Auteur Topic: Is een kerkgebouw een huis van God?  (gelezen 2952 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Is een kerkgebouw een huis van God?
« Gepost op: november 12, 2004, 06:33:21 pm »
Waar komt eigenlijk de gedachte vandaan dat een kerkgebouw Gods huis is (meer dan je eigen huis)? Is dat bijbels te onderbouwen?
[Prediker 7:29]

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2004, 07:03:15 pm »
Lijkt me niet bijbels te onderbouwen. God is daar omdat wij daar zijn, niet andersom.

Er kan m.i. geen plaats aangewezen worden waar God woont sinds het voorhangsel gescheurd is.

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2004, 07:05:06 pm »
1 Timoteüs 3
15 voor het geval ik mocht worden opgehouden. Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het huis van God, dat wil zeggen de kerk van de levende God, fundament en pijler van de waarheid.

Lees het gehele hoofdstuk voor een duidelijker beeld. Maar het gaat hier wel over de kerk als Gods huis.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2004, 07:25:07 pm »
Het huis Gods betekent in het OT de tempel, in het NT ook, maar nu is de tempel gebouwd uit levende stenen: wij! :)

Zie volgende teksten:

Mattheüs 12:4  Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden hebben gegeten, waarvan hij noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? {} {}
Markus 2:26  Hoe hij onder het hogepriesterschap van Abjatar het huis Gods binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, waarvan niemand mag eten dan de priesters, en hij ze ook aan degenen, die met hem waren, gegeven heeft?
Lukas 6:4  Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en de toonbroden heeft genomen en ervan gegeten heeft en gegeven aan die met hem waren, waarvan niemand mag eten dan alleen de priesters?
1 Timotheüs 3:15  Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid.
Titus 1:7  Want een opziener moet onberispelijk zijn als een beheerder van het huis Gods, niet aanmatigend, niet driftig, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, niet op oneerlijke winst uit,
Hebreeën 10:21  en wij een grote priester over het huis Gods hebben,
1 Petrus 4:17  Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2004, 10:38:41 pm »
De verwarring komt een beetje dat het woord kerk een eigen leven is gaan leiden en ook gebruikt wordt voor het gebouw. Terwijl het woord kerk op zich niet in de bijbel genoemd wordt. Het komt van Kurios. En dat betekent 'heer'.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2004, 11:38:04 pm »
Ja, ik denk dat het vooral gaat om de 'samenkomst van mensen' dat iets bijzonders is in Gods ogen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2004, 11:06:43 am »
Zwever noemde het al, maar voor de volledigheid die de onduidelijkheid kan wegnemen: de tempel, de kerk bestaat uit gelovigen.
 1 Petr 2:5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2004, 07:22:45 pm »
Ik zit even sterk te twijfelen, misschien is het onzin, maar ik dàcht dat ik op catechisatie had geleerd dat het woord kerk ook vergaderen/vergadering kan betekenen. Ik weet het griekse woord ook niet meer. Ben ik niet zo goed in. Of is het echt zo dat het alleen 'heer' betekend?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2004, 08:29:38 pm »
kerk =  kuria = wat van de Here is.

Op die plek komen mensen die van Hem zijn samen.

Het gaat niet om het gebouw maar om de groep mensen die er samenkomt... Eigenlijk is het woord Kerk voor een gebouw dus raar.... Kerkgebouw is alweer logischer (Gebouw van de mensen die vand e Here zijn :P)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2004, 12:45:05 am »
Ik weet niet of die afleiding helemaal klopt.

