijven.
Ik zie dit zo dat voor God die man en vrouw gewoon getrouwd blijven zeg maar. Daarom kan je dan niet opnieuw met iemand anders trouwen.

En aan de ongehuwden geeft de Heer geen specifieke voorschriften. Hij zegt dus niet: Blijf ongehuwd, of: Ga er achteraan een man te vinden.
Ieder mens is voor God belangrijk, gehuwd of ongehuwd is absoluut geen verschil in belangrijkheid. Je bent niet beter als je bent getrouwd, je bent niet beter, als je ongetrouwd bent.

Paulus geeft z'n eigen mening en als apostel van Christus toch niet onbelangrijk. Wel eens goed tot je door laten dringen wat hij zegt. Maar hij zegt er bij (en dat vind ik altijd heel mooi en eerlijk) dit is mijn eigen mening en geen bevel van de Heer. (Zoals het zwijgen van vrouwen in de gemeente in 1 Kor. 14 uitdrukkelijk wel een gebod van de Heer wordt genoemd - dat is dus geen stokpaardje van Paulus omdat hij vrouwen onbelangrijk zou vinden ofzo)

Wat Paulus goed door heeft, is dat hij als vrijgezel z'n onverdeelde aandacht aan de dingen van de Heer kan geven.
Iemand die getrouwd is heeft ook z'n verantwoordelijkheid t.ov. van vrouw of man en kinderen. Je kunt niet zeggen: Ik ben een dienstknecht van de Heer en jullie zoeken het zelf maar uit. Christus geeft ook aandacht aan de Gemeente als zijn bruid.

Dit heeft m.i. verder niet te maken met het werk in de geestelijke dingen, en de positie in de gemeente van de vrouw.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 11, 2005, 02:24:45 pm »
OK! d:)b

Waar ik vaak wel mee zit is dat mensen een scheiding aanbrengen tussen wat toen voor de Corinthiërs gold (1 Kor 14), dus niet voor ons (cultuurgebonden enzo), en dingen die óók voor ons gelden. Ik vind het erg moeilijk om dat uit de Bijbel te halen. Er staat nergens dat het een alleen voor de Corinthiërs geldt en niet voor anderen. Ik vind het kunstmatig aanbrengen van dat soort scheidingen raar. Dus dat stuk uit 1 Corinthiërs geldt óók voor ons, wánt het is in de Bijbel terechtgekomen. Als het niet voor ons zou gelden, had God het niet in de Bijbel gestopt.

Dus daarom vind ik zulke discussie als deze altijd bedenkelijk: er speelt (met name bij vrouwen, maar ook bij mannen) zo'n eigenbelang mee dat ze bijna niet 'zuiver' gevoerd kunnen worden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 11, 2005, 02:26:43 pm »
Helemaal mee eens, Roodkapje!
Ik ben daar zelf ook niet van gespeend, (draag bijvoorbeeld nog steeds geen hoofdbedekking) maar ik vind wel dat het zo zit als jij zegt.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 11, 2005, 02:34:54 pm »
Juist in dit hoofdstuk zegt Paulus dit duidelijk erbij:

1 Kor 7,17
Alleen, laat ieder zo leven, als de Here hem toebedeeld heeft, zo, als God hem geroepen heeft. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor.

Op andere plekken ook duidelijk:

1 Kor. 1
 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons

1 Kor 4,17
Juist hierom heb ik Timoteüs tot u gezonden, die mij een geliefd en trouw kind is in de Here. Hij zal u mijn wegen in Christus [Jezus] indachtig maken, zoals ik die overal in elke gemeente leer.

