Auteur Topic: Welke bedreigingen zien wij om ons heen?  (gelezen 1838 keer)

Johan V.

• Bekijk profiel
Welke bedreigingen zien wij om ons heen?
« Gepost op: februari 20, 2003, 01:16:47 am »
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
(1 Joh. 4)

Steeds vaker merk ik om mij heen dat we ons te vuur en te zwaard verdedigen tegen allerlei oude dwaalleringen. Maar in deze tijd zijn er veel nieuwe verleidingen.
Helaas merk ik ook dat er veel christenen zijn die deze dingen niet serieus nemen en niet de moeite nemen om daartegen in verweer te komen.

Weten wij eigenlijk wel wat er allemaal op deze wereld gebeurd? Hoe mensen zoeken naar oplossingen, buiten God.

Dit topic zou ik willen gebruiken voor een discussie over:
a) Welke dingen zijn in onze huidige maatschappij een verleiding / dwaalleer / gevaar
b) Wat is zijn de verschijningsvormen
c) Wat is daar het aantrekkelijke van
d) Hoe ga je hier mee om? (m.a.w. wat kun je hier tegen in brengen?)

Ik denk bijvoorbeeld aan Occultisme, Wicca, Kabbalisme etc.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2003, 01:33:40 am »

quote:

op 20 Feb 2003 01:16:47 schreef Johan V.:
a) Welke dingen zijn in onze huidige maatschappij een verleiding / dwaalleer / gevaar

a. Ik denk bij bedreigingen meer aan de technische en economische machten die in onze cultuur de dienst uitmaken. Het is niet te zacht uitgedrukt als je die machten demonisch noemt.
b. We kunnen bijna alles. En wat we vandaag nog niet kunnen, dat kunnen we binnenkort wel. Kloneren, genetische manipulatie, informatietechniek. Ik heb wat dat betreft een somber toekomstbeeld. De trein dendert maar door.
c. Macht. Macht over de wereld om ons heen. En uiteindelijk: laat ons mensen maken. Het beheren van de aarde wordt beheersen. Als je genoeg technische middelen hebt, kun je de dienst uitmaken, denkt men.
d. Je kunt bijna niet anders dan toekijken. Het technisch-vooruitgangsdenken beinvloedt ons allemaal. Ik heb niet echt een oplossing. Je kunt wel een of andere theorie gaan verkondigen dat we in harmonie met de natuur moeten leven ofzo. Of een christelijke visie op het beheren van de aarde. Maar ik heb niet de ilusie dat je daarmee de trein tot stilstand kunt brengen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2003, 03:15:06 am »

quote:

1. relativiteit van waarheid... en individualisme...
2. niets aan willen nemen 'op gezag van iemand', en zeker niet van Iemand die je niet kunt zien... Daarbij: áls iets als waarheid wordt geclaimd, is het per definitie relatief: dat geldt wel voor jou als waar, maar voor mij is het iets heel anders... Dit maakt evangelisatie heel erg moeilijk...
3. je hoeft niemand verantwoording af te leggen, en je bent 'eigen baas'.
4. De claim die Jezus op ons legt: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven! maar ja, dat 'werkt' natuurlijk niet met de genoemde vooroordelen of uitgangspunten...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2003, 08:57:57 am »
Ik ben het grotendeels met Pulpeet eens.
Wat mij dus óók opvalt dat de meeste mensen die zich christenen noemen wel iets zien als "dwaalleer" maar niet de moeite nemen om zich in deze leringen te verdiepen. Of ze zijn bang dat ze verleid worden of het interesseert ze gewoon niet. Dus eigenlijk iets verwerpen wat je in wezen niet kent.
Naar mijn mening doen heel veel ongelovigen dit dus ook met de bijbel. Ze vinden het allemaal maar niks, maar als je doorvraagt kennen ze de bijbel niet tot nauwelijks. Alleen maar van horen zeggen.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2003, 10:25:23 am »
Ik denk dat christenen veel meer aandacht moeten besteden aan de uitdaging die islam heet.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2003, 10:50:39 am »

quote:

op 20 Feb 2003 10:25:23 schreef Sam:
Ik denk dat christenen veel meer aandacht moeten besteden aan de uitdaging die
 islam heet.