In de middeleeuwen had je natuurlijk kathedralen, maar ook basilieken. Een basiliek is in de Griekse traditie eigenlijk niet meer dan een overdekte marktplaats waar je lekker met elkaar kon kletsen als het regende.
Bovendien zie je in het NT dat mensen vooral ergens bij iemand thuis kwamen, of elkaar op plaatsen in de openlucht ontmoetten.
Ik denk dat de bijbel meer naar Gemeente wijst dan naar Kerk. Het gaat om het Lichaam van Christus waarin iedereen zijn plaats heeft.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2004, 11:41:10 am »
Het gaat inderdaad om de mensen die daar samenkomen, niet om dat gebouw eigenlijk.
Live vanuit de luie stoel

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2004, 05:59:59 pm »
De KERK is de GEMEENTE van Jezus Christus.

oftewel de wedergeboren mensen.
Alleen door JEZUS

tikker

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 14, 2004, 10:39:23 pm »

quote:

mirt schreef op 13 november 2004 om 19:22:
Ik zit even sterk te twijfelen, misschien is het onzin, maar ik dàcht dat ik op catechisatie had geleerd dat het woord kerk ook vergaderen/vergadering kan betekenen. Ik weet het griekse woord ook niet meer. Ben ik niet zo goed in. Of is het echt zo dat het alleen 'heer' betekend?

Je bedoelt misschien "Ecclesiae" ?

Even snel googlen levert onder meer deze link op

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 15, 2004, 04:55:57 pm »
Dus kerk is vergadering van gelovigen.
"Waar 2 of 3 zijn vergaderd in Mijn Naam, daar ben ik in hun midden."
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 15, 2004, 10:51:04 pm »
Natuurlijk is je eigen huis OOk Gods huis, aangezien daar gelovigen wonen. En daar is God. Maar dan is een kerk toch weer anders. Dat is een speciale plaats waar gelovigen samenkomen om samen als lichaam van Christus te luisteren naar Zijn Woord en Hem te prijzen, samen te bidden, enz. Dat is anders dan wanneer je dat thuis doet.
Ook ben je in de kerk voor andere mensen. Je hoort er hoe het met Gods kinderen gaat. Je hoort het als mensen ziek zijn, of als er andere problemen zijn. Je kan er laten zien dat jij er ook voor hen wilt zijn door een praatje met iemand te maken, ze te bellen of een kaartje te sturen. Zo als Jezus de voeten van zijn disciples waste, zo moeten wij ook dingen voor anderen doen. Hoe zou je zulke dingen kunnen doen als je niet in DAT Huis van God komt?
De kerk organiseert vaak leuke dingen om te doen, in elk geval hier in Canada wel.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 16, 2004, 03:20:49 pm »

quote:

Rianne schreef op 15 november 2004 om 22:51:
Natuurlijk is je eigen huis OOk Gods huis, aangezien daar gelovigen wonen. En daar is God. Maar dan is een kerk toch weer anders. Dat is een speciale plaats waar gelovigen samenkomen om samen als lichaam van Christus te luisteren naar Zijn Woord en Hem te prijzen, samen te bidden, enz. Dat is anders dan wanneer je dat thuis doet.
Ook ben je in de kerk voor andere mensen. Je hoort er hoe het met Gods kinderen gaat. Je hoort het als mensen ziek zijn, of als er andere problemen zijn. Je kan er laten zien dat jij er ook voor hen wilt zijn door een praatje met iemand te maken, ze te bellen of een kaartje te sturen. Zo als Jezus de voeten van zijn disciples waste, zo moeten wij ook dingen voor anderen doen. Hoe zou je zulke dingen kunnen doen als je niet in DAT Huis van God komt?
De kerk organiseert vaak leuke dingen om te doen, in elk geval hier in Canada wel.

De Kerk is geen gebouw waar mensen samen komen.

De Kerk is het lichaam van Christus. Dat zijn de mensen die ECHT voor JEZUS gekozen hebben.
Dit betekend dus ook dat niet alle kerkgangers, automatisch tot de KERK van Christus behoren.
Alleen door JEZUS

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 16, 2004, 05:12:16 pm »
Dat weet ik. Ik had het over het kerkgebouw.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 16, 2004, 06:12:31 pm »

quote:

tikker schreef op 14 november 2004 om 22:39:
[...]

Je bedoelt misschien "Ecclesiae" ?

Even snel googlen levert onder meer deze link op

Ik bedoelde iets dat lijkt op conoinia (help, dit staat vast gek) Maar ik weet ook gewoon niet meer of dat over het woord kerk of over het woord gemeente gaat.