1 Kor 14,34
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 11, 2005, 03:49:18 pm »
Er zijn dus mensen die dat onder cultuurgebonden scharen (dat gold toen, nu niet meer). Ikzelf vind dat dus een kunstmatig onderscheid.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 11, 2005, 04:20:36 pm »
Ik ben het helemaal met je eens.
Maar, jij was ook altijd tegen anachronisme.
Hoe zie je dat dan nu? Hoe bepaal je wat je "in die tijd en cultuur" moet zien en wat niet?
Ben gewoon benieuwd  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 11, 2005, 04:22:32 pm »
Ik stuur je even een mail, anders gaat het zo offtopic, ok?

Petera

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: januari 21, 2005, 12:33:43 pm »
Vandaag het stuk gelezen in dagblad Trouw over de NGK die besloten heeft vrouwen in het ambt toe te laten. In dit stuk werd verwezen naar jullie webstite en speciaal naar deze discussie. Daarom ook heb ik het opgezocht en wil graag mijn visie met jullie delen.

Zelf werk ik in ziekehuis als geestelijk verzorger en bezoek patienten met verschillende christelijke achtergronden. Daarnaast ga ik regelmatig voor ik kerkdiensten in de omgeving van Assen. In de PKN waar ik deel van uit maak is dat al jaren toegestaan
(gelukkig). Wat mij het meest boeit in het omgaan met de bijbel is dat Jezus, onze voorganger in het geloof, een zeer brede kijk heeft op het leven. En ook op de vrouw. Denk maar aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Een heidense die eigenlijk door hem niet aangesproken mocht worden als Jood. Hij voelde zich vrij om haar aan te spreken en zij ontdekte daardoor dat een man ook een gelijkwaardige partner kan zijn en niet altijd alleen maar door de sexuele bril naar een vrouw hoeft te kijken.
De samaritaanse vrouw vertelde haar verhaal aan iedereen die het maar wil horen....ze liet haar kruiken er voor staan. Zelf ben ik ook geraakt door deze man uit Nazareth, hoe Hij in het leven stond, en hoe Hij mensen tot zichzelf bracht is grandioos. Ook ik laat graag mijn kruiken staan om iedereen te vertellen dat God door Hem laat zien dat Hij ons innig liefheeft. Daarom ben ik blij dat gemeenten mij vragen om iets van die liefde en betrokkenheid aan mensen te vertellen. In een taal die ze niet alleen begrijpen (met hun verstand) maar ook voelen met hun hart.  Als vrouw spreek ik de taal van vrouwen (niet dat de taal zo anders is dan mannen hoor...) Ik geef de bijbeluitleg, want dat is prediking, vanuit mijn visie als vrouw.  Mijns inziens heel aanvullend op de verhalen die mannen al eeuwenlang verkondigen. Met de nadruk op aanvullend!!!  
De Geest is het, die met haar kracht, mij daarin voorgaat. Ik voel me een gelukkig mens om van de liefde van God te mogen vertellen. En Paulus, was en man uit zijn tijd, met alle respect. Ook ik zou graag met hem een gesprek aangaan.
We leven nu in een andere tijd, luister naar de stem in je hart, laat je kruiken staan en volg....

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: januari 21, 2005, 12:53:25 pm »
Welkom Petera,
Er zijn meerdere discussie's (geweest) over het vrouw en de ambten.
Ouderlingen/Diakenen: Man of Vrouw
NGK besluit over vrouw in het ambt (29 juni)

Zelf ben ik van mening dat we niet in een andere tijd leven. Wel in een tijd dat men denkt alles te kunnen begrijpen/bevatten, zonder ergens besef van te hebben.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Petera

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: januari 21, 2005, 01:12:24 pm »
Dag Picardijn,
Je begrijpt dat ik erg benieuwd met met wat jij bedoelt met :"......in een tijd dat men denkt alles te kunnen begrijpen/bevatten zonder ergens besef van te hebben"

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: januari 21, 2005, 01:49:51 pm »
Gezien de loop van de discussie kan dit topic beter gevoerd worden in Christelijk Leven. Schopje daarheen dus. :)
Tip: Lees de Richtlijnen Christelijk Leven (forumpolicy) voor je post.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: januari 21, 2005, 02:55:55 pm »

quote:

Petera schreef op 21 januari 2005 om 12:33:
Vandaag het stuk gelezen in dagblad Trouw over de NGK die besloten heeft vrouwen in het ambt toe te laten. In dit stuk werd verwezen naar jullie webstite en speciaal naar deze discussie. Daarom ook heb ik het opgezocht en wil graag mijn visie met jullie delen.

