Auteur Topic: Gods Geest werkt!!  (gelezen 8320 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #150 Gepost op: mei 20, 2003, 12:09:36 am »
Prachtig Bert !
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #151 Gepost op: mei 20, 2003, 01:41:39 pm »
Wat gaaf Bert en heerlijk om jouw stuk te lezen. Ik ben het behoorlijk met je eens, je enthousiasme is heel herkenbaar en merk ik op bij iedereen die ik heb gesproken van de aanwezigen op de conferentie. Er zijn heel wat bijzondere dingen gebeurd die middag, ook in stilte! Daar heb ik inmiddels een aantal hele mooie voorbeelden van gehoord. Zelf was ik trouwens niet erg enthousiast over het stuk in het ND van afgelopen zaterdag (van dhr. Thijssen).
Nu er eindelijk wat ruimte is gemaakt voor het spreken over en het werken van de Geest worden we direct opgeroepen om daar weer niet teveel nadruk op te leggen, omdat het anders een 'one issue-evangelie' zou worden. Jammer dat hij zich niet realiseert dat het veel te lang een one issue-evangelie is gewéést (of eigenlijk: een two issues-evangelie, nl de Vader en de Zoon) en we er nu heel graag een three issues- evangelie van zouden willen maken: Vader, Zoon én Geest!!!
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat deze meneer anders had gepraat als hij er die zaterdag ook bij was geweest!

Anita

edit: Nog even een link naar het artikel waar ik naar verwees hierboven:
http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20030516/dinp1360071.xml
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2003, 01:48:18 pm door Anita »
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #152 Gepost op: mei 20, 2003, 04:14:26 pm »

quote:

op 20 May 2003 13:41:39 schreef Anita:
Wat gaaf Bert en heerlijk om jouw stuk te lezen. Ik ben het behoorlijk met je eens, je enthousiasme is heel herkenbaar en merk ik op bij iedereen die ik heb gesproken van de aanwezigen op de conferentie. Er zijn heel wat bijzondere dingen gebeurd die middag, ook in stilte! Daar heb ik inmiddels een aantal hele mooie voorbeelden van gehoord. Zelf was ik trouwens niet erg enthousiast over het stuk in het ND van afgelopen zaterdag (van dhr. Thijssen).
Nu er eindelijk wat ruimte is gemaakt voor het spreken over en het werken van de Geest worden we direct opgeroepen om daar weer niet teveel nadruk op te leggen, omdat het anders een 'one issue-evangelie' zou worden. Jammer dat hij zich niet realiseert dat het veel te lang een one issue-evangelie is gewéést (of eigenlijk: een two issues-evangelie, nl de Vader en de Zoon) en we er nu heel graag een three issues- evangelie van zouden willen maken: Vader, Zoon én Geest!!!
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat deze meneer anders had gepraat als hij er die zaterdag ook bij was geweest!

Anita

edit: Nog even een link naar het artikel waar ik naar verwees hierboven:
http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20030516/dinp1360071.xml

Dat was nu precies wat ik er ook uithaalde.
;)

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #153 Gepost op: mei 20, 2003, 04:24:54 pm »

quote:

op 20 May 2003 16:14:26 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat was nu precies wat ik er ook uithaalde.
;)

Echt?
Tjonge, we moeten het niet te vaak eens worden zeg, het wordt haast saai..... O-)
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

dienaar

• al sprak ik alle talen van de
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #154 Gepost op: juni 02, 2003, 11:36:54 am »
wat een enorme hoeveelheid reacties! Ik ben ook op de conferentie geweest en ben daar -opnieuw- geraakt door God. Geen handen in de lucht, geen lintje gekregen.

Maar toch: God heeft mij zó direct aangesproken! Ik had gebeden om in vuur en vlam gezet te mogen worden, en dat heeft Hij ook gedaan. Zoals Hij trouwens ook heeft beloofd.

Ik had gehoopt op een onweerstaanbaar enthousiasme, met een aanstekelijk geloof als resultaat.

Wat ik kreeg was een bikkelharde confrontatie met mezelf, al mijn ellende stond in het volle licht van Gods heerlijkheid. Ik heb vooral gehuild, me ellendig gevoeld. Tot ik in de gaten kreeg dat God mij heel anders zag: onberispelijk door Jezus.

33 jaar, oer vrijgemaakt, op de hoogte van alle theorie en vast overtuigd van Gods macht. En toch, dat ik dit soort dingen nog mag ontdekken!

En nu? een aanstekelijk geloof? zodra ik mijn broers en zussen vertel over Gods enorme kracht, de realiteit van de verlossing door Christus en dat ik dat mag beleven doordat de Heilige Geest me dat inzicht geeft, en me aanzet tot veel meer, dan krijg ik commentaar.

