quote:
Moeten we alles begrijpen dan?
Juist OMDAT het een geheim was, wisten we dit niet totdat Paulus dit mocht openbaren. Hij heeft nog wel meer geheimen van God geopenbaard. Zoals
1 Kor 15,51
Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden,
Ef 3,3
dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef.
6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie,
quote:
Wie de schoen past, trekke hem aan...
Wat ik hier nu weer onder moet verstaan.

Er zullen zeker mensen zijn die met de goede intenties de vrouw op de preekstoel hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het dus goed is.
Verder had jij het over de grote kerken waar de helft van de dominees soms al vrouw is.
Ik vulde alleen maar jouw lijstje aan door het woord bevrijdingstheologie en feminisme te noemen.
Er zullen ook mensen zijn die vrouwen in het ambt hebben zonder deze twee dingen erbij te hebben. Toch denk ik dat er een heleboel invloed uit is gegaan van het feminisme dat man en vrouw gelijk (moeten) zijn. dat er mede voor heeft gezorgd dat men hierover in de kerk ging nadenken.
quote:
Moet een vrouw met bedekt hoofd bidden? Zo, nee: waarom dan niet?
Je kunt mij wel een heleboel vragen gaan stellen... waar ik best antwoord op wil geven. Maar lees dan ook als je wilt de bijbelgedeeltes die ik wel aangehaald heb. Dan hoeft het toch niet zo
raar te zijn.
Gewoon 1 Kor. 11 lezen hoe je bijvoorbeeld ook een ander hoofdstuk uit de bijbel leest.
En dan staat er:
1 Kor. 11
6 Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen. Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken.
7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.
Ik denk dat het in de gemeentelijke samenkomst, als de gelovigen samenkomen, duidelijk moet zijn dat man en vrouw hun van God gegeven positie innemen. Dit doet de man door zijn hoofd niet te bedekken en
openbare dienst te verrichten. (Je kunt het raar vinden, maar er zijn meerdere gelovigen die dit gewoon in praktijk (proberen) te brengen)
Zo is het dan duidelijk dat niet
hij maar Christus het voor het zeggen heeft in de samenkomst. De vrouw bedekt haar hoofd en verricht geen openbare dienst. (zie ook 1 kor. 14) Zo laat zij zien dat niet om
haar hoofd de man gaat, als hij het woord voert.
De engelen zien toe en zien dat de scheppingsorde geeerbiedigd wordt in de gemeente van Christus. Dit is een soort verkondiging ook naar de engelen en machten in de lucht. (vergl. Ef. 3: 10:10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden)
Met de engelen is er ook nog steeds niets veranderd sinds Paulus deze brief schreef; dit is ook een punt waardoor ikmdenk dat het nog steeds nodig is als vrouw je hoiofd te bedekken. (1 Kor. 11; 10)
quote:
Je maakt me bang. Ik vind het echt heel griezelig wat jij zegt en vraag me ook werkelijk af hoe jij dit zo makkelijk kunt zeggen en kunt leven.
Wat vind je nu zo eng dan? Dat ik niet hardop bid als er ook broeders aanwezig zijn? Ik veroordeel anderen niet als dat wel doen hoor.

quote:
De radicaliteit waarmee jij bepaalde bijbelteksten jouw leven laat kleuren, is imho een beetje misplaatst.
Je denkt nu dat ik de hele dag met een hoofddoek op loop. Denk je dat? Het is zo dat het misschien niet helemaal duidelijk is
wanneer je dan je hoofd zou moeten bedekken.
Sommigen vinden het alleen nodig als de vrouw bidt of profeteert. Dan zou het niet hoeven, want dat doet een vrouw m.i. niet in de samenkomst (zie 1 kor. 14) Ze zeggen dan: Hoeft niet. Maar als je als vrouw laat zien dat de scheppingsorde geeerbiedigd wordt en de man en vrouw hun positie innemen: De man pleegt openbare dienst in de samenkoms en de vrouw niet, zou het wel nodig zijn, om als vrouw het hoofd te bedekken. Dat vers (hst 11: 6) kun je lezen als altijd geldend. Want ook als de man dienst doet, moet hij kunnen zien aan de hoofdbedekking van de vrouw, dat niet hij zelf het woord mag hebben in de gemeente, maar Christus.
Is er een gemeentelijke bidstond dan geldt hetzelfde als de samenkomst op zondag. En inderdaad: de broeders spreken de gebeden uit, de zusters niet. Als het goed is, zal toch de Heilige Geest duidelijk maken wat de gebedslast -ook van de zusters is, waardoor toch de gebeden uitgesproken zullen worden die de zusters ook in stilte hebben. En er zijn ook broeders die ook niet altijd gebeden uitspreken.
En andere gelegenheden waar gelovigen samenkomen, bijvoorbeeld in bijbelstudies van gelovigen die uit verschillende kerken komen, of kje bent zo bij elkaar en hebt het spontaan over het woord van God. Kan een zuster haar zegje wel doen. Als wij zo'n bijbelstudieavond hebben, laat ik toch Aquila het voortouw nemen. Ik vul aan. Een echtpaar waarvan de man zijn mond houdt en de vrouw constant aan het woord is, valt me nu op als vreemd.
Ik ben er niet echt uit of ik dan ook een hoofdbedekking op zou moeten. Aan de ene kant neig ik naar Ja. Alleen ik doe dat (nog) niet. Ook omdat ik geen gebed uitspreek. Je zou kunnen zeggen: Als je wel hardop bidt als vrouw moet je je hoofd bedekken, om te laten zien, dat je wel de orde van God wil handhaven.....Maar doe je dat, Gods orde handhaven als je hardop bidt als er broeders bijzijn. Daar ben ik over aan het denken.
quote:
Ik proef hier een radicale onderstelling aan de man (correct me if I'm wrong), die in verstrekkendheid niet bepaald bijbels te noemen is
Ik probeer me radicaal te onderwerpen aan Gods woord, op het moment dat mij bepaalde dingen duidelijk worden. Dan moet ik dat opvolgen van mezelf.

Ik vraag Aquila anders niet eerst of ik wel een bericht mag posten waar ik iets uit de bijbel uitleg...

Je mag trouwens even uitleggen wat je met die laatste zin bedoeld.
Ik denk dat je ook hier en daar niet volgt. En dat is niet vreemd, want deze dingen worden idd vaak als cultuurgebonden gezien. Het is niet een enkele tekst, maar het is het geheel van positie God-Christus-man-vrouw in ondergeschikte positie, en de parallel die wordt gelegd met 'het hoofd van de man" beeld Christus uit, en het hoofd van de vrouw laat zien dat
de man ondergeschikt is aan Christus ook en juist in de openbare dienst: Zij bedekt daarom haar hoofd.
En omdat dat er staat ben ik dat gaan doen toen ik doorkreeg: Het staat er toch gewoon? En de positie van man en vrouw t.ov. elkaar en Christus is toch niet veranderd?
Het zit nog wel een beetje in de cultuur, als de man een hoed/pet opheeft, gaat die toch af als er gebeden wordt of eerbied betoond moet worden. Zo hadden de vrouwen vroeger (na de oorlog ging dat er/het op een gegeven moment af- een hoed op naar de kerk) Met het 'verdwijnen uit de cultuur' hiervan, verdween ook de hoed uit de kerk, terwijl die betekenis er wel in heeft gezeten denk ik. Maar dit heb ik niet echt meegemaakt; zo oud ben ik nog niet

Onze 'nick' is Priscilla en Aquila en dit is een voorbeeld hoe vrouwen zeker de bijbel mogen uitleggen ook samen met de man:
Hand. 18
24 En een zekere Jood, genaamd Apollos, geboortig uit Alexandrië, een geleerd man, doorkneed in de Schriften, kwam te Efeze. 25 Deze was ingelicht omtrent de weg des Heren en, vurig van geest, sprak en leerde hij nauwkeurig hetgeen op Jezus betrekking had, ofschoon hij alleen wist van de doop van Johannes. 26 En deze begon vrijmoedig op te treden in de synagoge.
En toen Priscilla en Aquila hem hoorden, namen zij hem tot zich en legden hem de weg Gods nauwkeuriger uit. quote:
Ik begrijp niet waarom een vrouw in aanwezigheid van een man niet zou mogen bidden. Hoe doet een vrouw dat dan in het gezin, bijvoorbeeld aan tafel?
En hoe zit het in de gezamenlijke bijbelstudie van man & vrouw?
Als mijn man er is, bidt hij. Anders doe ik het. Niet zo moeilijk en ook niet zo gek. Of wel?
Prive met z'n tweeen kun je wel samen hardop bidden denk ik.
quote:
Zou je, verdergaand op deze contekst, misschien nog duidelijker willen ingaan op het laatste gedeelte van mijn laatste post: Waar houdt de kerk / gemeente op? Of beter gezegd: waarom mag jij op dit forum volgens jou wél mensen leren en onderrichten en dit ergens anders niet doen? Ik ben werkelijk erg benieuwd waar de grenzen (ongeveer) liggen.
Dit is een gewoon gesprek, dat kun je eigenlijk ook niet eens zo noemen, want ik typ een bericht en jij leest het een tijdje later en reageert daar weer op. Vaak doen ook ongelovigen mee met de discussies.
Jij bent een gelovige maar vormen we samen de Gemeente? Dat denk ik niet. Wij zijn niet bij elkaar zoals Matt. 18 het noemt:
20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.In de samenkomst heeft de Heer het gezag, we zijn in Zijn Naam bij elkaar. Ook heeft de Heilige Geest het voor het zeggen. Hij maakt duidelijk welk gebed er uitgesproken moet worden (en welke broeder Hij hiervoor gebruikt), welk lied wordt gezongen, welk woord wordt gebracht. (Even vanuit onze eigen situatie gesproken)
En op die manier ben je niet bij elkaar als je een buurtbijbelstudie houdt, of een zusterkring hebt of andere activiteiten samen als gelovigen. Dan weet je toch vaak wel waar het over gaat dacht ik zo. Je hebt dan wat voorbereid en gaat het daarover hebben. Dan kan ook een zuster een inbreng hebben. Het is meer een onderling gesprek met alkaar.
Wordt er echter gebeden, richt je je rechtstreeks tot God en is het wel belangrijk hoe dat gebeurt.
NB Sorry van de lange post; ooit van je gelezen dat je dat maar niets vindt. Helaas kan ik dit niet in drie zinnen uitleggen.