Zelf werk ik in ziekehuis als geestelijk verzorger en bezoek patienten met verschillende christelijke achtergronden. Daarnaast ga ik regelmatig voor ik kerkdiensten in de omgeving van Assen. In de PKN waar ik deel van uit maak is dat al jaren toegestaan
(gelukkig). Wat mij het meest boeit in het omgaan met de bijbel is dat Jezus, onze voorganger in het geloof, een zeer brede kijk heeft op het leven. En ook op de vrouw. Denk maar aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Een heidense die eigenlijk door hem niet aangesproken mocht worden als Jood. Hij voelde zich vrij om haar aan te spreken en zij ontdekte daardoor dat een man ook een gelijkwaardige partner kan zijn en niet altijd alleen maar door de sexuele bril naar een vrouw hoeft te kijken.
Wat mij in je berichtje opvalt is je formulering van bepaalde dingen, zoals het zinnetje: Jezus, onze voorganger in het geloof,. Wat versta je daar precies onder? Jezus is ons voorbeeld maar toch iets meer dan dat alleen. Want als we Jezus alleen zouden willen 'navolgen' zullen we ontdekken dat we van onszelf, man en vrouw, hier niet toe in staat zijn. In die zin zijn man en vrouw gelijk dat we Jezus Zelf nodig hebben. Dus niet alleen zijn voorbeeld van hoe het moet.

Deze Sameritaanse vrouw heeft het voorrecht Hem te ontmoeten en Jezus trekt zich in die zin niets aan van de heersende 'regels'. En hij houdt haar een spiegel voor en spreekt haar aan op haar zonden. En is niet een man zoals de mannen waarmee zij omging.
Maar Jezus ziet ons niet alleen als een 'gelijkwaardige partner' om een gesprek mee te kunnen voeren, Hij laat ons zien dat we zondig zijn en een Verlosser nodig hebben. En voor ieder deze verlossing heeft klaarliggen, omdat Hij van ons houdt.

quote:

De samaritaanse vrouw vertelde haar verhaal aan iedereen die het maar wil horen....ze liet haar kruiken er voor staan. Zelf ben ik ook geraakt door deze man uit Nazareth, hoe Hij in het leven stond, en hoe Hij mensen tot zichzelf bracht is grandioos. Ook ik laat graag mijn kruiken staan om iedereen te vertellen dat God door Hem laat zien dat Hij ons innig liefheeft. Daarom ben ik blij dat gemeenten mij vragen om iets van die liefde en betrokkenheid aan mensen te vertellen. In een taal die ze niet alleen begrijpen (met hun verstand) maar ook voelen met hun hart.
Wat bedoel je precies met dat Jezus mensen tot zichzelf bracht i? Voor mij houdt dat in dat Hij mensen ziet als allemaal even belangrijk; God had de hele wereld lief en gaf Zijn Zoon opdat ieder die gelooft niet verloren gaat.
Het verhaal houdt niet op met: Ik ben belangrijk in Gods oog en mag er zijn. Het gaat verder en is niet alleen vrouwen ook de plek geven waar ze niet minderwaardig zijn en eventueel alleen vanuit het sexuele worden bekeken.
Ik krijg een beetje de indruk dat mannen alleen verstandelijk de bijbel uitleggen, en vrouwen met hun hart. :)

quote:

Als vrouw spreek ik de taal van vrouwen (niet dat de taal zo anders is dan mannen hoor...) Ik geef de bijbeluitleg, want dat is prediking, vanuit mijn visie als vrouw.  Mijns inziens heel aanvullend op de verhalen die mannen al eeuwenlang verkondigen. Met de nadruk op aanvullend!!!
Het is fijn als de Geest je voorgaat in wat je wil zeggen. Maar dat zou ik toch benoemen als dat je predikt vanuit de visie die de Heilige Geest je duidelijk maakt. En dan mag het geen bal uitmaken of je man dan wel vrouw bent. Dus prediking, vanuit mijn visie als vrouw legt daar dan toch wel veel accent op. In Christus is noch man, noch vrouw in die zin dat dat voor de boodschap die wij mensen nodig hebben van redding, niet uit mag maken.
Dit is nu bij uitstek het punt waarop de boodschap gelijkwaardig is.

quote:

De Geest is het, die met haar kracht, mij daarin voorgaat. Ik voel me een gelukkig mens om van de liefde van God te mogen vertellen. En Paulus, was en man uit zijn tijd, met alle respect. Ook ik zou graag met hem een gesprek aangaan.
We leven nu in een andere tijd, luister naar de stem in je hart, laat je kruiken staan en volg....

Ik ben wel benieuwd wat je met het volgende punt eigenlijk bedoeld. De Geest noem je dat een 'vrouwelijke kracht'? Of is dat per ongeluk zo opgeschreven? De Geest is het, die met haar kracht, mij daarin voorgaat.
De Geest maakt ons 'allen die geloven' liefdevol, nederig en met een antenne voor anderen Zie de opsomming van de 'vruchten van de Geest'.
Hier hoef ik geen vrouw voor te zijn, omdat ik dan alleen vanuit mijn hart zou kunnen leven en spreken over God.
Ook hoeft een man niet 'vrouwelijk te worden' in de zin van die kant van zijn persoonlijkheid te ontwikkelen. Alsof je dan pas God zou kunnen ontdekken. M.i. kan dat alleen door het werk van de Heilige Geest.
Maar ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt. :)

Petera

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: januari 21, 2005, 03:39:37 pm »
Hartelijk dank voor jullie kritisch lezen en reactie, ik zal de vragen die er waren en de kanttekeningen proberen te beantwoorden.
Met Jezus, onze voorganger in geloof, versta ik dat Hij mijn inspirator is. Door zijn wijze van leven laat Hij zien hoe ik kan volgen. En dat volgen niet altijd meevalt, dat we door schade en schande merken dat we maar gewoon mens blijven is mij niet vreemd. Maar dat wij slechts zondig zijn en daartoe niet in staat, is niet mijn zienswijze.  Trouwens Jezus spreekt de Samaritaanse vrouw in Joh 4 niet aan op haar zonde, het hele woord wordt niet gebruikt. Dat doet Hij wel met de overspelige vrouw. Hij zegt juist, en dat is het mooiste; ....vers 14; ...maar wie van het water drinkt dat Ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel, het water dat Ik hem zal geven zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot eeuwig leven!    
Als zij het water drinkt wat Hij haar geeft...maakt Hij haar tot levend water.
Dat laatste is ook gelijk antwoord op de vraag: Jezus die mensen tot zichzelf bracht.
Hij is zo betrokken bij de ander, dat Hij mensen kan brengen bij hun diepste menszijn, bij hun ware gedaante, hun ware ziel. Daardoor worden ze geraakt en keren ze zich om....je zou het ook bekering kunnen noemen, of misschien ook wel verlossing. Het is maar net wat voor woorden je er aan geeft.

Jij schrijft: Ik krijg de indruk dat mannen alleen verstandelijk de bijbel uitleggen en vrouwen met hun hart. Nu dat vind ik niet. De ervaring is dat de uitleg van de bijbel door de eeuwen heen vaak wel door mannen is gedaan. Mannen kunnen even goed vanuit hun hart spreken en als vrouwen hun verstand er niet bij gebruiken komt een uitleg ook tekort.