Maar er moeten hier mensen zitten die het weten.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 16, 2004, 06:34:56 pm »
Koinonia is Grieks voor gemeenschap.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 17, 2004, 02:50:01 pm »
Onderbouwen vanuit de bijbel lijkt mij moeilijk. Voor gebruik van een gebouw denk ik aan de gehoorzaal van Tyrannus uit Hnd 19:9
Die werd ook voor andere doeleinden gebruikt. Zo worden ook kerkdiensten gehouden in gebouwen met een andere bestemming. De vraag rijst nu: stel dat in de buurt van jouw kerkgebouw een moskee wordt afgebrand. Kun je dan jouw gebouw aanbieden voor het vrijdaggebed? En zouden wij in een gelijk geval in een of ander moslim land gebruik maken van een moskee voor het houden van onze kerkdiensten?
Het antwoord op de vraag van de topicstarter is bepalend voor de wijze waarop je met deze materie omgaat. Hoogst actuele vraag dus.

tikker

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 20, 2004, 10:46:37 am »
Ik ken een GKV predikant die, als hij in onze gemeente voorgaat, zijn welkom steevast begint met "Welkom in het huis van onze God". Hoewel ik het hem nooit gevraagd heb, ga ik er van uit dat hij dan niet het gebouw bedoelt. Want dat zou namelijk betekenen, dat het kerkgebouw van zijn eigen gemeente NIET het huis van onze God is. Of heeft God meerdere huizen (nodig?)

En je kan ook in een moskee (is ook een naam voor een gebuw waar ge- en aanbeden wordt), een tempel, een stadion, een grot of een woonkamer eer-diensten houden.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 20, 2004, 07:57:26 pm »

quote:

tikker schreef op 20 november 2004 om 10:46:
Ik ken een GKV predikant die, als hij in onze gemeente voorgaat, zijn welkom steevast begint met "Welkom in het huis van onze God". Hoewel ik het hem nooit gevraagd heb, ga ik er van uit dat hij dan niet het gebouw bedoelt. Want dat zou namelijk betekenen, dat het kerkgebouw van zijn eigen gemeente NIET het huis van onze God is. Of heeft God meerdere huizen (nodig?)

En je kan ook in een moskee (is ook een naam voor een gebuw waar ge- en aanbeden wordt), een tempel, een stadion, een grot of een woonkamer eer-diensten houden.

In Hnd 9, Hnd13, Hnd14, en nog meer plaatsen worden de erediensten in een synagoge gehouden, in Hnd 16 wordt een (bestaande?) gebedsplaats gezocht. Ook op die plaatsen kun je zeggen:"Welkom in het huis van God". Maar dan weet je nog steeds niet of die predikant de bijeengekomen gemeente op het oog heeft of het 'gebouw'.
En wij kunnen verschillende huizen bezitten en bewonen, God kan dat ook.
Het blijft onduidelijk, hoewel ik ertoe neig om toch aan het gebouw te denken, zodra en zolang zijn volk daar samenkomt.

kanTineke

• |www.foforum.tk| Only He wil r
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2004, 11:35:09 am »
Ik kerk op het moment in een school (is een rafael gemeente) ... Gods huis... is niet aan een gebouw gerelateerd iets...

waar 2 of 3 in Zijn naam zijn vergadert ZAL Hij zijn...

Gods huis... is JOU (mijn) lichaam :)
|www.foforum.tk| Only He wil reign!

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 05, 2004, 01:13:31 pm »

quote:

tikker schreef op 20 november 2004 om 10:46:
Ik ken een GKV predikant die, als hij in onze gemeente voorgaat, zijn welkom steevast begint met "Welkom in het huis van onze God". Hoewel ik het hem nooit gevraagd heb, ga ik er van uit dat hij dan niet het gebouw bedoelt. .
Ik hoor dit ook vaak. Ik denk dat ze wel het gebouw bedoelen
Alleen door JEZUS

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 16, 2004, 03:30:33 pm »
waaar 2 of 3 vergadert zijn in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien