Auteur Topic: Jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld  (gelezen 2777 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld
« Gepost op: november 14, 2004, 07:59:21 pm »

quote: http://www.nu.nl/news.jsp?n=441163&c=10

Uitgegeven: 14 november 2004 13:23
HILVERSUM - In Nederland worden naar schatting jaarlijks 80.000 kinderen mishandeld. Het gaat niet alleen om een pedagogische tik, maar ook om systematische mishandeling over een langere tijd. Elke week sterft een kind door kindermishandeling. Om daar aandacht voor te vragen hebben de publieke omroepen de komende week uitgeroepen tot de week van de kindermishandeling.

Vanaf zondag zenden de omroepen programma's uit op radio en televisie waarin zij dit Geheim Geweld van diverse kanten belichten. Het gaat over de wetgeving die in Nederland nog ontbreekt en de gevolgen van echtscheiding, maar bijvoorbeeld ook over persoonlijke verhalen. Zo vertellen bekende Nederlanders over hun eigen ervaringen met geweld, seksueel misbruik of andere vormen van kindermishandeling.
Zou meer aandacht echt helpen om kindermishandeling tegen te gaan?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2004, 08:59:31 pm »
Natuurlijk niet. Maar misschien wordt de pedagogische tik die het ANP hier ook meteen onder kindermishandeling schaart wel wat teruggedrongen.

Hier kun je meer info vinden over het getal 80000.

/edit
Aangezien 63% van de bezoekers op 16 miljoen mensen de pedagogische tik niet afkeurt verwacht ik dat het getal 80.000 veel te laag ligt wanneer je kinderen die wel eens een pedagogische tik krijgen ook meerekent.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2004, 09:09:42 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

noelle

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2004, 11:48:26 pm »
Er zijn heel veel vormen van kindermishandeling, waarbij geestelijke mishandeling echt niet de minst erge is.
ook wanneer je je zorgen maakt dat een kind thuis stelselmatig wordt geterroriseerd en geisoleerd kun je die zorgen bij het meldpunt kwijt. Verwacht geen resultaat, klinkt wat cynisch maar is niet zo bedoeld. Er zijn ook in gereformeerde kring situaties waarin er ook bij instanties grote zorgen zijn en ze net niets kunnen doen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2004, 12:02:40 am »
Over de aantallen ga ik niet twisten, het zijn er genoeg om je oren en ogen open te houden. Dus als je toch voor die buis hangt, kijk dan ook hier naar, misschien leer je er wat van.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2004, 01:28:16 am »

quote:

noelle schreef op 14 november 2004 om 23:48:
Er zijn heel veel vormen van kindermishandeling, waarbij geestelijke mishandeling echt niet de minst erge is.
ook wanneer je je zorgen maakt dat een kind thuis stelselmatig wordt geterroriseerd en geisoleerd kun je die zorgen bij het meldpunt kwijt. Verwacht geen resultaat, klinkt wat cynisch maar is niet zo bedoeld. Er zijn ook in gereformeerde kring situaties waarin er ook bij instanties grote zorgen zijn en ze net niets kunnen doen.

