quote:
Joh 14
1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God,
gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga,
daarheen weet gij de weg. 5 Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg? 6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. 7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben.
Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezienIk begrijp niet dat als Jezus zegt dat HIJ de weg is, dat je kan zeggen dat het ook wel buiten Hem om kan. Als je bijvoorbeeld goed bent voor iedereen en lief en sociaal
noem je dat Jezus. Bedeoel je het zo?
Hier zegt Jezus tegen Zijn discipelen dat als ze Hem kennen (met wie ze drie jaar opgetrokken zijn) ook de Vader kennen. En Hij geeft diredct ook aan dat alleen HIJ de waarheid spreekt, want Hij IS de waarheid. En dan gaat het om het leven van de Heer wat we mogen ontvangen: Hij alleen geeft het eeuwige leven.
quote:
Hij is het licht der wereld. Der WERELD!
Dus zo gek is het toch niet te denken dat Zijn licht ook mensen kan bereiken die nog nooit van Hem gehoord hebben?
Iris
In Johannes 1 lees je dat de wereld Hem niet heeft gekend; het licht niet heeft willen grijpen. Maar weinigen wilden dit licht wel aannemen.
Joh 1
4 In het Woord (=Jezus) was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis
en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden,
en de wereld heeft Hem niet gekend.En als je niet tot het Licht gaat, de Here Jezus zelf, blijft het duisternis in je. Als je Hem volgt
bezit je het lichtJoh 8
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld;
wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.
Joh 9
5 Zolang Ik in de wereld ben, ben Ik het licht der wereld.
Joh 12
35 Jezus dan zeide tot hen: Nog een korte tijd is het licht onder u. Wandelt, terwijl gij het licht hebt, opdat de duisternis u niet overvalle; en wie in de duisternis wandelt, weet niet, waar hij heengaat. 36 Gelooft in het licht zolang gij het licht hebt, opdat gij kinderen des lichts moogt zijn.
Nu Jezus naar de hemel is gegaan, zijn wij, de gelovigen het licht der wereld; we hebben de Heilige Geest ontvangen in ons hart waardoor wij Gods licht kunnen verspreiden.
Matt. 5
14 Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. 16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.