Het lijkt wel of men er van uitgaat dat het niet goed is wanneer je de werking van Gods Geest niet voelt: waar komt dat minderwaardigheidsgevoel toch vandaan? Ik herken het namelijk zo, mijn reactie was ook zo.

Waarom voelen mensen zich aan de kant staan wanneer ze horen over de grootheid van God in het leven van een ander. Hoe kan het dat iedere keer de vraag gesteld wordt: maar is mijn geloof dan niet goed?

Ik ben de laatste die zal oordelen over de kwaliteit van het geloof van een ander, maar waarom komt die vraag steeds boven? Kan iemand mij dat uitleggen? Misschien wel iemand die zelf ook de neiging heeft deze vraag te stellen bij het lezen van de verschillende getuigenissen?

uw dienaar.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #155 Gepost op: juni 02, 2003, 04:45:45 pm »
Inderdaad:

Waarom wordt een ontmoeting met de heilige Geest altijd maar weer in twijfel getrokken, of als verdacht aangemerkt door mensen die dat zelf niet meegemaakt hebben?

Waarom draaien diezelfde mensen als een blad van de boom om, als De heilige Geest ook hen aanraakt?

Waarom worden broers en zusters niet gewoon geloofd? Zonder ze meteen het gevoel te geven dat men aan hun verstand twijfelt? :?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #156 Gepost op: juni 02, 2003, 05:22:11 pm »
Inderdaad...
Maar wat ik me wel afvraag is hoe je op een goede manier op deze vragen kunt reageren...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #157 Gepost op: juni 02, 2003, 06:50:17 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 17:22:11 schreef Mezzamorpheus:
Inderdaad...
Maar wat ik me wel afvraag is hoe je op een goede manier op deze vragen kunt reageren...

Ik weet het ook niet, wat ik wél weet is dat mensen radicaal veranderen als ze het aan den lijve ondervinden.
Dus laat mij maar die luis in de pels zijn. Misschien zeggen een aantal later: He, daar had Wilhelmina het altijd over. ;)

bert

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #158 Gepost op: juni 02, 2003, 09:36:14 pm »
Heel goed verwoord dienaar!

Het is zo herkenbaar.

Typerend voorbeeld:

Op een studiegroep over persoonlijk getuigen bidden we voor open deuren
Komen we de volgende keer bij elkaar en vertel ik hoe de dag na de vorige bijeenkomst een collega op het werk naar me toekomt en me vraagt of ik gelovig ben (hij had een keer een kerkblaadje of zo op mijn bureau zien liggen). Vertelt hij dat hij vroeger gelovig is opgevoed maar dat hij ermee heeft gebroken. Hij kon er niets mee. Toch was er iets, het voeld vreemd, of hij daar eens met me over mocht praten.

Voor mij een duidelijke gebedsverhoring. Toch?

Reactie uit de groep: Maar dat is niet goed hoor! Het is niet goed om op het werk altijd over geloof te praten.

Ik wou dat ik vaker vrijmoedigheid had ... Hier hoefde ik niets voor te doen.

Als ik aangeef dat ik tegenstand ervaar als het om evangelisatiewerk gaat, maar ook op het gebied van persoonlijk getuigen is de reactie: Dat is gevaarlijk hoor om te denken dat er boze geesten of zo werken. Zo gaat dat niet!

Zo zijn er zoveel ontmoedigende voorbeelden te noemen. Je gaat je afvragen of je niet verkeerd bezig bent. Zoals men om mij heen zegt: Je ervaart moeite op bijbelstudie, huisbezoek, studiegroepen. Denk je nu werkelijk dat al die mensen een probleem hebben? Moet je niet gewoon concluderen dat jij het verkeerd aanpakt?

Mij schiet hierbij het beeld van Jobs vrienden door het hoofd.

En kan ik niets anders doen dan zeggen: Vader help mij, ik wil alleen maar Uw wil doen.

Ik kan niet anders ...
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

dienaar

• al sprak ik alle talen van de
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #159 Gepost op: juni 03, 2003, 10:07:55 pm »
ik herken het dilemma dat je schetst Bert: je gaat twijfelen aan je zelf.

Ik merk bij mezelf dat je perspectief vaak bepalend is voor hoe je dingen ziet. Kijk je naar de wereld vanuit jezelf, of heb je de dingen leren zien zoals God ze ziet?