Elders hier in het forum is gesproken over medescheppers, bijv. de Elohim in Genesis.
Nu is het enkelvoud daarvan Eloha. Dat is dan Jehovah. En Allah is weer een ander
woord voor Eloha (klinkt ook hetzelfde). M.a.w. de Islam heeft eigenlijk Jehovah nog
als god, die ze als vadergod zien.
Maar de Zoon kennen ze niet echt (Christus slechts als een profeet). En derhalve
kennen ze ook niet de heilige geest oftewel het derde aspekt van de Triniteit.
Ze staan religieus gezien dus nog in het oude testament, waar oog om oog,
tand om tand geldt en nog niet in het nieuwe testament waar de nieuwe wet der
liefde zou moeten gelden.
Trouwens ook voor mensen die zich christen noemen, zou dat zo moeten zijn,
dat men ze zou moeten kunnen herkennen door de liefde die ze praktizeren.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2003, 07:13:16 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 10:25:23 schreef Sam:
Ik denk dat christenen veel meer aandacht moeten besteden aan de uitdaging die islam heet.

juist; er zullen in de eindtijd vele valse profeten de mensen van god af weten te halen.
het christendom zal nog meer vervolgt worden
de islam mag met geweld de mensen voor zich winnen.
zo zijn ze bezig zich in te lijven[ ook in nederland]

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2003, 09:28:00 pm »
Een grote dwaalleer is de new-age, wat belooft dat er een nieuw mooi tijdperk komt waar je niets voor hoeft te doen..

Nog een gevaar zie ik in de muziek, je kunt niet meer zonder. Overal om je heen is er muziek, in winkels, in bussen, op je werk. Geen moment stilte meer.
Er wordt losbandige sex gepropagandeerd door 90% van de plantenmaatschappijen.

En er worden allerlei levensovertuigingen die niets met het christendom te maken hebben overgebracht naar mensen (vooral jongeren) door muziek.
Gothic is nu onwijs in maar het is een stroming waarbij melancholiek, occultisme etc. centraal staat!!!

Maar de diepere oorzaak vond ik goed omschreven door e-line.

Het is ook vooral de individualiteit, zelf doen. Ipv te buigen, zelf meester willen zijn. Dit is de laatste jaren wel heel extreem, daarom zijn jongeren ook zo opstandig en willen ze niet naar hun ouders luisteren.

Ook stijgen psychische stoornissen als ADHD enorm. (misschien wordt er nu pas echt een naam aan t beesje gegeven) En er zijn vele groeperingen die er de naam nieuwetijdskinderen aan geven!  

Ze denken dat hun kinderen geboren worden met een bewustzijn wat afgestemd is voor 'de nieuwe tijd'. Alleen de groep 'indigokinderen' zoals ze ook genoemd worden mogen daarnaartoe.

Moet je maar eens nagaan hoe hoog het percentage is gestegen van mensen die gebruik maken van alternatieve geneeswijzes en reiky bv. 1 op de 10 mensen is ook depressief!!! Is ook niet gek als je van die vage religies aanhangt. Het zogenaamde geluk wat men voelt is allemaal zo tijdelijk!!

--

Jes 40,8
Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand.  

--

Dat we het zelf willen doen tot daaraantoe, maar alles wordt goed gepraat door met new-age termen te smijten en er een leuk verhaaltje bij te verzinnen. Men gelooft hier heilig in. Dit is een zuivere vorm de duivel aanbidden.

Dit is ook de reden waarom ik Harry Potter niet onschuldig vindt.

Het iets op zich is niet slecht..

Maar het gaat om de gedachtegang die wij hebben erbij... iets is sneller afgodenarij dan je denkt denk ik...