Prediking vanuit mijn visie als vrouw, wil zeggen dat prediking of je wil of niet wel cultuurgebonden is. En daarmee zeg ik ook dat gelijkwaardigheid iets anders is dan gelijk zijn. Een man en een vrouw zijn niet gelijk wel gelijkwaardig. Ze zijn ook aanvullend, en dat laatste wil ik nogmaals benadrukken. Vrouwen prediken anders dan mannen. De meeste reacties na kerkdiensten krijg ik van vrouwen. Die preek, zeggen ze dan spreekt mij aan. Dat de Heilige Geest mij daarin bijstaat, daar vertrouw ik op en bid ik ook voor.
Ik heb niet per ongeluk de Geest vrouwelijk genoemd, God is voor mij Vader en Moeder, en de Heilige Geest geeft mij haar kracht en zegen.
En inderdaad je hoeft als man niet vrouwelijk te worden en als vrouw niet mannelijk,
je hart open stellen voor de Liefde van God dat maakt je gewoon mens.

Nogmaals dank voot je reactie en alle goeds,

PETERA

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: januari 21, 2005, 03:50:34 pm »
God is alleen Vader en niet moeder. Zie het onze Vader.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Petera

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: januari 21, 2005, 04:09:45 pm »
Dag Rene,
God is voor jouw Vader......en voor mij Vader en Moeder.
Daarnaast is God nog veel meer.....meer dan wij ooit zullen weten en veel meer
dan wij ooit in woorden kunnen uitdrukken.

God kent ons.....maar wie zijn wij om God te kennen.

PETERA

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: januari 21, 2005, 04:13:59 pm »
Wij mogen Hem kennen!

Moge de God van onze Heer Jezus Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, opdat u hem zult kennen.

Sterker nog:

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2005, 04:23:26 pm door Bumblebee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: januari 21, 2005, 04:42:52 pm »

quote:

Petera schreef op 21 januari 2005 om 15:39:
Hartelijk dank voor jullie kritisch lezen en reactie, ik zal de vragen die er waren en de kanttekeningen proberen te beantwoorden.
Met Jezus, onze voorganger in geloof, versta ik dat Hij mijn inspirator is. Door zijn wijze van leven laat Hij zien hoe ik kan volgen. En dat volgen niet altijd meevalt, dat we door schade en schande merken dat we maar gewoon mens blijven is mij niet vreemd. Maar dat wij slechts zondig zijn en daartoe niet in staat, is niet mijn zienswijze.
OK, dat was wat ik vermoedde. We blijven dus gewoon mens en kunnen wat leren van Hem. En kunnen betere mensen worden hierdoor.

quote:

Trouwens Jezus spreekt de Samaritaanse vrouw in Joh 4 niet aan op haar zonde, het hele woord wordt niet gebruikt. Dat doet Hij wel met de overspelige vrouw. Hij zegt juist, en dat is het mooiste; ....vers 14; ...maar wie van het water drinkt dat Ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel, het water dat Ik hem zal geven zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot eeuwig leven!    
Als zij het water drinkt wat Hij haar geeft...maakt Hij haar tot levend water.
Dat laatste is ook gelijk antwoord op de vraag: Jezus die mensen tot zichzelf bracht.
Hij is zo betrokken bij de ander, dat Hij mensen kan brengen bij hun diepste menszijn, bij hun ware gedaante, hun ware ziel. Daardoor worden ze geraakt en keren ze zich om....je zou het ook bekering kunnen noemen, of misschien ook wel verlossing. Het is maar net wat voor woorden je er aan geeft.