Jij plaatst de dingen in het licht van de eeuwigheid, en natuurlijk is het gebedsverhoring wanneer je zo'n gesprek met een collega krijgt: zaaien maar. Vanuit je zelf gezien zijn er allerlei risico's te bedenken, maar God geeft jou toch niet voor niets deze mogelijkheid? Heb je Noach horen klagen bij God dat hij voor paal stond bij zn vrienden? Dat zn collega's hem niet begrepen?

En het mooie is, God geeft niet alleen de gelegenheid, Hij geeft je ook nog eens zijn kracht, zijn zegen, zijn Geest! Ik denk dat dat is wat jij bedoeld Wilhelmina, wanneer je zegt dat je die luis in de pels wel wilt blijven. Vanuit je zelf gezien zou je al lang opgegeven hebben, maar Gods Geest werkt!

Ik blijf dan ook twijfelen aan mezelf, maar ik twijfel geen moment meer aan God's macht! Hij kan zoveel mooie en grote dingen doen, en Hij doet dat ook dagelijks! Daar wil Hij ook om geroemd worden, toch? Laten we dus maar gewoon de dingen bij de naam blijven noemen.

En wat dan als broers en zussen zich minderwaardig voelen? Ik heb mezelf aangewend om ze te vragen waarom ze zich zo voelen. Zijn ze soms ontevreden met wat ze hebben? Waarom dan? Vaak geeft dat een mooie opening voor een gesprek over God's macht. Kijk, dat voelt nou als zegen!

yours truly!

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #160 Gepost op: juni 03, 2003, 10:30:18 pm »
Heel herkenbaar wat jullie hierboven allemaal schrijven!!
Bij ons op de bijbelstudie was er precies datzelfde verschijnsel. Was ook wel zielig want ze werden 'bestormd' door 4 enthousiaste conferentiegangers. Probeer daar dan maar eens iets tegenin te brengen.
Wij zaten naderhand ook een beetje met onze handen in het haar. Hoe breng je ze nou aan het verstand dat we niet bedoelen dat zij mindere gelovigen zijn dan wij, maar dat we hen dit fantastische kado óók zo ontzettend gunnen!!

Fijn om te herkennen dat jullie dat ook zo ervaren.
De strijd kan beginnen hoor, maak je borst maar nat. Want de duivel is echt niet happy met zulke enthousiastelingen die ook nog eens hun mond niet kunnen houden.....

Anita

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #161 Gepost op: juni 03, 2003, 10:32:51 pm »

quote:

op 03 Jun 2003 22:07:55 schreef dienaar:

En wat dan als broers en zussen zich minderwaardig voelen? Ik heb mezelf aangewend om ze te vragen waarom ze zich zo voelen. Zijn ze soms ontevreden met wat ze hebben? Waarom dan? Vaak geeft dat een mooie opening voor een gesprek over God's macht. Kijk, dat voelt nou als zegen!

yours truly!

Dat vind ik een goede tip! Bedankt!
Anita

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #162 Gepost op: juni 03, 2003, 10:40:07 pm »

quote:

op 03 Jun 2003 22:30:18 schreef Anita:
Heel herkenbaar wat jullie hierboven allemaal schrijven!!
Bij ons op de bijbelstudie was er precies datzelfde verschijnsel. Was ook wel zielig want ze werden 'bestormd' door 4 enthousiaste conferentiegangers. Probeer daar dan maar eens iets tegenin te brengen.
Wij zaten naderhand ook een beetje met onze handen in het haar. Hoe breng je ze nou aan het verstand dat we niet bedoelen dat zij mindere gelovigen zijn dan wij, maar dat we hen dit fantastische kado óók zo ontzettend gunnen!!

Fijn om te herkennen dat jullie dat ook zo ervaren.
De strijd kan beginnen hoor, maak je borst maar nat. Want de duivel is echt niet happy met zulke enthousiastelingen die ook nog eens hun mond niet kunnen houden.....

Anita

Anita,
Zelfs voor mij herkenbaar ! Wij kwamen zondag in de dienst met een groep net terug van Euro Spirit, vol enthousiasme, en wat werd er door sommigen gezegd ?
"Je moet het niet van een conferentie verwachten, en het ebt wel weer weg, want het is op los zand gebouwd " Zou je ze niet ? Maar ze konden niet verhinderen dat er zó.n krachtige bidstond voor de dienst was, dat letterlijk de H.Geest op ons viel, en de hele dienst anders was.
Dus zelfs bij ons, die toch wel wat gewend zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #163 Gepost op: juni 03, 2003, 11:59:34 pm »

quote:

op 03 Jun 2003 22:07:55 schreef dienaar:

yours truly!
Vaak voelen die broers en zussen zich niet minderwaardig, maar beschuldigen ze de mensen die meer van Gods Geest ervaren hebben ervan dat ze hen als minderwaardig zien... Ik weet nooit zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Tips?

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #164 Gepost op: juni 04, 2003, 12:17:38 am »
Ik weet het niet, Mezza.

Pas bij mensen die ook de HG hebben ontmoet en met open armen ontvangen, vind ik het begrip, de herkenning.
Het in vuur en vlam staan voor God, voor Jezus, door die Heilige Geest.

Echt, eerlijk, ik word er een beetje nurks, kribbig van als mijn blijdschap wordt getorpedeerd.
Als ik wil zingen, als ik wil dansen en springen, juichen voor God.
Maar ik hou hoop. Wij zijn de komende generatie.
Ik denk dat de MACHT van God niet genoeg kan worden onderstreept.
Want Hij is zo machtig!!!!!! En zo groot!!!!!
Als je de HG hebt ervaren, dan weet je hoe groots en machtig dat is. Daar kun je niet over zwijgen. Dat lokt discussie uit.
Een klein vlammetje kan een groot vuur worden. Dat is mijn grote hoop, verwachting. God geeft die ervaring ook aan mensen om er iets mee te doen, denk ik dan. Niet zwijgen om de lieve vrede. Het gaat hier om leven of dood.
Dan trek je je mond wel open , toch?  Gr. Anne-Marie.

Verwijzer

• Wie zijt gij.... dat gij verge
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #165 Gepost op: juni 04, 2003, 10:00:19 pm »
Citaat
op 02 Jun 2003 11:36:54 schreef dienaar:

Ik had gehoopt op een onweerstaanbaar enthousiasme, met een aanstekelijk geloof als resultaat.

Wat ik kreeg was een bikkelharde confrontatie met mezelf, al mijn ellende stond in het volle licht van Gods heerlijkheid. Ik heb vooral gehuild, me ellendig gevoeld. Tot ik in de gaten kreeg dat God mij heel anders zag: onberispelijk door Jezus.

33 jaar, oer vrijgemaakt, op de hoogte van alle theorie en vast overtuigd van Gods macht. En toch, dat ik dit soort dingen nog mag ontdekken!

Het lijkt wel of men er van uitgaat dat het niet goed is wanneer je de werking van Gods Geest niet voelt: waar komt dat minderwaardigheidsgevoel toch vandaan? Ik herken het namelijk zo, mijn reactie was ook zo.

Waarom voelen mensen zich aan de kant staan wanneer ze horen over de grootheid van God in het leven van een ander. Hoe kan het dat iedere keer de vraag gesteld wordt: maar is mijn geloof dan niet goed?

Beste Dienaar,

Ook ik was in Zwolle! 4 jaar geleden heb ik hetzelfde meegemaakt als wat jij beschrijft. De Heilige Geest ging met me aan de slag en in ontdekte wat vast zat in mijn  leven. Dat is pijnlijk maar wel noodzakelijk om weg te (laten)ruimen.
Dan pas komt er plaats voor de Heilige Geest.
Ik ben toen de bijbel opnieuw gaan lezen. Ik moet je vertellen, dit was een andere bijbel geworden. De schellen waren van mijn ogen gevallen. Als ik dit aan anderen vertelde keken zij mij aan alsof er water brandde. Bij de geloofsgenoten heb ik weinig steun ervaren en nog steeds ligt dat moeilijk, maar temeer ervaar ik steun van HEM die trouw is. Vaak twijfel ik aan mijzelf maar mede door Zwolle heb ik gemerkt dat er veel meer mensen zijn die met heltzelfde dilema zitten.
Ik wil nog graag 2 bijbelgedeelten delen:
Rom 8:13 Indien gij naar het vlees leeft zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt zult gij leven.( Volgens mij staat hier dat de Heilige Geest samen met jou aan de slag gaat om de blokkades in je leven op te ruimen.)
2 Cor 3:16 maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd, wordt de bedekking weggenomen.( Je kan de bijbel lezen met bedekking of de bedekking wordt weggenomen en je leest de bijbel anders en je leeft echt met God)
Ik denk dat daar ook de moeite zit een ander snapt je pas als hij ook wedergeboren wordt.

Gods zegen!
In Hem.

bert

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #166 Gepost op: juni 05, 2003, 02:25:38 am »
Verwijzer, het is dus jouw beleving dat jij wedergeboren bent en de mensen die het niet met jou eens zijn of die het anders zien zijn dat niet.

Dat is nogal hard. Dat klinkt heel veroordelend.

De vraag die anderen daarbij hebben is: wat betekent het in jouw ogen als je niet wedergeboren bent? Zegt de Bijbel niet dat je dan het koninkrijk van God niet zult binnengaan?