God heeft ons lief.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

(joh3: 16)
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2003, 09:54:50 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2003, 11:01:58 pm »

quote:

op 20 Feb 2003 01:33:40 schreef Pulpeet:
[...]
a. Ik denk bij bedreigingen meer aan de technische en economische machten die in onze cultuur de dienst uitmaken. Het is niet te zacht uitgedrukt als je die machten demonisch noemt.
Wat bedoel je hier precies mee, Pulpeet? Het enige waar ik bij economische en ook technische machten aan denk is de zucht naar geld. Bedrijven die demonisch zijn, daar geloof ik niet zo in. Hooguit zijn ze malafide. Of bedoel je soms nog iets anders?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2003, 12:34:00 am »

quote:

op 08 Jun 2003 23:01:58 schreef xgnoom:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee, Pulpeet? Het enige waar ik bij economische en ook technische machten aan denk is de zucht naar geld. Bedrijven die demonisch zijn, daar geloof ik niet zo in. Hooguit zijn ze malafide. Of bedoel je soms nog iets anders?
Ik bedoel niet zozeer concrete bedrijven, maar datgene wat onze maatschappij drijft. Het ideologisch krachtenspel op de achtergrond.
En dat zijn anti-machten. Het technisch beheersingsideaal sluit m.i. aan bij de 'oerzonde': als God willen zijn. 'Laat ons mensen maken (klonen, manipuleren...) naar ons beeld.' Er wordt naar gestreeft om leven te maken. Dat gaat dus dieper dan alleen maar geldzucht.
Dit heb ik trouwens overgenomen van prof. Schuurman. Hij heeft hierover een zeer lezenswaardig boek geschreven: "Geloven in wetenschap en techniek".

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2003, 07:45:08 pm »
Zonder iets af te willen doen van de voorgaande bijdragen, zie ik de grootste bedreigingen niet om ons heen, hoewel de omgeving niet alleen maar bestaat uit rozengeur en manenschijn.

De grootste bedreigingen zie ik van binnen uit. En dan is een aardige graadmeter het gezegde: waar het hart vol van is...

De grootste bedreiging ligt m.i. dan ook in toenemende oppervlakkigheid binnen de christelijke gemeente. En als gevolg daarvan het feit dat sommige voorgangers zich daaraan op hun manier proberen aan te passen.

Voor je het weet gaat een preek zomaar over ik, jij en wij in plaats van over God.

En voor je het weet praat ik alleen maar over ik, jij en wij in plaats van over God.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2003, 08:51:32 pm »
Zien jullie het Internet ook als een dreiging?? Ik doel niet op de rotzooi die er op te verkrijgen is ,maar op het individualisme dat het internet oproept.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2003, 09:01:22 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 20:51:32 schreef jfwolf:
Zien jullie het Internet ook als een dreiging?? Ik doel niet op de rotzooi die er op te verkrijgen is ,maar op het individualisme dat het internet oproept.

Roept internet individualisme op of roept het individualisme internet op? (Is een andere discussie, ja.)
Nee, ik zie internet niet als bedreiging.
[Prediker 7:29]

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2003, 09:06:39 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 21:01:22 schreef Marloes:
[...]

Roept internet individualisme op of roept het individualisme internet op? (Is een andere discussie, ja.)
Nee, ik zie internet niet als bedreiging.

Het is natuurlijk wel een medium wat de gehele wereld in zijn greep heeft. Alles wordt steeds 'geautomatiseerder'en het slaat de gewone gezinnen ook niet over.
Ik zie het zelf, als je er verantwoord mee om gaat, ook niet als een bedreiging.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2003, 01:47:43 pm »
Internet op zich is niet slecht, maar wie er slecht mee omgaat kan heel veel schade aanrichten! En als je er goed mee omgaat kun je er ook een hele hoop goede dingen mee bereiken.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 15, 2003, 02:36:49 pm »

quote:

op 15 Jun 2003 13:47:43 schreef Sarah:
Internet op zich is niet slecht, maar wie er slecht mee omgaat kan heel veel schade aanrichten! En als je er goed mee omgaat kun je er ook een hele hoop goede dingen mee bereiken.

Mee eens!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 16, 2003, 09:27:50 am »

quote:

op 08 Jun 2003 21:28:00 schreef Sarah:
Een grote dwaalleer is de new-age, wat belooft dat er een nieuw mooi tijdperk komt waar je niets voor hoeft te doen..

Nog een gevaar zie ik in de muziek, je kunt niet meer zonder. Overal om je heen is er muziek, in winkels, in bussen, op je werk. Geen moment stilte meer.
Er wordt losbandige sex gepropagandeerd door 90% van de plantenmaatschappijen.

En er worden allerlei levensovertuigingen die niets met het christendom te maken hebben overgebracht naar mensen (vooral jongeren) door muziek.
Gothic is nu onwijs in maar het is een stroming waarbij melancholiek, occultisme etc. centraal staat!!!

Maar de diepere oorzaak vond ik goed omschreven door e-line.

Het is ook vooral de individualiteit, zelf doen. Ipv te buigen, zelf meester willen zijn. Dit is de laatste jaren wel heel extreem, daarom zijn jongeren ook zo opstandig en willen ze niet naar hun ouders luisteren.

Ook stijgen psychische stoornissen als ADHD enorm. (misschien wordt er nu pas echt een naam aan t beesje gegeven) En er zijn vele groeperingen die er de naam nieuwetijdskinderen aan geven!  

Ze denken dat hun kinderen geboren worden met een bewustzijn wat afgestemd is voor 'de nieuwe tijd'. Alleen de groep 'indigokinderen' zoals ze ook genoemd worden mogen daarnaartoe.

Moet je maar eens nagaan hoe hoog het percentage is gestegen van mensen die gebruik maken van alternatieve geneeswijzes en reiky bv. 1 op de 10 mensen is ook depressief!!! Is ook niet gek als je van die vage religies aanhangt. Het zogenaamde geluk wat men voelt is allemaal zo tijdelijk!!

--

Jes 40,8
Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand.  

--

Dat we het zelf willen doen tot daaraantoe, maar alles wordt goed gepraat door met new-age termen te smijten en er een leuk verhaaltje bij te verzinnen. Men gelooft hier heilig in. Dit is een zuivere vorm de duivel aanbidden.

Dit is ook de reden waarom ik Harry Potter niet onschuldig vindt.

Het iets op zich is niet slecht..

Maar het gaat om de gedachtegang die wij hebben erbij... iets is sneller afgodenarij dan je denkt denk ik...

God heeft ons lief.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

(joh3: 16)

Hallo Sarah

Ik heb je bovenstaande bijdrage gelezen.
Dan denk ik: Wat heeft de kerk of het christendom dan te bieden?
En dan bedoel ik niet alleen in woorden maar vooral in daden.
Ik denk dat dit een vraag is die heel veel mensen zich stellen......steeds meer mensen verlaten immers de kerk.
Ik denk dat het geloof niet alleen afhangt of je naar een kerk gaat.
Dat steeds meer mensen geinteresseerd raken in spirituele zaken lijkt me een vooruitgang...

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 16, 2003, 11:19:02 am »

quote:

op 16 Jun 2003 09:27:50 schreef lonneke:

Dat steeds meer mensen geinteresseerd raken in spirituele zaken lijkt me een vooruitgang...

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

Als men geluk gaat zoeken in religies waarin god in jezelf zoeken centraal staat, en dus eigen verlangens/lusten gaan zien als god/goden...  Lijkt me geen vooruitgang.

Het is natuurlijk wel mooi om te zien dat mensen erachter komen dat geluk niet te vinden is in drank/drugs/sex/werk/muziek, etc.

Misschien vind je dat ik het te zwart zie ofzo? Daar geef ik je dan wel gelijk in, maar ik wilde gewoon laten zien waar gevaren zitten... En dat je waar geluk alleen maar vind door je voor God te buigen..

Dat wilde ik eigenlijk aangeven...

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 16, 2003, 11:27:20 am »

quote:

op 13 Jun 2003 20:51:32 schreef jfwolf:

Ik ben nooit echt iemand geweest die gelukkiger werd door met veel mensen om te gaan, maar toen ik internet kreeg thuis ging ik vaak ipv. met vrienden om, achter de computer zitten om te chatten of spelletjes te spelen.
Toen ik ging geloven is dat overgegaan in chatten over geloof en forummen (op dit forum ;))

Maar het is onmogelijk dat internet zelf slecht is, er zijn wel vaak momenten geweest waarop ik dat dacht. Dan zag ik internet als iets heel erg bedreigends. En dan las ik nog van alles over de 3 w's die 3 zessen voorstelden als je een bepaalde code gebruikt. En Bill Gates gaven ook 3 zessen aan als je het omrekende met die code.
Dan werd mijn vermoeden al helemaal bevestigd voor mijn gevoel, en zag ik internet als iets slechts.

Ik denk dat je daarmee moet oppassen, als je inziet dat je zondig bent, is de stap naar dat 'iets' zien als iets slechts, en de oorzaak van zondigen, niet zo groot meer.

En dan zie je niet dat Jezus voor ons gestorven is..

Ik denk dat ik dat deed bij mijn post hierboven over allerlei gevaren die ik zag als gevaren. Snorry!

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 16, 2003, 11:33:24 am »
*leeg*

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 16, 2003, 01:24:15 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 11:19:02 schreef Sarah:
[...]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

Als men geluk gaat zoeken in religies waarin god in jezelf zoeken centraal staat, en dus eigen verlangens/lusten gaan zien als god/goden...  Lijkt me geen vooruitgang.

Het is natuurlijk wel mooi om te zien dat mensen erachter komen dat geluk niet te vinden is in drank/drugs/sex/werk/muziek, etc.

Misschien vind je dat ik het te zwart zie ofzo? Daar geef ik je dan wel gelijk in, maar ik wilde gewoon laten zien waar gevaren zitten... En dat je waar geluk alleen maar vind door je voor God te buigen..

Dat wilde ik eigenlijk aangeven...

Ik denk ook dat God niet alleen buiten je is. De mens transformeert wanneer zij steeds meer de Christus in zichzelf laat spreken. Het is een keuze die je elke dag opnieuw kunt maken vanuit je innerlijk. Wat verlangens/lusten betreft denk ik dat deze alleen verdwijnen wanneer je daar in bevredigd wordt.
Ik vergelijk het maar met iemand die niet mag snoepen. Het verlangen wordt juist daarom heftiger. Het is beter om iemand maar door te laten snoepen tot ze het zelf niet eens meer lekker vindt of geen waarde meer aan hecht.
Bovenstaande heeft ook te maken met of jezelf verantwoordelijkheid kunt dragen of dat je je snel laat verleiden.

Geluk is ook niet te vinden in alles wat "verslavend" kan zijn (worden)
Maar wanneer je er op een verantwoorde manier mee weet om te gaan mag je er best van genieten.
We zijn hier niet op aarde gezet om onszelf alleen maar te verloochenen.
We zijn hier op aarde om onszelf zo te transformeren dat we door onszelf heen de liefde van God kunnen delen met andere mensen.
Als dat niet zo was dan zou het leven zinloos zijn.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 16, 2003, 01:58:05 pm »

quote:

Wat verlangens/lusten betreft denk ik dat deze alleen verdwijnen wanneer je daar in bevredigd wordt.
Ik vergelijk het maar met iemand die niet mag snoepen. Het verlangen wordt juist daarom heftiger. Het is beter om iemand maar door te laten snoepen tot ze het zelf niet eens meer lekker vindt of geen waarde meer aan hecht.

Hier ben ik het wederom niet mee eens..

Verslaving en afhankelijkheid van iets is in principe al afgoderij! Je aanbidt die verslaving want je gaat ermee door terwijl je het soms niet echt wil. Je laat je meeslepen en verleiden, constant weer.

Als je het blijft bevredigen dan geeft je toe aan de verleiding en wordt het steeds makkelijker om je te verleiden, en steeds moeilijker om tot bekering te komen!!!
Dat is ook wat je moet doen zodra je doorhebt dat je verslaafd bent aan iets. Bidden, buigen, je overgeven aan God.

Jezus is voor onze zonden gestorven!! Laat Hem dan ook in je hart..

Hij is de weg, de waarheid, en het leven.

Ik heb echt gemerkt dat het werkt, er waren dingen waarvan ik dacht, daar kom ik nóoit meer vanaf!! Ik had echt het gevoel dat het me de diepte in trok en alsof ik er niets aan kon doen, en zo ging dat jaren achtereenvolgens met dezelfde dingen. Tot ik het echt aan God gaf, op m'n knieën ging en boog.
En die verslaving was gewoon geen verslaving meer!! Ik had het helemaal in de hand. Maar die stap is zo groot, want de mens is zo trots! En dan moet je alles overgeven, uit handen geven.. Dat is echt moeilijk maar wel een noodzaak!