Hij noemt het woord zonde niet, maar maakt wel duidelijk waar ze de fout in gaat. Kijk maar:

Joh. 4
 16 Toen zei Jezus tegen haar: ‘Ga uw man eens roepen en kom dan weer terug.’ 17 ‘Ik heb geen man,’ zei de vrouw. ‘U hebt gelijk als u zegt dat u geen man hebt,’ zei Jezus, 18 ‘u hebt vijf mannen gehad, en degene die u nu hebt is uw man niet. Wat u zegt is waar.’

quote:

Jij schrijft: Ik krijg de indruk dat mannen alleen verstandelijk de bijbel uitleggen en vrouwen met hun hart. Nu dat vind ik niet. De ervaring is dat de uitleg van de bijbel door de eeuwen heen vaak wel door mannen is gedaan. Mannen kunnen even goed vanuit hun hart spreken en als vrouwen hun verstand er niet bij gebruiken komt een uitleg ook tekort.

Prediking vanuit mijn visie als vrouw, wil zeggen dat prediking of je wil of niet wel cultuurgebonden is. En daarmee zeg ik ook dat gelijkwaardigheid iets anders is dan gelijk zijn. Een man en een vrouw zijn niet gelijk wel gelijkwaardig. Ze zijn ook aanvullend, en dat laatste wil ik nogmaals benadrukken. Vrouwen prediken anders dan mannen. De meeste reacties na kerkdiensten krijg ik van vrouwen. Die preek, zeggen ze dan spreekt mij aan. Dat de Heilige Geest mij daarin bijstaat, daar vertrouw ik op en bid ik ook voor.
Ik heb niet per ongeluk de Geest vrouwelijk genoemd, God is voor mij Vader en Moeder, en de Heilige Geest geeft mij haar kracht en zegen.
En inderdaad je hoeft als man niet vrouwelijk te worden en als vrouw niet mannelijk,
je hart open stellen voor de Liefde van God dat maakt je gewoon mens.

OK. Bedankt voor je uitleg. :)
Ik denk dat wij mijlenver van elkaar afstaan in hoe we de bijbel en alles wat daarin tot ons komt, zien.
Als ik het kort mag samenvatten, heb jij geen verlossing van je zonden nodig, want je gaf aan het er niet mee eens te zijn dat wij mensen niet in staat zijn om Jezus na te volgen zoals de bedoeling is. Je kunt je verkeerde dingen die er zijn, met behulp van God veranderen en zo wordt je een beter mens.
In mijn overtuiging kan je pas veranderen NADAT je erkent hebt dat je God nodig hebt, niet om een beter mens te zijn, maar omdat je geen beter mens KUNT zijn. Je moet verlost worden van je zonden en van je zondige aard.
Pas daarna kan de Heilige Geest de Geest van God ons veranderen doordat Hij ons nieuw leven geeft, wat niet van ons zelf is, maar geheel van God komt. En je kunt er een = tussen zetten Heilige Geest = Geest van de Vader/God.
En God als Vader en Moeder is m.i. iets wat de bijbel absoluut niet leert. Hier ga je een pad op wat mij een ongemakkelijk gevoel geeft. En een vrouwelijke Geest die je leidt in deze prediking van het jezelf verbeteren , is iets wat m.i. buiten God Zelf omgaat, omdat ik ook geen bijbels herkenbare 'bekering' zie in je verhaal (iets waar ik het nieuwe leven in herken wat God ons dan geeft) waardoor ik er vanuit mag gaan dat God ook jou Zijn Geest heeft geschonken.

Misschien vind je het bemoeizucht, maar zou je over deze dingen eens na willen denken? Uit bezorgdheid zeg ik dit omdat ik het vreselijk vind als mensen verkeerd uitkomen, terwijl ze denken op de goede weg te zitten. Het is dus meer bezorgdheid dat ik dit allemaal noem, maar ik respecteer dat je hier zo open over bent. :)

quote:

Nogmaals dank voot je reactie en alle goeds,

PETERA

Ik wens jou ook alle goeds. :)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2005, 04:44:21 pm door Priscilla en Aquila »