Ik ben ook geestelijk mishandeld zoals ze dat noemen. Veel mensen wisten ervan, echter niemand deed iets. Dus vandaar dat ik wat sceptisch ben over mijn medemens: mensen weten het, instanties weten het, maar de rechten van ouders zijn zo sterk, dat die gewoon door kunnen gaan. Mensen staan erbij en kijken ernaar.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2004, 09:38:22 am »
Op zich is het goed dat er meer aandacht aan wordt besteed. Er is wel een gevaar die om de hoek komt kijken. Ik ken namelijk een geval waarbij een vrouw haar buurvrouw op visite had. Het kind van deze vrouw (2 jaar) gooit thee om en de moeder schrikt zo dat ze in een reflex het kind hardhandig wegtrekt. Deze buurvrouw heeft nav hiervan een aanklacht ingediend van kindermishandeling. De moeder heeft dacht ik een jaar moeten procederen maar is wel in het gelijk gesteld. Ik krijg dus soms een beetje raar gevoel als er zoveel aandacht wordt besteedt hieraan. Ik heb zelf een zoontje met een achterstand. Hij wou bij de Aldi uit het winkelwagentje klimmen met het gevaar dat hij op zijn hoofd valt (ja, hij wou vliegen of zo..;)). Op een gegeven moment ben ik het echt zat (supervermoeiend) dus ik spreek hem superstreng toe en doe hem even heel goed in het zitje (lees wat streng en beetje hardhandig....ik wil niet met hem naar de EHBO en hij luisterde gewoon niet). Lieve help...gelijk een aantal gezichten naar mij toe en commentaar op mij....(waren oudere mensen dus dat viel me wel op...die zijn al uit de kinderen). Dus ja...ik vind het heel goed dat er aandacht aan wordt besteedt maar ik hoop ook dat ze de boel wel wat relativeren anders ben ik bang dat ik mijn kind niet eens meer mag opvoeden....want ik ben zelf niet echt voor de pedagogische tik (alleen een tik op de handjes bij hele kleine kinderen die je nog niks kan uitleggen). Maar ik ben bang dat ik angst krijg om mijn kinderen ook in bijzijn van andere mensen op te voeden. Das de andere kant van het verhaal.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2004, 09:49:54 am »
Ik vind dit heel erg om te lezen voor jou, Roodkapje. Ik denk dat er misschien ook een taboe is op geestelijke mishandeling, dat mensen het vaak toch bagataliseren zo van"...tja....ik bemoei me er maar niet mee....ik weet ook niet hoe de zaak precies in elkaar zit". Ik denk wel dat leerkrachten vaak een betere voorlichting hierover moeten krijgen omdat zij de kinderen een lange tijd bij zich hebben.
Maar ik denk dus vooral dat lichamelijke mishandeling wat meer aantoonbaar is en dat mensen daar misschien wat "sneller"op in grijpen. Geestelijke mishandeling kan voor jou heel grijpbaar zijn....het is jou overkomen en dat is vreselijk :'( ...maar ik denk dat andere mensen er gewoonweg te weinig van weten.
Als hier ook extra aandacht aan wordt besteed (maar ik vrees ervoor want ik denk dat het voornamelijk op lichamelijke en seksuele mishandeling accent wordt gelegd), dan zou dat goed zijn!

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2004 om 01:28:

[...]

Ik ben ook geestelijk mishandeld zoals ze dat noemen. Veel mensen wisten ervan, echter niemand deed iets. Dus vandaar dat ik wat sceptisch ben over mijn medemens: mensen weten het, instanties weten het, maar de rechten van ouders zijn zo sterk, dat die gewoon door kunnen gaan. Mensen staan erbij en kijken ernaar.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2004, 09:50:29 am door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2004, 10:49:17 am »
Tja wat is mishandelen? Ik noem een mishandeling pas een mishandeling als er echt letsel is te bekennen die vrijwillige is toegedient (geestelijk/lichamelijk). Weet niet of ze dat bedoelen...
Live vanuit de luie stoel

noelle

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2004, 12:13:17 pm »
Het nare is dat er ook vaak net niets gedaan kan worden. ik ken zo'n (gereformeerde) situatie van dichtbij. Men sluit in zo'n gezin vaak de gelederen, zodat je er heel moeilijk bij komt.
Kinderen zijn zelfs in een verknipt gezin vaak enorm solidair ook naar de "dader"ouder.
Het enige dat ik blijf benadrukken is: als je vermoedens hebt of maar een onbehaaglijk gevoel: BEL HET MELDPUNT KINDERMISHANDELING!  dat is er ook voor kinderen die niet worden geslagen maar wel extreem worden geisoleerd.
Die vaak ziek zijn op school, die niet op klasseavonden komen....   Nou ja, welk onbehaaglijk signaal je ook hebt, bel erover met het AMK.  Misschien dat veel verschillende signalen daar ze toch eerder een mogelijkheid geven iets te doen. je kunt ook anoniem bellen.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2004, 12:40:15 pm »

quote:

noelle schreef op 14 november 2004 om 23:48:

Dat zoveel kinderen mishandeld worden, is iets vreselijks.
Ik zou naar aanleiding van het hierboven gequote zelf willen stellen dat geestelijke mishandeling wel de meest erge vorm van mishandeling is. Lichamelijke pijn geneest, maar van de geestelijke pijn die daaruit voortvloeit hebben ze nog heel lang last. Sommigen zelfs hun hele leven.
Ook hele kleine dingen als het minderwaardig doen over prestaties van kinderen kunnen grote geestelijke gevolgen hebben. Psychologen hebben hun handen vol aan mensen die met dergelijke dingen te maken hebben gehad.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

noelle

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2004, 02:44:35 pm »
We vinden het allemaal vreselijk en zo, maar wie belt er wel eens met een AMK om al is het niet om te melden dan toch zorgen om een kind uit te spreken?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2004, 03:25:01 pm »
Ik gok niemand ;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2004, 04:29:06 pm »
Ik ben het met LaNausee eens: geestelijke mishandeling is erger. Dreigen met een pak slaag is minstens zo intimiderend als het pak slaag zelf (als je dat gehad hebt, dan ben je er tenminste vanaf). En lichamelijke mishandeling is voor de buitenwereld vaak beter zichtbaar, en dus is er sneller hulp, in welke vorm dan ook, beschikbaar. Een minderwaardigheidscomplex is imho heel wat dodelijker dan een flink pak rammel nu en dan.
Maar natuurlijk gaan geestelijke mishandeling en lichamelijke mishandeling regelmatig samen op.

Of het direct bellen naar het AMK nou zo'n strakke zet is, weet ik echter niet. Zeker bij een vermoeden is het misschien correcter om eerst met ouders en of kind te gaan babbelen. Het AMK is ook maar beperkt in haar mogelijkheden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

noelle

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2004, 06:48:34 pm »
Goed idee, maar we weten hoe hoog de drempel is om met ouders te praten. En zoals ik al zei, kinderen zijn solidair, zeker met een zwakke (vaak gestoorde) ouder.
Het AMK kan ook met je meedenken hoe je contact zou kunnen leggen.
Uit eigen ervaring weet ik dat de hulpverlening niet zonder meer de oplossing van het probleem is.
Er zijn situaties, en ik ken dat helaas van heel dichtbij, dat je kinderen in een geestelijk heel ongezond klimaat niet kunt helpen.
dat alle instanties zien dat er iets erg mis is, maar dat net niet kan worden aangetoond dat het onverantwoord is dat ze in het gezin blijven.
School, arts, kinderbescherming, kerk, ze zien het, weten het en kunnen niets, zeker als de kinderen 12+ zijn.
En je bidt dat niet op een dag de politie voor je deur zal staan met de slechte boodschap.

En daarom: bel wel, vraag advies en dat hoeft niet direct een melding te zijn.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 16, 2004, 07:43:27 pm »
Ik merk zelf in mijn omgeving dat het best moeilijk is om aan te geven wat mishandeling is. Hoewel dat in deze discussie niet zo blijkt, ervaar ik het zelf dat men lichamelijke mishandeling erger vindt. Het is meer aantoonbaar en het is duidelijk voor iedereen dat het erg is.
Spreek je over geestelijke mishandeling dan weet men daar maar moeilijk een standpunt over te geven.Zelf heb ik het gevoel dat je dan meer in de verdediging moet gaan en dat het dan ook moeilijker is om er voor uit te komen.
Vooral als je dan ook nog uit een gezin komt waarbij niemand iets gemerkt heeft, waar vriendinnen over de vloer kwamen die jaloers waren over de 'gezellige en open'gezinssituatie.
Dat geeft heel veel twijfel aan jezelf en je wordt nog loyaler. Dat maakt de hele situatie heel eenzaam en het is dan wel heel moeilijk om ergens hulp te krijgen of te vragen.
Neemt niet weg dat het wel goed is om er aandacht aan te geven, het op die manier bespreekbaar te maken. Ook te laten merken dat het niet normaal is. Want dat kan je als kind ook denken, dat het normaal is.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 28, 2004, 08:03:12 pm »
Kan iemand mij uitleggen wat geestelijke mishandeling nou precies inhoudt?

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 28, 2004, 08:09:20 pm »
je kunt daar bijvoorbeeld onder verstaan het treiteren, pesten en vernederen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 28, 2004, 08:14:06 pm »
"Dit cijfer van 80.000 is gebaseerd op ‘vertaling’ van onderzoek uit de VS naar de Nederlandse situatie. Dat is dus niet helemaal te vertrouwen."

Goed hoeveel kinderen zijn er in nederland? Ruim 60.000 of minder?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 28, 2004, 10:31:20 pm »
D'r worden in Nederland zo'n 200.000 koters per jaar geboren. Stel dat je tot een jaar of 12 'kind' bent, dan zit je op 12x200.000= 2.400.000 kinderen. 80.000 op 2.400.000 is ruim 3%.
(Klopt precies: 2.4 miljoen op 16 miljoen mensen, da's een factor 6.6 verschil. 12 jaar x 6.6 is 80, en de gemiddelde mens in NL wordt idd 80 jaar).

