quote:
op 19 Feb 2003 16:51:21 schreef Eelco:
Ik pleit ervoor de anonimiteit op dit forum af te schaffen.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, ik ben wel voor het kunnen opheffen van de anonimiteit, maar niet op verplichte basis.
quote:
Verder ben ik ervoor geen gebruik te maken van allerlei belachelijke 'nicknames' en 'avatars'. Enige volwassenheid mag worden verwacht op een forum dat uitgaat van een gereformeerde kerk.
Hier ben ik het dus niet mee eens, aangezien je hierboven ook al veel verhalen over nicknames hebt kunnen lezen lijkt het me niet nodig om mijn eigen nick (=voornaam) te verdedigen. Dit heeft echter niets met onvolwassenheid van doen, ook in het 'echte' leven zal het niet vaak voorkomen dat mensen hun volledige naam gebruiken, ook dan worden er vaak 'nicknames', bijnamen zo je wil gebruikt. Dit vergemakkelijkt het omgaan met elkaar. Overigens vindt ik het argument dat een nick en/of een avatar van onvolwassenheid getuigt nogal badinerend.
Trouwens, als er geen avatar ingevult is, dan hoeft er imho ook geen een te worden weergegeven..
quote:
Kan iemand mij uitleggen wat de argumenten zijn om te kiezen voor deze manier van anoniem communiceren?
Practische redenen neem ik aan. Zelf beheer ik ook een forum, daar zijn op het moment een dikke 75.000 mensen geregistreerd, dan kun je niet voor iedereen een unieke nick verzinnen, dan zul je dus moeten overstappen op nicknames in de posts, en de echte naam in het profiel/persoonsdetail pagina.
Verder zegt een (zelfgekozen) nick vaak meer over een persoon dan een naam die door de ouders al voor de geboorte is meegegeven, en het bevorderd de herkenbaarheid op internet (er zijn toch al snel duizenden mensen die mij kennen met deze nicknaam).
quote:
Voor mijn studievereniging beheer ik ook een forum, van phpBB. De code heb ik echter keihard aangepast, zodat alle ingelogde (en dus geregistreerde) bezoekers de échte voornaam en échte achternaam zien als poster van een bericht. Gasten zien alleen de inlognaam. Een dergelijk authorisatiesysteem is eindeloos uit te breiden. Als daar behoefte aan is kan ik het zo aanpassen dat bepaalde categorieën ingelogde gebruikers (bijv. de leden van de studievereniging) wel de namen van elkaar zien, maar geregistreerde leden die niet bekend zjin bij de leden de namen níet kunnen zien. Alles is mogelijk.
Een studentenvereniging heeft een nogal beperkte omvang, en daar is ook te controleren of de persoon in kwestie ook daadwerkelijk door het leven gaat onder die naam. Ik zou mij prima de naam van een vooraanstaand persoon kunnen aanmeten, zonder dat het voor de mensen op het forum duidelijk is of ik 'hem' nu echt ben of niet.
quote:
Verder wil ik nog kwijt dat ik mij veel makkelijker een persoon voorstel bij iemand die zich Bert van Krieken, Jan W. of Marloes noemt, dan bij iemand die een fantasienaam als Qohelet (ja ik weet wat dat betekent) of Pulpeet gebruikt. En de mate waarin je beseft dat je met een echt persoon te maken hebt heeft volgens mij een sterke invloed op de mate waarin je geneigd bent redelijk te reageren.
Ik stel me bij een naam als 'Bert van Krieken' helemaal niets voor, ik ken deze persoon niet anders dan via het forum, voor mij is die naam net zo reeel als 'Qohelet'. Maar mocht ik me hier bijvoorbeeld 'Hoekzema' noemen, dan zullen toch een aantal mensen niet weten tegen wie ze het hebben, itt wanneer ik 'Kees' heet (de nicknaam die ik op het internet veel meer gebruik)
Samenvattend:
Anonimiteit, daar moet je voor kunnen kiezen (het is namelijk niet te controleren op waarheid), maar men moet wel de naam/woonplaats in een profiel neer kunnen zetten.
Nicknames onvolwassen/beperkent voor de communicatie?
Nee, om practische redenen en persoonlijke redenen.