quote:
Petera schreef op 21 januari 2005 om 12:33:Vandaag het stuk gelezen in dagblad Trouw over de NGK die besloten heeft vrouwen in het ambt toe te laten. In dit stuk werd verwezen naar jullie webstite en speciaal naar deze discussie. Daarom ook heb ik het opgezocht en wil graag mijn visie met jullie delen.
Zelf werk ik in ziekehuis als geestelijk verzorger en bezoek patienten met verschillende christelijke achtergronden. Daarnaast ga ik regelmatig voor ik kerkdiensten in de omgeving van Assen. In de PKN waar ik deel van uit maak is dat al jaren toegestaan
(gelukkig). Wat mij het meest boeit in het omgaan met de bijbel is dat Jezus, onze voorganger in het geloof, een zeer brede kijk heeft op het leven. En ook op de vrouw. Denk maar aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Een heidense die eigenlijk door hem niet aangesproken mocht worden als Jood. Hij voelde zich vrij om haar aan te spreken en zij ontdekte daardoor dat een man ook een gelijkwaardige partner kan zijn en niet altijd alleen maar door de sexuele bril naar een vrouw hoeft te kijken.
Wat mij in je berichtje opvalt is je formulering van bepaalde dingen, zoals het zinnetje:
Jezus, onze voorganger in het geloof,. Wat versta je daar precies onder? Jezus is ons voorbeeld maar toch iets meer dan dat alleen. Want als we Jezus alleen zouden willen 'navolgen' zullen we ontdekken dat we van onszelf, man
en vrouw, hier niet toe in staat zijn. In die zin zijn man en vrouw gelijk dat we Jezus
Zelf nodig hebben. Dus niet alleen zijn voorbeeld van hoe het moet.
Deze Sameritaanse vrouw heeft het voorrecht Hem te ontmoeten en Jezus trekt zich in die zin niets aan van de heersende 'regels'. En hij houdt haar een spiegel voor en spreekt haar aan op haar zonden. En is niet een man zoals de mannen waarmee zij omging.
Maar Jezus ziet ons niet alleen als een 'gelijkwaardige partner' om een gesprek mee te kunnen voeren, Hij laat ons zien dat we zondig zijn en een Verlosser nodig hebben. En voor ieder deze verlossing heeft klaarliggen, omdat Hij van ons
houdt.quote:
De samaritaanse vrouw vertelde haar verhaal aan iedereen die het maar wil horen....ze liet haar kruiken er voor staan. Zelf ben ik ook geraakt door deze man uit Nazareth, hoe Hij in het leven stond, en hoe Hij mensen tot zichzelf bracht is grandioos. Ook ik laat graag mijn kruiken staan om iedereen te vertellen dat God door Hem laat zien dat Hij ons innig liefheeft. Daarom ben ik blij dat gemeenten mij vragen om iets van die liefde en betrokkenheid aan mensen te vertellen. In een taal die ze niet alleen begrijpen (met hun verstand) maar ook voelen met hun hart.
Wat bedoel je precies met dat Jezus
mensen tot zichzelf bracht i? Voor mij houdt dat in dat Hij mensen ziet als allemaal even belangrijk; God had de hele wereld lief en gaf Zijn Zoon opdat
ieder die gelooft niet verloren gaat.
Het verhaal houdt niet op met:
Ik ben belangrijk in Gods oog en mag er zijn. Het gaat verder en is niet alleen vrouwen ook de plek geven waar ze niet minderwaardig zijn en eventueel alleen vanuit het sexuele worden bekeken.
Ik krijg een beetje de indruk dat mannen alleen verstandelijk de bijbel uitleggen, en vrouwen met hun hart.
quote:
Als vrouw spreek ik de taal van vrouwen (niet dat de taal zo anders is dan mannen hoor...) Ik geef de bijbeluitleg, want dat is prediking, vanuit mijn visie als vrouw. Mijns inziens heel aanvullend op de verhalen die mannen al eeuwenlang verkondigen. Met de nadruk op aanvullend!!!
Het is fijn als de Geest je voorgaat in wat je wil zeggen. Maar dat zou ik toch benoemen als dat je predikt vanuit de visie die de Heilige Geest je duidelijk maakt. En dan mag het geen bal uitmaken of je man dan wel vrouw bent. Dus
prediking, vanuit mijn visie als vrouw legt daar dan toch wel veel accent op. In Christus is
noch man, noch vrouw in die zin dat dat voor de boodschap die wij mensen nodig hebben van redding, niet uit mag maken.
Dit is nu bij uitstek het punt waarop de boodschap
gelijkwaardig is.
quote:
De Geest is het, die met haar kracht, mij daarin voorgaat. Ik voel me een gelukkig mens om van de liefde van God te mogen vertellen. En Paulus, was en man uit zijn tijd, met alle respect. Ook ik zou graag met hem een gesprek aangaan.
We leven nu in een andere tijd, luister naar de stem in je hart, laat je kruiken staan en volg....
Ik ben wel benieuwd wat je met het volgende punt eigenlijk bedoeld. De Geest noem je dat een 'vrouwelijke kracht'? Of is dat per ongeluk zo opgeschreven?
De Geest is het, die met haar kracht, mij daarin voorgaat.De Geest maakt ons 'allen die geloven'
liefdevol, nederig en met een antenne voor anderen Zie de opsomming van de 'vruchten van de Geest'.
Hier hoef ik geen vrouw voor te zijn, omdat ik dan alleen vanuit mijn hart zou kunnen leven en spreken over God.
Ook hoeft een man niet 'vrouwelijk te worden' in de zin van die kant van zijn persoonlijkheid te ontwikkelen. Alsof je dan pas God zou kunnen ontdekken. M.i. kan dat alleen door het werk van de Heilige Geest.
Maar ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.