Dat zou betekenen dat, waneer de amerikaanse situatie te extrapoleren is, zo'n 3 op de 100 ouders gewelddadig met hun koters omgaan.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 10:32:44 pm door elle »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 29, 2004, 12:32:56 am »
best veel

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 29, 2004, 12:53:43 am »
Zelf durf ik te stellen dat in een ontwikkelingsland zoals de VS het aantal mishandelingen hoger ligt als in Nederland.
Maar ik wil het getal ook niet bagitaliseren, dus schat ik het aantal mishandelingen liever bij naar een natte vinger 60.000 en daarbij denk ik zelfs dat het aantal fors lager ligt.
 Vooral ook omdat we hier best in staat zijn om het vroeg te signaleren, alleen word er misschien te weinig gehandeld en er teveel over gepraat.
Liefde is vreemd

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 29, 2004, 02:34:51 pm »

quote:

Picardijn schreef op 29 november 2004 om 00:53:
 Vooral ook omdat we hier best in staat zijn om het vroeg te signaleren, alleen word er misschien te weinig gehandeld en er teveel over gepraat.
vraag me af of er zoveel gesignaleerd wordt. Als ik de getallen lees, helemaal. En volgens mij is het ook wel goed dat erover gepraat wordt. Volgens mij rust er wel degelijk een soort van taboe op.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 29, 2004, 05:16:57 pm »
't Is maar net hoe je het meet: als je aan een stel dertigers vraagt of ze ooit in hun jeugd te hard geslagen zijn, zal een aardig percentage die vraag positief beantwoorden. Stellen dat het in de VS erger is dan in NL durf ik niet: aartsconservatieve lui heb je hier ook, en ontzettend verlichte linkse lui heb je in Amerika net zo goed.
3% lijkt mij een best redelijk percentage. Het is 1 kind op de drie klassen op de basisschool.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 29, 2004, 05:35:27 pm »
te veel dus

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2004, 05:45:54 pm »

quote:

Liedje schreef op 29 november 2004 om 14:34:
[...]

vraag me af of er zoveel gesignaleerd wordt. Als ik de getallen lees, helemaal. En volgens mij is het ook wel goed dat erover gepraat wordt. Volgens mij rust er wel degelijk een soort van taboe op.

In veel gevallen heeft men het wel in de peiling maar men is onmachtig om afdoende te helpen.

In de VS leeft een groot deel van de bevolking onder de armoede grens, in die gevallen kan ik me het voorstellen dat mishandeling en verwaarlozing vaker voorkomen. Vooral bij de gevallen waarin een kind buiten een huwelijkse staat word opgevoed. Daarom alleen al is het bezopen om de vergelijking met de VS te trekken.
Liefde is vreemd

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2004, 05:58:15 pm »
Hier is meer informatie te vinden.

http://www.kindermishandeling.info/smartsite.dws?id=2095

Op een of andere manier vind ik de schattingen belachelijk laag, volgens mij zijn het er veel meer.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2004, 08:00:31 pm »
Wat valt er onder mishandeling, onopzettelijke lichamelijke en/of geestelijke verwaarlozing, slechte voeding, slaan, sexueel misbruik. Waarbij roken in de buurt van kinderen ook meegeteld word.
Valt een enkelvoudige mishandeling volgens bovengenoemde voorwaarden ook mee, of bekijken we systymatische mishandeling.
Op zich vind ik een schatting van 80.0000 vrij hoog, eerder een Moore getal als een reele waarde.
Liefde is vreemd

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2004, 10:59:07 pm »
Citaat
b]Picardijn schreef op 29 november 2004 om 20:00:[/b]
Wat valt er onder mishandeling, onopzettelijke lichamelijke en/of geestelijke verwaarlozing, slechte voeding, slaan, sexueel misbruik. Waarbij roken in de buurt van kinderen ook meegeteld word.
Valt een enkelvoudige mishandeling volgens bovengenoemde voorwaarden ook mee, of bekijken we systymatische mishandeling.

wat voor idee heb jij er zelf bij?
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 10:59:52 pm door Liedje »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 29, 2004, 11:33:16 pm »
Het gaat mij om het idee wat ik moet hebben als men aantallen gaat koppellen.
Liefde is vreemd

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 29, 2004, 11:37:33 pm »
is het dan heel belangrijk hoeveel het er zijn om over dit onderwerp te praten? Die getallen zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel, het zijn er te veel, dat lijkt mij duidelijk.
Volgens mij is het belangrijker erover te praten wat je moet doen als je het signaleert, wat signalen kunnen zijn, hoe je omgaat met slachtoffers.

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 30, 2004, 09:23:14 pm »
Inderdaad.