Dat is nogal wat. Alle mensen in jouw kerk die niet denken zoals jij zijn dus verdoemd, tenzij zij zich bekeren.

Maar goed, wedergeboorte is het gevolg van het werk van de Heilige Geest, en daar kun je niets aan doen. Dat moet van God komen.

Wat zeg je nu dus tegen broers en zussen die wel geloven dat God hun vader is, dat Jezus voor hen is gestorven, maar die God niet ervaren als iemand die altijd dichtbij is en op elke vraag antwoord geeft?

Ik herken je reactie wel Verwijzer, maar hoe ga ik nu met de andere kinderen van onze Vader om?

dingo

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #167 Gepost op: juni 05, 2003, 06:29:14 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 00:17:38 schreef Anne-Marie:
Ik weet het niet, Mezza.

Pas bij mensen die ook de HG hebben ontmoet en met open armen ontvangen, vind ik het begrip, de herkenning.
Het in vuur en vlam staan voor God, voor Jezus, door die Heilige Geest.

Echt, eerlijk, ik word er een beetje nurks, kribbig van als mijn blijdschap wordt getorpedeerd.
Nurks en kribbig zijn, zijn geen vruchten van de Geest :)

quote:

Als ik wil zingen, als ik wil dansen en springen, juichen voor God.
Maar ik hou hoop. Wij zijn de komende generatie.
Ik denk dat de MACHT van God niet genoeg kan worden onderstreept.
Want Hij is zo machtig!!!!!! En zo groot!!!!!
Als je de HG hebt ervaren, dan weet je hoe groots en machtig dat is. Daar kun je niet over zwijgen. Dat lokt discussie uit.
Een klein vlammetje kan een groot vuur worden. Dat is mijn grote hoop, verwachting. God geeft die ervaring ook aan mensen om er iets mee te doen, denk ik dan. Niet zwijgen om de lieve vrede. Het gaat hier om leven of dood.
Dan trek je je mond wel open , toch?  Gr. Anne-Marie.

God is wel groot maar wij niet, wij blijven nietige, zondige mensen en met of zonder bijzondere ervaring afhankelijk van de Heilige Geest. En als ik reactie lees als dit:

quote:

2 Cor 3:16 maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd, wordt de bedekking weggenomen.( Je kan de bijbel lezen met bedekking of de bedekking wordt weggenomen en je leest de bijbel anders en je leeft echt met God)
Ik denk dat daar ook de moeite zit een ander snapt je pas als hij ook wedergeboren wordt.
Dan beneemt mij dat mijn vreugde en maakt mij ook niet enthousiaster voor dit soort bijeenkomsten. Want hier wordt nogal wat gezegd en dan gaat het niet meer over de lieve vrede!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #168 Gepost op: juni 05, 2003, 06:58:06 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 18:29:14 schreef dingo:

God is wel groot maar wij niet, wij blijven nietige, zondige mensen en met of zonder bijzondere ervaring afhankelijk van de Heilige Geest.

Laat je eens inspireren door de brief aan de Hebreeën, begin van hoofdstuk 12:

Te midden van zo’n grote kring van geloofsgetuigen moeten we dan ook elke zondelast, die ons zo gemakkelijk hindert, afleggen en met volharding de renbaan aflopen die voor ons ligt. Laten we het oog gericht houden op Jezus, die ons op de weg van het geloof is voorgegaan en ons naar de volmaaktheid brengt. Om de vreugde die voor hem in het verschiet lag, heeft hij het kruis op zich genomen en de schande niet geteld. Nu zit hij aan de rechterzijde van de troon van God. Denk aan hem die zoveel tegenwerking van zondaars heeft verduurd. Dat zal u helpen de moed niet te verliezen en de strijd niet op te geven.

God die wil zoveel met ons doen! En dat terwijl wij vaak maar zitten te mokken: "Ach ik arme zondaar, ik doe toch zoveel fout, ik bak er niks van, God heeft niks aan me".

Nee, laten we liever ons oog gericht houden op Jezus en laten we die zondelast afleggen!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #169 Gepost op: juni 05, 2003, 07:16:02 pm »
--------------------------------------------------------------------------------
op 05 Jun 2003 18:29:14 schreef dingo:

God is wel groot maar wij niet, wij blijven nietige, zondige mensen en met of zonder bijzondere ervaring afhankelijk van de Heilige Geest.
------------------------------------------
Weet je wat Jezus over ons zei ?

Gij zijt het zout der aarde....Gij zijt het licht der wereld....  God verwacht het van ons, en hoe moet dat lukken als we met de duim in de mond in een hoekje gaan zitten te treuren : o wat ben ik nietig en zondig.
Nee God zoekt krachtige strijders in zijn Koninkrijk.
....Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.....
En dit staat niet in de toekomende- maar in de tegenwoordige tijd geschreven.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #170 Gepost op: juni 06, 2003, 12:02:18 am »
De lieve vrede bewaren is het slechtste wat je kunt doen als het om leven of dood gaat. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
God hanteert een scherp 2 snijdend zwaard.
Niet misselijk, als je dat leest.  
Laten we toch niet lauw zijn, maar heet.     Gr. Anne-Marie.

Verwijzer

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #171 Gepost op: juni 06, 2003, 08:28:53 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 02:25:38 schreef bert:
Verwijzer, het is dus jouw beleving dat jij wedergeboren bent en de mensen die het niet met jou eens zijn of die het anders zien zijn dat niet.

Dat is nogal hard. Dat klinkt heel veroordelend.

De vraag die anderen daarbij hebben is: wat betekent het in jouw ogen als je niet wedergeboren bent? Zegt de Bijbel niet dat je dan het koninkrijk van God niet zult binnengaan?

Dat is nogal wat. Alle mensen in jouw kerk die niet denken zoals jij zijn dus verdoemd, tenzij zij zich bekeren.

Maar goed, wedergeboorte is het gevolg van het werk van de Heilige Geest, en daar kun je niets aan doen. Dat moet van God komen.

Wat zeg je nu dus tegen broers en zussen die wel geloven dat God hun vader is, dat Jezus voor hen is gestorven, maar die God niet ervaren als iemand die altijd dichtbij is en op elke vraag antwoord geeft?

Ik herken je reactie wel Verwijzer, maar hoe ga ik nu met de andere kinderen van onze Vader om?

Beste Bert,

Als ik te hard overkwam dan excuses daarvoor.
Maar het zijn woorden uit de bijbel, ik kan er niet omheen.
Maar om met de woorden van Jezus te spreken:"Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Aan mij komt het oordeel niet toe dat zal Hij doen. Het enige dat ik kan doen is in gesprek gaan met mijn mede broeders en zusters en hen erop wijzen dat God je hele hart vraagt. Van mij en van anderen, en dat God je bij die keuze helpt.
Hij heeft zijn Heilige Geest gegeven als helper(trooster).

Ik lees in de bijbel ook: wie in Hem gelooft wordt niet veroordeeld. Het is dus belangrijk dat je je leven in zijn handen legt. En of je dat dan wedergeboorte noemt of nieuwe mens dat maakt mij niet zoveel uit.

God belooft een nieuw leven en dat start al in het heden en wordt volkomen in de toekomst God zij dank!
In Hem.

dingo

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #172 Gepost op: juni 07, 2003, 12:03:31 am »
En jullie verbazen je erover dat jullie niet met open armen ontvangen worden in de GKV. Ik niet!
Als Verwijzer net zo vrolijk zegt dat degene die niet een gelijke ervaring gehad heeft als hijzelf, niet wedergeboren is. Want dat zegt hij, of zo staat het er in ieder geval.

Als ik daar nog vriendelijk op reageer door zeggen dat wij allemaal gewone, kleine nietige mensen blijven met of zonder bijzondere ervaring van de Heilige Geest dan zeggen jullie niet, je hebt gelijk het oordeel over onze broers en zussen is niet aan ons. Nee, ik krijg teksten als Laat je eens inspireren door de brief aan de Hebreeën, begin van hoofdstuk 12: of ....Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is..... (..zult volmaakt zijn.. is overigens toekomende tijd) of De lieve vrede bewaren is het slechtste wat je kunt doen als het om leven of dood gaat. (Overigens wel eens gedacht aan: Mattheus 5:9  Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.)
Waarom krijg ik deze reacties? Omdat Verwijzer een 'Geesteservaring' gehad heeft en dus wel goed moet zijn.  Ik zeg van mezelf niet dat ik zo'n ervaring gehad heb, dus zal het wel niet, en dus zal ik wel niet uitverkoren zijn.

Waar blijven nou de mooie reacties zoals Op het congres is heel duidelijk naar voren gekomen dat de geest 'overvloedig' en 'rijkelijk' in je uitgestort kan worden en dat God 'steeds meer' in je leven wil doen. God heeft dus 'nog meer' voor je klaarliggen dan je al hebt. of Probeer van het rietje waar je de Heilige Geest door laat stromen, maar eens een trechter te maken.

Jullie realiseren je hopelijk dat dit spreken met twee tongen niet erg geloofwaardig en betrouwbaar overkomt.

bert

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #173 Gepost op: juni 07, 2003, 10:37:48 am »
Ja Dingo, een hele duidelijke reactie.