Het klinkt misschien wat standaard in de oren. Maar er is gewoon geen andere manier!!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 16, 2003, 05:27:29 pm »
Je verloochent dus helemaal jezelf, maakt je afhankelijk van God, wie ben jij dan nog als mens?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 16, 2003, 05:57:54 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 17:27:29 schreef lonneke:
Je verloochent dus helemaal jezelf, maakt je afhankelijk van God, wie ben jij dan nog als mens?
Een bevrijd mens misschien?

trek je niet iets te snel conclusies? Als je met Gods hulp loskomt van zaken die een negatieve invloed op je hebben, dan kom je toch juist in de vrijheid om te genieten van het leven zoals God dat wel bedoeld heeft? Ok. nooit volmaakt, maar dat komt nog wel...

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 16, 2003, 06:34:15 pm »
Lonneke, ik snap je niet zo goed, wil je het toelichten?

Want ik denk dat je dat wat je daarnet zei vanuit het oogpunt was van iemand anders, en niet jezelf. Of wel?

Want het gaat toch net om hetgene wat jij daarnet typte??

Je maakt jezelf afhankelijk van God, en dat is juist het mooiste wat er is.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 16, 2003, 08:41:30 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 17:57:54 schreef Pulpeet:
[...]

Een bevrijd mens misschien?

trek je niet iets te snel conclusies? Als je met Gods hulp loskomt van zaken die een negatieve invloed op je hebben, dan kom je toch juist in de vrijheid om te genieten van het leven zoals God dat wel bedoeld heeft? Ok. nooit volmaakt, maar dat komt nog wel...

Zelf vind ik het nogal vaag om te zeggen dat je met Gods hulp loskomt van zaken die een negatieve invloed op je hebben. Er zijn namelijk ook gelovigen die in psychiatrische inrichtingen zitten, waar geen eind aan lijkt te komen. Ook mensen die alcohol verslaafd zijn en desondanks ze geloven er niet vanaf komen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je mensen een "schuldgevoel" aan kunt praten. Hun geloof is niet goed of niet sterk genoeg. Ze voelen zich geen goede christenen meer etc. etc.

Daarbij komt dat ik denk dat je al hetgeen wat verslavend kan werken niet uit de weg moet gaan. Dan moet je niet meer gaan internetten, geen alcohol gaan drinken, geen cafeine, geen sigaretten, geen sex meer.
Want deze dingen kunnen je beinvloeden. En oh wee als je er aan verslaafd raakt. Vrijheid begint pas wanneer je je verantwoording weet te dragen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 16, 2003, 08:44:31 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 18:34:15 schreef Sarah:
Lonneke, ik snap je niet zo goed, wil je het toelichten?

Want ik denk dat je dat wat je daarnet zei vanuit het oogpunt was van iemand anders, en niet jezelf. Of wel?

Want het gaat toch net om hetgene wat jij daarnet typte??

Je maakt jezelf afhankelijk van God, en dat is juist het mooiste wat er is.
Wat ik bedoelde is dat je jezelf als mens zodanig kunt verloochenen dat je geen "zelfliefde" meer hebt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 16, 2003, 08:49:41 pm »
Sarah

Ik heb nog een link over de Christus in mij. Ik zie dat als het Goddelijke in de mens.

www.josdouma.nl

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 16, 2003, 09:15:11 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 20:41:30 schreef lonneke:
[...] Wat ik bedoel te zeggen is dat je mensen een "schuldgevoel" aan kunt praten. Hun geloof is niet goed of niet sterk genoeg. Ze voelen zich geen goede christenen meer etc. etc.
Ok. Laat het dan gelden voor de mensen die het zelf zo ervaren.
Je hebt wel gelijk dat het 'vaag' is om het zo te zeggen. Ongetwijfeld kun je er ook een psychologisch verhaal van maken, waarin e.e.a. 'verklaarbaar' wordt. Maar als iemand zelf ervaart door God geholpen te zijn, en dat zegt, zou ik daar geen punt van maken. En wie daar moeite mee heeft, kan gewoon tegen zichzelf zeggen dat het een placebo-effect is ofzo. En dan is iedereen weer tevreden. Kies gewoon de theorie die jouw omstandigheden bevestigt. Dat doet iedereen immers. ;)

quote:

Daarbij komt dat ik denk dat je al hetgeen wat verslavend kan werken niet uit de weg moet gaan. Dan moet je niet meer gaan internetten, geen alcohol gaan drinken, geen cafeine, geen sigaretten, geen sex meer.
Want deze dingen kunnen je beinvloeden. En oh wee als je er aan verslaafd raakt. Vrijheid begint pas wanneer je je verantwoording weet te dragen.
Mee eens. Het zijn juist de goede dingen die 'afgod' kunnen worden.

(edit: hebt->heeft)
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2003, 10:31:29 pm door Pulpeet »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 16, 2003, 09:53:23 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 21:15:11 schreef Pulpeet:
[...]

Ok. Laat het dan gelden voor de mensen die het zelf zo ervaren.
Je hebt wel gelijk dat het 'vaag' is om het zo te zeggen. Ongetwijfeld kun je er ook een psychologisch verhaal van maken, waarin e.e.a. 'verklaarbaar' wordt. Maar als iemand zelf ervaart door God geholpen te zijn, en dat zegt, zou ik daar geen punt van maken. En wie daar moeite mee hebt, kan gewoon tegen zichzelf zeggen dat het een placebo-effect is ofzo. En dan is iedereen weer tevreden. Kies gewoon de theorie die jouw omstandigheden bevestigt. Dat doet iedereen immers. ;)[...]

Mee eens. Het zijn juist de goede dingen die 'afgod' kunnen worden.

hahaha

Hey maar ik wil er ook wel een psychologisch verhaaltje van maken Lonneke! Zoveel moeite kost dat niet, maar ik ben bang dat ik daarmee God tekort doe. Het gevaar is wel dat wanneer je God's naam gebruikt, je Zijn naam weer ijdel kan gaan gebruiken natuurlijk.

Maargoed wie anders kan iemand van een verslaving afhelpen?

"Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij (Matteüs 19:21)."

Dit las ik als eerste op die site van Jos Douma.
En dit is ook wat ik bedoelde..  je losmaken van aardse.. dingen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 16, 2003, 10:31:33 pm »
Ik ben het met pulpeet eens dat we het hier hebben over ervaringen. Eigenlijk kun je daar verder ook niets over zeggen.
Het heeft niet veel zin elkaar te gaan overtuigen.
Het zou mooi zijn dat we voor elkaar open blijven staan en van elkaar kunnen leren. Onderzoekt alles en behoudt het goede.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 16, 2003, 11:38:37 pm »

quote:

op 16 Jun 2003 22:31:33 schreef lonneke:
Het zou mooi zijn dat we voor elkaar open blijven staan en van elkaar kunnen leren. Onderzoekt alles en behoudt het goede.
Daar ben ik helemaal voor.
Het lijkt mij dat altijd ervaringskennis vooraf gaat aan allerlei theoretische uitspraken. Dus zodra je gaat discussieren zonder dat je er met je ervaring bij betrokken bent, misbruik je je verstand (is mijn theorie :) ).

Een tijdje terug zat ik wat te lezen in een proefschrift van Joke van Saane over religieuze ervaring. In een bepaalde passage leek ze te zeggen dat verstandelijke kennis een vorm van ervaring is, maar dan wel een geabstraheerde. Ik weet niet of ik het goed begrepen heb, maar ik vond het wel een interessante gedachte.

Er kunnen trouwens vreemde situaties ontstaan als je wel elkaars ervaring herkent, maar die verschillend verklaart. Ik heb zo'n vermoeden dat dat erg veel voorkomt. Misschien hadden er wel wat kerkscheuringen voorkomen kunnen worden als op 'ervaringsniveau' overeenkomsten gezocht waren in plaats van op theoretisch niveau (maar dat is weer speculatie...).

Om ook nog een beetje on-topic te blijven:
Overschatting van geabstraheerde verstandelijke kennis (wetenschap dus) is ook wel een bedreiging. Binnenkort kunnen we alles verklaren, nietwaar...?
Nietwaar dus.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 17, 2003, 12:36:39 am »
Ik denk dat iedereen vanuit zijn ervaring leeft. En ook vanuit deze (vele) ervaring(en) de bijbel leest. Best wel iets om over te filosoferen.