Dat was wat ik ook probeerde te verwoorden in mijn reactie op Verwijzer. Op het congres werd iedereen ook klemmend opgeroepen om niet in de valkuil van wij - zij discussies te vallen. Het gebeurt zo makkelijk. Ik ga daar ook zo makkelijk de fout in. Het is iets waar ik elke dag weer vergeving voor moet vragen.Heel concreet.

Wat belangrijk is in het hele gesprek over dit soort dingen is dat iedereen zijn eigen weg gaat met onze Vader. En wat het mooiste is, is dat we aan elkaar gegeven zijn. Niet om elkaar te bekritiseren of af te maken, maar om elkaar toe te rusten, op te scherpen en ook te bevragen.

Daarbij hoort de Waarheid centraal te staan, en dat is boven alles de Bijbel. Maar er is in mijn beleving ook zeker openbaring van Gods wil buiten het Woord om. Openbaring die Gods Woord nooit kan tegenspreken. Het is het werk van de Geest die jou Gods Woord toeeigent en het concreet maakt voor jouw leven. Dat is een belangrijk discussiepunt, ook gevoerd in het Nederlands Dagblad in het kader van Houten (dossier). Maar dat is een ander topic.

Ik reageerde op Verwijzer omdat wij die avond intensief 4 uur lang bezig waren geweest met een team van 10 mensen over exact dit soort dingen. We hebben zitten luisteren naar Nicky Gumble over het onderwerp bidden.

Erg confronterend. Het heeft alles te maken met wat wij van God verwachten. Daar zit hem nu net de pijn. Ik ken iemand die getuigde dat zij een gebedslijstje had gemaakt voior 10 mensen waar zij aanhoudend voor ging bidden. Bidden dat zij Jezus tegen mochten komen en hun leven aan Hem geven. Zij getuigde dat zij 9 namen van het llijstje heeft kunnen afstrepen omdat die mensen zich hadden bekeerd.

Wat is nu jouw eerste reactie als je dit hoort?

Halleluja, de Here zij geprezen, groot zijn Zijn werken en wat heeft Hij die vrouw rijk gezegend. Gods Geest Werkt!!! Here geef mij ook dat vaste vertrouwen in U. Vul ook mij met Uw Geest (steeds weer en steeds meer).

of

Kijk, hier wordt ik nou zo kriegel van. Je hoort alleen maar sucesverhalen, maar dat werkt zeker niet altijd zo. God laat zich niet voor jouw karretje spannen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en klinkt mij te fantastisch in de oren. Geloof ik dan niet goed als ik niet zo voor mensen bid?
Het belangrijkste is dat die vrouw gewaarschuwd wordt dat zed wel heel gevaarlijk bezig is.

Denk je niet dat het voor die vrouw erg veel uitmaakt hoe andere gelovigen hierop reageren?

Blijf je richten op Gods perspectief. Hij wil dit leven genezen, Hij wil liefde geven, Hij wil dat alle mensen hun behoud bij Hem zoeken en hun leven volledig aan Hem geven.

Verwijzer

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #174 Gepost op: juni 07, 2003, 01:58:48 pm »
Ik ben het helemaal met jullie eens! Gods Geest werkt nog steeds en ik ben blij als er mensen in de gemeente komen die zoekende zijn! Konden wij maar meer van Zijn grote liefde tonen. O HEER stroom met uw liefde door ons om anderen te bereiken.... Ik ben zelf ook aktief in het Alpha gebeuren en ken de video banden van Nicky Gumble.

Wat ik probeer te zeggen is dat het vaak zo lauw is in de gemeente en dat wij veel meer van de Heilige Geest mogen verwachten. Hij vernieuwt ons naar het beeld van Jezus, nu al! Hij maakt van oude mensen nieuwe mensen en schakelt ons daarbij aktief in. Kol 3:5-17

Wat een prachtig verhaal van die vrouw met die gebedslijst.
Een tip die ik ergens las: schrijf op wat je bid en ga na verkoop van tijd na wat er verhoord is, je zal je verbazen.

Gods zegen toegewenst
In Hem.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #175 Gepost op: juni 08, 2003, 12:43:55 am »
Morgen (vandaag  :) ) Pinksteren.  Heerlijk!
Ik kijk uit  naar de kerkdienst.   Gr. Anne-Marie

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #176 Gepost op: juni 08, 2003, 10:32:25 pm »

quote:

op 08 Jun 2003 00:43:55 schreef Anne-Marie:
Morgen (vandaag  :) ) Pinksteren.  Heerlijk!
Ik kijk uit  naar de kerkdienst.   Gr. Anne-Marie

En, hoe was het??

:) Anita

fransje

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #177 Gepost op: juni 10, 2003, 11:31:48 am »
Ik heb de laatste week een beetje zitten lezen, nadenken en het ND zitten lezen over dit onderwerp.
Het houdt me best wel bezig.
Ook weer fijne preken gehoord over het werk van de H Geest.

.........maar waarom zit iedereen zo in de verdediging (als het over dit onderwerp gaat ) op dit forum.
Het is net alsof iedere vraag/opmerking hetzij kritisch, hetzij informatief de foute vraag/opmerking is.
Is dat wat Paulus bedoeld in Korinte ?
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2003, 12:38:09 pm door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #178 Gepost op: juni 10, 2003, 04:28:00 pm »
Zaterdagmiddag op Opwekking de workshop gevolgd: " Geestelijke vernieuwing voor de traditionele kerken"

Een stampvolle zaal, bij navraag gevuld voor 50% met gereformeerden en hervormden en SOW en de andere helft? Gereformeerd Vrijgemaakt, Christelijk gereformeerd, bonders  etc etc.
Ik zat daar met mijn evangelische vriendin en nog zo'n pakweg 20 andere Pinksterlingen dus midden tussen zeer dorstige mensen naar alles wat met de Heilige Geest te maken heeft.

De workshop werd gehouden door Hans Eschbach en ik zou jullie willen adviseren om het betreffende bandje op te vragen bij de stichting Opwekking. Heel erg bemoedigend aan de ene kant wat de verlangens en de grote dorst betreft in de traditionele kerken, maar aan de ander kant wat een triestheid als het gaat om de houding van de "tegenpartij" in dezelfde kerken.

Toch geloven wij, gezien de verhalen die wij hebben gehoord, dat deze "geestelijke vernieuwing" niet meer te stoppen is. Het verlangen is te groot.

Op zondag morgen enkele honderden meest traditionele gelovigen die gehoor gaven aan de oproep naar voren te komen, omdat ze hunkerden naar de doop in de Heilige Geest. Niks stiekum meer, gewoon naar voren rennen, om alles te ontvangen wat de Heer voor ze klaar heeft liggen. PTL>

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #179 Gepost op: juni 13, 2003, 01:48:10 pm »
Zat er nou helemaal niemand van jullie in die zaal?

Anita

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #180 Gepost op: juni 13, 2003, 05:24:40 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 13:48:10 schreef Wilhelmina:
Zat er nou helemaal niemand van jullie in die zaal?

Nee, sorry!
De GKV is groter dan dit prikbordje alleen.
Maar gelukkig zat jij er dus hoeven we niks te missen!

Anita

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #181 Gepost op: juni 13, 2003, 07:04:00 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 17:24:40 schreef Anita:
[...]

Nee, sorry!
De GKV is groter dan dit prikbordje alleen.
Maar gelukkig zat jij er dus hoeven we niks te missen!

Anita
Ach........................

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #182 Gepost op: juni 13, 2003, 08:34:44 pm »
Ik was pas geleden nog op de landelijke dag van het Evangelisch Werkverband, waar die ds. Hans Esbach er ook was. Telt dat ook? :)

Heel erg gaaf en indrukwekkend om te zien dat er nog zoveel mensen zijn die echt vol vuur voor God leven in de SoW kerken. Ik heb daar zelfs de grootste stijfkoppen zien huilen als kleine kinderen, zo onder de indruk waren ze (ik neem aan van Gods aanwezigheid). Wow, dat deed me echt goed, die dag.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #183 Gepost op: juni 13, 2003, 08:39:38 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 20:34:44 schreef Zwever:
Ik was pas geleden nog op de landelijke dag van het Evangelisch Werkverband, waar die ds. Hans Esbach er ook was. Telt dat ook? :)

Heel erg gaaf en indrukwekkend om te zien dat er nog zoveel mensen zijn die echt vol vuur voor God leven in de SoW kerken. Ik heb daar zelfs de grootste stijfkoppen zien huilen als kleine kinderen, zo onder de indruk waren ze (ik neem aan van Gods aanwezigheid). Wow, dat deed me echt goed, die dag.
Wat hoor ik dit soort dingen graag. Gods Geest werkt, júist in de traditionele kerken. Fijn dat je er was.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Gods Geest werkt!!
« Reactie #184 Gepost op: juni 16, 2003, 10:25:54 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 20:34:44 schreef Zwever:
De zoon van Hans Esbach zit in 'mijn' kerk en is een collega van me. Wat is de wereld toch klein.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun